Gå til innhold

Bussbrann, gjerningsmann kjent av politiet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ingen snakker om «harde straffer for barn». Folk snakker om at en 15-åring som har ført til stor skade på andre, inkludert å ta et liv», ikke skal gå løst løs i samfunnet. Det er heller ingen som tror noe på at ungdom som dette ikke får noe hjelp. Tvert imot bruker samfunnet enorme ressurser på et lite antall ungdommer. Det  funker tydeligvis ikke, så da må man sørge for at deis plasseres et sted der de ikke utgjør noen skade til det er trygt å slippe dem løs i samfunnet igjen.

Anonymkode: 93cb6...186

Jo, debatten begynte med at denne nå 15-åringen har vært yngre og begått kriminelle handlinger tidligere. Argumentet var derfor at derfor må lavalder for straff senkes.

Jo, jeg tror at ungdom som dette ikke får den hjelp som trenges. Hadde de fått den hjelpen som trengtes hadde de sluttet med kriminelle handlinger i tidlig alder.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tvert imot bruker samfunnet enorme ressurser på et lite antall ungdommer.

Dette er en intetsigende påstand. Det er et argument for å bruke lite ressurser på barn og unge som trenger hjelp, heller enn å formålstilpasse hjelpen. Vi kan jo se til USA og hvordan det går der når de bruker lite ressurser på barn og unge som trenger hjelp for å bli samfunnsbevisste og -ansvarlige.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

da må man sørge for at deis plasseres et sted der de ikke utgjør noen skade til det er trygt å slippe dem løs i samfunnet igjen.

Dette rimer ikke med:

Ingen snakker om «harde straffer for barn».

Det du nå snakker om er harde straffer for barn. Og det å låse barn inne koster penger. Det å låse barn inne, ikke gi dem utdanning, og så vente på at det skal bli trygt å slippe de ut i samfunnet igjen er håpløst. Mener du de skal ha skolegang og hjelp for at det skal bli "trygt å slippe dem løs i samfunnet igjen" så har du gått bort fra påstanden "bare straff de, ikke gi de hjelp", til mitt argument, gi de hjelp og på den måten hjelpes både de og resten av samfunnet. I så fall er vi i grunn enige.

Anonymkode: 2ab72...8e5

Skrevet

Jo, debatten begynte med at denne nå 15-åringen har vært yngre og begått kriminelle handlinger tidligere. Argumentet var derfor at derfor må lavalder for straff senkes.

Jo, jeg tror at ungdom som dette ikke får den hjelp som trenges. Hadde de fått den hjelpen som trengtes hadde de sluttet med kriminelle handlinger i tidlig alder.

Dette er en intetsigende påstand. Det er et argument for å bruke lite ressurser på barn og unge som trenger hjelp, heller enn å formålstilpasse hjelpen. Vi kan jo se til USA og hvordan det går der når de bruker lite ressurser på barn og unge som trenger hjelp for å bli samfunnsbevisste og -ansvarlige.

Dette rimer ikke med:

Det du nå snakker om er harde straffer for barn. Og det å låse barn inne koster penger. Det å låse barn inne, ikke gi dem utdanning, og så vente på at det skal bli trygt å slippe de ut i samfunnet igjen er håpløst. Mener du de skal ha skolegang og hjelp for at det skal bli "trygt å slippe dem løs i samfunnet igjen" så har du gått bort fra påstanden "bare straff de, ikke gi de hjelp", til mitt argument, gi de hjelp og på den måten hjelpes både de og resten av samfunnet. I så fall er vi i grunn enige.

Hjelp hjelp hjelp… det er intetsigende. Og vagt. Ingen klarer å si konkret hva slags hjelp disse ungdommene trenger for å sikre at de begynner å oppføre seg, men politiet sier de mangler virkemidler for å holde dem unna kriminalitet.

Folk må gjerne hjelpe enda mer, etter beste evne, men sørg for at resten av samfunnet er trygge fra disse rabiate ungdommene mens dere gjør det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hjelp hjelp hjelp… det er intetsigende. Og vagt. Ingen klarer å si konkret hva slags hjelp disse ungdommene trenger for å sikre at de begynner å oppføre seg, men politiet sier de mangler virkemidler for å holde dem unna kriminalitet.

Ja, politiet skal ikke drive med oppfølging av barn. Det er helt feil instans! Når du går på kafé forventer du ikke at det er en politibetjent som kommer med menyen og tar din ordre, men en servitør. Når barnevernet jobber med barn skal det være ansatte i barnevernet som tar seg av den jobben, ikke politiet. Politiets jobb er å etterforske kriminelle handlinger, oppklare lovbrudd, arrestere kriminelle og de som er under sterk mistanke. Politiets oppgave er ikke, IKKE, å oppdra barn (ut over sine egne)!

Det skulle da bare mangle at de ikke har virkemidler til å gi barn som driver med kriminelle handlinger den hjelp disse barna trenger!

Skrevet
pele skrev (På 6.7.2025 den 17.05):

Eg trur at om FrP kommer til makten så vil mer penger bli brukt til dette fremfor andre tullete ting.

Hva gjorde de sist de satt i regjering? Nevn ett tiltak de startet som har hjulpet mot kriminelle?

Anonymkode: 08d19...5f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, politiet skal ikke drive med oppfølging av barn. Det er helt feil instans! Når du går på kafé forventer du ikke at det er en politibetjent som kommer med menyen og tar din ordre, men en servitør. Når barnevernet jobber med barn skal det være ansatte i barnevernet som tar seg av den jobben, ikke politiet. Politiets jobb er å etterforske kriminelle handlinger, oppklare lovbrudd, arrestere kriminelle og de som er under sterk mistanke. Politiets oppgave er ikke, IKKE, å oppdra barn (ut over sine egne)!

Det skulle da bare mangle at de ikke har virkemidler til å gi barn som driver med kriminelle handlinger den hjelp disse barna trenger!

Du kommer med så mange usaklige selvfølgeligheter. Politiet jobber forebyggende, og blir selvsagt frustrerte når de samme vanekriminelle er tilbake på gata og utfører mye kriminelle handlinger dagen etter at politiet har tatt dem for noe. 

Poenget er at ungdomskriminaliteten øker kraftig, og ingen ser ut til å kunne gjøre noe med det. Alle er enige om at man bør jobbe forebyggende og hjelpe ungdom som står i fare for å havne på skråplanet, noe som også blir gjort. Så er vi noen som mener at den kriminelle lavalder bør senkes, og at ungdom som gjentatte ganger skader andre bør fjernes fra samfunnet til de Ivar lært å oppføre seg som siviliserte mennesker. Det siste er visstnok du uenig i, og det er helt lov, men det forandrer ikke på at andre mener noe annet enn deg. Jeg tror folk har sett seg lei på pjatt som åpenbart ikke fungerer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette rimer ikke med:

Du sprer rundt deg med svært mange udokumenterte påstander til å kunne be andre om å dokumentere sine. 

Hadde den kriminelle lavalderen vært 13 år så ville ikke dødsbrannen ha skjedd for han hadde vært et sted hvor han ikke kunne drevet med kriminalitet. Jeg har aldri sagt at de barna skal låses inn med voksne i et fengsel, men i et eget ungdomsfengsel hvor de fikk hjelp, oppdragelse og mulighet til å fullføre en utdannelse, men at det også var en konsekvens av deres handlinger. Så klart etter at de er 18 år må de flyttes, men forhåpentligvis ville de fleste ikke ha behov for det. 

Anonymkode: d1731...9a0

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner. 

Admin

Skrevet

Ap sin løsning er at politiet skal forfølge desse ekstremt kriminelle ungdommene. Jeg er spent på å se hva det vil koste oss. Hvor mange politimenn vil det trenges pr ungdom, de må jo passe de om kvelden/natten også så de ikke stikker ut. Så da har vi 3 politi pr døgn pr barn (tar ikke hensyn til helger osv), men er det nok med kun en politi for å fot-følge en person som alt har brukt kniv mot andre? Må man ha 4 politi pr barn? La oss si at dette må skje i 6 mnd og at vi i Oslo 45 barn som trenger forfølgelse. 

Lønn en politibetjent i 6 mnd: 320.000 

Pr barn i 6 mnd: 1.280.000 

Bare for de 45 i Oslo i 6 mnd: 57.600.000

Skal Oslo kommune betale for dette? Man vet ikke en gang om det kommer til å fungere. 

Skrevet

Synes det å henge ut et barn på 15 år er forferdelig. Ingen vet hva som egentlig har skjedd, og derfor er det pågående avhør og etterforskning. Gutten har også en familie i krise nå. Konmentsrfeltene i media er så groteske at en god del burde aldri fått tatt i et tastatur. Når jeg leser kommentarene er det flere enn gutten som trenger hjelp. 
Ingen unnskyldning for kriminelle handlinger. Men folk burde heller lure på hva som førte han inn i det kriminelle. Hva har han opplevd? Hvordan har han blitt ivaretatt både på skole, venner og samfunn? Hvilke hjelp har han fått som har gitt mening? Et sted har det feilet. Og det er nok flere enn gutten som skal bære det ansvaret alene. 

Skrevet
Sweetmum skrev (12 minutter siden):

Synes det å henge ut et barn på 15 år er forferdelig. Ingen vet hva som egentlig har skjedd, og derfor er det pågående avhør og etterforskning. Gutten har også en familie i krise nå. Konmentsrfeltene i media er så groteske at en god del burde aldri fått tatt i et tastatur. Når jeg leser kommentarene er det flere enn gutten som trenger hjelp. 
Ingen unnskyldning for kriminelle handlinger. Men folk burde heller lure på hva som førte han inn i det kriminelle. Hva har han opplevd? Hvordan har han blitt ivaretatt både på skole, venner og samfunn? Hvilke hjelp har han fått som har gitt mening? Et sted har det feilet. Og det er nok flere enn gutten som skal bære det ansvaret alene. 

Nemlig! Veldig godt sagt

Skrevet
Sweetmum skrev (26 minutter siden):

Du nevner 'skole, venner og samfunn' men ikke foreldre. Det er da i hovedsak foreldrene som er ansvarlig for sine barn. 

Skrevet
Sweetmum skrev (1 time siden):

Sorry. Jeg kjøper den ikke. En bestemor på 75 år brant til døde fordi en drittunge tok med seg bensin og lighter på bussen og bare tulla litt. Og det etter mer enn 40 ran, voldshendelser og andre lovbrudd.
Og så mener du at det er HAN som er offeret her?! Er du helt bak mål?!

Anonymkode: e1314...99f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sorry. Jeg kjøper den ikke. En bestemor på 75 år brant til døde fordi en drittunge tok med seg bensin og lighter på bussen og bare tulla litt. Og det etter mer enn 40 ran, voldshendelser og andre lovbrudd.

Heeeelt enig med deg! Den dullingen som det norske samfunnet gjør med disse verstingene (som myndighetene vet godt hvem er) er helt forkastelig! Lås de inne og kast nøkkelen, de VIL ikke slutte med kriminalitet. 

Anonymkode: 02b94...8e7

Skrevet
Sweetmum skrev (1 time siden):

En dame er død og 2 alvorlig brannskadet pga han, for å ikke snakke om alle andre ofrene som har blitt utsatt for han. Det er ikke 15-åringen som er offer her. Det er sånn dulling som har ført han dit han er nå, ingen konsekvenser for handlingene sine har ført han dit han er nå.

Anonymkode: 86a1d...f2b

Skrevet
Sweetmum skrev (3 timer siden):

Å, spar meg! Det er ikke denne voldspersonen og morderen som er offeret her. Folk må seriøst slutte å legge ansvaret på alle andre enn den som faktisk utfører ugjerningen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hvis de ikke er etnisk norske, så ta fra både den kriminelle mindreårige og foreldrene norsk statsborgerskap hvis de har det!

Anonymkode: 5e16c...9e3

Det er beste løsning for alle framtidig offer for denne skadede gutten og familien. Så det burde vært konsekvensen. for å sette en standard for vårt eget samfunn. Vi kan ikke leve i et samfunn hvor det vandrer tikkende bomber rundt hvert gatehjørne.

Jeg ser Støre og Stoltenberg har en reklame på Tiktok hvor de mener at vi må stemme på dem i en usikker tid hvor trygghet er viktig...... Disse to naive gubbene som representerer et parti som er nettopp hovedgrunnen til all utrygghet i Norge, snakk om frekkhet! Eller, skjønner de ikke selv hva de holder på med:

• De har budsjettert med alt for lite til militær, politi og forsvar i årevis
  • De har i årevis solgt oljen vår til utlandet for at vi bilister skal kjøpe den dyrt tilbake som bensin og diesel.
  • Det samme har de nå gjort med strømmen vår; solgt den dyrt til utlandet, for at vi skal tvinges til å kjøpe den tilbake til skyhøy pris. Så høy pris at hele nasjonen er på strømtrygd for å kunne betale regningene.
  • Det er deres innvandringspolitikk som gjør at vi nå har importert i stor monn: knivstikking, grov vold, ran, gjenoppgjør og stor omsetning av narkotika.

Jeg tror Støre og Stoltenberg forveksler trygghet med trygd. Å få hele befolkningen over på trygd, det skal de nok klare.

Anonymkode: 3583e...1f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Her var et reflektert innlegg fra Jan Bøhler: 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/bussbrannen-i-enebakk-tre-mulige-hypoteser/o/5-95-2520065

Bøhler vet hva han snakker om, som vanlig. Han har virkelig peiling.
Det er utrolig hvilke ubrukelige ledere vi har i Norge. De er de siste som ser og forstår hva vi står overfor, og de siste til å reagere. 

Jeg fatter ikke hvordan de reglene som gjelder noen sinne kunne bli akseptert og innført uten protester. Hvilke inkompetente mennesker er det egentlig som leder dette samfunnet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er beste løsning for alle framtidig offer for denne skadede gutten og familien. Så det burde vært konsekvensen. for å sette en standard for vårt eget samfunn. Vi kan ikke leve i et samfunn hvor det vandrer tikkende bomber rundt hvert gatehjørne.

Jeg ser Støre og Stoltenberg har en reklame på Tiktok hvor de mener at vi må stemme på dem i en usikker tid hvor trygghet er viktig...... Disse to naive gubbene som representerer et parti som er nettopp hovedgrunnen til all utrygghet i Norge, snakk om frekkhet! Eller, skjønner de ikke selv hva de holder på med:

• De har budsjettert med alt for lite til militær, politi og forsvar i årevis
  • De har i årevis solgt oljen vår til utlandet for at vi bilister skal kjøpe den dyrt tilbake som bensin og diesel.
  • Det samme har de nå gjort med strømmen vår; solgt den dyrt til utlandet, for at vi skal tvinges til å kjøpe den tilbake til skyhøy pris. Så høy pris at hele nasjonen er på strømtrygd for å kunne betale regningene.
  • Det er deres innvandringspolitikk som gjør at vi nå har importert i stor monn: knivstikking, grov vold, ran, gjenoppgjør og stor omsetning av narkotika.

Jeg tror Støre og Stoltenberg forveksler trygghet med trygd. Å få hele befolkningen over på trygd, det skal de nok klare.

Dette er noe av det beste jeg har lest på dette forumet!

Anonymkode: ce455...361

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Helt enig, jeg kjøper ingen av disse i familien som forsøker å gå til media og så hevder de at de er den sårede part! Fy faen, jeg håper bare at de alle blir sendt dit de hører hjemme!

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hadde han bensin? Har ikke lest noe om det.. 40 episoder av både alvorlige og mindre alvorlige hendelser leste jeg. 
Jeg ser ikke verden så svart hvitt som deg. 
Jeg vil absolutt si at en 15 åring - et barn som har kommet så skjevt ut i livet er et offer. Det kan være mange offer i en sak. 
Dette vil nok prege livet hans fremover. 
Jeg vil ikke spekulere og fantasere om hva som har skjedd feil for han, men noe er det. 
Det viktigste er at han er tatt, og vil da få den hjelpen han trenger fremover. Foreldrene hans trenger også hjelp. Også familiene til ofrene. 
Jeg har lest mye om innvandrer kulturer, og det er gjengående at gutter har frie tøyler, mens jentene blir «fastholdt» det er også kjent at guttene i familien er over mor i huset. Mor har lite / ingenting hun skulle sagt når guttene er over en viss alder.. rundt 10 år. Dette er grunnen til at FrP krever at alle innvandrere skal innrette seg vår kultur, normer og verdier for å kunne være en del av det norske samfunnet. Man ser flere steder i landet som Askim bl a så er det nesten ikke et hvitt ansikt å se. Da blir det en egen kultur av innvandrere i en liten by. 
De MÅ integreres blant norske folk for å lære seg våre verdier og kultur. Men så er vi norske redd for deres kultur - da det er så milevis unna våre verdier at vi også trekker oss unna. Dessverre. 
I denne kulturen blir mødrene banket av «mennene» i huset, de får ikke innpass i den norske kulturen, og foreldrene er ofte fattige og de bor tett. Ungene starter med ran og kriminalitet for å få penger. 
Det skal sies at dette er veldig vanlig i disse kulturene, men jeg sier absolutt ikke at dette gjelder denne familien. Det vet jeg ingenting om. 
Da jeg var 15 år var smugrøyking det mest kriminelle jeg gjorde. Det er tydelig at det har gått forferdelig galt for denne gutten på et tidspunkt. 
Hvor er barnevernet? Politiet er vel pliktig til å sende bekymringsmelding til barnevern ved så mange politi saker? 
når barn er så hardt ute å kjører så er det noen som ikke har gjort jobben sin 

Anonymkode: 7b1d5...3c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Helt enig, jeg kjøper ingen av disse i familien som forsøker å gå til media og så hevder de at de er den sårede part! Fy faen, jeg håper bare at de alle blir sendt dit de hører hjemme!

Er lov å håpe, men så lenge de er norske statsborgere så blir de ikke det. 
reglene burde blitt endret. Burde bli vanskeligere å få statsborgerskap. 
Må man ikke ha norsk og bestått fag for å kunne få søke statsborgerskap? Det er for lettvint å bo her i noen få år og få pass, og da er det fritt. 

Skrevet

🔍

Oppsummering: Hvordan systemet sviktet

For ung for straff
Gutten begikk en rekke alvorlige lovbrudd før han fylte 15 år, og var derfor utenfor straffelovens rekkevidde. Politiet kunne ikke bruke straffereaksjoner eller varetekt, og måtte overlate alt til barnevernet.

Barnevernet manglet tiltak og kapasitet
Selv om gutten var godt kjent for barnevernet, hadde de begrensede muligheter til å gripe inn effektivt. Mange institusjoner i Norge mangler trygghet, fagpersonell og lukkede plasser for barn med alvorlig atferd.

Lite samhandling mellom etater
Det var trolig dårlig koordinering mellom politi, skole, barnevern og helsetjenester. Når et barn faller mellom systemene, blir ingen ansvarlig nok – selv om alle visste hvem han var.

Ingen konsekvenser, ingen endring
Fordi han gang på gang ikke møtte reell motstand eller grenser, fikk gutten utvikle en kriminell atferd uten konsekvenser. Systemet var maktesløst, og det forsterket problemet.

Manglende helhetlig oppfølging
Tiltakene som ble prøvd, var fragmenterte og utilstrekkelige – kanskje litt samtaler her, en plassering der – men ingen samlet plan med nok kraft til å faktisk stoppe utviklingen.

Konklusjon:

Gutten ble sett, registrert og varslet om. Men systemet klarte ikke å gripe inn i tide, fordi det manglet juridiske verktøy, egnede institusjoner, samhandling og ansvar.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Herregud. Når barnevernet ikke vil gjøre noe, og politiet ikke kan gjøre noe for barn under 15 så er jo dette resultatet. Det finnes ikke adferdsinstitusjoner i Norge for barn som har så ille adferd. &nbsp
Det er som at sykehus tar inn kun de syke, men de som er altfor syke har de ikke kompetanse til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...