Gå til innhold

Hva i alle dager er dette forslaget til Høyre om en ekstra time skole hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg gjerne å forstå. Jeg er ikke lærer og jobber ikke i skolen, fullt mulig det er noe jeg ikke ser her. Men når ble det å gjøre mer av samme løsningen for noe som ikke fungerer optimalt? 

I min verden, som handler mer om ledelse og det å drive en god bedrift med en god kultur, er det nå ganske tydelig at kortere dager gir bedre effektivitet. Folk trives bedre, de jobber bedre. I stillinger det er mulig så klart, men gode løsninger hvor man er mer på når en er på. Folk som trives og mestrer gir mindre fravær. Mindre fravær gir mer forutsigbarhet og kontinuitet. 

Jeg klarer ikke etter beste evne å forstå dette forslaget. Lærere melder selv at de knapt strekker til alle oppgavene hver dag, så da er løsningen å gi de en ekstra time å undervise? Er det å ta respekten tilbake for lærere? Å gjøre det motsatte av hva de sier de trenger? 

Anonymkode: c5ac2...f8d

Skrevet

Vi har økt timetallet i skolen ganske mye de senere årene men resultatene er like. Så nei. Typisk høyreforslag.

Skrevet

Å utvide timetallet i grunnskolen er bare tull, men likevel ikke det verste av Høyreforslagene som kom nå. Fast nivådeling og flere kartleggingsprøver er verre.

Det eneste gode forslaget er å få flere yrkesgrupper inn i skolen. 

Anonymkode: 97b1c...ca0

Skrevet

Om jeg skulle gjette så er dette et forslag de har kokt opp fordi de tror folk faller for enkle forklaringsmodeller og at dette vil hjelpe dem i valgkampinnspurten. All forskning viser at det barna trenger i den alderen er mer lek, egenstyrt rollelek, ikke voksenstyrte læringsaktiviteter som en kaller lekbaserte. 

Anonymkode: 4bae7...b0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg skulle gjette så er dette et forslag de har kokt opp fordi de tror folk faller for enkle forklaringsmodeller og at dette vil hjelpe dem i valgkampinnspurten. All forskning viser at det barna trenger i den alderen er mer lek, egenstyrt rollelek, ikke voksenstyrte læringsaktiviteter som en kaller lekbaserte.

Veldig enig! Alt for mye teori i skolen i dag, alt for lite praktisk læring og alt for lite lek. At på til holdt det i massevis med 9 år med skole, med et frivillig 10de år for de som ville forbedre karakterene sine før videregående.

Anonymkode: 89f4f...da4

Skrevet

Heller flere skoletimer enn oppbevaring på SFO

Anonymkode: 2d39c...9b8

Skrevet

Det må mer aktivitet inn i skoledagen, men også mer mengdetrening. For alt for mange går undervisningen for kjapt fremover.

Anonymkode: 03e33...a81

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det må mer aktivitet inn i skoledagen, men også mer mengdetrening. For alt for mange går undervisningen for kjapt fremover.

Hvilken forskning viser du til her?

Skrevet

Forleng skoledagen med en halvtime og kutt lekser. 

Anonymkode: ccec2...1ba

Skrevet

Vel, siden ungene deres er så ute av stand til å lære i normal skole bør dere være glad for ethvert forslag som gir dem mer. 

Anonymkode: 15b7a...385

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vel, siden ungene deres er så ute av stand til å lære i normal skole bør dere være glad for ethvert forslag som gir dem mer. 

Anonymkode: 15b7a...385

Hvem skriver du til nå? Hele verden?

Anonymkode: de189...e2f

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (5 timer siden):

Vi har økt timetallet i skolen ganske mye de senere årene men resultatene er like. Så nei. Typisk høyreforslag.

Jeg forstår ikke helt hvem de forsøker å treffe med denne. Stemmer mot borgerlig selv, min fagkunnskap er nok mer rettet mot næringsliv og skatt, der er de nok mer habile til en viss grad. Men dette går helt på tvers av mine verdier. Hele grunnmuren i et velferdssystem starter i skolen. 

Skrevet

Høyre er desperate. De blør velgere både til høyre og venstre, og måtte finne noe som var ‘deres’. Alibiet til forslaget var at barnet til Tina Bru hadde sagt at SFO var kjedelig, det var jo det å lære som var gøy…

Skrevet

Jeg er kjernevelger til høyre, men må innrømme jeg sliter litt med denne. Bakgrunnen for forslaget er at for mange sfo-er har for mange ufaglærte og for dårlige fasiliteter til å ivareta rammeplanen. Mange steder blir for stor grad oppbevaring, og mange skoler har en del utfordringer på skolemiljøsaker som omhandler sfo. Ved å øke en time i skolen får man i noe større grad sikret faglært personell og innhold med mening. 
Et annet argument er at elever som har enkeltvedtak på assistent har ikke vedtak utover skolen. På sfo går det derfor ofte mange enkeltelever som i skolen har 1-1 kontakt, og det er vanskelig å ivareta allés miljø (og i noen tilfeller sikkerhet). 
Jeg er enig i at mange sfo-er er for dårlig, jeg er bare ikke sikker på om å flytte en time over i skolen er løsningen på det. 

Skrevet
Optatium skrev (8 timer siden):

Jeg er kjernevelger til høyre, men må innrømme jeg sliter litt med denne. Bakgrunnen for forslaget er at for mange sfo-er har for mange ufaglærte og for dårlige fasiliteter til å ivareta rammeplanen. Mange steder blir for stor grad oppbevaring, og mange skoler har en del utfordringer på skolemiljøsaker som omhandler sfo. Ved å øke en time i skolen får man i noe større grad sikret faglært personell og innhold med mening. 
Et annet argument er at elever som har enkeltvedtak på assistent har ikke vedtak utover skolen. På sfo går det derfor ofte mange enkeltelever som i skolen har 1-1 kontakt, og det er vanskelig å ivareta allés miljø (og i noen tilfeller sikkerhet). 
Jeg er enig i at mange sfo-er er for dårlig, jeg er bare ikke sikker på om å flytte en time over i skolen er løsningen på det. 

Er det ikke da bedre å rett og slett styrke Sfo-ene? 

Anonymkode: bfcbb...e08

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er vel det alle normale mennesker ville tenkt, men når man er desperat etter å finne en kampsak som fenger så kan man ikke se til de opplagte løsningene. Erna viser seg å ha  svært lite innsyn i vanlige menneskers liv og hverdag. Det blir litt let them eat cake retorikk. Høyresiden er gammeldagse og utdaterte når det gjelder å ta tak i problemer i barnas oppvekstvilkår. FrP har ingen annen løsning enn å flytte bråkmakerne (til hvor er de ikke så opptatt av) og nå skal altså Høyre bøte på manglende læring (?) med å helt planløst pålegge småbarn å være enda lenger på skolen. Et ganske samlet fagfelt er enige om at 5-6 åringer har lite læringsutbytte av å sitte ved pulten 5 t pr dag. 

Skrevet
Optatium skrev (9 timer siden):

Takk for forklaring, det er jo et poeng. Nå er det lenge siden jeg satt i FAU/SU, men jeg minnes SFO også var en del av budsjettet til skolen. Da forutsetter det økte tilskudd, for det må jo koste mer å sette faglærte på jobben, slik jeg kan forstå. Det er kanskje noe mer å hente av tilskudd for nettopp 1-1 kontakt hvis det går via skoletid, hvis en kun ser på økonomien til skolen. Samtidig må en vel også justere foreldrebetaling på SFO hvis det kuttes med en time pr dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Takk for forklaring, det er jo et poeng. Nå er det lenge siden jeg satt i FAU/SU, men jeg minnes SFO også var en del av budsjettet til skolen. Da forutsetter det økte tilskudd, for det må jo koste mer å sette faglærte på jobben, slik jeg kan forstå. Det er kanskje noe mer å hente av tilskudd for nettopp 1-1 kontakt hvis det går via skoletid, hvis en kun ser på økonomien til skolen. Samtidig må en vel også justere foreldrebetaling på SFO hvis det kuttes med en time pr dag. 

Noe av det som har skjedd nå er jo at SFO har blitt gratis, men det er ikke økt midler til skolen for å dekke dette. Det går av egne budsjetter, ognkoster skolen mye. Da kan man ikke prioritere faglærte, dessverre. Man må også kutte i voksentettheten. 
Det er mye feil med sfo, men om løsningen er å gi en time til skolen vet jeg ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kan godt være. Jeg sa ikke at dette var den beste løsningen. 

Skrevet
Optatium skrev (47 minutter siden):

Noe av det som har skjedd nå er jo at SFO har blitt gratis, men det er ikke økt midler til skolen for å dekke dette. Det går av egne budsjetter, ognkoster skolen mye. Da kan man ikke prioritere faglærte, dessverre. Man må også kutte i voksentettheten. 
Det er mye feil med sfo, men om løsningen er å gi en time til skolen vet jeg ikke. 

Det er ikke bevilget midler til å dekke det inn? Helt galskap, noen ganger lurer jeg på hva som feiler politikere når de skryter av alt de «får» til, så er dette måten å løse det på 😵‍💫

Skrevet

Forleng skoledagen og sløyf lekser. 

Skrevet

Om det blir en lengre skole og ingen lekser - så kjør på. 

Det er veldig forskjell på hvilke hjelp og oppfølging barn får hjemme.  på skolen vil tilbudet bli likt. 

En annen ting er at når jeg er ferdig på jobb, da jeg ikke med meg jobben hjem. Men barna skal sitte hjemme og jobbe etter skolen, hver dag??

Nei til lekser, og heller en litt lengre skoledag. 

Anonymkode: 36f89...afe

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke bevilget midler til å dekke det inn? Helt galskap, noen ganger lurer jeg på hva som feiler politikere når de skryter av alt de «får» til, så er dette måten å løse det på 😵‍💫

Det kom heller ingen penger med den såkalte pedagognormen. Men det er sånn man gjør det. Kommunene må bare fikse. Min skole taper masse penger på at sfo ble gratis, vi har måttet gå for større klasser enn ønskelig blant annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.7.2025 den 18.21):

Hvilken forskning viser du til her?

Det finnes faktisk ganske mye forskning som viser at elever - særlig de som strever - har nytte av mer tid og systematisk mengdetrening.

Blant annet understreker både Utdanningsdirektoratet og Statped at mange elever trenger mer tid og repetisjon for å utvikle grunnleggende ferdigheter.

OECD trekker også frem at gode utdanningssystemer gir «struggling students» mer tid - ikke mindre.

Jeg mener ikke bare at mer tid er løsningen, men hvis en eventuell ekstra skoletime brukes på rolig  mengdetrening, repetisjon og fysisk aktivitet, tror jeg mange vil profitere på det - spesielt de som henger litt etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...