Anonym bruker Skrevet 4. juli #1 Skrevet 4. juli Jeg har en datter som sliter med mye kviser. Hun fnyser av tips jeg kommer med, og er sikkert ikke noen ekspert. Hun er flink til å rense huden. Jeg tenker det kan være lurt å la huden "hvile" litt fra all sminken nå i sommerferien, men det er tydeligvis ikke aktuelt. Og kanskje holde seg unna søstsaker, men det mener hun er en gammel myte. Tips? Anonymkode: 75be7...2df
Anonym bruker Skrevet 4. juli #3 Skrevet 4. juli Finnes en del reseptbelagte kremer som kan hjelpe, men det avhenger om det er i overflaten eller mer hormonelt. Men de må dere vente med til høsten, for du bør unngå direkte sol på huden når den behandles. Samme med antibiotika. Hvis det er hormonene eller cystisk akne holder ikke kremene. Da er det enten antibiotika eller p-piller. Min bruker p-piller, men her er det jernmangel og kramper i perioden også, to fluer i en smekk. Tok 5 mnd før vi så bedring. Sminke/hudpleie er det utrolig viktig at hun bruker kremer som er ikke komedogen. Anonymkode: 8956d...0e5
Anonym bruker Skrevet 4. juli #4 Skrevet 4. juli Enig ang hudlege. Hvis hun har mange og dype kviser, kan dette gi henne arr. Min datter slet med det samme, og vi ble henvist til hudlege. Da hun var 14 år ble hun satt på piller pga dette. Gikk på dem i et år, og har nå den peneste huden uten noen urenheter. Skal sies at hun hadde kviser på rygg og bryst også, og det plaget henne veldig. Anonymkode: 0be1f...b89
Anonym bruker Skrevet 4. juli #5 Skrevet 4. juli Hudlege er ett godt valg. Ellers ville jeg sagt at alt av sukker er dårlig for huden. Drikker hun energidrikk, spiser sjokolade, smågodt, potetgull osv? Det er en utløsende faktor. Også er der viktig å drikke masse vann. Også enig i at sminke-pause er en god idé, la solen få jobbe med huden. Saltvann er også veldig bra mot kviser. Pass på så dere kjøper en solkrem som ikke tetter porene hennes, en som er lett og fin. Anonymkode: c3d4b...eb9
Anonym bruker Skrevet 4. juli #6 Skrevet 4. juli Kontakt hudlege asap! Det er helt unødvendig å gå rundt med kviser nå, når det finnes gode behandlinger. Anonymkode: 45cce...5f2
Anonym bruker Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli At man får kviser av sjokolade er en myte, det gjør man ikke. Men et sunt kosthold vil jo påvirke kroppen positivt, også huden. Klippet fra apotekets nettsider: Usunt kosthold er ikke årsaken til kviser, men forskning viser at inntak av raskt nedbrytbar karbohydratholdig kost (for eksempel sukker og raffinerte kornprodukter) kan bidra til utbrudd. Inntak av mye melkeprodukter er også vist å være forbundet med en lett økt risiko for akne blant tenåringer, men det finnes ikke bevis for at redusert inntak bedrer akne og kviser. Min datter fikk tabletter, tror det var lavdose antibiotika, hun skulle gå på i 3 mnd pluss en krem som også var på resept. Huden ble merkbart mye bedre av det, men da kuren var over kom kvisene tilbake. Man skal ikke gå på slike kurer om sommeren, for man skal unngå sol når man går på dem. Datteren min er nå 18 år og har fremdeles ganske mye kviser, men ønsker ikke å gå på medisiner fordi det tydeligvis bare hjelper så lenge hun går på dem. Hun har nok mye hormonelle kviser, jeg hadde kviser i forbindelse med mens helt til jeg kom i overgangsalderen selv. Forhåpentligvis blir det bedre når tenårene er over. Sminke gir heller ikke kviser så lenge det er skikkelig sminke, å dekke huden med billig sminke ville jeg nok vært litt mer skeptisk til. Igjen klippet fra apotekets nettsider: Sminke i seg selv forverrer ikke akne eller kviser. Derimot kan utilstrekkelig rens av huden eller feil sminkeprodukter føre til forverring av kviser Anonymkode: 27413...84d
Anonym bruker Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hudlege er ett godt valg. Ellers ville jeg sagt at alt av sukker er dårlig for huden. Drikker hun energidrikk, spiser sjokolade, smågodt, potetgull osv? Det er en utløsende faktor. Også er der viktig å drikke masse vann. Også enig i at sminke-pause er en god idé, la solen få jobbe med huden. Saltvann er også veldig bra mot kviser. Pass på så dere kjøper en solkrem som ikke tetter porene hennes, en som er lett og fin. Anonymkode: c3d4b...eb9 Dette er bare en myte Anonymkode: 5bcca...ec6
Anonym bruker Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (13 minutter siden): At man får kviser av sjokolade er en myte, det gjør man ikke. Men et sunt kosthold vil jo påvirke kroppen positivt, også huden. Klippet fra apotekets nettsider: Usunt kosthold er ikke årsaken til kviser, men forskning viser at inntak av raskt nedbrytbar karbohydratholdig kost (for eksempel sukker og raffinerte kornprodukter) kan bidra til utbrudd. Inntak av mye melkeprodukter er også vist å være forbundet med en lett økt risiko for akne blant tenåringer, men det finnes ikke bevis for at redusert inntak bedrer akne og kviser. Min datter fikk tabletter, tror det var lavdose antibiotika, hun skulle gå på i 3 mnd pluss en krem som også var på resept. Huden ble merkbart mye bedre av det, men da kuren var over kom kvisene tilbake. Man skal ikke gå på slike kurer om sommeren, for man skal unngå sol når man går på dem. Datteren min er nå 18 år og har fremdeles ganske mye kviser, men ønsker ikke å gå på medisiner fordi det tydeligvis bare hjelper så lenge hun går på dem. Hun har nok mye hormonelle kviser, jeg hadde kviser i forbindelse med mens helt til jeg kom i overgangsalderen selv. Forhåpentligvis blir det bedre når tenårene er over. Sminke gir heller ikke kviser så lenge det er skikkelig sminke, å dekke huden med billig sminke ville jeg nok vært litt mer skeptisk til. Igjen klippet fra apotekets nettsider: Sminke i seg selv forverrer ikke akne eller kviser. Derimot kan utilstrekkelig rens av huden eller feil sminkeprodukter føre til forverring av kviser Anonymkode: 27413...84d Min datter som jeg skriver om her ovenfor gikk på dem i et år. Det er visstnok minimum av tid hvis man tar en tablett daglig. Man kan ta to og gå et halvt år, men da kan man merke mer til bivirkninger. Vi bodde i Spania store deler av året da hun gikk på dem, og det gikk helt greit. Smurte seg godt og beskyttet ansiktet når vi var i solen. Men badet og koste seg som vanlig. Anonymkode: 0be1f...b89
Anonym bruker Skrevet 4. juli #10 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er bare en myte Anonymkode: 5bcca...ec6 Hvis jeg spiser sjokolade eller smågodt, får jeg kviser med en gang. Sier ikke at ALLE får det, men at man kan få det. Anonymkode: c3d4b...eb9
Anonym bruker Skrevet 4. juli #11 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): At man får kviser av sjokolade er en myte, det gjør man ikke. Men et sunt kosthold vil jo påvirke kroppen positivt, også huden. Klippet fra apotekets nettsider: Usunt kosthold er ikke årsaken til kviser, men forskning viser at inntak av raskt nedbrytbar karbohydratholdig kost (for eksempel sukker og raffinerte kornprodukter) kan bidra til utbrudd. Inntak av mye melkeprodukter er også vist å være forbundet med en lett økt risiko for akne blant tenåringer, men det finnes ikke bevis for at redusert inntak bedrer akne og kviser. Min datter fikk tabletter, tror det var lavdose antibiotika, hun skulle gå på i 3 mnd pluss en krem som også var på resept. Huden ble merkbart mye bedre av det, men da kuren var over kom kvisene tilbake. Man skal ikke gå på slike kurer om sommeren, for man skal unngå sol når man går på dem. Datteren min er nå 18 år og har fremdeles ganske mye kviser, men ønsker ikke å gå på medisiner fordi det tydeligvis bare hjelper så lenge hun går på dem. Hun har nok mye hormonelle kviser, jeg hadde kviser i forbindelse med mens helt til jeg kom i overgangsalderen selv. Forhåpentligvis blir det bedre når tenårene er over. Sminke gir heller ikke kviser så lenge det er skikkelig sminke, å dekke huden med billig sminke ville jeg nok vært litt mer skeptisk til. Igjen klippet fra apotekets nettsider: Sminke i seg selv forverrer ikke akne eller kviser. Derimot kan utilstrekkelig rens av huden eller feil sminkeprodukter føre til forverring av kviser Anonymkode: 27413...84d Vil bare nevne Isotretinoin, slik at du kan fortelle datteren din om dette. Omtrent 80-90 % trenger bare én kur og så er de kvitt omtrent alt av kviser etter det. Her har både jeg, i voksen alder, to av sønnene mine gått på denne da vi alle tre var veldig plaget av både kviser, hudormer og de underjordiske veldig smertefulle kvisene. Spesielt ene sønnen min fikk mye på skuldrene og øvre rygg som ga store arr i tillegg, så hudelegen tok én kikk på ham og hoppet rett over alt annet man egentlig skal prøve ut først og rett på Isotretinoin. Da var han 15 år. Alle vi er helt kvitt de vonde kvisene og nesten alt av hudormer, men kan få en og annen bitteliten kvise en gang i blant. Det er henholdsvis omtrent 14, 6 og 3 år siden vi tok kuren nå, og det har holdt med den ene kuren for oss alle så langt i hvert fall. Men det er en kraftig medisin, med mye bivirkninger, så en skal være skikkelig plaget før en prøver. Og jenter/kvinner må gå på prevensjon og ta blodprøver hver måned hvis hun er seksuelt aktiv for å sikre at hun ikke er gravid fordi det er svært fosterskadelig. Anonymkode: 622da...3c9
Anonym bruker Skrevet 4. juli #12 Skrevet 4. juli Sjekk opp det å bruke head and shoulders. Har hørt mange solskinnshistorier om å bruke det mot kviser. Anonymkode: 26294...bc4
Anonym bruker Skrevet 5. juli #13 Skrevet 5. juli Vår 14 åring hadde store plager og store smerter. Hele ansiktet var dekket av store kviser og rød/irritert hud. Kjempesjenerende og det gikk hardt utover selvtillit. Vi ble henvist hudlege, men mens vi ventet på time, fikk jeg tips om at mange reagerer på kakao/sjokolade. Hun kuttet alt av sjokolade, og innen 2,5 uker var hun helt kvisefri. Ved et tilfelle, flere uker senere, spiste hun et par biter sjokolade og ansikte eksploderte i store og betente kviser. Verdt et forsøk? Anonymkode: 8b5d8...fa2
Anonym bruker Skrevet 5. juli #14 Skrevet 5. juli Cicaplast, salve/krem fra apotek. Reseptfrie Anonymkode: 4e522...c7c
Anonym bruker Skrevet 5. juli #15 Skrevet 5. juli Min datter fikk på apoteket anbefalt Aco (ACO Spotless - Apotek 1 ) og det har for henne fungert veldig bra. Hun bruker ansiktsvask, krem og en sånn liten enn for å ha direkte på kvisene. Anonymkode: 595c8...04d
Anonym bruker Skrevet 5. juli #16 Skrevet 5. juli Anonym bruker skrev (20 timer siden): Vil bare nevne Isotretinoin, slik at du kan fortelle datteren din om dette. Omtrent 80-90 % trenger bare én kur og så er de kvitt omtrent alt av kviser etter det. Her har både jeg, i voksen alder, to av sønnene mine gått på denne da vi alle tre var veldig plaget av både kviser, hudormer og de underjordiske veldig smertefulle kvisene. Spesielt ene sønnen min fikk mye på skuldrene og øvre rygg som ga store arr i tillegg, så hudelegen tok én kikk på ham og hoppet rett over alt annet man egentlig skal prøve ut først og rett på Isotretinoin. Da var han 15 år. Alle vi er helt kvitt de vonde kvisene og nesten alt av hudormer, men kan få en og annen bitteliten kvise en gang i blant. Det er henholdsvis omtrent 14, 6 og 3 år siden vi tok kuren nå, og det har holdt med den ene kuren for oss alle så langt i hvert fall. Men det er en kraftig medisin, med mye bivirkninger, så en skal være skikkelig plaget før en prøver. Og jenter/kvinner må gå på prevensjon og ta blodprøver hver måned hvis hun er seksuelt aktiv for å sikre at hun ikke er gravid fordi det er svært fosterskadelig. Anonymkode: 622da...3c9 Men dette vil være siste utvei, les deg opp på bivirkninger og vær ærlig med jenta om hva som kan være følger for denne kuren. Du kan tørke skikkelig ut i huden, deriblant slimhinner. Noen får problemer med øyner og må bruke øyedråper , kanskje resten av livet, noen får skjøre slimhinner i underlivet og må få behanling deretter osv osv Denne medisinen er ikke noe en ber om uten at det kan veie opp mot eventuelle bivirkninger senere Anonymkode: 9c31e...81b
Anonym bruker Skrevet 6. juli #17 Skrevet 6. juli Det er faktisk ingenting som hjelper mot kviser, absolutt ingenting. Hadde samme problemet da jeg var ung. Prøvde alt mulig. Hudlegen fant ingenting som virket. Ingenting fungerte. Det gikk over av seg selv i begynnelsen av 30 årene. Ja, i 30 årene. Anonymkode: cd1ba...33f
Anonym bruker Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli Anonym bruker skrev (På 4.7.2025 den 7.17): Jeg har en datter som sliter med mye kviser. Hun fnyser av tips jeg kommer med, og er sikkert ikke noen ekspert. Hun er flink til å rense huden. Jeg tenker det kan være lurt å la huden "hvile" litt fra all sminken nå i sommerferien, men det er tydeligvis ikke aktuelt. Og kanskje holde seg unna søstsaker, men det mener hun er en gammel myte. Tips? Anonymkode: 75be7...2df Bare et tips… Hvis hun får noe reseptbelagt så prøv det ut på et lite område to-tre ganger først. Min sønn fikk en salve og første gangen gikk fint, men andre gangen så det ut som han hadde brannsår i hele ansiktet, det hovnet opp og ble rødt og sårt i en uke. Det er noen som hevder noen p-piller hjelper mot kviser. Anonymkode: 0c722...1e8
Anonym bruker Skrevet 7. juli #19 Skrevet 7. juli Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det er faktisk ingenting som hjelper mot kviser, absolutt ingenting. Hadde samme problemet da jeg var ung. Prøvde alt mulig. Hudlegen fant ingenting som virket. Ingenting fungerte. Det gikk over av seg selv i begynnelsen av 30 årene. Ja, i 30 årene. Anonymkode: cd1ba...33f Selv om ingenting fungerte på deg, betyr det ikke at det ikke er noe som helst som hjelper mot kviser. Anonymkode: c3d4b...eb9
Anonym bruker Skrevet 7. juli #20 Skrevet 7. juli Anonym bruker skrev (11 timer siden): Bare et tips… Hvis hun får noe reseptbelagt så prøv det ut på et lite område to-tre ganger først. Min sønn fikk en salve og første gangen gikk fint, men andre gangen så det ut som han hadde brannsår i hele ansiktet, det hovnet opp og ble rødt og sårt i en uke. Det er noen som hevder noen p-piller hjelper mot kviser. Anonymkode: 0c722...1e8 Det kan være flere årsaker til kvisene, og har man hormonelle kviser kan p-piller hjelpe. Men p-piller kan også gi kviser til de som ikke var særlig plaget i utgangspunktet, det er en av de mest vanlige bivirkningene. Hormonforstyrrelser kan fucke opp huden skikkelig. Anonymkode: 27413...84d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå