Anonym bruker Skrevet 4. juli #1 Skrevet 4. juli Når mener dere at ungdommen er gammel nok til å selv administrere medisiner de må ta fast? Da med utgangspunkt i at de har et normalt evnenivå (eller over). Jeg spør fordi jeg stusset litt etter en time på BUP i går med yngste som blir 16 år om få uker. Hun har flere diagnoser og utfordringer som gjør at hun tar noen medisiner som de fleste ungdommer ikke trenger å ta. Nå skal hun starte på en ny, og legen reagerte da jeg etter å ha spurt om det spilte noen rolle når på dagen hun tok medisinen, sa til datteren min at hun kan ta den samtidig som xx (en annen medisin hun tar fast og har fått god rutine på). Grunnen til at legen reagerte var at datteren min har medisinen i sin skuff på badet, ved siden av deoen ol., slik at den er lett å huske, noe hun har hatt siden hun startet for rundt 1,5 år siden. Vi spør om hun har husket å ta medisinen, men det er hun selv som har den. Legen mente at alle under 18 år må få medisiner utdelt av foreldrene sine slik at vi ser om de tar den. Jeg mener at med mindre det er medisiner som er avgjørende for liv og helse i den forstand at det er totalt uforsvarlig om de ikke tar den, så er det faktisk opp til en ungdom på 13-14 år + å være med på å bestemme hva de ønsker å putte i seg av medisiner. Vi har alltid forklart grundig hva ulike medisiner er for, bivirkninger og eventuelle effekter, og så er det opp til dem om de ønsker å prøve eller ei. Og hvis de vil ta medisinen, noe hun vil, så tar hun jo den også. Og når hun fyller 16 år er det uansett hun som må hente ut medisiner selv, bestille ny osv. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 45544...1e5
Anonym bruker Skrevet 4. juli #2 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Når mener dere at ungdommen er gammel nok til å selv administrere medisiner de må ta fast? Da med utgangspunkt i at de har et normalt evnenivå (eller over). Jeg spør fordi jeg stusset litt etter en time på BUP i går med yngste som blir 16 år om få uker. Hun har flere diagnoser og utfordringer som gjør at hun tar noen medisiner som de fleste ungdommer ikke trenger å ta. Nå skal hun starte på en ny, og legen reagerte da jeg etter å ha spurt om det spilte noen rolle når på dagen hun tok medisinen, sa til datteren min at hun kan ta den samtidig som xx (en annen medisin hun tar fast og har fått god rutine på). Grunnen til at legen reagerte var at datteren min har medisinen i sin skuff på badet, ved siden av deoen ol., slik at den er lett å huske, noe hun har hatt siden hun startet for rundt 1,5 år siden. Vi spør om hun har husket å ta medisinen, men det er hun selv som har den. Legen mente at alle under 18 år må få medisiner utdelt av foreldrene sine slik at vi ser om de tar den. Jeg mener at med mindre det er medisiner som er avgjørende for liv og helse i den forstand at det er totalt uforsvarlig om de ikke tar den, så er det faktisk opp til en ungdom på 13-14 år + å være med på å bestemme hva de ønsker å putte i seg av medisiner. Vi har alltid forklart grundig hva ulike medisiner er for, bivirkninger og eventuelle effekter, og så er det opp til dem om de ønsker å prøve eller ei. Og hvis de vil ta medisinen, noe hun vil, så tar hun jo den også. Og når hun fyller 16 år er det uansett hun som må hente ut medisiner selv, bestille ny osv. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 45544...1e5 Begge mine på 17 og 19 tar medisiner. Begge gjør dette selv men spør om de har husket de. da 19 åringen var mindre, ga jeg medisinene ved frokost. Nå ligger dosettene på kjøkkenet og de styrer det selv. Det har de gjort før de er 18 år ja. Jeg tenker akkurat som deg og ingen leger har reagert her. Anonymkode: 94969...92e
Anonym bruker Skrevet 4. juli #3 Skrevet 4. juli Fra de fyller 16 år har man ingen rett på å i det hele tatt få vite hvilke medisiner barna går på eller å hente dem på apoteket, så da skulle det bare mangle om de ikke skal kunne ta (noe av) ansvaret for å ta dem selv også. Anonymkode: 22fe5...ab7
Anonym bruker Skrevet 4. juli #4 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Fra de fyller 16 år har man ingen rett på å i det hele tatt få vite hvilke medisiner barna går på eller å hente dem på apoteket, så da skulle det bare mangle om de ikke skal kunne ta (noe av) ansvaret for å ta dem selv også. Anonymkode: 22fe5...ab7 Jeg gikk inn for å si dette. Vi har samme frustrasjon. Hun kan gå og si hva som helst og få hvilke som helst medisiner uten at vi en gang vet om det. Hun er heldigvis åpen med oss men jeg er ikke alltid enig med medisinene legen har gitt henne. Hun er ikke alltid helt ærlig med legen dessverre og det er ingenting vi kan gjøre med det. Anonymkode: d19e4...596
Anonym bruker Skrevet 4. juli #5 Skrevet 4. juli Han har tatt medisinen selv siden han ble syk som 13-åring. Maste litt i starten om han hadde husket medisinene og slikt, men han har hatt full kontroll på dem. Anonymkode: c9f72...79a
Anonym bruker Skrevet 4. juli #6 Skrevet 4. juli Har administrert medisin selv siden 14 årsalderen. Ingen "tunge" medisiner, men de skal nå likevel taes. Har ikke falt meg inn at dette er noe jeg burde gitt henne. Hun er nå 17 og har full kontroll på egen helse. Vi har et åpent forhold, og hun forteller meg hva som skjer og vil gjerne ha meg med på legetimer både på sykehuset og fastlege slik at hun er sikker på at hun får med seg alt. Men hun har kontroll på alt selv ja. Anonymkode: 8d970...801
Anonym bruker Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli Når barnet er modent og organisert nok til å huske det selv så er det ingen grunn til å gripe inn og detaljstyre. Tenåringen her i huset har brukt medisiner. Først tablettkurer i et års tid, og så vedlikehold av resultatet med daglig smøring med krem. Begynte da han var 13 år. Har aldri måttet minne ham på å ta medisiner. Nå, 15 år, henter han også krem på apoteket selv når det nærmer seg tomt, og smøring er like innarbeidet som tannpuss. Hadde den nå 13 år gamle søsteren skullet begynne på medisiner hadde hun ikke hatt sjanse til å administrere det selv. Hun er gjennomført surrete og distré. Foreldre må gi individuelt tilpasset støtte og hjelp til selvstendiggjøring av barna sine, samtidig som man ikke syr puter under armene på dem ved å hjelpe med ting de klarer selv. Anonymkode: 1378b...9f3
Anonym bruker Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli Tenker det har litt med hvilken medisiner som skal tas. Som f. Eks Adhd medisiner har jeg kontroll på. Ikke for at 15 åringen ikke husker det selv fordi han har en rutine på det og selv merker at han fungerer bedre. Men fordi det er faktisk et narkotisk stoff i det. Tror heller ikke han hatt tatt flere eller gjort noe annet med de. Men har uansett lagt det på et trygt sted og ligger ikke på rommet hans eller på badet. Anonymkode: 3298d...775
the amazing spidermamma Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli Med mindre det er fare forbundet med feilmedisinering eller overdose eller noe slikt, bør en 15-16 åring kunne gjøre dette selv. Høres ut som om datteren din har gode rutiner på dette, Hi, her er det legen som ikke har helt peiling på hvor selvstendige store tenåringer pleier å være.
Anonym bruker Skrevet 5. juli #10 Skrevet 5. juli Takk for svar, dere! Det er ikke snakk om ADHD-medisiner, da hun ikke tåler noen av dem dessverre, men litt andre. HI Anonymkode: 45544...1e5
Anonym bruker Skrevet 5. juli #11 Skrevet 5. juli Vår på 13 administrerer medisinene sine selv, men vi har litt kontroll. Vi har kjøpt et slikt dosent pille brett til henne som hun fyller opp hver søndag. På den måten kan vi se det dersom hun glemmer dem, og kan minne henne på det. Er sjeldent hun glemmer. Har ADHD Anonymkode: 04c3e...b2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå