Gå til innhold

Hvorfor blir våre sønner barnløse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje vi allerede nå burde innføre 'tvangsekteskap' men på en annen måte enn via religion og familie. At det gjøres en automatisk mach og er man fortsatt singel når man er 28 så er det bare å møte opp i kirken...... 

Alternativet er at vi i vesten dør ut og det kun blir religiøse fanatikere igjen og hvor kvinnen kun blir en hjemmeværende føde-maskin. 

Anonymkode: a6d00...7b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Kvinner trenger ikke lenger en mann for å avle. ☺️ 

Anonymkode: dfb16...5a1

Men de trenger assistanse fra helsevesenet, og det trenger man jo ikke å gi dem.

Anonymkode: ffcec...354

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du tar jo ikke poenget? Om det finnes feks 1 god mann per 250 menn, tror du det er nok gode menn til alle bra damer?

Anonymkode: 8b73a...674

Hvilke alle bra damer? Alle de damene som er mer opptatt av menns yrke og lønn enn de er av personlige kvaliteter?

Jeg skjønner jo at du mener at alle damer er bra og alle menn er ræva, men sånn er det jo ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvilke alle bra damer? Alle de damene som er mer opptatt av menns yrke og lønn enn de er av personlige kvaliteter?

Jeg skjønner jo at du mener at alle damer er bra og alle menn er ræva, men sånn er det jo ikke.

Jeg mener absolutt ikke det, men langt fler menn er dauvekt. Yrke og lønn? Er ikke der det ligger. Det er emosjonell modenhet og tilgjengelighet, det å bidra inn i familielivet med noe mer enn ei ekstra Inntekt. Kvinner vil ikke være hushjelp, barnepasser og familieadministrator lenger uten engang å bli satt pris på. Mange kvinner bidrar i tillegg til alt dette også med like mye eller mer penger. Menn må også gjøre husarbeid, ta seg av barna, være med å dele den mentale belastningen og sette pris på det kvinnen gjør. Begge må bidra likt på de måten som er best for dem. De må kommunisere og se og høre hverandre. De udugelige mennene skjønner ikke dette, tenker kun på seg og sitt og vil bare ha og ha uren å gi eller si takk. De trenger vi virkelig ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Andelen øker både for menn og for kvinner, men relativt sett mer for menn. Det er flere årsaker, men en grunn er at kvinner har en tendens til å velge bort menn med lavere status. Så får man et problem da, også for kvinnene, når de ikke finner seg en match. Flere og flere kvinner tar høyere utdanning, og begrunnelsen de har for å velger bort mange menn, er like sjåvinistisk som når menn tidligere ønsket seg en hjemmeværende kone. Det er bare det at kvinner i større grad får gehør for sitt sjåvinistiske syn. Jeg tror vi å ser resultatet av 10-år med likestillingspolitikk, hvor pendelen har svingt for langt. Man ser det jo godt i skole-og utdannings polituikken. Skolen er tilpasset jenter, og i tillegg ønsker man nå en endring hvor det ikke lenger er mulig å fobedre fag for å komme inn på studier. Det favoriserer jenter, som i snitt har bedre karakterer fra videregående. Man gjorde i sin tid grep for å får kvinner inn på høyere utdanning. Når man ikke nå gjør drastiske grep for gutta, så blir det som det blir. Jenter får tilleggspoeng på en rekke studier, gutta på langt færre. Selv på medisin, som snart bare hare jenter, er det ingen poeng å hente for gutta.

Anonymkode: 3312a...6cb

Men så velger vi å gi utdanning status. Menn klarer jo som regel å nå mye lenger, tjene mer og oppnå status uten lang utdannelse. Kvinner lever etter oppskrifter, menn bare gjør det de føler er riktig for seg selv og fokuserer mer på penger enn veien for å tjene de. Kvinner safer og studerer alt for mye for alt for lite.  
Det er jo menn som er smarte her, så hvordan få kvinner til å studere mindre for mer?  At menn er skikkelig skoletapere, det er jeg ikke tilhenger av, men det er ikke nødvendigvis dumt av menn å ikke gi jernet på skolen hele veien. Menn er vel flinkere til å hevde seg selv i næringslivet mens kvinner må vise diplomet sitt for å få samme mulighet.

Jeg tror problemet ligger i en sterk fundamental forskjell mellom kjønn der kvinner egentlig ikke interesserer seg så veldig for menn mens menn biologisk sett er veldig interessert i kvinner. Menn sturer og hadde takket ja til første og beste. Kvinner klarer seg uten og avslår med mindre flere bokser er tikket av.

Anonymkode: d701b...122

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kanskje vi allerede nå burde innføre 'tvangsekteskap' men på en annen måte enn via religion og familie. At det gjøres en automatisk mach og er man fortsatt singel når man er 28 så er det bare å møte opp i kirken...... 

Alternativet er at vi i vesten dør ut og det kun blir religiøse fanatikere igjen og hvor kvinnen kun blir en hjemmeværende føde-maskin. 

Anonymkode: a6d00...7b2

Hvorfor stoppe ved tvangsekteskap? Får ikke kvinnen barn ila ett år kan man tvangsinseminere henne og tvinge henne til å bære frem barn til hun har født minst tre barn. Men bare hvite barn. Og etterpå flaske dem opp på kristen tro. Lenge leve den hvite mann i vesten. #barefootandpregnant

Anonymkode: abb70...f64

Skrevet

Jeg mener absolutt ikke det, men langt fler menn er dauvekt. Yrke og lønn? Er ikke der det ligger. Det er emosjonell modenhet og tilgjengelighet, det å bidra inn i familielivet med noe mer enn ei ekstra Inntekt. Kvinner vil ikke være hushjelp, barnepasser og familieadministrator lenger uten engang å bli satt pris på. Mange kvinner bidrar i tillegg til alt dette også med like mye eller mer penger. Menn må også gjøre husarbeid, ta seg av barna, være med å dele den mentale belastningen og sette pris på det kvinnen gjør. Begge må bidra likt på de måten som er best for dem. De må kommunisere og se og høre hverandre. De udugelige mennene skjønner ikke dette, tenker kun på seg og sitt og vil bare ha og ha uren å gi eller si takk. De trenger vi virkelig ikke.

Min erfaring er at det er langt mer kvinnelig enn mannlig daukjøtt. Mange kvinner er allergiske mot å jobbe, de blir så innmari slitne og får diffuse sykdommer som er vanskelige å motbevise, de «møter veggen» fordi det er så hardt for dem med 8-timers arbeid hver dag, mange av dem blir langtudssykemlte og etter hvert uføre. De bruker store deler av tiden og energien på å klage på hvor fælt de har det, og er fullstendig uten evne til å ta tak i eget liv og helse.  Menn derimot bretter opp ermene og går på jobb nesten uansett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Min erfaring er at det er langt mer kvinnelig enn mannlig daukjøtt. Mange kvinner er allergiske mot å jobbe, de blir så innmari slitne og får diffuse sykdommer som er vanskelige å motbevise, de «møter veggen» fordi det er så hardt for dem med 8-timers arbeid hver dag, mange av dem blir langtudssykemlte og etter hvert uføre. De bruker store deler av tiden og energien på å klage på hvor fælt de har det, og er fullstendig uten evne til å ta tak i eget liv og helse.  Menn derimot bretter opp ermene og går på jobb nesten uansett.

Du tror ikke der kan ha noe med at de i tillegg til jobben må ta ALT hjemme, samt oppdra en mann som er mer som en tenåringssønn enn en partner? Menn drar jo på jobb for å "få fri" fra plikter hjemme og er slitne når de kommer hjem så da er de ferdige for dagen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Du tror ikke der kan ha noe med at de i tillegg til jobben må ta ALT hjemme, samt oppdra en mann som er mer som en tenåringssønn enn en partner? Menn drar jo på jobb for å "få fri" fra plikter hjemme og er slitne når de kommer hjem så da er de ferdige for dagen 

Nei det tror jeg aldeles ikke. De fleste menn deltar på lik linje med kvinner i hjemmet, men står på enda mer på jobb uten å bli «utbrente».

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei det tror jeg aldeles ikke. De fleste menn deltar på lik linje med kvinner i hjemmet, men står på enda mer på jobb uten å bli «utbrente».

Haha, ja du tror det ja.. nope, sånn er det ikke. Min ex trodde også han gjorde det meste i huset ånår han hadde tatt i støvsugeren i løpet av en uke🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Her er du på villspor, menn bidrar mindre hjemme: 

https://www.nettavisen.no/husarbeid/likestilling/statistikk/ssb-menn-gjor-mindre-husarbeid-enn-kvinner/s/5-95-2027366

Men nå er jo en ny trend at en del unge  ikke vil ha barn på grunn av at klimaet går til helvete, økonomisk usikkerhet og et utrygt verdensbilde. Om det er kvinner eller menn som tenker mest på disse tingene, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 6b371...74b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

… og hvorfor blir det sånn tenker du? Det er da ikke 8-timers dager som knekker kvinner, det er vel helst det i tillegg til det tredje skiftet. Har man ingen forpliktelser utenom 8-timers dagen, så er det jo klart det går fint å brette opp ermene å gå på jobb. Sistnevnte er lik menn som andre har karakterisert som daukjøtt her. 

Anonymkode: f9b0e...f83

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det tror ikke jeg. Jeg tror mange menn tror de gjør like mye, men at det er langt fra tilfellet.

Det er mye jobb i hjemmet som ikke er synlig og som kvinner gjør. En ting er å dra på butikken å kjøpe sandaler, men noe annet å være den som passer på og vet at barnet trenger nye sandaler før man drar på ferie. Huske på bursdager og bursdagspresanger som skal kjøpes. Vite hva som mangler av husholdningsartikler, planlegge adventskalender, holde oversikt over kjøpegruppen til trening. Listen er uendelig. Det er så mye mer enn å ta ut av oppvaskmaskinen. Jeg har venninner som må passe på og minne mannen om henting/foreldremøter o.l. For hvis ikke de blir påminnet, blir det ikke gjort. Mange av dem synes det er lettere å ta det selv heller enn å passe på at mannen faktisk husker på det. Dette er menn med jobber med mye ansvar, så de er fullt i stand til å ta ansvar, de bare gjør ikke det hjemme. Disse kvinnene står også i fulle jobber.

Anonymkode: abb70...f64

Skrevet

Det er sjelden man leser en tråd med så mye intetsigende pjatt, men denne kommentaren tar vel kaka.

Nei, menn flest er ikke ferdig for dagen når de kommer fra jobb. Da tar de aller fleste menn fatt på oppgavene det innebærer å være far og partner. De handler, lager middag, leker, stiller som trener og ordner med hus og hage. De aller fleste forhold i Norge er rimelig likestilte selv om man kanskje har litt forskjellig syn på hva som skal prioriteres. 

Anonymkode: 9a222...cb8

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er sjelden man leser en tråd med så mye intetsigende pjatt, men denne kommentaren tar vel kaka.

Nei, menn flest er ikke ferdig for dagen når de kommer fra jobb. Da tar de aller fleste menn fatt på oppgavene det innebærer å være far og partner. De handler, lager middag, leker, stiller som trener og ordner med hus og hage. De aller fleste forhold i Norge er rimelig likestilte selv om man kanskje har litt forskjellig syn på hva som skal prioriteres. 

Har du tall på dette? All min erfaring sier det motsatte. Damer har menn som hjelper til ja, men ikke som tar initiativ til familien as. Her gikk alt strålende til jeg møtte veggen. Far gikk tur med ungene, og lekte med dem. Men hans 1.pri. var jobb. Jeg kunne be han om å støvsuge, men han gjorde det ikke uoppfordret. Jeg kunne be han handle, men kun hvis jeg planla meny og laget detaljert liste. Han har aldri planlagt en eneste ferie, gaver til jul, ukesmeny, hva som skal plantes i hagen, pakking når vi skal på tur, hvordan vi skal pusse opp det som må fikses osv. Han gjør gjerne når han får beskjed, men det tar år og dag.

Anonymkode: 90473...d05

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Har du tall på dette? All min erfaring sier det motsatte. Damer har menn som hjelper til ja, men ikke som tar initiativ til familien as. Her gikk alt strålende til jeg møtte veggen. Far gikk tur med ungene, og lekte med dem. Men hans 1.pri. var jobb. Jeg kunne be han om å støvsuge, men han gjorde det ikke uoppfordret. Jeg kunne be han handle, men kun hvis jeg planla meny og laget detaljert liste. Han har aldri planlagt en eneste ferie, gaver til jul, ukesmeny, hva som skal plantes i hagen, pakking når vi skal på tur, hvordan vi skal pusse opp det som må fikses osv. Han gjør gjerne når han får beskjed, men det tar år og dag.

Anekdotiske fortellinger tells ikke. For hver evneveike mann finnes det ett evneveikt kvinnfolk. Og hvis det er til samfunnets beste at vi ikke avler på evneveike menn, så burde vi heller ikke tilrettelegge for avl på evneveike kvinner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Andre skal ha tall å vise til, men din personlige anekdote skal være bevis på at menn generelt er udugelige? 

Skrevet

Nei, det var mer et spørsmål til om det faktisk er forsket på. Jeg vet at vi i Norge er langt fremme med likestilling, men min opplevelse, og andre rundt meg forteller at det ikke er så rosenrødt som det høres ut som. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det var mer et spørsmål til om det faktisk er forsket på. Jeg vet at vi i Norge er langt fremme med likestilling, men min opplevelse, og andre rundt meg forteller at det ikke er så rosenrødt som det høres ut som. 

Denne kan kanskje kaste litt lys over situasjonen. Jobb og hjem krasjer også for mannen

Ser at tall fra SSB viser at kvinner i snitt jobber litt mer på hjemmebane enn menn (ca 30 min daglig), samtidig som menn i snitt jober mere ute. Så temmelig likt totalt sett altså.

Anonymkode: 3312a...6cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hahahaha, de fleste menn er IKKE sånn. De er ferdige etter jobb og kjører kanskje på trening, som jo er mye mindre jobb enn å være hjemme og rydde og vaske.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hahahaha, de fleste menn er IKKE sånn. De er ferdige etter jobb og kjører kanskje på trening, som jo er mye mindre jobb enn å være hjemme og rydde og vaske.

Jeg tror ikke at de fleste menn er slik. Som du ser over så viser tall fra SSB at det ikke står så dårlig til på generelt nivå. De fleste menn som har familie er velfungerende voksne som ikke lar partneren ta alt arbeidet med barn og hus. Vi har like store stillinger og har selvsagt like stort ansvar for at AS Familien fungerer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg tror ikke at de fleste menn er slik. Som du ser over så viser tall fra SSB at det ikke står så dårlig til på generelt nivå. De fleste menn som har familie er velfungerende voksne som ikke lar partneren ta alt arbeidet med barn og hus. Vi har like store stillinger og har selvsagt like stort ansvar for at AS Familien fungerer. 

Men dekker ssb det tredje skiftet? Altaå emosjonelt arbeid og administrasjon?

Anonymkode: 7c130...315

Skrevet

Har lest artikkelen det var linket til, den gjelder ikke Norge, men den inneholder lenker til en annen artikkel som er norsk. Her er det ikke spesifikt hva som er årsaken, men den ser ut til å konkludere med at kvinner ikke opplever konflikter på jobb, nr de må prioritere familie. Og at årsaken kan være at de prioriterer bedre, eller at menn velger å prioritere karriere fremfor familien. Ellers var det lenke til SSB, men det gjaldt antall minutter brukt på husarbeid, så ikke planleggingsfasen av familien as. Og fremdeles er det kvinner som bruker mest tid. Alle disse tallene kom fra relativt gamle undersøkelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...