Gå til innhold

Andre med ungdommer som ikke fikk skoleplass i 1.opptak på vgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min ungdom står på venteliste. Alt 23.til 93.plass.

Anonymkode: e1574...da2

Skrevet

Har de sendt ut beskjed om plass alt? 

Anonymkode: d4596...212

Skrevet

Her i vestland er ikke opptaket klart enda.

Anonymkode: 287a1...fc4

Skrevet

Er i hvertfall sendt ut her i Rogaland 

Anonymkode: 763a9...cef

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Har de sendt ut beskjed om plass alt? 

Anonymkode: d4596...212

I Rogaland 

Skrevet

Min ungdom i Akershus har ikke fått svar enda.

Anonymkode: b4092...666

Skrevet

Vi bor i Buskerud og fikk svar i dag. Hun kom heldigvis inn på 1. Valg ❤️

Anonymkode: 896c1...556

Skrevet

Her i Agder fikk vi også beskjed i dag.

Datteren min visste hun ville få plass da, siden det var færre søkere enn plasser på studiet.

Hvor lett det er å komme inn når man står på venteliste vet jeg ikke, sikkert flere ting som er med på å avgjøre hvor mange som takker nei til plasser og gir rom for de som venter.

En kamerat av storesøster her kom ikke inn på elektro for 2 år siden, han sto som nr 14 på venteliste, men så mange var det ikke som takket nei. Han kom inn i nabobyen da, så det ble 2 år med pendling. Nå har han fått lærlingkontrakt her i byen etter sommeren.

Anonymkode: 26998...11d

Skrevet

Man har jo rett på plass på en av de tre utdanningsprogrammene man søker på i fylket man bor i, ikke nødvendigvis den skolen man har søkt på, men man har rett på plass. Ditt barn har altså ikke fått plass? Trodde ikke det ikke gikk an jeg 😮

Anonymkode: 2e2ab...5fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Man har jo rett på plass på en av de tre utdanningsprogrammene man søker på i fylket man bor i, ikke nødvendigvis den skolen man har søkt på, men man har rett på plass. Ditt barn har altså ikke fått plass? Trodde ikke det ikke gikk an jeg 😮

Det går fint an. De er sikret en plass i fylket. F.eks. vår søkte på forskjellige skoler i Bergen. Hadde hun ikke kommet inn kunne de tilbudt henne en plass på Voss. Måtte flyttet men det er fremdeles i samme fylke. 

Anonymkode: 2fa3d...2cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det går fint an. De er sikret en plass i fylket. F.eks. vår søkte på forskjellige skoler i Bergen. Hadde hun ikke kommet inn kunne de tilbudt henne en plass på Voss. Måtte flyttet men det er fremdeles i samme fylke. 

Anonymkode: 2fa3d...2cd

Det er jo det …5fa sier, man har rett på skoleplass innad i fylket. Får man plass et annet sted så må man pendle. 
Så barnet til hi må ha fått skoleplass, men står på venteliste til sine førstevalg. 

Anonymkode: a8686...d6a

Skrevet

I Buskerud kom det i går. Hadde ikke kommet melding,  men da ho logget seg inn så lå inntaket der. 
Mi kom inn på førsteinntaket sitt😊

Anonymkode: 55d60...f15

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Her i Agder fikk vi også beskjed i dag.

Datteren min visste hun ville få plass da, siden det var færre søkere enn plasser på studiet.

Hvor lett det er å komme inn når man står på venteliste vet jeg ikke, sikkert flere ting som er med på å avgjøre hvor mange som takker nei til plasser og gir rom for de som venter.

En kamerat av storesøster her kom ikke inn på elektro for 2 år siden, han sto som nr 14 på venteliste, men så mange var det ikke som takket nei. Han kom inn i nabobyen da, så det ble 2 år med pendling. Nå har han fått lærlingkontrakt her i byen etter sommeren.

Anonymkode: 26998...11d

Dette handler vel om elever på videregående, ikke studier? 

Her i Agder er opptaket veldig rart, fortsatt styrt etter de gamle fylkesgrensene fra da det var aust- og vest-Agder.
Slik at elever med lavere karaktersnitt, som bor lengre unna skolen, få skoleplassen foran elev med bedre karakterer, om de bor på riktig side av den gamle fylkesgrensa. Jeg stusser på at det er lov. 

Anonymkode: 5a140...5b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Nei, hen har ikke fått plass enda.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.7.2025 den 2.36):

Man har rett på plass innen skolestart, ikke nødvendigvis i 1.inntaket.

Min sønn var på 17.plass på ventelista på 1.valget i fjor etter 1.inntaket, etter 2.inntaket var han nr3 og det var han fortsatt da skolen startet. Mellom 2.inntaket og skolestart til de inn de som ikke har fått tilbud fordi de ikke hadde karakterer til å komme inn å noen av stedene de hadde søkt eller de hadde ikke godkjent vitnemål.

Anonymkode: ac96a...e0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...