Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:53 #1 Skrevet søndag kl 13:53 Er det ikke litt rart at selv om vi er blitt flinkere til å smøre oss med solkrem, øker likevel forekomstene av føflekk- og hudkreft? https://www.fhi.no/kreft/nokkeltall/kreftformer/melanom/?term=#utvikling-over-tid https://www.fhi.no/kreft/nokkeltall/kreftformer/hudkreft/?term= Kan det være at all denne smøringen kan være skadelig for oss? Anonymkode: 99fd1...ac4
Østerdølen Skrevet søndag kl 14:01 #2 Skrevet søndag kl 14:01 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Er det ikke litt rart at selv om vi er blitt flinkere til å smøre oss med solkrem, øker likevel forekomstene av føflekk- og hudkreft? https://www.fhi.no/kreft/nokkeltall/kreftformer/melanom/?term=#utvikling-over-tid https://www.fhi.no/kreft/nokkeltall/kreftformer/hudkreft/?term= Kan det være at all denne smøringen kan være skadelig for oss? Anonymkode: 99fd1...ac4 Det har vel med økt bruk av solarium. Da bruker man ikke solkrem...
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:02 #3 Skrevet søndag kl 14:02 Kreftfaren øker med alderen, og vi blir eldre og eldre. Trenden men solbrun hud er ikke så gammel, før beskyttet man seg med klær, hatt og parasoll, man kledde seg ikke i bikini og la seg "til fritering". Vi har blitt mye flinkere til å diagnostisere hudkreft, og det er noe overbehandling der. For all hudkreft er faktisk ikke dødelig, men man behandler heller en gang for mye enn en gang for lite Så nei, solkrem gir ikke hudkreft, den beskytter huden. Anonymkode: a4069...e55
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:18 #4 Skrevet søndag kl 14:18 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Kreftfaren øker med alderen, og vi blir eldre og eldre. Trenden men solbrun hud er ikke så gammel, før beskyttet man seg med klær, hatt og parasoll, man kledde seg ikke i bikini og la seg "til fritering". Vi har blitt mye flinkere til å diagnostisere hudkreft, og det er noe overbehandling der. For all hudkreft er faktisk ikke dødelig, men man behandler heller en gang for mye enn en gang for lite Så nei, solkrem gir ikke hudkreft, den beskytter huden. Anonymkode: a4069...e55 Hmm. Mulig. Likevel. Forskning viser at vi tilbringer mer tid innendørs nå enn tidligere. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/stadig-mer-tid-foran-skjermen HI Anonymkode: 99fd1...ac4
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:22 #5 Skrevet søndag kl 14:22 Østerdølen skrev (19 minutter siden): Det har vel med økt bruk av solarium. Da bruker man ikke solkrem... Økt bruk av solarium? Heller tvert imot? Folk bruker da solarium mye mindre nå enn før. Det anbefales ikke, og 6 av 10 mener det bør forbys. https://kreftforeningen.no/aktuelt/6-av-10-unge-mener-solarium-bor-forbys/ HI Anonymkode: 99fd1...ac4
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:25 #6 Skrevet søndag kl 14:25 Østerdølen skrev (22 minutter siden): Det har vel med økt bruk av solarium. Da bruker man ikke solkrem... Det er da ikke noe økt bruk av solarium. Anonymkode: a4a1e...f45
Østerdølen Skrevet søndag kl 14:33 #7 Skrevet søndag kl 14:33 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er da ikke noe økt bruk av solarium. Anonymkode: a4a1e...f45 Eh JO! https://kreftforeningen.no/content/uploads/2024/06/Sol-solarium-og-UV-indeks.-Ungdomsundersokelsen-2024.pdf
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:38 #8 Skrevet søndag kl 14:38 Østerdølen skrev (3 minutter siden): Eh JO! https://kreftforeningen.no/content/uploads/2024/06/Sol-solarium-og-UV-indeks.-Ungdomsundersokelsen-2024.pdf I følge linken din viser tallene at i 2009 tok 52 % av unge solarium. Nå er tallet 29 %. Det vil jeg kalle nedgang. HI Anonymkode: 99fd1...ac4
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:48 #9 Skrevet søndag kl 14:48 Østerdølen skrev (12 minutter siden): Eh JO! https://kreftforeningen.no/content/uploads/2024/06/Sol-solarium-og-UV-indeks.-Ungdomsundersokelsen-2024.pdf Det står at tallet har vært stabilt siden 2016. Anonymkode: a4a1e...f45
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:10 #10 Skrevet søndag kl 15:10 Vi reiser mer, vi soler oss mer, uv-strålingen er kraftigere, alle de som vle solbrent som barn er nå voksne etc etc. Du må jo gjerne slutte å smøre deg og lage konspirasjonsteorier istedet, så fortsetter jeg å smøre meg. Jeg er kreftsykepleier og møter alt for mange mennesker med hudkreft til at jeg dropper krem. Anonymkode: 601a3...1d4
prekæs Skrevet søndag kl 15:41 #11 Skrevet søndag kl 15:41 Ikke så rart egentlig. Min teori er at de som bruker solkrem og de som får hudkreft nå, er helt forskjellige generasjoner. For 40 år siden fantes det knapt solkrem med faktor over ti. Veldig mange solte seg svært mye og brukte helst ikke faktor i det hele tatt. Det jeg ser nå er at yngre er langt flinkere til å smøre seg selv og barna. Dvs. De som ikke har vært forsiktig i solen i hele sitt voksne liv (60-70 og 80 åringene), ser nå resultatet av uvettig soling. For egen del har jeg vært så heldig (bank i bordet) at mine solskader ikke har vært farlige flekker, muligens fordi jeg kuttet veldig ned på soling etter 30. Nå som høy faktor er langt mer i bruk enn tidligere, håper jeg at hudkreft vil bli mindre om noen generasjoner. Så det er sagt. Vet unge får hudkreft, men regner med at det er langt flere i den godt voksne kategorien.
Østerdølen Skrevet søndag kl 15:57 #12 Skrevet søndag kl 15:57 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det står at tallet har vært stabilt siden 2016. Anonymkode: a4a1e...f45 Og kurven viser oppgang fra 2016
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:06 #13 Skrevet søndag kl 17:06 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hmm. Mulig. Likevel. Forskning viser at vi tilbringer mer tid innendørs nå enn tidligere. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/stadig-mer-tid-foran-skjermen HI Anonymkode: 99fd1...ac4 Der er du inne på noe. Vi er ikke vant med å være ute i sola som før, og vi bruker kremer som inneholder masse tungmetaller. Solarium har selvsagt ingen ting med økningen å gjøre. Det finnes knapt nok solarium lenger. Det var mye mer vanlig før, da var det drop ins på hvert hushjørne. Anonymkode: a1205...da7
the amazing spidermamma Skrevet søndag kl 18:16 #14 Skrevet søndag kl 18:16 Hvis du ser på median alder på de som får påvist hudkreft i disse undersøkelsene, er den på over 70 år. Dette er min foreldregenerasjon, de som brukte "høyfjellssol" (forløperen til solarium) i ungdommen og sololje med faktor 2. Faren min smurte seg aldri med solkrem, mamma var like solariumsbrun hele åttitallet (jo brunere, jo mer trendy!), og jeg var uten unntak gjennom en periode med solbrent rygg hver sommer, først sviende rød, så flasset alt av. Hver sommer. Solfaktor 15 var vanvittig, vi brukte 4 og 6. Jeg tror ikke min familie var uvanlige i sitt møte med den norske sommeren (og mange begynte jo å reise til Syden på denne tiden også, for virkelig å steke seg!). Jeg blir ikke overrasket om noen av oss havner i føflekk-/hudkreftstatistikken.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 18:27 #15 Skrevet søndag kl 18:27 prekæs skrev (2 timer siden): Ikke så rart egentlig. Min teori er at de som bruker solkrem og de som får hudkreft nå, er helt forskjellige generasjoner. For 40 år siden fantes det knapt solkrem med faktor over ti. Veldig mange solte seg svært mye og brukte helst ikke faktor i det hele tatt. Det jeg ser nå er at yngre er langt flinkere til å smøre seg selv og barna. Dvs. De som ikke har vært forsiktig i solen i hele sitt voksne liv (60-70 og 80 åringene), ser nå resultatet av uvettig soling. For egen del har jeg vært så heldig (bank i bordet) at mine solskader ikke har vært farlige flekker, muligens fordi jeg kuttet veldig ned på soling etter 30. Nå som høy faktor er langt mer i bruk enn tidligere, håper jeg at hudkreft vil bli mindre om noen generasjoner. Så det er sagt. Vet unge får hudkreft, men regner med at det er langt flere i den godt voksne kategorien. De som har blitt solbrent som barn, har større sjanse for hudkreft i tidlig voksen alder( kommer ikke med en gang). De som solte seg i olje og fete kremer, det er de som kommer til lege og apotek nå, med solskader og hudkreft. Men mange tar og fortsatt solarium…. Og det uten solkrem… Har fortsatt kunder som ber om spf 15 eller helst mindre, de forstår ikke hensikten til solkrem. Og forskjell på spf 30 og 50, er at du er mye mer beskyttet for UVA filter i spf 50, og det er stråler som gir skade lenger ned i huden. Anonymkode: 11e5c...fdf
Anonym bruker Skrevet søndag kl 18:45 #16 Skrevet søndag kl 18:45 Anonym bruker skrev (4 timer siden): I følge linken din viser tallene at i 2009 tok 52 % av unge solarium. Nå er tallet 29 %. Det vil jeg kalle nedgang. HI Anonymkode: 99fd1...ac4 Men det er vel kanskje gjengen fra 90-00 tallet som betaler med hudkreft nå? Anonymkode: 403c0...47b
Anonym bruker Skrevet søndag kl 19:37 #17 Skrevet søndag kl 19:37 Anonym bruker skrev (4 timer siden): I følge linken din viser tallene at i 2009 tok 52 % av unge solarium. Nå er tallet 29 %. Det vil jeg kalle nedgang. HI Anonymkode: 99fd1...ac4 Men du må se på dette med et lengre perspektiv - det er ikke nedgangen i solarium nå du ser på krefttallene nå. Nå ser du effekten av at man satt med aluminiumsfolie for å samle sol på påskefjellet, hjemmesolarium, sololje i Syden osv. Alt dette var vanlig på 80-tallet. Melanom ser man i alle aldre, men klart flest blant den eldre garde. Du må skille korrelasjon og kausalitet. Anonymkode: f9162...18f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 20:10 #18 Skrevet søndag kl 20:10 Sjekk superlife with Darien Olien, Spotify. Anonymkode: 6fd8a...864
Anonym bruker Skrevet søndag kl 20:42 #19 Skrevet søndag kl 20:42 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men du må se på dette med et lengre perspektiv - det er ikke nedgangen i solarium nå du ser på krefttallene nå. Nå ser du effekten av at man satt med aluminiumsfolie for å samle sol på påskefjellet, hjemmesolarium, sololje i Syden osv. Alt dette var vanlig på 80-tallet. Melanom ser man i alle aldre, men klart flest blant den eldre garde. Du må skille korrelasjon og kausalitet. Anonymkode: f9162...18f Akkurat der svarte jeg på Østerdølens kommentar på at solarium-bruk var økende. HI Anonymkode: 99fd1...ac4
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:04 #20 Skrevet søndag kl 21:04 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Akkurat der svarte jeg på Østerdølens kommentar på at solarium-bruk var økende. HI Anonymkode: 99fd1...ac4 Det viktigste poenget mitt var at du må skille mellom korrelasjon og kausalitet. Det ser ikke ut til at du helt hat grep om akkurat det. Anonymkode: f9162...18f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå