Gå til innhold

Foreldre til barn med skolevegring blir selv syke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det kan jeg skrive under på. Jeg ble så syk selv at jeg til slutt ble akuttinnlagt. Det er et mareritt å stå flere år i en situasjon hvor systemene ikke snakker sammen, ting tar altfor lang tid og det mangler ressurser og alternativer, men først og fremst den enorme fortvilelsen og smerten av at barnet ditt lider.

Anonymkode: 988fc...0c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det kan jeg skrive under på. Jeg ble så syk selv at jeg til slutt ble akuttinnlagt. Det er et mareritt å stå flere år i en situasjon hvor systemene ikke snakker sammen, ting tar altfor lang tid og det mangler ressurser og alternativer, men først og fremst den enorme fortvilelsen og smerten av at barnet ditt lider.

Helt enig! 

Anonymkode: ed470...490

Skrevet

Ressurssvake foreldre som ikke evner å få barna på skolen er ofte allerede syke og ser sjelden selv egen rolle i barnas skjevutvikling

Anonymkode: 6b084...2bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

❤️

Anonymkode: 6dadf...560

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ressurssvake foreldre som ikke evner å få barna på skolen er ofte allerede syke og ser sjelden selv egen rolle i barnas skjevutvikling

Nei.. Akkurat slike myter som dette, som spres av folk med lite kunnskap om temaet, bidrar dessuten til å gjøre situasjonen verre for både barnet og foreldrene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nei.. Akkurat slike myter som dette, som spres av folk med lite kunnskap om temaet, bidrar dessuten til å gjøre situasjonen verre for både barnet og foreldrene. 

Amen !

Anonymkode: ed470...490

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har møtt mange foreldre hvis barn nekter å gå på skolen og får lov til å bli hjemme. Fellesnevneren er at foreldrene er ressurssvake og skylder på alle andre for at barna ikke går på skolen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja men nettopp derfor vedkommende skriver dette, for å lage kvalme og få oppmerksomhet. Bare overse slike kommentarer 

Anonymkode: d3bff...1e0

Skrevet

Har møtt mange foreldre hvis barn nekter å gå på skolen og får lov til å bli hjemme. Fellesnevneren er at foreldrene er ressurssvake og skylder på alle andre for at barna ikke går på skolen. 

Fellesnevneren? Er det noe du selv tror eller har du kilde å vise til? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør man om et barn nekter å dra på skolen? 

Skrevet

Fellesnevneren? Er det noe du selv tror eller har du kilde å vise til? 

Det sier seg selv. Ordinære foreldre med ressurser evner å få barna på skolen og sørge for at de får undervisning, utvikling og utdannelse

Skrevet

Hva gjør man om et barn nekter å dra på skolen? 

Det er selvsagt ikke opp til barnet å bestemme. Voksne foreldre bestemmer. Men jeg innser at foreldre med barn som ikke går på skolen er foreldre som ikke klarer å bestemme, være voksne, sette rammer, struktur og regler for barna sine. Og dermed blir barna liggende hjemme fordi barna ikke vil på skolen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner at du troller, men likevel, det finnes slike holdninger, dessverre. 

Selv har jeg åtte år med høyere utdanning, inkludert en mastergrad, er gift med en sivilingeniør, begge er i full jobb til vanlig, økonomien er romslig, nettverket rundt oss stort osv. Vi er definitivt ressurssterke. Dessverre hjelper det lite når barnet blir mobbet, har autismespekteretforstyrrelser og får psykotiske episoder hvis stressnivået blir for høyt. Og det finnes ingen alternativer. Barnet er altfor intelligent (faktisk evnerik) og sånn sett velfungerende og uten atferdsvansker for spesialskolene, og det er for lite ressurser i skolen til å kunne gi en slik tilpasning som trengs. Så hva gjør en da? Presser man barnet på skolen blir det utmattet, får kraftige angstanfall med selektiv mutisime og i verste fall blir psykotisk. Presser vi ikke, blir det ikke skole. Heldigvis er grunnskolen endelig over, og nå finnes det for første gang lys i tunnelen fordi det på videregående nivå faktisk eksisterer skoler som er tilrettelagt for ungdom med vansker som vårt barn.

Skrevet

Det er typisk at foreldre som ikke selv klarer å få barna sine på skolen forventer at andre får barna deres på skolen. 

Anonymkode: 18be3...09c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er typisk at foreldre som ikke selv klarer å få barna sine på skolen forventer at andre får barna deres på skolen. 

Hva gjør man som forelder når en har barn med skolevegring? Når barnet blir syk og kaster opp når foreldrene skal få barnet på skolen? 
Håper du evner å svare på dette, siden du trolig har fasiten. 
ikke svar at foreldrene må søke hjelp fra skolen, for du mener også at foreldre ikke skal forvente hjelp 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner at du troller, men likevel, det finnes slike holdninger, dessverre. 

Selv har jeg åtte år med høyere utdanning, inkludert en mastergrad, er gift med en sivilingeniør, begge er i full jobb til vanlig, økonomien er romslig, nettverket rundt oss stort osv. Vi er definitivt ressurssterke. Dessverre hjelper det lite når barnet blir mobbet, har autismespekteretforstyrrelser og får psykotiske episoder hvis stressnivået blir for høyt. Og det finnes ingen alternativer. Barnet er altfor intelligent (faktisk evnerik) og sånn sett velfungerende og uten atferdsvansker for spesialskolene, og det er for lite ressurser i skolen til å kunne gi en slik tilpasning som trengs. Så hva gjør en da? Presser man barnet på skolen blir det utmattet, får kraftige angstanfall med selektiv mutisime og i verste fall blir psykotisk. Presser vi ikke, blir det ikke skole. Heldigvis er grunnskolen endelig over, og nå finnes det for første gang lys i tunnelen fordi det på videregående nivå faktisk eksisterer skoler som er tilrettelagt for ungdom med vansker som vårt barn.

Folk som ikke har opplevd lignende har ikke peiling. Men de er dømmende utifra sin tankegang. 
Vi er også ressurssterke foreldre, god utdannelse, jobber og flott hus. Nettverk og familier rundt oss. Hjelper ikke det når ungdommen ble mobbet. Skolen ikke gjorde sitt, og andre foreldre var en del av ekskluderingen. Det er også straffbart å ta en ungdom med makt og dra hen inn i bilen, det er heller ikke lov. Vi fikk mange ganger ungdommen på skolen, men hva hjelper det når hen går hjem etter 1 time? Det var utrygt der. Bup satt ned foten tilslutt mot oss foreldrene og sa vi ikke skulle sende han på skolen da hen sto i en pågående traume med mobbing der skolen ikke tok tak. Jeg hadde heller ikke klart å gå på jobb hvis jeg ble mobbet og dyttet hver dag. Joda, vi kunne ha byttet skole, men kommunen sa nei. Det ville ødelegge omdømmet for skolen. 
Så nei, vi foreldre blir syk av å ha barn som ikke klarer gå på skolen. Vi er avhengig av dyktige voksne rundt som hjelper og instanser som snakker sammen. Men dessverre er dette ikke virkeligheten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Enig. Klassisk ansvarsfraskrivelse. Foreldre har faktisk en plikt til å sørge for at ungene får utvikling, undervisning og utdannelse

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Og det er mye på grunn av sånne som deg som tror de vet alt som gjør at foreldrene blir syke.

Anonymkode: e6528...c89

Skrevet

Jeg var skolevegrer pga mobbing. Det satte dype spor, jeg fikk store psykiske problemer og jeg gikk glipp av store deler av siste halvdel av grunnskolen. Likevel har jeg i dag en god utdannelse, stilling og høy lønn, og har klart meg bra i livet. Men virkningene etter mobbingen sitter i. Kanskje min psykiske helse ville vært bedre idag om jeg ikke ble presset til å gå på den skolen 

Anonymkode: 32400...571

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør man som forelder når en har barn med skolevegring? Når barnet blir syk og kaster opp når foreldrene skal få barnet på skolen? 
Håper du evner å svare på dette, siden du trolig har fasiten. 
ikke svar at foreldrene må søke hjelp fra skolen, for du mener også at foreldre ikke skal forvente hjelp 

Hva gjør alle andre enn foreldrene når et barn har skolevegene? Poenget mitt er at mange foreldre som ikke selv klarer å få barna på skolen forventer at andre skal klare det de selv ikke klarer, og mener disse «andre» er evneveike når de ikke klarer det. Selv om de ikke klarer det selv.

Jeg har forståelse for at det er vanskelig, men disse foreldrene kan fremstå som enormt kravstore og utakknemlige.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør alle andre enn foreldrene når et barn har skolevegene? Poenget mitt er at mange foreldre som ikke selv klarer å få barna på skolen forventer at andre skal klare det de selv ikke klarer, og mener disse «andre» er evneveike når de ikke klarer det. Selv om de ikke klarer det selv.

Jeg har forståelse for at det er vanskelig, men disse foreldrene kan fremstå som enormt kravstore og utakknemlige.

«Skolevegring», ikke skoleveiene

Skrevet

Skolesystemet er ikke laget for barn med ADHD og autisme. Disse er selvfølgelig ikke de eneste årsakene til skolevegring, men når barnet er i overlevelsesmodus hele dagen, hver dag fordi de ikke får de tilpasningene de trenger, sier det seg selv at disse barna ofte utvikler skolevegring. Vi hadde ikke godtatt et slikt arbeidsmiljø som voksne, men barn skal visstnok bare bite det i seg og godta det.

Man har et ansvar som forelder, men når man ser at barnet kommer hjem helt utslitt og emosjonelt dysregulert hver dag fordi skolen ikke tilpasser, da er det heller ikke lett å motivere seg til å slepe barnet til skolen hver morgen. Man er jo glad i barnet, og å oppdra et ND barn er noe helt annet enn å oppdra et nevrotypisk barn. 

Broren min hadde skolevegring. Er en del år siden nå, men faren min prøvde alt han kunne for å få han på skolen, inkludert å fysisk slepe han inn i bilen. Han hadde i tillegg andre typer støtte involvert, men det var ikke mulig å få han på skolen.

De som lager kvalm har verken ND-barn eller noensinne opplevd skolevegring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Linen din støtter faktisk innlegget du siterer. Den sier at foreldrene hadde utviklet nye psykiske problemer, noe som tilsier at de allerede hadde psykiske problemer.

Anonymkode: 4e08a...dd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...