Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skriver en link med %C2%A7 i så blir det gjort om på automatisk av forumet deres. Kan dere vennligst slå av den funksjonen? Takk! Jeg vil ikke bli beskyldt for å ha gjort om på noen lenke når det faktiske er dere som gjør det.

Anonymkode: af41b...dfa

Skrevet

Ja, noe er rart med linker, de får ikke rett form.

Anonymkode: 754f3...4cc

Skrevet

Vi skal få sett på det. Men det er ingen grunn til at %C2%A7 skal være inkludert i en lenke. Det skal være rene lenker, og de skal limes inn som ren tekst, ikke lenke. 

Skrevet
Admin skrev (4 minutter siden):

Vi skal få sett på det. Men det er ingen grunn til at %C2%A7 skal være inkludert i en lenke. Det skal være rene lenker, og de skal limes inn som ren tekst, ikke lenke. 

Hva mener du med det, for oss litt uvitende? Fram til nå har jeg bare kopiert en webside adresse og limt den inn. Er det en ren lenke? Hva er ren teldt? For den adressen kommer nå som en bit tekst først og så en web-adresse etterpå. Sånn var det ikke før.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med det, for oss litt uvitende? Fram til nå har jeg bare kopiert en webside adresse og limt den inn. Er det en ren lenke? Hva er ren teldt? For den adressen kommer nå som en bit tekst først og så en web-adresse etterpå. Sånn var det ikke før.

Ren tekst*

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er sånn du sier ja, at du bare kopierer adressen fra websiden. Da skal den komme inn som ren tekst og skal ikke gjøres om. Med mindre de som drifter programvaren til forumet har gjort noe om på det.

Har du innlegg hvor det er limet inn lenke også er den forandret til en tekst istedenfor å vise nettadressen? 

Dette er eksempel på ren tekst: https://www.vg.no/nyheter/i/qPog4w/i-dag-starter-streiken-flere-avganger-fra-norge-innstilt

Altså at det står https:// og ikke en overskrift eller lignende. 

Skrevet
Admin skrev (3 minutter siden):

Det er sånn du sier ja, at du bare kopierer adressen fra websiden. Da skal den komme inn som ren tekst og skal ikke gjøres om. Med mindre de som drifter programvaren til forumet har gjort noe om på det.

Har du innlegg hvor det er limet inn lenke også er den forandret til en tekst istedenfor å vise nettadressen? 

Dette er eksempel på ren tekst: https://www.vg.no/nyheter/i/qPog4w/i-dag-starter-streiken-flere-avganger-fra-norge-innstilt

Altså at det står https:// og ikke en overskrift eller lignende. 

Ja nettopp! Takk! Men i går prøvde jeg å lime link og den ble rar, nettopp med en overskrift som du sier, så jeg bare lot det være. La meg prøve igjen her så skal vi se:  YAS Yaspark Short Parka Coat S. (Capers) – 1359.96 kr – Booztlet.com https://share.google/gHx7uw5ChCdnyYBZd

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Ja nettopp! Takk! Men i går prøvde jeg å lime link og den ble rar, nettopp med en overskrift som du sier, så jeg bare lot det være. La meg prøve igjen her så skal vi se:  YAS Yaspark Short Parka Coat S. (Capers) – 1359.96 kr – Booztlet.com https://share.google/gHx7uw5ChCdnyYBZd

Sånn ble det i går og i dag også. Jeg kopierer adressen, men får med beskrivelsen, om du forstår.

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Sånn ble det i går og i dag også. Jeg kopierer adressen, men får med beskrivelsen, om du forstår.

Aha, nå måtte jeg google for å se hva som evt kunne være problemet. Bruker du chrome som nettleser?

Skrevet

Aha, nå måtte jeg google for å se hva som evt kunne være problemet. Bruker du chrome som nettleser?

Ja.

Skrevet

Mulig at dette er et annet problem enn hun i hovedinnlegget har, altså. Men det har aldri vært sånn før.

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Ja.

Ok, flott, da ser det ut som om hvertfall det er løsbart. Det er en funksjon google tydeligvis har gjort som gjør om lenker man deler fra tlf til google lenker. Gudene vet hvorfor de har gjort dette, men det er vel en måte å få trafikk på tenker jeg siden man da må gå via google sitt system. 

Jeg fant oppskrift for å skru det av på selve mobilen. Og jeg fikk gjort det på min egen nå nettopp:

Sitat

Here's how to turn it off:

Open the Google app on your Android phone.

Tap your profile avatar (top right corner).

Go to Settings.

Scroll down and tap on Other settings.

Look for a new toggle option called "Shorten links to web pages: Links you share to pages will be automatically shortened."

Turn this toggle OFF.

This should prevent the Google app's Chrome Custom Tab from automatically shortening URLs to share.google.com when you use the share button for pages opened from Google Search results or the Discover feed.

It's worth noting that, according to recent reports, this setting currently might not apply to Google Discover links that you share directly from the feed without opening them first (they might still appear as search.app links). However, for pages you've opened, this new setting should resolve the issue for you.

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Mulig at dette er et annet problem enn hun i hovedinnlegget har, altså. Men det har aldri vært sånn før.

Tror ikke det er samme problem, men jeg liker uansett ikke at min mobil tuller med lenker jeg deler, så da fikk jeg skrudd det av på min egen mobil :) 

Skrevet
Admin skrev (1 time siden):

Jeg fant ikke det i reglene. Kan du vise til hvilken regel du tenker på her når du sier at det ikke er lov å ha prosenttegn i en link?

Skrevet (endret)
Admin skrev (57 minutter siden):

Tror ikke det er samme problem, men jeg liker uansett ikke at min mobil tuller med lenker jeg deler, så da fikk jeg skrudd det av på min egen mobil :) 

Hm, den sto allerede innstilt på å forkorte linkene. Men jeg slo den av og på igjen, la meg teste nå:

https://www.booztlet.com/no/no/yas/yaspark-short-parka-coat-s-_32747301/228920937?volume=5&st=1449&gad_source=1&gad_campaignid=22467699273&gclid=Cj0KCQjw1JjDBhDjARIsABlM2Stjomt26HhDbgSvamelDoqnd3eja3tQ_eKZCxSeIeyJQi4fm0XeyccaAkHbEALw_wcB

Ble en voldsomt lang link, men i hvert fall ikke noe ekstra tekst. Takker! 

Endret av sug lut
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fant ikke det i reglene. Kan du vise til hvilken regel du tenker på her når du sier at det ikke er lov å ha prosenttegn i en link?

Det står ikke i reglene om det. Men om man kopiere en lenke så pleier den altså ikke inneholde dette. Som du ser i eksemplene som både jeg og sug lut har postet her. Om man får noe annet enn en ren lenke så er det mest trolig at det er en affiliate lenke, eller noen som på annen måte ønsker å tjene penger på lenken man deler videre. 

Har du eksempler på lenker som automatisk blir gjort om fordi de inneholder dette?

sug lut skrev (3 minutter siden):

Ah ja, når den sto på at den skulle forkorte det så får man opp en annen type linker, som går via google. Mest trolig for at de skal få videresendt deg videre til siden via dem. Hva bakgrunnen for dette er vet jeg ikke, men kan nok være at de ønsker mer trafikk e.l. og/eller å kunne bedre kartlegge hva folk trykker på slik at de kan sette opp riktige reklamer. 

Skrevet

Det står ikke i reglene om det. Men om man kopiere en lenke så pleier den altså ikke inneholde dette. Som du ser i eksemplene som både jeg og sug lut har postet her. Om man får noe annet enn en ren lenke så er det mest trolig at det er en affiliate lenke, eller noen som på annen måte ønsker å tjene penger på lenken man deler videre. 

Har du eksempler på lenker som automatisk blir gjort om fordi de inneholder dette?

Så det er lov altså. Hvorfor kommer du med så mange usanne påstander? "%C2%A7" er tegnet "§". Ikke alle nettlesere klarer å håndtere dette tegnet i linker. Det blir gjort om på på serversiden når det skrives inn. Slik at når man legger ut en link til lovdata, for eksempel til: https://lovdata.no/LTI/lov/2022-06-17-56/§1 , så avhenger man ikke av at brukeren har en nettleser som kan tolke paragraf-tegnet, hvis /%C2%A71 brukes i stedet for /§1.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så det er lov altså. Hvorfor kommer du med så mange usanne påstander? "%C2%A7" er tegnet "§". Ikke alle nettlesere klarer å håndtere dette tegnet i linker. Det blir gjort om på på serversiden når det skrives inn. Slik at når man legger ut en link til lovdata, for eksempel til: https://lovdata.no/LTI/lov/2022-06-17-56/§1 , så avhenger man ikke av at brukeren har en nettleser som kan tolke paragraf-tegnet, hvis /%C2%A71 brukes i stedet for /§1.

Det var da fælt til tone du legger an. 

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Det var da fælt til tone du legger an. 

Det samme gjør du, når noen svarer deg frekt. Forsøker du å smiske for Admin?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå er jeg usikker på hva du mener her? Du snakket om at forumet gjorde om på lenker slik at du ble beskyldt for å gjøre om på linker. Om den viser "%C2%A7" eller tegnet § så er jo ikke den en forandring av lenken, det er hvordan maskinen/nettleseren velger å lese den. For meg viser alle lenker på lovdata seg med § og ikke "%C2%A7" så om jeg er på lovdata og limer den inn her så vil den automatisk vises med §. De aller, aller fleste nettlesere som finnes i dag greier helt fint å lese koder og forandre disse selv. 

Jeg trodde du mente at det var lenker som inneholdt dette som automatisk ble gjort om til overskrift slik det har vært noen innlegg av i det siste. Om lenken viser UTF-8 koden eller tegnet er ikke noe som blir ryddet for regelbrudd. Det er når man ikke ser lenkeadressen i det heletatt som har vært ett problem. 

Skrevet
Admin skrev (1 minutt siden):

Om lenken viser UTF-8 koden eller tegnet er ikke noe som blir ryddet for regelbrudd.

Men det er et regelbrudd i henhold til regelen. Og, ironisk nok, regelbruddet står altså serveren deres for. Når jeg limer inn en link med %C2%A7 gjør deres server om på det til en annen link enn jeg har limt inn. Å gjøre om på linken er et regelbrudd. Ironisk nok er det brukeren som da får konsekvensene av at dere gjør om på linkene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men det er et regelbrudd i henhold til regelen. Og, ironisk nok, regelbruddet står altså serveren deres for. Når jeg limer inn en link med %C2%A7 gjør deres server om på det til en annen link enn jeg har limt inn. Å gjøre om på linken er et regelbrudd. Ironisk nok er det brukeren som da får konsekvensene av at dere gjør om på linkene.

Jeg tror det har vært en misforståelse i tolkningen av regelen, pr i dag sier den:

Sitat

Lenker som fører til innhold som ikke samsvarer med teksten, er ikke tillatt. Lenker skal vise nettadressen. 

Om den viser lenken til lovdata med UTF-8 koden eller § så samsvarer den fortsatt med teksten og den viser nettadressen og er altså godt innenfor regelverket vårt. 

Disse to under her er eksempler på lenker som ville blitt ryddet innenfor regelverket da de ikke viser nettadressen og/eller ikke samsvarer med teksten. 

https://www.dagbladet.no/

Bekrefter: - Ryktene er sanne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...