Gå til innhold

Jeg er såå lei krangling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei, jeg har ikke mer å gi. Det går på meg psykisk og jeg er så sliten og dårlige av det. Jeg har Itillegg ME. Samboer jobbe hele tiden, natt og 12 timers skifter. Gir alt av seg på jobben og er bare deitt til oss her hjemme. Han er så sur, snakker tilbake surt og kjefter. Han ser ikke problemet og mener det er vi som er problemet. Jeg sier at han må kutte ned på jobben for dette går ut over forholdet.  Sier også at han må vurdere sinnekurs og hjelp til det for dette er ikke greit lenger. Så sier han at han ikke er sur på jobben.. nei han skal gi alt der så selvfølgelig er han ikke det. Jeg sier at vi må starte å ta ansvar på hvordan vi oppføre oss. Han sier ja han ser det osv og er enig men gjør ingenting med det. Skylder på alle andre enn seg selv. Han snakker og snakker og jeg blir kvelt av det. Jeg sa til han ikveld at jeg har ikke mer å gi. Jeg kan ikke være den eneste i forholdet som hele tiden skal prøve, jeg er ikke alene i dette forholdet. Så blir han sur når jeg ikke gir han respons og når jeg ikke orker å snakke mer. Men nå orker jeg ikke. Hadde jeg klart det hadde jeg vært ute av dette forholdet for lenge siden. Det er ikke så lett for meg å bare pakke sakene når jeg er syk. 
nå skal han Itillegg ha ferie i 3 uker og jeg grøsser over det. Vurdere å bare pakke tingene mine og flytte til foreldrene mine men det er heller ikke lett. Får ikke slappet av der på samme måte. Er bare så fortvilet over situasjonen. Sa også til han at det virker som han ikke gidder mere og bare oppføre seg slikt for han klarer ikke gjør det slutt selv og vil at jeg skal gjøre det. 

Anonymkode: 2d2f7...990

Skrevet

Jeg syns det høres ut som om dere begge er totalt utslitte, og har temperament der etter .
Du er totalt utslitt siden du har alt ansvaret hjemme og ME, og jeg antar at du av den grunnen er ufør.
Han siden han jobber veldig mye slik at dere vil få det bedre økonomisk siden du er uføre.
Du ønsker han skal jobbe mindre og bidra mer hjemme, og han er irritert siden du ikke ser hvordan det hjelper dere økonomisk at han jobber så mye som han gjør.

Syns dere skal sette dere ned å planlegge hvordan dere kan utnytte ferien slik at dere begge får mest mulig hvile

Anonymkode: a81a8...218

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg syns det høres ut som om dere begge er totalt utslitte, og har temperament der etter .
Du er totalt utslitt siden du har alt ansvaret hjemme og ME, og jeg antar at du av den grunnen er ufør.
Han siden han jobber veldig mye slik at dere vil få det bedre økonomisk siden du er uføre.
Du ønsker han skal jobbe mindre og bidra mer hjemme, og han er irritert siden du ikke ser hvordan det hjelper dere økonomisk at han jobber så mye som han gjør.

Syns dere skal sette dere ned å planlegge hvordan dere kan utnytte ferien slik at dere begge får mest mulig hvile

Anonymkode: a81a8...218

Ja vi er begge like på det området. Men jeg har en mer positiv holdning til ting mens han har negativ. Og føler jeg har bare blitt mer og mer negativ selv når vi hele tiden stanger. Mister meg selv oppi dette. For han er alt svart hvitt og kaller seg for realist, mens jeg er en person som ser mer enn det, prøver å se mer positiv på ting. Han har snakket om å reise vekk noen dager, så håper d kan hjelpe litt på. 

Skrevet

Kanskje du hadde blitt friskere uten dette forholdet...?

Anonymkode: 1697e...08c

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Kanskje du hadde blitt friskere uten dette forholdet...?

Anonymkode: 1697e...08c

Mange ganger så lurer jeg faktisk på det jeg også

Skrevet

Har dere vurdert parterapi? Det virker som om ingen av dere ser hverandre. Det er vanskelig å ikke bli sett og da kan man lett bli sur. Man klarer så mye mer om man jobber sammen, har en plan for hvordan hverdagene skal virke og anerkjenner hverandres innsats, fremfor å bare fremme kritikk og være sur over hva som ikke er gjort eller hva man ikke får til. 

Har mannen sin forsont seg med at du har ME? Om han ikke har det og velger strategien om å ignorere vil det jo fungere fint på jobb der han er borte fra hjemmet og treffe ham ganske hardt når han kommer hjem og strategien ikke fungerer. 

Jeg tenker dere trenger hjelp til å akseptere de forutsetningene dere nå har. Dere trenger også hjelp til å bygge en hverdag som virker. Om mannen trapper ned arbeidet, vil han få mindre inntekt. Vil dette være greit? Er det mulig for mannen din i en periode å redusere og gå inn i en annen rotasjon eller vil han måtte søke ny stilling for å jobbe mindre? Dere må sammen legge en plan for at økonomi  og hverdag skal gå opp. Husk også på at han har et annet forhold til dette enn det du har. Om du ber han gå ned i stilling for å hjelpe til mer hjemme så hører gjerne han at han skal jobbe like mye eller mer for mindre penger og at den eneste som får noe positivt ut av dette er deg. 

Dere er nok inne i en vond spiral og må nok trakke litt til siden og se det hele utenfra og det tror jeg dere trenger hjelp til. Han føler gjerne nå at han kjeftes på og at du ikke føler at han viser nok empati. Det kan være at dette sårer stoltheten hans på en slik måte at det føles som et nederlag å gjøre det han vet er rett. Dere kan fint klare å endre forholdet om det er vilje, forståelse og anerkjennelse. Slik det høres ut, er det mannen som må endre seg mest og da er det viktig at han føler seg sett og at dere er et team og at dere løser hverdagen sammen. 

Anonymkode: 5082d...960

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...