Gå til innhold

Bussbrann, gjerningsmann kjent av politiet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke politiet som endrer lovverket.

Så hva skulle politiet gjort, sånn helt konkret?

Anonymkode: 93cb6...186

Hvor har jeg skrevet noe om politiet??

Anonymkode: a9bab...09a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
pele skrev (2 timer siden):

Eg trur at om FrP kommer til makten så vil mer penger bli brukt til dette fremfor andre tullete ting.

Helt klart. De naive handlingslammede politikerne som har styrt Norge i årevis trenger en lang pause. Politiet er jo hjelpeløse, de har regler de må følge mht mindreårige. 
Under er nok et eksempel på hvor utrygt Norge er blitt pga snillistene, historien om den 33-årige Follo-mannen gir et godt bilde på utviklingen i Norge:

https://www.vg.no/nyheter/i/eMpA9l/gigantbeslag-i-tyrkia-tok-over-1-5-tonn-narkotika-fra-kriminelt-nettverk-med-forbindelser-til-norge-og-sverige

Anonymkode: 3583e...1f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.7.2025 den 12.30):

Nå er denne gutten bare 15 år og det er begrenset hva politiet kan gjøre med unge kriminelle. Politiet har, som de fleste andre yrkesgrupper, lover og regler å forholde seg til. Selv om noen er godt kjent for politiet, betyr ikke det at de har gjort så alvorlige ting at de kan fengsles. Varetekt har strenge regler.

At han er godt kjent for politiet og er bare 15 år, er bare trist. 

Anonymkode: 84956...03b

"NRK melder at gutten i en periode på ett år og sju måneder begikk nærmere 40 lovbrudd - blant annet ran, tyverier, trusler og voldsutøvelse."

Og nå har handlingene hans tatt livet av ett menneske, og skadet to andre alvorlig. På tide at den kriminelle lavalderen senkes. Det hjelper ingen at ungdommer slipper unna med sånt, hadde han blitt stoppet tidligere så hadde han kanskje ikke sittet i den situasjonen han er i nå. med drap på samvitiigheten.

Anonymkode: 86a1d...f2b

Skrevet
Østerdølen skrev (22 timer siden):

Nei, men hva mener du politiet eller Støre skulle ha gjort da? Forandret lovverket slik at alle bare ble låst inn på livsstid etter førstegangs lovbrudd?

Hadde den kriminelle lavalderen alt vært senket hadde en dame på 75 år levd i dag. Han har vist gjor over 40 lovbrudd før, bandt annet ran, vold, trusler. Hadde den kriminelle lavalderen vært 13 år så hadde han vært innelåst sist helg. 

Anonymkode: d1731...9a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hadde den kriminelle lavalderen alt vært senket hadde en dame på 75 år levd i dag. Han har vist gjor over 40 lovbrudd før, bandt annet ran, vold, trusler. Hadde den kriminelle lavalderen vært 13 år så hadde han vært innelåst sist helg. 

Ja, men nå er nå ikke den kriminelle lavalderen 13 år. Noe som egentlig er rart, siden Frp for ikke lenge siden satt i regjering og til og med hadde Justisministerposten.  Hvorfor forandret ikke Frp og Høyre den tro?! Kanskje fordi det er barn vi snakker om? 

Skrevet
Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Ja, men nå er nå ikke den kriminelle lavalderen 13 år. Noe som egentlig er rart, siden Frp for ikke lenge siden satt i regjering og til og med hadde Justisministerposten.  Hvorfor forandret ikke Frp og Høyre den tro?! Kanskje fordi det er barn vi snakker om? 

Du etterlyste jo HVA Støre kunne ha gjort her og du fikk svar. 

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og debatt rundt dette, samt avsporinger.

Admin

Skrevet

Dette er en gutt som vanker i et kriminelt rusmiljø, en av de tidligere tingene han er siktet for er salg av narkotika, det sto i avisen i dag.

Det hjelper lite å senke den kriminelle lavalderen så lenge barna hankes inn i disse miljøene så tidlig. 

Vi vet at konsekvenstenking ikke fungerer skikkelig i unge hjerner, vi er helt nødt til å gjøre noe for å stoppe barn i å komme i disse miljøene!

Jeg mener de sparer penger på helt feil måter når det kommer til barn og ungdom, de er helt nødt til å ha sunne forbilder og gode steder å "henge". Ungdom som kjeder seg og henger på kjøpesenteret kommer det ikke noe godt ut av.

Det må legges ned mye energi, penger og jobb i forebyggende arbeid. Ungdomsklubber på ungdommens premisser, steder de kan være, ting de kan gjøre. Verden har endret seg helt vannvittig på en generasjon, og vi gamle som sitter på pengesekkene lytter ikke til hva ungdommene trenger.

Anonymkode: abec0...73e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er en gutt som vanker i et kriminelt rusmiljø, en av de tidligere tingene han er siktet for er salg av narkotika, det sto i avisen i dag.

Det hjelper lite å senke den kriminelle lavalderen så lenge barna hankes inn i disse miljøene så tidlig. 

Vi vet at konsekvenstenking ikke fungerer skikkelig i unge hjerner, vi er helt nødt til å gjøre noe for å stoppe barn i å komme i disse miljøene!

Jeg mener de sparer penger på helt feil måter når det kommer til barn og ungdom, de er helt nødt til å ha sunne forbilder og gode steder å "henge". Ungdom som kjeder seg og henger på kjøpesenteret kommer det ikke noe godt ut av.

Det må legges ned mye energi, penger og jobb i forebyggende arbeid. Ungdomsklubber på ungdommens premisser, steder de kan være, ting de kan gjøre. Verden har endret seg helt vannvittig på en generasjon, og vi gamle som sitter på pengesekkene lytter ikke til hva ungdommene trenger.

Jeg synes vi skal slutte å unnskylde de med at de ikke har noen steder å henge og ikke har noe å gjøre, De har et holdningsproblem, det er det som er problemet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes vi skal slutte å unnskylde de med at de ikke har noen steder å henge og ikke har noe å gjøre, De har et holdningsproblem, det er det som er problemet.

Dette. All info om denne ungdommen ligger usminket på Reddit. Hatt MYE ressurser og fått hjelp fra alle hold, men vil ikke endre seg.

Anonymkode: 8b843...757

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er enig i det, men hvordan kom han dit?

Hvem har påvirket en liten gutt så han har blitt en sånn ungdom?

Hva kan gjøres for at en ung gutt på 15 år skal få en annen holdning.

Jeg tror det nærmest er for sent når de er nesten voksne, en 15 åring føler seg voksen og vil ikke høre på det de anser som kjedelige forståsegpåere i skolen, barnevernet, bup osv.

Det er utrolig mye dyrere for samfunnet å la disse barna vokse opp fra barnehagealder til tenår uten å være med å påvirke dem. Tiltak må settes inn før de blir kriminelle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Helt klart. De naive handlingslammede politikerne som har styrt Norge i årevis trenger en lang pause. Politiet er jo hjelpeløse, de har regler de må følge mht mindreårige. 
Under er nok et eksempel på hvor utrygt Norge er blitt pga snillistene, historien om den 33-årige Follo-mannen gir et godt bilde på utviklingen i Norge:

https://www.vg.no/nyheter/i/eMpA9l/gigantbeslag-i-tyrkia-tok-over-1-5-tonn-narkotika-fra-kriminelt-nettverk-med-forbindelser-til-norge-og-sverige

Anonymkode: 3583e...1f3

Har du glemt at FrP satt i regjering i 7 år for 5 år tilbake? Alt ble fikset da. Alt.

Anonymkode: 1759e...7de

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nei vet du hva! Tenk på alle de som vokser opp på bygda uten noe sted å 'henge' , de blir nå ikke kriminell av den grunn. 

Send foreldrene på oppdragelse kurs! Flytt familen med et slikt problembarn til ødere områder så de ikke kan skade andre. 

Han her har allerede laget over 41 offer og han er bare 15 år. Om barn ikke kunne skjønne konsekvenser så hadde alle vært kriminell. 

Skrevet

Hvorfor har ikke gutten vært på institusjon? Hvorfor har ikke barnevernet sendt han på institusjon på tvang? 
Det har de både hjemmel til og plikt til. Noen har feilet grovt her. Gutten er fortsatt et barn, og de som står rundt og skal hjelpe har ikke lykkes med å sette inn riktig tiltak. 
Jeg kjenner en gutt på samme alder som aldri har vært kriminell, rent rulleblad. Men han røyket hasj av og på fordi han hadde det vanskelig. Han ble tvangsflyttet på en barneverns institusjon. Aldri brukt andre midler enn hasj, ikke alkohol en gang. Skolesterk her han også. 
Så det er ulikt hvordan kommunene jobber rundt om. De som trenger hjelp får det ikke, og de som ikke trenger tvangsbehandling blir lagt in. På tvang 

Anonymkode: 7b1d5...3c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor har ikke gutten vært på institusjon? Hvorfor har ikke barnevernet sendt han på institusjon på tvang? 
Det har de både hjemmel til og plikt til. Noen har feilet grovt her. Gutten er fortsatt et barn, og de som står rundt og skal hjelpe har ikke lykkes med å sette inn riktig tiltak. 
Jeg kjenner en gutt på samme alder som aldri har vært kriminell, rent rulleblad. Men han røyket hasj av og på fordi han hadde det vanskelig. Han ble tvangsflyttet på en barneverns institusjon. Aldri brukt andre midler enn hasj, ikke alkohol en gang. Skolesterk her han også. 
Så det er ulikt hvordan kommunene jobber rundt om. De som trenger hjelp får det ikke, og de som ikke trenger tvangsbehandling blir lagt in. På tvang 

Anonymkode: 7b1d5...3c7

Han er Oslo innflytter (ikke etnisk). Flyttet på institusjon i Follo. Hvorfor han er på åpen institusjon kan man jo lure på.

Anonymkode: 8b843...757

Skrevet

Dette kan være saken som tvinger den kriminelle lavalderen ned, får krysse fingrene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Dette kan være saken som tvinger den kriminelle lavalderen ned, får krysse fingrene.

Diskusjonen vil nok handle om ungdomsfengsel tenker jeg.

Kriminelle ungdommer blir ikke mindre kriminelle i fengsel med voksne menn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det handler om foreldre som ikkje klarer å oppdra barn, eller ikkje orker. Har en bekjent som sier det rett ut: Eg orker ikkje ta de kampene med han. Vil han ikkje påmskulen, nei vel,.Vil han ikkje gjøre lekser, nei vel. Giddalause foreldre som ikkje gir konsekvenser fører til barn som gjør som de vil.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Begge deler trur eg, håper ivertfall det. Vet at i gjenger lar de de yngste ta de oppgavene som de eldre hadde blitt straffet for. Vet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Den burde handle om både å senke kriminell lavalder og soning. Hadde lavalderen vært lavere, så hadde han ikke fått begå flere av sakene han har på seg, og bussbrannen hadde væt unngått. Samfunnet må vernes mot ungdomskriminelle  med mange lovbrudd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Den burde handle om både å senke kriminell lavalder og soning. Hadde lavalderen vært lavere, så hadde han ikke fått begå flere av sakene han har på seg, og bussbrannen hadde væt unngått. Samfunnet må vernes mot ungdomskriminelle  med mange lovbrudd.

Den som kan straffeansvarliggjøres for å ta liv kan også ansvarliggjøres for å skape liv. Det er en grunn til at vi har 16 års aldersgrense for å kunne gi samtykke her i landet. Hadde vi syntes det var greit med 13 år? Selvfølgelig ikke! Vi vet at en 13-åring er alt for ung til å kunne gi samtykke. Det samme gjelder alvorlige kriminelle handlinger.

Anonymkode: 2ab72...8e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ungdom blir ikke drapsmenn og kriminelle av å henge på kjøpesenter. Dette har med holdninger å gjøre, på tide vi tar av silkehanskene og slutter med den evinnelige putesyinga.

Anonymkode: 88644...bcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Akkurat!!👍 

Anonymkode: 88644...bcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvem sier de skal sone med voksne menn? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Den som kan straffeansvarliggjøres for å ta liv kan også ansvarliggjøres for å skape liv. Det er en grunn til at vi har 16 års aldersgrense for å kunne gi samtykke her i landet. Hadde vi syntes det var greit med 13 år? Selvfølgelig ikke! Vi vet at en 13-åring er alt for ung til å kunne gi samtykke. Det samme gjelder alvorlige kriminelle handlinger.

Anonymkode: 2ab72...8e5

Selv om man mener den seksuelle lavalder skal være 16 år kan man samtidig mene at samfunnet bør skånes fra personer under 16 år som gjør skade på andre. Dette handler ikke bare om en 15-åring som er så rabiat og ute av kontroll at han tenner på en buss, det handler også om eksisterende og potensielle ofre.

Anonymkode: 93cb6...186

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...