Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha spist loff med jordbær og sukker på til langsom feriefrokost med sol og fuglekvitter, så begynte vi å snakke om sommermat. Sommermaten jeg må ha, i tillegg til loff og jordbær, er nypoteter, sommerkål og spekeskinke. Det er mye annen god sommermat også, men ikke noe jeg gleder meg til på samme måte. Hva er deres favorittsommermat?

Skrevet

Hjemmelaget potetsalat, grillet nykål/sommerkål, salat både som tilbehør og middag, grillmat, vannmelon og fetasalat.

Drikke: Hvitvin og rosèvin

Skrevet

Kommer ikke unna grillmat.

Mye bær, norske bringebær med vaniljesaus er fantastisk godt.

Ellers spiser vi mye salat, egentlig daglig. Alt kan puttes i en salat om sommeren, i går hadde jeg salat med bl.a sukkererter og nektarin i.

Vaffeljernet på verandaen og hjemmelaget rørt jordbærsyltetøy, det har vi gjort siden ungene løp nakne i vannsprederen. Nå er ungene fra 16 til 24 år og løper ikke i vannsprederen lenger, men vafler med jordbærsyltetøy vi de ha ;)

Anonymkode: e5744...685

Skrevet

Biff til grillen av forskjellige varianter og hjemmelaget potetsalat er noe jeg alltid har vært veldig glad i. 

Skrevet

Reker, selvsagt.

Sommerkoteletter, nypoteter, nykål, rømme og smør.

Rabarbrasuppe

Skrevet
sug lut skrev (38 minutter siden):

Reker, selvsagt.

Sommerkoteletter, nypoteter, nykål, rømme og smør.

Rabarbrasuppe

Rekene er best på vinteren, så det er ingen selvfølge... 

Anonymkode: 1bd88...7a3

Skrevet

Friske bær. (Bruker bær hele året, men da frosne.)

Vannmelon 

Nyfisket makrell utenfor sommerhuset 

Is av flere varianter (det er jo alltid godt, men ekstra digg på en varm sommerdag).  

Skrevet

Nytrukket grillet makrell med rømme, nypoteter og agurksalat

Anonymkode: 15f55...fd7

Skrevet
Himmel og hav skrev (4 timer siden):

Etter å ha spist loff med jordbær og sukker på til langsom feriefrokost med sol og fuglekvitter, så begynte vi å snakke om sommermat. Sommermaten jeg må ha, i tillegg til loff og jordbær, er nypoteter, sommerkål og spekeskinke. Det er mye annen god sommermat også, men ikke noe jeg gleder meg til på samme måte. Hva er deres favorittsommermat?

Du serverer de tre sammen? Noe mer? Hvordan koker du kålen? 

Anonymkode: 9e284...d52

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du serverer de tre sammen? Noe mer? Hvordan koker du kålen? 

Ja! Sammen. Kålen deles i båter og dampes i lettsalta vann. Så serveres det hele med godt smør på poteter og kål, et generøst dryss av gressløk og en rømmeklatt for de som vil ha det. Det er så kjempegodt med den salte skinka inntil de litt søte potetene og grønnsakene. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (41 minutter siden):

Ja! Sammen. Kålen deles i båter og dampes i lettsalta vann. Så serveres det hele med godt smør på poteter og kål, et generøst dryss av gressløk og en rømmeklatt for de som vil ha det. Det er så kjempegodt med den salte skinka inntil de litt søte potetene og grønnsakene. 

Takk for svar ❤️

Skrevet

Bær! Rips, blåbær, bringebær og jordbær. Nå på turer i skog og mark med hunden min, plukker jeg markjordbær og blåbærene har akkurat blitt modne. Snart følger bringebær og rips etter, men jordbær må jeg kjøpe, da. 

Utover dette, så er det egentlig ikke så mye. Vi griller omtrent aldri, og med flere med autisme i familien er vi nok litt slik at maten blir lik året rundt 😅 Unntaket er hvis vi reiser til Hellas, noe vi gjør omtrent 2 av 3 år, da er det obligatorisk med gresk salat med de helt fantastiske tomatene de har der nede.

Anonymkode: 79842...9d9

Skrevet

Grilling, gjerne av sommergrønnsaker. Spisskål eller vanlig sommerkål på grillen er veldig godt, det samme er rødløk. Ellers går det mye i salater her også, gjerne med egendyrka tomater, fetaost og oliven. Jordbær med limesukker og vanlijesaus står også høyt i kurs. 

Skrevet

Norske jordbær er helt nydelig! Ellers er jeg veldig glad i spekemat med potetsalat og eggerøre. Og selvsagt grillmat i alle varianter, men enkel som jeg er er jeg nå veldig glad i grillpølser i brød.

Skrevet

Barndommens sommermat er stekt makrell servert med nypoteter og agurksalat. Til dessert jordbær med sukker og fløte.

Anonymkode: da2d8...a2f

Skrevet

Norske jordbær.

Potetstuing og spekeskinke. 

Anonymkode: a9cc6...13b

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Norske jordbær.

Potetstuing og spekeskinke. 

Er potetstuing potetmos? 

Anonymkode: 38e3d...0e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er potetstuing potetmos? 

Anonymkode: 38e3d...0e1

Nei, nei! 

Lag hvit saus. Litt salt og pepper, gjerne en liten smak av muskat. Bland inn gressløk. Jeg bruker ganske mye. 

Vask, og skjær nypoteter i biter. Jeg deler poteten slik at én bit eller kanskje to er passe å putte i munnen. Kok bitene nesten ferdig. Hell av vannet og la dem stå og dampe av resterende vann.

Hell den hvite sausen over potetene, rør rundt. Ferdig! 

Asparges er godt til. Det samme med lettkokt blomkål. Og altså spekeskinke. 

Skrevet

Nypoteter, nykål og jordbær. Da er det sommer for meg 🤩

Anonymkode: bd91f...3ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei, nei! 

Lag hvit saus. Litt salt og pepper, gjerne en liten smak av muskat. Bland inn gressløk. Jeg bruker ganske mye. 

Vask, og skjær nypoteter i biter. Jeg deler poteten slik at én bit eller kanskje to er passe å putte i munnen. Kok bitene nesten ferdig. Hell av vannet og la dem stå og dampe av resterende vann.

Hell den hvite sausen over potetene, rør rundt. Ferdig! 

Asparges er godt til. Det samme med lettkokt blomkål. Og altså spekeskinke. 

Nå minte du meg på en annen sommerrett jeg ikke har spist på mange år: Dillstuede poteter og gravlaks. Det skal jeg ha en dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...