Gå til innhold

Mannen sliter med motivasjonen for å vedlikeholde hus og hage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt er et ork, han hater det. Han var veldig på før, og han synes det var gøy å fikse og stelle. Etter han fylte 40 har alt blitt jævlig. Han har ikke lyst til å klippe plenen engang.

1. Vet at han ikke lenger trives her vi bor, men han vet også at det ikke bare er å flytte sånn uten videre. 

2. Han har også ADD, fikk utredning i voksen alder, så han sliter med å fullføre ting. Og starte på nye ting. 

3. Dessuten hater han den nye jobben han har fått, han trives ikke og blir mer og mer deprimert pga jobben. 

4. Han sliter med søvnen. Det har han gjort i mange år. 

Han har ikke motivasjon til å trene heller, så han har lagt på seg en del. Er han bare lat, eller spiller disse tingene inn? Han er ellers en grei og en omsorgsfull mann overfor meg og datteren vår. Vil også si at han er alltid på godt humør når han er ute med kompiser, eller drive på med hobbyen sin. 

Er det noen som vet litt om dette? 

Anonymkode: ece52...f30

Skrevet

Er han medisinert? ADHD er ikke latskap, og spiller selvsagt inn på alt som har med motivasjon og depresjon å gjøre. 

Skrevet

Send han til lege han kan ha noe så kjedelig som vitaminmangel.

Anonymkode: aa480...3da

Skrevet

Stå på for å få flyttet da ivertfall.

Skrevet

Det er slik jeg har det. Hadde det vært en enkel prosess hadde jeg stukket i motsatt retning. Gidder ikke mer. Umulig å samarbeide med han om noe. Og jada.. humøret er på topp når egen hobby prioriteres.. 

Anonymkode: 9ec41...511

Skrevet

Hvorfor skal han ta hage og plen og vedlikehold? Det kan vel du selv gjøre? 

Anonymkode: 86b60...1bf

Skrevet

Det å være i en jobb man ikke trives i er veldig demotiverende, og kan lett gå utover alt.
Men det med ADHD er ingen unnskyldning. Det var ikke utredningen som ga han diagnosen, den har han hatt hele tiden. Den eneste forskjellen er at nå det han om den.

Anonymkode: 9a988...16a

Skrevet

Kanskje tiden for å flytte på leilighet har kommet?

Kanskje du må ta større del av jobben?

Kanskje dere må betale dere ut av det, rett og slett lønne noen for å ta jobben?

Om han føler seg "blæh" om dagen er ikke slike plikter lett å ta tak i altså, han trenger å få det bedre først. Lege, psykolog, byttr jobb, medisiner? Hjelp han istenfor å kreve ting han ikke makter gjennomføre akkurat nå.

Anonymkode: 6b1dc...6cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor skal hi være alene om ansvaret for hage og plen og vedlikehold? Jeg synes det er dritkjedelig å vaske hus, klær og handle mat, betyr det at jeg burde overlate det ansvaret til mannen min?

Anonymkode: 94d7b...bb1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Akkurat det tenkte jeg også på. 

Anonymkode: 80645...076

Skrevet

Å få en ADHD-diagnose er faktisk viktig og det forandrer ting. Mannen har alltid hatt ADHD og slitt med motivasjon, men når man ikke har en diagnose presser man seg mer enn man burde for å være "normal" fordi man hele livet har blitt fortalt at man er lat og bare må ta seg sammen. ADHD påvirker motivasjon, evne til å komme i gang, og til å holde fokus. 

Man har *lyst til* komme igang og gjøre det som trengs, men det kan være nesten umulig. Det handler om hvordan hjernen regulerer dopamin, og folk flest forstår ikke hvor stor virkning lavt dopamin har på funskjonsnivået.

Funksjonsnivå kan også endre seg. At han klarte seg fint før betyr ikke at han klarer seg fint hele livet. Det som *ser* ut som han klarer seg fint betyr heller ikke at han *har* det fint. Mange presser seg til å fungere i årevis, og kan bli utbrent eller deprimert. Man har mer ansvar og forpliktelser i 40-årene som man ikke hadde i 20-årene, og det kan bli for mye.

At han har motivasjon til hobbyer er typisk ADHD siden dopamin gir energi. Siden hjernen hans mangler dopamin, blir det bare enda vanskeligere å fungere når han hater jobben sin, og så kommer han hjem og skal ta hagearbeid som heller ikke er lystbetont. 

Diagnosen er viktig fordi den forklarer hvorfor ting er vanskelig (og alltid har vært det), og man kan få hjelp og tiltak som fungerer bedre enn å bare ‘ta seg sammen’.

Mannen må få de tilpasningene han trenger for å fungere, for han kommer til å bli fulstendig utbrent slik han holder på nå. Det første er å be om tilpasninger på jobben, eller evt ny jobb. Han kan ikke fortsette i en jobb han hater. Medisin hjelper med å øke dopaminnivået i hjernen til normalt nivå, så han burde absolutt medisineres (hvis han ikke allerede er det). 

Skrevet

Da får du gjøre det da :) og si til han at nå klipper jeg gresset også kan du vaske badet/trappa/stua så lenge. Det kan hende han bare trenger et puff for å komme i gang med ting. Men om mannen min hadde syntes det var dritkjedelig å klippe gresset hadde jeg lett bedt han gjøre noe annet mens jeg gjorde det. 

Anonymkode: 24883...4d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Alt er et ork, han hater det. Han var veldig på før, og han synes det var gøy å fikse og stelle. Etter han fylte 40 har alt blitt jævlig. Han har ikke lyst til å klippe plenen engang.

1. Vet at han ikke lenger trives her vi bor, men han vet også at det ikke bare er å flytte sånn uten videre. 

2. Han har også ADD, fikk utredning i voksen alder, så han sliter med å fullføre ting. Og starte på nye ting. 

3. Dessuten hater han den nye jobben han har fått, han trives ikke og blir mer og mer deprimert pga jobben. 

4. Han sliter med søvnen. Det har han gjort i mange år. 

Han har ikke motivasjon til å trene heller, så han har lagt på seg en del. Er han bare lat, eller spiller disse tingene inn? Han er ellers en grei og en omsorgsfull mann overfor meg og datteren vår. Vil også si at han er alltid på godt humør når han er ute med kompiser, eller drive på med hobbyen sin. 

Er det noen som vet litt om dette? 

Anonymkode: ece52...f30

Det høres ut som han har det vanskelig og er lett deprimert. 

Anonymkode: 7d683...e89

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det høres ut som han har det vanskelig og er lett deprimert. 

Eventuelt så har han ADHD.

Jeg har ADHD og det er virkelig tungt å bo sammen men en rigid partner som ikke sette seg inn i mine utfordringer, ikke lytter til det jeg sier kan hjelpe og ikke vil tilpasse seg.

Et eksempel er at jeg har behov for å skaffe meg oversikt og prosessere og prioritere mellom det som skal gjøres ved å snakke gjennom det. Mannen vil bare gjøre noe, så ha  tar på seg headset og durer på mens han irriterer seg over at jeg ikke klarer å gjøre noe (eller at jeg går i veien for ham om jeg gjør noe i et rom som han forventer å trave gjennom uten hindringer akkurat da). Når jeg prøver å si at om han tar ti minutter med meg før vi starter så er det store muligheter for at jeg klarer å komme i gang (og da gjør jeg mye), sier han bare at det har jeg sagt i alle år som om krangelene når han motsetter seg er kommunikasjonen jeg har bedt om. Har jeg én dårlig dag etter en produktiv periode sier han at alle dager er sånn og at han gjør alt.

Om dere skal fungere må du lære deg å jobbe med ADHD’en hans og ikke mot den fordi du innerst inne mener at han burde klare å fungere slik du gjør. Om du hadde gjort det hadde du til eksempel visst hvorfor hobbyene han er det eneste som fungerer for ham nå.

Jeg har nok en våkenatt fordi jeg grubler på om min mann noen sinne vil gjøre et reelt forøk på å forstå og samarbeide med meg.

Anonymkode: 3ed4b...b6b

Skrevet

Jeg har ADHD og det er virkelig tungt å bo sammen men en rigid partner som ikke sette seg inn i mine utfordringer, ikke lytter til det jeg sier kan hjelpe og ikke vil tilpasse seg.

Et eksempel er at jeg har behov for å skaffe meg oversikt og prosessere og prioritere mellom det som skal gjøres ved å snakke gjennom det. Mannen vil bare gjøre noe, så ha  tar på seg headset og durer på mens han irriterer seg over at jeg ikke klarer å gjøre noe (eller at jeg går i veien for ham om jeg gjør noe i et rom som han forventer å trave gjennom uten hindringer akkurat da). Når jeg prøver å si at om han tar ti minutter med meg før vi starter så er det store muligheter for at jeg klarer å komme i gang (og da gjør jeg mye), sier han bare at det har jeg sagt i alle år som om krangelene når han motsetter seg er kommunikasjonen jeg har bedt om. Har jeg én dårlig dag etter en produktiv periode sier han at alle dager er sånn og at han gjør alt.

Om dere skal fungere må du lære deg å jobbe med ADHD’en hans og ikke mot den fordi du innerst inne mener at han burde klare å fungere slik du gjør. Om du hadde gjort det hadde du til eksempel visst hvorfor hobbyene han er det eneste som fungerer for ham nå.

Jeg har nok en våkenatt fordi jeg grubler på om min mann noen sinne vil gjøre et reelt forøk på å forstå og samarbeide med meg.

Du må altså behandles som et barn og fungerer ikke ellers. Ikke rart han er lei.

Anonymkode: 3f8b4...279

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Du må altså behandles som et barn og fungerer ikke ellers. Ikke rart han er lei.

Jeg blir så nysgjerrig på mennesker som deg. Hvordan får man seg til å skrive slik til andre, hvilke tanker gjør man seg som rettferdiggjør en slik respons? 

Anonymkode: 7b1d4...8b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Da får du gjøre det da :) og si til han at nå klipper jeg gresset også kan du vaske badet/trappa/stua så lenge. Det kan hende han bare trenger et puff for å komme i gang med ting. Men om mannen min hadde syntes det var dritkjedelig å klippe gresset hadde jeg lett bedt han gjøre noe annet mens jeg gjorde det. 

Anonymkode: 24883...4d9

Han kommer jo sannsynligvis ikke til

å gjøre det heller. Så da må jo HI velge. Skittent inne eller ustemt ute? Om HI har det sånn jeg har det, så har det vært en fordeling av oppgaver der, og mannen skulker unna sine. Derfor skal ikke HI bare gjøre det selv - for da har hun 100% ansvar for hjemmet. 

Skjønner det med ADHD og motivasjon og at det gjør det vanskelig å følge opp oppgaver. Men da er det kanskje ikke mulig å fungere i et parforhold heller.. 

Anonymkode: 9ec41...511

Skrevet

Ingen funksjonshemminger er uten konsekvenser for en selv eller partner. Holdningen til ADHD i samfunnet er at vi skal fungere som om vi ikke er funksjonshemmet på overflaten slik at andre ikke må forholde seg til det, det tar livet av folk. 

Jeg må ikke behandles som et barn, men jeg trenger litt mer verbal kommunikasjon enn gjennomsnittet og er sammen med en person som ønsker langt mindre kommunikasjon enn gjennomsnittet. Det er tidvis ganske utfordrende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Og du kaller mannen din rigid........

Anonymkode: 0e88a...8b3

Skrevet

HI: Det er kanskje på tide å vurdere leilighet i stedet for enebolig? Et eller annet sted må dere i alle fall begynne, for å ha det slik som du beskriver i hovedinnlegget ditt, det er ikke bra for noen av dere. Dessuten bør han antakelig forsøke å bytte jobb. 

Anonymkode: 5f521...853

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Og du kaller mannen din rigid........

Anonymkode: 0e88a...8b3

Vi er nok begge rigide på vår måte,  det er en del av diagnosen, forskjellen er at mitt behov er knyttet til prosessering og kognitiv funksjon, ikke personlighet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Tvilsomt. Hun skriver at det er noe nytt, han har ikke vært slik hele livet.

Skrevet

Vi er nok begge rigide på vår måte,  det er en del av diagnosen, forskjellen er at mitt behov er knyttet til prosessering og kognitiv funksjon, ikke personlighet.

Det er godt mulig at gjelder for mannen din også.

Skrevet

Det er godt mulig at gjelder for mannen din også.

Det vet vi at det ikke er, og uansett tilpasser jeg meg langt mer enn det han gjør.

Tvilsomt. Hun skriver at det er noe nytt, han har ikke vært slik hele livet.

Hun skriver at han har ADHD og at han er i en vanskelig periode med jobb. Symptomer må være tilstede hele livet men symptomtrykket kan variere. Det er veldig vanlig at høytfungerende nevrodivergente går på smeller  fordi livssituasjonen endrer seg. En kan kjøpe hus og det går bra, en får barn og det går fortsatt bra bra men så har man plutselig mer ansvar på jobb, gamle foreldre med forventninger og flere barn i en ny fase som er mer krevende enn før.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.7.2025 den 23.44):

Akkurat det tenkte jeg også på. 

Anonymkode: 80645...076

Så da skal hi ta seg av alt både inne og ute for mannen ikke klarer å motivere seg selv? Altså hva er dette for noe støtte å gi hi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...