Anonym bruker Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Vi har en facebookgruppe for området vi bor i. Der er det stadig meldinger om katter som ikke har kommet hjem. Greit nok Jeg skjønner at man bekymrer seg. Det som provoserer meg litt er at noen av disse katteeierene legger ut meldinger nesten daglig om "sjekk hus og garasje før dere drar på ferie i tilfelle en katt har sneket seg inn og gjemt seg." Altså, er man bekymret fordi man har en katt som har det med å gjemme seg i fremmede hus så får man passe på den da! Noen mente, på alvor, at alle burde installere katteluke eller ha garasjeporten på gløtt når man dro på ferie så eventuelle katter kunne komme ut igjen. Lurer på hva forsikringsselskapet hadde sagt om jeg meldte sykler og verktøy stjålet og sa at døra sto på gløtt mens vi var på hytta? Ikke gidder jeg krabbe under alle senger, sofaer, kriker og kroker før jeg skal reise i tilfelle en katt har gjemt seg. Men så tenker jeg, hvor vanlig er det at katter gjør sånt og er det rimelig at katteeiere overlater ansvaret til andre for å passe på kattene sine på denne måten? Anonymkode: 5267e...d3b
Anonym bruker Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli har man en katt som blir borte hele tiden så bør man kjøpe halsbånd med gps Anonymkode: 25cd8...b5f
Anonym bruker Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli Katter er forskjellige, og noen katter går aldri inn i fremmede hus/garasjer/uthus, mens andre gjør det hele tiden. Har man en katt som gjør det bør man som anonym over her sier ha gps på halsbåndet. Naboer kan selvfølgelig ikke ha døra på gløtt når de reiser bort 🙈 Anonymkode: d06e1...3e9
Anonym bruker Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli Nå tror jeg du smører på litt for å få medhold. Jeg har ALDRI sett katteeiere be folk ha katteluke på uthus osv. Det gjør meg heller ingenting at de legger ut melding og spør om man kan sjekke uthus osv. I dagens samfunn der husdyr er en «vare» for mange er det fint å se at folk savner kattene sine. Hva mener du denne lokale siden skal brukes til da? Hva behager deg? Anonymkode: 5e1f2...df4
Anonym bruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli At folk mener at folk uten katt skal ha kattelike tror jeg ikke på… men å sjekke garasje før en lukker den etc. er til alles fordel, også de som eier garasjen. Anonymkode: d433f...c8d
Anonym bruker Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå tror jeg du smører på litt for å få medhold. Jeg har ALDRI sett katteeiere be folk ha katteluke på uthus osv. Det gjør meg heller ingenting at de legger ut melding og spør om man kan sjekke uthus osv. I dagens samfunn der husdyr er en «vare» for mange er det fint å se at folk savner kattene sine. Hva mener du denne lokale siden skal brukes til da? Hva behager deg? Anonymkode: 5e1f2...df4 Du er åpenbart ikke i gruppa til vårt nabolag . Det var en som foreslo det som en løsning på problemet. Det ble da diskutert at å ha garasjeporten på gløtt hadde samme effekt. Jeg kan også stikke hodet inn i garasjen og rope pus, pus om det er en katt som er savnet, men jeg saumfarer ikke hus og uthus før jeg reiser på ferie. Siden brukes til mye annet, men kattefolket er veldig på nå som folk har ferie. Anonymkode: 5267e...d3b
Anonym bruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Du er åpenbart ikke i gruppa til vårt nabolag . Det var en som foreslo det som en løsning på problemet. Det ble da diskutert at å ha garasjeporten på gløtt hadde samme effekt. Jeg kan også stikke hodet inn i garasjen og rope pus, pus om det er en katt som er savnet, men jeg saumfarer ikke hus og uthus før jeg reiser på ferie. Siden brukes til mye annet, men kattefolket er veldig på nå som folk har ferie. Anonymkode: 5267e...d3b Er det bedre med de daglige innleggene om folk som har mistet hunden? Båndtvang... Hvis du tenker det evt er bedre at en katt dør i huset ditt enn at du sjekker før du drar så blir det jo det ditt problem. Har aldri hørt om folk som ber om det du sier, det er også mye sjeldnere at folk savner katter enn hunder. Anonymkode: 9a92a...f39
Anonym bruker Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli Jeg har ikke noe problem med å tro på at det fins katteeiere der ute som forlanger at folk setter garasjedøren på gløtt, eller installerer katteluke selv om de ikke har katt selv. Tro meg, jeg har møtt min andel gale kattefolk, men heldigvis er det veldig få av dem. De fleste er helt vanlige greie folk. HI skriver at det ble sagt i en heftig diskusjon. Nå har jeg ikke sett diskusjonen selv, men vil gjette at noen ble lei av noen som argumenterte litt vel bestant på hvorfor de ikke ønsker å sjekke garasje og lignende før de dro på ferie, ble lei og sa noe om at dersom man virkelig ikke gidder det så installer en katteluke, eller la garasjedøren stå på gløtt. At det ikke var ment som å forlange at alle gjør det. Jeg personlig liker ikke katter, men det er meg, jeg respekterer at andre gjør det og er glade i dyrene sine. Et liv er et liv. Og for være helt ærlig, å komme hjem fra ferie og det stinker dødt dyr i hele garasjer orker jeg ikke. Om så det er en katt, eller en rev som hadde rotet seg inn dit før vi dro. Jeg tenker at de som ikke gidder å sjekke at et dyr ikke bli sperret inne når de drar på ferie kanskje bør være mer påpasselig med at dyr ikke kommer seg dit inn i første omgang. Hvor vanskelig er det egentlig å holde den døren til garasjen/boden/og lignende lukket når man ikke er der? Anonymkode: 8e7e9...470
Anonym bruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke noe problem med å tro på at det fins katteeiere der ute som forlanger at folk setter garasjedøren på gløtt, eller installerer katteluke selv om de ikke har katt selv. Tro meg, jeg har møtt min andel gale kattefolk, men heldigvis er det veldig få av dem. De fleste er helt vanlige greie folk. HI skriver at det ble sagt i en heftig diskusjon. Nå har jeg ikke sett diskusjonen selv, men vil gjette at noen ble lei av noen som argumenterte litt vel bestant på hvorfor de ikke ønsker å sjekke garasje og lignende før de dro på ferie, ble lei og sa noe om at dersom man virkelig ikke gidder det så installer en katteluke, eller la garasjedøren stå på gløtt. At det ikke var ment som å forlange at alle gjør det. Jeg personlig liker ikke katter, men det er meg, jeg respekterer at andre gjør det og er glade i dyrene sine. Et liv er et liv. Og for være helt ærlig, å komme hjem fra ferie og det stinker dødt dyr i hele garasjer orker jeg ikke. Om så det er en katt, eller en rev som hadde rotet seg inn dit før vi dro. Jeg tenker at de som ikke gidder å sjekke at et dyr ikke bli sperret inne når de drar på ferie kanskje bør være mer påpasselig med at dyr ikke kommer seg dit inn i første omgang. Hvor vanskelig er det egentlig å holde den døren til garasjen/boden/og lignende lukket når man ikke er der? Anonymkode: 8e7e9...470 Det er jo ganske vanlig å ha dører og vinduer åpent på sommeren. Om en katt sniker seg inn i et hus er det 1000 steder den kan gjemme seg. En venninne fant ikke katten sin på mange, mange timer i en toroms leilighet og konkluderte med at den måtte ha hoppet fra balkongen og rømt. Så dukket den opp fra inni sofaryggen der den hadde klemt seg inn på et eller annet vis. Om man skal være bombesikker på at det ikke er noen katt i huset før man drar må man finkjemme hvert rom. Da er det jo langt bedre for alle at katteeierne passer på dyrene sine og setter på gps eller lignende eller har dem i bånd eller inne. Anonymkode: 5267e...d3b
Anonym bruker Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det er jo ganske vanlig å ha dører og vinduer åpent på sommeren. Om en katt sniker seg inn i et hus er det 1000 steder den kan gjemme seg. En venninne fant ikke katten sin på mange, mange timer i en toroms leilighet og konkluderte med at den måtte ha hoppet fra balkongen og rømt. Så dukket den opp fra inni sofaryggen der den hadde klemt seg inn på et eller annet vis. Om man skal være bombesikker på at det ikke er noen katt i huset før man drar må man finkjemme hvert rom. Da er det jo langt bedre for alle at katteeierne passer på dyrene sine og setter på gps eller lignende eller har dem i bånd eller inne. Anonymkode: 5267e...d3b Med andre ord, låne bikkja til naboen for å gå gjennom huset før man drar... Anonymkode: 8e7e9...470
Anonym bruker Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli Katteeiere er fullstendig ansvarsløse. Kattehold burde bli like strengt som hundehold, med båndtvang, krav om å ha kontroll på dyret osv. Og ikke kom med «det er naturlig for en katt å gå fritt». Jeg har en fuglehund. Alle instinktene dens tilsier at den skal løpe rundt og jakte fugl. Men det får den ikke lov til, av åpenbare grunner. Det burde ikke katter få lov til heller. Anonymkode: 71e7d...1a1
Anonym bruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (13 timer siden): Er det bedre med de daglige innleggene om folk som har mistet hunden? Båndtvang... Hvis du tenker det evt er bedre at en katt dør i huset ditt enn at du sjekker før du drar så blir det jo det ditt problem. Har aldri hørt om folk som ber om det du sier, det er også mye sjeldnere at folk savner katter enn hunder. Anonymkode: 9a92a...f39 At det er mer sjeldent at folk etterlyser katten sin kontra hunden sin er ikke min erfaring. Jeg bor i en middels stor by og det er sjeldent at det legges ut etterlysning etter hunder, men etterlysning etter katter skjer flere ganger i uken på facebook siden for byen/området. Anonymkode: 4e0e3...262
Anonym bruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (12 timer siden): Katteeiere er fullstendig ansvarsløse. Kattehold burde bli like strengt som hundehold, med båndtvang, krav om å ha kontroll på dyret osv. Og ikke kom med «det er naturlig for en katt å gå fritt». Jeg har en fuglehund. Alle instinktene dens tilsier at den skal løpe rundt og jakte fugl. Men det får den ikke lov til, av åpenbare grunner. Det burde ikke katter få lov til heller. Anonymkode: 71e7d...1a1 Du kan da ikke sammenligne en hundehjerne med en kattehjerne, det er to helt forskjellige dyr. Det blir som å si at man kan temme en elefant, da bør man kunne temme en krokodille også.... Anonymkode: d06e1...3e9
Anonym bruker Skrevet 3. juli #14 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Du kan da ikke sammenligne en hundehjerne med en kattehjerne, det er to helt forskjellige dyr. Det blir som å si at man kan temme en elefant, da bør man kunne temme en krokodille også.... Anonymkode: d06e1...3e9 Jeg har ikke sammenlignet en hundehjerne med en kattehjerne. Jeg har sagt at argumentet «det er ikke naturlig for en katt å…» ikke er gyldig all den tid det settes begrensninger på andre husdyrs naturlige atferd også. Katter har ikke mer rett på å få leve i henhold til sin natur og sine instinkter enn andre dyr, f.eks en hund. Man får gjøre en innsats for å avle frem katter med egenskaper som egner seg for kontroll/lufting i bånd osv, slik man har gjort med andre dyr. Anonymkode: 71e7d...1a1
Anonym bruker Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg har ikke sammenlignet en hundehjerne med en kattehjerne. Jeg har sagt at argumentet «det er ikke naturlig for en katt å…» ikke er gyldig all den tid det settes begrensninger på andre husdyrs naturlige atferd også. Katter har ikke mer rett på å få leve i henhold til sin natur og sine instinkter enn andre dyr, f.eks en hund. Man får gjøre en innsats for å avle frem katter med egenskaper som egner seg for kontroll/lufting i bånd osv, slik man har gjort med andre dyr. Anonymkode: 71e7d...1a1 Du tenker vi skal avle BORT det naturlige? Altså ... Anonymkode: 9a92a...f39
Anonym bruker Skrevet 3. juli #16 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du tenker vi skal avle BORT det naturlige? Altså ... Anonymkode: 9a92a...f39 Er det annerledes å avle på bestemte egenskaper hos katter enn det er f.eks hos hest, hund og ku? Anonymkode: 71e7d...1a1
Anonym bruker Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (På 3.7.2025 den 0.47): Katteeiere er fullstendig ansvarsløse. Kattehold burde bli like strengt som hundehold, med båndtvang, krav om å ha kontroll på dyret osv. Og ikke kom med «det er naturlig for en katt å gå fritt». Jeg har en fuglehund. Alle instinktene dens tilsier at den skal løpe rundt og jakte fugl. Men det får den ikke lov til, av åpenbare grunner. Det burde ikke katter få lov til heller. Anonymkode: 71e7d...1a1 Har du noen gang hørt om at en katt dreper et barn? Det handler ikke bare om instinktet til dyret, men skadepotensiale om man ikke passer på. Og selv om man passer på, så blir barn og voksne angrepet av hund. Noen dør også. Anonymkode: 4fa4c...a44
Anonym bruker Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Har du noen gang hørt om at en katt dreper et barn? Det handler ikke bare om instinktet til dyret, men skadepotensiale om man ikke passer på. Og selv om man passer på, så blir barn og voksne angrepet av hund. Noen dør også. Anonymkode: 4fa4c...a44 Nei, og jeg har ikke hørt om mange som er blitt drept av hund heller. Båndtvangen gjelder for å beskytte dyrelivet, mens katter får gå fritt rundt og drepe fugl. Det er da plenty av andre grunner til å kreve kontroll over katter enn at de ikke skal drepe folk. De er ofte til plage for naboer, de dreper en hel drøss med fugl og de blir påkjørt av biler. Har ikke tall på hvor mange katter her i gata som er blitt påkjørt og drept fordi eierne lar dem svinse rundt uten å ha kontroll over dem. Anonymkode: 71e7d...1a1
Anonym bruker Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Har du noen gang hørt om at en katt dreper et barn? Det handler ikke bare om instinktet til dyret, men skadepotensiale om man ikke passer på. Og selv om man passer på, så blir barn og voksne angrepet av hund. Noen dør også. Anonymkode: 4fa4c...a44 Det var en sak for noen år siden hvor et katt hadde gått oppi en barnevogn og lagt seg til å sove oppå hodet til babyen som lå ute og sov slik at barnet nesten ble kveldt. Er heller i alle hunder som kan drepe mennesker. Så det du egentlig sier er at små hunder kan gå løs, mens stor må være i bånd? Anonymkode: 8e7e9...470
oslofrk Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli Kattefolk er gale! Jeg har katt selv og har møtt min andel…
Anonym bruker Skrevet 4. juli #21 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det var en sak for noen år siden hvor et katt hadde gått oppi en barnevogn og lagt seg til å sove oppå hodet til babyen som lå ute og sov slik at barnet nesten ble kveldt. Er heller i alle hunder som kan drepe mennesker. Så det du egentlig sier er at små hunder kan gå løs, mens stor må være i bånd? Anonymkode: 8e7e9...470 Man har jo gjerne noe nett eller slikt over barnevognen da. Og det er én sak mot 100 på hund. Små hunder kan også drepe, så det er ikke det jeg sier nei. Anonymkode: 4fa4c...a44
Anonym bruker Skrevet 5. juli #22 Skrevet 5. juli Anonym bruker skrev (På 3.7.2025 den 14.17): Jeg har ikke sammenlignet en hundehjerne med en kattehjerne. Jeg har sagt at argumentet «det er ikke naturlig for en katt å…» ikke er gyldig all den tid det settes begrensninger på andre husdyrs naturlige atferd også. Katter har ikke mer rett på å få leve i henhold til sin natur og sine instinkter enn andre dyr, f.eks en hund. Man får gjøre en innsats for å avle frem katter med egenskaper som egner seg for kontroll/lufting i bånd osv, slik man har gjort med andre dyr. Anonymkode: 71e7d...1a1 Hvordan tenker du det skal løses i praksis? I dag er det massiv andel katter uten hjem. Det er ikke eierne av katten som er problemet, det er alle idiotene som setter katter til verden uten å ta seg av de. Alltid fullt hos dyrebeskyttelsen her. I det minste blir de kastrert, vaksinert og chippet. Kan leve et godt liv uten å formere seg ukontrollert. Du finner så klart en og annen tape gal katteeier, det finnes blant hundeeiere også. Men majoriteten er normale, fornuftige folk. Ikke la enkelte gærninger definere en hel gruppe. Anonymkode: 1313f...3f8
Anonym bruker Skrevet 5. juli #23 Skrevet 5. juli Anonym bruker skrev (På 4.7.2025 den 7.12): Har du noen gang hørt om at en katt dreper et barn? Det handler ikke bare om instinktet til dyret, men skadepotensiale om man ikke passer på. Og selv om man passer på, så blir barn og voksne angrepet av hund. Noen dør også. Anonymkode: 4fa4c...a44 Det er stor forskjell på rasene innad i hundeverden også. Jeg har heller aldri hørt at en chihuahua har drept et barn, likevel gjelder båndtvang på dem like strengt som på en dobermann. Naboen har en maine coon katt, og den er like stor som min hund. Hunden min er livredd den, og vi kan ikke la den stå ute i bånd fordi katten må få lov å leve ut instinktene sine og ferdes fritt, året rundt. Anonymkode: 519a9...276
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå