Anonym bruker Skrevet søndag kl 00:33 #26 Skrevet søndag kl 00:33 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva gjør alle andre enn foreldrene når et barn har skolevegene? Poenget mitt er at mange foreldre som ikke selv klarer å få barna på skolen forventer at andre skal klare det de selv ikke klarer, og mener disse «andre» er evneveike når de ikke klarer det. Selv om de ikke klarer det selv. Jeg har forståelse for at det er vanskelig, men disse foreldrene kan fremstå som enormt kravstore og utakknemlige. Anonymkode: 18be3...09c Tror du ikke disse foreldrene har prøvd selv først? Brukt alle virkemidler de kunne tenke på. Tror du ikke de har begynt med samtaler med skolen? Helsesøster, gått gradene. Som ei sa over her, når systemene ikke snakker sammen, da stanger man hodet i veggen. Da blir man frustrert, sint, oppgitt. Man er bekymra for barnet sitt, for man ser hva det koster, men vet hva det kan bety for fremtiden. Er det ikke sånn at de aller fleste av oss ønsker det beste for barna våre? Det er nok først nå disse "urimelige" foreldrene er så nedslitte og frustrerte at fe MÅ rope høyt, de må bli den "vanskelige", "kranglete " forelderen som står på for barnet sitt. Når mobbing ikke stoppes. Når andre, virkelig ubrukelige foreldre ikke evner å se at de selv har feilet i oppdragelsen og oppdratt en mobber. For mobberen skal beskyttes. Nei, jeg har ikke hatt hverken skolevegrere, barn som har blitt mobbet eller som har mobbet. Anonymkode: 6ec7d...ecf
Anonym bruker Skrevet søndag kl 06:30 #27 Skrevet søndag kl 06:30 Jeg jobber på videregående skole og kan her og nå avlive myten om at det er de udugelige foreldrene som har barn som sliter. Som regel har de stått i kamper gjennom mange år som ville knukket selv de beste av oss. Det jeg leser av tråder som dette er at dere som både mangler empati og kunnskap er mye mer skadelig for deres barn enn dem som bruker store deler av barnas oppvekst på å kjempe for at de skal få en meningsfull og levelig hverdag. Anonymkode: c7ca2...44e
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:12 #28 Skrevet søndag kl 07:12 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Ressurssvake foreldre som ikke evner å få barna på skolen er ofte allerede syke og ser sjelden selv egen rolle i barnas skjevutvikling Anonymkode: 6b084...2bf Har du noe statestikk eller kildehenvisning? Dette innlegget ditt sier ganske mye om deg. Du eier ikke kunnskap om temaet. Er du lærer , som prøver å sverte foreldre? Skjønner at du aldri har hatt barn med skolevegring. Barn vil på skolen, foreldre vil at barn skal på skolen. Man blir dårlig møtt, og mange barn får ikke hjelpen de har krav på. Gå gjerne inn på Facebook grupper som handler om skolevegring. Da kanskje du får opp øynene. Anonymkode: 46873...25a
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:15 #29 Skrevet søndag kl 07:15 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Har møtt mange foreldre hvis barn nekter å gå på skolen og får lov til å bli hjemme. Fellesnevneren er at foreldrene er ressurssvake og skylder på alle andre for at barna ikke går på skolen. Anonymkode: 6b084...2bf Tull. Ingenting av det du skriver er vettug. Anonymkode: 46873...25a
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:22 #30 Skrevet søndag kl 07:22 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Skjønner at du aldri har hatt barn med skolevegring. Selvsagt har jeg ikke det. Alle ungene mine går på skolen. De har alle lært at skole er viktig, man går på skolen, man øver seg på å stå i ubehag, man kan ikke bare gjøre som man vil og skulk er ikke aktuelt. Skolevegring handler stort sett alltid om foreldre og hjemmesituasjonen. Det er foreldre som lar barnet bli hjemme og så utvikler det seg, hos barnet, til en vegring mot skolen. Foreldre har faktisk en plikt til å sende barna på skolen eller tilby godkjent hjemmeundervisning. At foreldre ikke klarer å innfri denne plikten er ingen andre sin skyld. Anonymkode: 6b084...2bf
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:29 #31 Skrevet søndag kl 07:29 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Selvsagt har jeg ikke det. Alle ungene mine går på skolen. De har alle lært at skole er viktig, man går på skolen, man øver seg på å stå i ubehag, man kan ikke bare gjøre som man vil og skulk er ikke aktuelt. Skolevegring handler stort sett alltid om foreldre og hjemmesituasjonen. Det er foreldre som lar barnet bli hjemme og så utvikler det seg, hos barnet, til en vegring mot skolen. Foreldre har faktisk en plikt til å sende barna på skolen eller tilby godkjent hjemmeundervisning. At foreldre ikke klarer å innfri denne plikten er ingen andre sin skyld. Anonymkode: 6b084...2bf Selvsagt har du ikke det. De aller fleste av oss er så heldige at vi ikke kjenner dette på kroppen selv. Du fremstår som både kunnskapsløs, selvgod og litt dum i denne kommentaren din. Det virker som du mener at psykiske vansker er selvvalgt og kun rammer ressurssvake folk? Anonymkode: c7ca2...44e
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:55 #32 Skrevet søndag kl 07:55 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det virker som du mener at psykiske vansker er selvvalgt og kun rammer ressurssvake folk? Skolevegring handler ikke i hovedsak om psykiske vansker. Det er dysfunksjonelle mønstre som hemmer barnas utvikling og som har utvikler seg over tid der barna får bestemme mer enn foreldrene og foreldrene evner ikke sette grenser, stille krav og forventninger til barna sine. Og da velger barna å heller bli hjemme enn å gå på den kjedelige skolen og det går det fra vondt til verre med at barna slutter å gå på skolen. Og så forventer foreldre at alle andre skal trå til for å rydde opp i problemene de selv har skapt. Anonymkode: 6b084...2bf
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:59 #33 Skrevet søndag kl 07:59 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Skolevegring handler ikke i hovedsak om psykiske vansker. Det er dysfunksjonelle mønstre som hemmer barnas utvikling og som har utvikler seg over tid der barna får bestemme mer enn foreldrene og foreldrene evner ikke sette grenser, stille krav og forventninger til barna sine. Og da velger barna å heller bli hjemme enn å gå på den kjedelige skolen og det går det fra vondt til verre med at barna slutter å gå på skolen. Og så forventer foreldre at alle andre skal trå til for å rydde opp i problemene de selv har skapt. Anonymkode: 6b084...2bf Hvilken forutsetninger har du for å påstå dette? Er du lærer, psykolog, rådgiver? Dine påstander stemmer dårlig med både forskning og praktisk erfaring. Anonymkode: c7ca2...44e
Anonym bruker Skrevet søndag kl 08:07 #34 Skrevet søndag kl 08:07 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvilken forutsetninger har du for å påstå dette? Er du lærer, psykolog, rådgiver? Dine påstander stemmer dårlig med både forskning og praktisk erfaring. Anonymkode: c7ca2...44e Atferdsviter (master) og jobber på BUP Anonymkode: 6b084...2bf
Anonym bruker Skrevet søndag kl 08:19 #35 Skrevet søndag kl 08:19 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Atferdsviter (master) og jobber på BUP Anonymkode: 6b084...2bf Ok. Da har du sikkert linker til dokumentasjon som underbygger påstandene dine? Anonymkode: c7ca2...44e
Anonym bruker Skrevet søndag kl 08:27 #36 Skrevet søndag kl 08:27 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ok. Da har du sikkert linker til dokumentasjon som underbygger påstandene dine? Anonymkode: c7ca2...44e Vanligste risikofaktor for skolevegring: Familiefaktorer som foreldre med psykiske vansker, foreldre som overbeskytter barnet, endringer i familiestrukturen og uheldige samspillsmønstre i familien. Anonymkode: 6b084...2bf
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:00 #37 Skrevet søndag kl 09:00 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Vanligste risikofaktor for skolevegring: Familiefaktorer som foreldre med psykiske vansker, foreldre som overbeskytter barnet, endringer i familiestrukturen og uheldige samspillsmønstre i familien. Anonymkode: 6b084...2bf Du hopper glatt bukk over resten av kilden, og ville jo dersom du faktisk jobbet på BUP selvsagt være kjent med at kilden er feilaktig/utdatert. Den bruker konsekvent begrepet skolevegring, som de fleste fagmiljøer har erstattet med ufrivillig skolefravær, og nevner ikke en gang nevroutviklingsforstyrrelser under faktorer hos barnet - til tross for at dette fremstår som den mest fremtredende enkeltfaktoren i problematikken (40-60% av barn med ufrivillig skolefravær har nevroutviklingsforstyrrelser). Det er jo ellers ut fra holdningene du presenterer her, ganske åpenbart at du ikke er kvalifisert for noen stilling i BUP-systemet, men de ansetter jo tidvis mye rart på BUP Indre Fjotthøl. Anonymkode: f8b12...7d9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:03 #38 Skrevet søndag kl 09:03 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Vanligste risikofaktor for skolevegring: Familiefaktorer som foreldre med psykiske vansker, foreldre som overbeskytter barnet, endringer i familiestrukturen og uheldige samspillsmønstre i familien. Anonymkode: 6b084...2bf Dette anser du som seriøs dokumentasjon? Fra en med master innen feltet? Jeg tipper at du lyver så det renner av deg, faktisk. Anonymkode: c7ca2...44e
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:04 #39 Skrevet søndag kl 09:04 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Anonymkode: d3bff...1e0 Jobber med denne problematikken til daglig. Fellesnevneren er ikke ressurssvake foreldre. Det er to problemer som går igjen. Ungdommer/barn med autismespektervansker eller store foreldrekonflikter. Dette kommer i alle sosiale lag, men sees sjelden hos innvandrerbefolkningen. Anonymkode: 965c4...898
Optatium Skrevet søndag kl 12:11 #40 Skrevet søndag kl 12:11 Ufrivillig skolefravær er sammensatt. Diagnoser, faglige vansker og mobbing er en del av det, men nyere forskning viser også at hjemmeforholdene har mer å si enn man kanskje tidligere har trodd. Det betyr ikke at jeg mener at foreldre til barn med ufrivillig skolefravær er ressurssvake eller kan «skylde seg selv», men det kan være mekanismer eller dynamikker i hjemmet som forsterker utfordringen. Både skole, hjem og andre instanser må samarbeide for å komme dette til livs.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:43 #41 Skrevet søndag kl 12:43 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber på videregående skole og kan her og nå avlive myten om at det er de udugelige foreldrene som har barn som sliter. Som regel har de stått i kamper gjennom mange år som ville knukket selv de beste av oss. Det jeg leser av tråder som dette er at dere som både mangler empati og kunnskap er mye mer skadelig for deres barn enn dem som bruker store deler av barnas oppvekst på å kjempe for at de skal få en meningsfull og levelig hverdag. Anonymkode: c7ca2...44e Hvis du jobber i skolen, hva gjør du for å hjelpe unge med skolevegring slik at de kommer seg på skolen? Er ikke det skolens ansvar, når foreldrene ikke klarer det? Anonymkode: 18be3...09c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:10 #42 Skrevet søndag kl 13:10 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Hvis du jobber i skolen, hva gjør du for å hjelpe unge med skolevegring slik at de kommer seg på skolen? Er ikke det skolens ansvar, når foreldrene ikke klarer det? Anonymkode: 18be3...09c Hva skal læreren gjøre mener du? Komme hjem og hente eleven? Anonymkode: 4e08a...dd9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:26 #43 Skrevet søndag kl 13:26 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hva gjør alle andre enn foreldrene når et barn har skolevegene? Poenget mitt er at mange foreldre som ikke selv klarer å få barna på skolen forventer at andre skal klare det de selv ikke klarer, og mener disse «andre» er evneveike når de ikke klarer det. Selv om de ikke klarer det selv. Jeg har forståelse for at det er vanskelig, men disse foreldrene kan fremstå som enormt kravstore og utakknemlige. Anonymkode: 18be3...09c Du ønsker ikke svare på spm mitt, så regner med du ikke har noe godt svar. Anonymkode: d3bff...1e0
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:36 #44 Skrevet søndag kl 13:36 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vanligste risikofaktor for skolevegring: Familiefaktorer som foreldre med psykiske vansker, foreldre som overbeskytter barnet, endringer i familiestrukturen og uheldige samspillsmønstre i familien. Anonymkode: 6b084...2bf Hadde du hatt den kunnskapen du later til å ha hadde du ikke funnet noe random på nett. Det første man må gjøre ved skolevegring er å undersøke hva som ligger i bunn. Er det noe på skolen som er vanskelig? Mobbing? Har barnet venner? Læring? Dette er et stort tema. Mitt barn utviklet skolevegring etter mobbing, der skolen ikke tok tak. Hadde du klart å gå på jobb 8 timer hver dag der du ble utestengt, mobbet, dyttet òg trakassert? Mulig du ikke har en jobb, men et barn som prøver å tilpasse seg fellesskapet men blir ekskludert. Skolen ser en annen vei. Vi foreldre har ikke psykiske problemer, god utdannelse og jobb, god økonomi, eier egen bolig, søsken er flinke på skolen og har stort nettverk. Du må gjerne peke på foreldrene og gi foreldre i en vanskelig situasjon et stikk. De fleste uten empati og som selv sliter psykisk føler et snev av vekst når de får stikke i andre som sliter. Anonymkode: d3bff...1e0
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:36 #45 Skrevet søndag kl 13:36 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg jobber på videregående skole og kan her og nå avlive myten om at det er de udugelige foreldrene som har barn som sliter. Som regel har de stått i kamper gjennom mange år som ville knukket selv de beste av oss. Det jeg leser av tråder som dette er at dere som både mangler empati og kunnskap er mye mer skadelig for deres barn enn dem som bruker store deler av barnas oppvekst på å kjempe for at de skal få en meningsfull og levelig hverdag. Anonymkode: c7ca2...44e Takk, fine du 🥰 Egenskapen å strekke ut ei hand til de som ligger nede er det som gir meg håpet tilbake for mennesker, i en verden med mye rart. Anonymkode: 83842...aad
pele Skrevet søndag kl 13:56 #46 Skrevet søndag kl 13:56 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Folk som ikke har opplevd lignende har ikke peiling. Men de er dømmende utifra sin tankegang. Vi er også ressurssterke foreldre, god utdannelse, jobber og flott hus. Nettverk og familier rundt oss. Hjelper ikke det når ungdommen ble mobbet. Skolen ikke gjorde sitt, og andre foreldre var en del av ekskluderingen. Det er også straffbart å ta en ungdom med makt og dra hen inn i bilen, det er heller ikke lov. Vi fikk mange ganger ungdommen på skolen, men hva hjelper det når hen går hjem etter 1 time? Det var utrygt der. Bup satt ned foten tilslutt mot oss foreldrene og sa vi ikke skulle sende han på skolen da hen sto i en pågående traume med mobbing der skolen ikke tok tak. Jeg hadde heller ikke klart å gå på jobb hvis jeg ble mobbet og dyttet hver dag. Joda, vi kunne ha byttet skole, men kommunen sa nei. Det ville ødelegge omdømmet for skolen. Så nei, vi foreldre blir syk av å ha barn som ikke klarer gå på skolen. Vi er avhengig av dyktige voksne rundt som hjelper og instanser som snakker sammen. Men dessverre er dette ikke virkeligheten. Anonymkode: d3bff...1e0 Stem ivertfall FRP som vil at mobberne skal bytte skole.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:59 #47 Skrevet søndag kl 13:59 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis du jobber i skolen, hva gjør du for å hjelpe unge med skolevegring slik at de kommer seg på skolen? Er ikke det skolens ansvar, når foreldrene ikke klarer det? Anonymkode: 18be3...09c Det jobbes bredt når det gjelder diverse utfordringer blant elevene. Man har tett samarbeid med både ppt, bup, helsesykepleier, rådgiver og selvsagt foreldrene. Det virker som du tror at det finnes en quick fix som de dumme og late foreldrene ikke gidder å benytte seg av? De aller fleste foreldre går gjennom ild og vann for barna sine, og det sliter på hele familien når en i flokken ikke har det bra. Anonymkode: c7ca2...44e
pele Skrevet søndag kl 14:32 #48 Skrevet søndag kl 14:32 (endret) Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det jobbes bredt når det gjelder diverse utfordringer blant elevene. Man har tett samarbeid med både ppt, bup, helsesykepleier, rådgiver og selvsagt foreldrene. Det virker som du tror at det finnes en quick fix som de dumme og late foreldrene ikke gidder å benytte seg av? De aller fleste foreldre går gjennom ild og vann for barna sine, og det sliter på hele familien når en i flokken ikke har det bra. Anonymkode: c7ca2...44e Her som eg bor reiser miljøarbeidere fra skolen heim og får ungdommene opp av sengen og på skolen. Av og til handler det om at foreldre ikkje klarer å stå i kampen med barna. Har en bekjent som seier det rett ut: Eg orker bare ikkje. Endret søndag kl 14:34 av pele
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:35 #49 Skrevet søndag kl 14:35 pele skrev (37 minutter siden): Stem ivertfall FRP som vil at mobberne skal bytte skole. Åh, det er så enkelt i freppe-land. pele skrev (1 minutt siden): Her som eg bor reiser miljøarbeidere fra skolen heim og får ungdommene opp av sengen og på skolen. Det er ett tiltak som kan testes ut, ja. Anonymkode: c7ca2...44e
pele Skrevet søndag kl 14:46 #50 Skrevet søndag kl 14:46 Er det nøye om det er enkelt da visst det virker. Det enkle er ofte det beste. Handling foran masse snakk og ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå