Anonym bruker Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Jeg er ikke et kattemenneske. Er ikke så veldig glad i katter, er oppvokst med hund, og har selv hund i dag. Men når det er sagt, jeg bryr meg veldig om dyr på generell basis. Slik reglene med hundehold innebærer det blant annet at hunden alltid skal ha tilgang til friskt vann og ly. Dette vil blant annet si et dersom den er utendørs mens man ikke er hjemme skal den ha tilgang til friskt vann og et hundehus. En av naboen her har katt, og hver morgen når jeg er ute med hunden før jeg drar på jobb ligger katten utenfor døren der den bor og venter på å komme inn. Det er tak over inngangen, men det er smalt og høyt oppe slik at den lille terrassen deres er utsatt for vær og vind. Det står heller ikke noen vannskål der. Har ikke katter samme rett på friskt vann og ly som hunder? Anonymkode: 25d15...0fc
Anonym bruker Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli Nei. Katter er fri til å finne seg vann og ly hvor som helst den ønsker, den er ikke bundet fast som en hund ville vært. Så er katten tørst, eller vil ha skygge eller ly for dårlig vær, så går den og finner seg det. Men jeg skjønner hvor tanken din kommet fra og er helt enig, istedenfor at katten finner ly under naboens veranda eller går inn i en fremmed garasje og risikerer bli innestengt må det da være bedre å lage ly til den hjemme? Jeg har både hund og katt, og katten har katteluke i døren til garasjen i tillegg til at den har et "hus" under trappa til inngangsdøra. Huset er et nattbord med to skuffer kjøpt i bruktbutikken. Har tatt ut den øverste skuffen og lagt et skinn i den underste skuffen, så katten hopper inn der. Anonymkode: a36cc...907
Anonym bruker Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei. Katter er fri til å finne seg vann og ly hvor som helst den ønsker, den er ikke bundet fast som en hund ville vært. Så er katten tørst, eller vil ha skygge eller ly for dårlig vær, så går den og finner seg det. Men jeg skjønner hvor tanken din kommet fra og er helt enig, istedenfor at katten finner ly under naboens veranda eller går inn i en fremmed garasje og risikerer bli innestengt må det da være bedre å lage ly til den hjemme? Jeg har både hund og katt, og katten har katteluke i døren til garasjen i tillegg til at den har et "hus" under trappa til inngangsdøra. Huset er et nattbord med to skuffer kjøpt i bruktbutikken. Har tatt ut den øverste skuffen og lagt et skinn i den underste skuffen, så katten hopper inn der. Anonymkode: a36cc...907 Tusen takk, jeg kan ingenting om katt. Var derfor jeg lurte. Har sett den har vært i den utendørse vannskålen til hunden vår noen ganger også (og det er selvfølgelig helt greit). HI Anonymkode: 25d15...0fc
Anonym bruker Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli jeg hadde alderi dratt fra katten når den er ute og ikke har noen mulighet til og komme inn gjennom en luke vi har selv en katt og vær gang hun er ute passer vi på og ta hun inn når vi skal bort uansett om det er bare butikk tur på 5min Anonymkode: dbfa8...89c
Anonym bruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli Anonym bruker skrev (9 minutter siden): jeg hadde alderi dratt fra katten når den er ute og ikke har noen mulighet til og komme inn gjennom en luke vi har selv en katt og vær gang hun er ute passer vi på og ta hun inn når vi skal bort uansett om det er bare butikk tur på 5min Anonymkode: dbfa8...89c Den er ute om natten, og venter på at eierene våkner og slipper den inn. HI Anonymkode: 25d15...0fc
Anonym bruker Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Den er ute om natten, og venter på at eierene våkner og slipper den inn. HI Anonymkode: 25d15...0fc høres ut som den eier ikke bryr seg så mye om katten sin da. er katten ute på kvelden bør man ha en katteluke Anonymkode: dbfa8...89c
Anonym bruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Den er ute om natten, og venter på at eierene våkner og slipper den inn. HI Anonymkode: 25d15...0fc Samme her. Katten vår er ute om natten. Men jeg har likevel kjøpt et kattehus til han. Der har han saueskinn inni ❤️ Anonymkode: 8754c...803
Anonym bruker Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli Katter er nattaktive, så at de er ute om natten er helt normalt. De sover ofte hele dagen, og er ute og "flyr" om natten. Men det er jo forskjellig både personlighet og aktivitetsnivå på kattene også, akkurat som hos hunder. De som har kattene ute om natta er gjerne de som har katter som går inne og skriker om natta fordi de vil ut. Noen katter vil ut og inn hele natta, da installerer man en katteluke. Sønnen min har katteluke i verandadøra, og den katten er gjerne ute når de legger seg om kvelden, men ligger i sofaen og sover når de våkner om morgenen, så den kommer inn en gang i løpet av natta. Da er det greit med katteluke. Ulempen med å ha den i verandadøra er at katten drar med seg ting den har fanget inn, så de har funnet alt fra stålorm til fugler og mus inne i stua, og det er slett ikke hver gang katten har drept dem 🙈 Det er en av grunnene til at katteluken vår er i garasjedøra, så katten kan gå inn der og legge seg i sengen den har der inne, men det er ikke så farlig om den også drar inn "dagens fangst" 😂 Anonymkode: a36cc...907
Anonym bruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli Katter er litt annerledes enn hunder der. Noen lærer seg å gå inn katteluka eller kryper inn i huset sitt, mens andre finner helt andre steder å krype inn uansett hvilken mansion av et hus de har. Vår drikker vann fra alt annet en katteskålen, naboens katt skjønte ikke hvordan han gikk inn katteluka. Tror de ble litt oppgitt etter å ha brukt masse penger på å ordne den, så stod den bare på utsiden og gnålet allikevel 😂 Anonymkode: 28312...85a
Anonym bruker Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli Vår katt er høyt elsket og fra april/mai vil hun helst være ute om natten. Det får hun lov til med mindre det er meldt veldig dårlig vær, det er ly flere steder på eiendommen vår. Noen ganger vil hun helst ikke være ute hele natten, så da vekker hun oss 😝 Katter er selvstendige nattdyr, de har absolutt ikke noe vondt av å være ute om natten i plussgrader. De sier også veldig tydelig i fra når de ikke syns de har det helt optimalt. De skal selvsagt ha stell, mat og omsorg, men de fungerer ikke som hunder på noe vis bortsett fra at de liker kos og går på fore bein. Anonymkode: b173e...54f
Anonym bruker Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli Det er virkelig ikke noe feil med at katter er ute om natta. Min ene katt vil ikke være inne om natta, kun på vinteren. Å dra katta inn igjen fordi man skal på butikken i 5 min er meget hysterisk og totalt unødvendig. Anonymkode: 0dc26...94a
Anonym bruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli Katt på min eiendom får bikkjene ta seg av. Maken til uansvarlige dyreeiere som de som har katt. Anonymkode: 75689...3fe
Anonym bruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Katt på min eiendom får bikkjene ta seg av. Maken til uansvarlige dyreeiere som de som har katt. Anonymkode: 75689...3fe Nå var den på verandaen til eierne, ikke på min eiendom. Den har vært en liten tur innom oss, rett over veien, en gang i blant, men da bare tuslet litt rundt og drukket litt av vannskålen til hunden vår. Blomsterbed og lignede lar den være, og bruker ikke som do. Hunden er som regel ute på baksiden hvor den kan løpe løs siden den delen av hagen er inngjerdet. Har ikke noen problemer med den katten der. HI Anonymkode: 25d15...0fc
Anonym bruker Skrevet 3. juli #14 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Katt på min eiendom får bikkjene ta seg av. Maken til uansvarlige dyreeiere som de som har katt. Anonymkode: 75689...3fe Nå må du skille snørr og bart da. Katter kan ikke holdes som en hund, det er et helt annet dyr. Å ha katter innesperret eller i bånd er ikke et alternativ, så enten må kattene få gå fritt, eller vi må avskaffe katt som kjæledyr. Det er ikke eierne som er uansvarlig, det er kattene som er et type dyr ikke alle liker ha i tettbebygde strøk. Å sperre en katt inne hadde vært dyremishandling. Anonymkode: a36cc...907
Anonym bruker Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nå må du skille snørr og bart da. Katter kan ikke holdes som en hund, det er et helt annet dyr. Å ha katter innesperret eller i bånd er ikke et alternativ, så enten må kattene få gå fritt, eller vi må avskaffe katt som kjæledyr. Det er ikke eierne som er uansvarlig, det er kattene som er et type dyr ikke alle liker ha i tettbebygde strøk. Å sperre en katt inne hadde vært dyremishandling. Anonymkode: a36cc...907 I så fall er jo den logiske konklusjonen at katt ikke er egna som husdyr, ikke sant? Anonymkode: 75689...3fe
Anonym bruker Skrevet 3. juli #16 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): I så fall er jo den logiske konklusjonen at katt ikke er egna som husdyr, ikke sant? Anonymkode: 75689...3fe Ja, mange mener det. Men mange mener også at det er greit å ha husdyr som også får løpe litt fritt. Huskatten i Norge må utryddes om den ikke får leve som den gjør nå, og det er et ganske håpløst prosjekt. Den har gjennom flere hundre år utviklet seg til å bli et dyr som er avhengig av både å få løpe fritt, og å ha et varmt sted å sove, kos og omsorg fra et menneske. Det kan man ikke gjøre om sånn plutselig. Vi lever ikke på gårder og småbruk lenger, vi har ikke katter som mus og rottegjeger som kommer inn og sover ved svartovnen eller i fjøret og får litt mat og stell av mennesker sånn som før. Så vi har tilpasset katteholdet etter dagens levemåte. Vi kan ikke slutte å ta oss av dem, da fryser de ihjel om vinteren og dør i vår natur. Men vi kan ikke sperre de inne heller, for da blir de kjempefrustrerte og mannevonde, ødelegger og herjer så de blir umulig å ha i hus. Det finnes ingen enkel løsning som alle kan være tilfreds med når det kommer til kattehold. Men jeg vil nå tørre påstå det er flere som tåler dem i tettbebygde strøk enn som ikke gjør det. Det er nesten 800.000 katter i Norge, så det er et mer populært husdyr enn hund, som det "bare" er 5-600.000 av.... Anonymkode: a36cc...907
Anonym bruker Skrevet 3. juli #17 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, mange mener det. Men mange mener også at det er greit å ha husdyr som også får løpe litt fritt. Huskatten i Norge må utryddes om den ikke får leve som den gjør nå, og det er et ganske håpløst prosjekt. Den har gjennom flere hundre år utviklet seg til å bli et dyr som er avhengig av både å få løpe fritt, og å ha et varmt sted å sove, kos og omsorg fra et menneske. Det kan man ikke gjøre om sånn plutselig. Vi lever ikke på gårder og småbruk lenger, vi har ikke katter som mus og rottegjeger som kommer inn og sover ved svartovnen eller i fjøret og får litt mat og stell av mennesker sånn som før. Så vi har tilpasset katteholdet etter dagens levemåte. Vi kan ikke slutte å ta oss av dem, da fryser de ihjel om vinteren og dør i vår natur. Men vi kan ikke sperre de inne heller, for da blir de kjempefrustrerte og mannevonde, ødelegger og herjer så de blir umulig å ha i hus. Det finnes ingen enkel løsning som alle kan være tilfreds med når det kommer til kattehold. Men jeg vil nå tørre påstå det er flere som tåler dem i tettbebygde strøk enn som ikke gjør det. Det er nesten 800.000 katter i Norge, så det er et mer populært husdyr enn hund, som det "bare" er 5-600.000 av.... Anonymkode: a36cc...907 Den beste løsningen er vel å gjøre kastrering gratis. De fleste kattunger som kommer til verden er ikke planlagte. På den måten vil problemet løses på sikt. Det er også naturlig at det er flere som har katt enn hund. Å ha hund krever ganske mye, og mange som ønsker seg et husdyr har ikke tid eller overskudd til en hund. Anonymkode: 25d15...0fc
Anonym bruker Skrevet 3. juli #18 Skrevet 3. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Den beste løsningen er vel å gjøre kastrering gratis. De fleste kattunger som kommer til verden er ikke planlagte. På den måten vil problemet løses på sikt. Det er også naturlig at det er flere som har katt enn hund. Å ha hund krever ganske mye, og mange som ønsker seg et husdyr har ikke tid eller overskudd til en hund. Anonymkode: 25d15...0fc Hvorfor i alle dager skal det være gratis? Anonymkode: 96661...aae
Anonym bruker Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (23 timer siden): I så fall er jo den logiske konklusjonen at katt ikke er egna som husdyr, ikke sant? Anonymkode: 75689...3fe Du ville blitt overrasket over hvor mye katter faktisk er til hjelp overfor smågnagere. Det er både mye mus og rotter rundt om kring, og selv huskatter fanger og dreper dem selv om de ikke alltid spiser dem. Hadde vi kvittet oss med alle katter, tror jeg selv den minst katteglade personen i verden ville angret ganske fort, altså. Anonymkode: 32882...a57
Anonym bruker Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du ville blitt overrasket over hvor mye katter faktisk er til hjelp overfor smågnagere. Det er både mye mus og rotter rundt om kring, og selv huskatter fanger og dreper dem selv om de ikke alltid spiser dem. Hadde vi kvittet oss med alle katter, tror jeg selv den minst katteglade personen i verden ville angret ganske fort, altså. Anonymkode: 32882...a57 Problemet er jo at kattene ikke bare tar mus, men også dreper fugler i hopetall. Det finnes veldig gode metoder for å musesikre bygg og å holde bestanden nede, det trengs ikke katter for den jobben. Anonymkode: 96661...aae
Anonym bruker Skrevet 5. juli #21 Skrevet 5. juli Anonym bruker skrev (På 4.7.2025 den 11.36): Det finnes veldig gode metoder for å musesikre bygg og å holde bestanden nede, det trengs ikke katter for den jobben. Anonymkode: 96661...aae Jo det gjør man. Uten en eneste katt løs ute hadde det florert av mus og rotter. Anonymkode: ec4a9...438
Anonym bruker Skrevet 5. juli #22 Skrevet 5. juli Anonym bruker skrev (På 4.7.2025 den 11.36): Problemet er jo at kattene ikke bare tar mus, men også dreper fugler i hopetall. Det finnes veldig gode metoder for å musesikre bygg og å holde bestanden nede, det trengs ikke katter for den jobben. Anonymkode: 96661...aae Kattene har vært integrert i husdyrhold siden vi ble fastboende, så ingen vet hvordan det ville påvirket fuglebestanden om de ikke var der. Fugler blir også skadedyr om det blir for mange av dem. Anonymkode: a36cc...907
Anonym bruker Skrevet 5. juli #23 Skrevet 5. juli Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Kattene har vært integrert i husdyrhold siden vi ble fastboende, så ingen vet hvordan det ville påvirket fuglebestanden om de ikke var der. Fugler blir også skadedyr om det blir for mange av dem. Anonymkode: a36cc...907 Jo, man mange av fugleartene som blir tatt av katt er rødlistet, og er ved å bli utrydningstruet. Jeg har prøvd å google i går og i dag og finner ikke NOE forskning som tilsier av vi er avhengig av katter når det kommer til å holde bestanden av smågnagere nede. Det eneste jeg finner er at mange av fugleartene som katter tar sliter og at det oppfordres til å sette bjelle på katten slik at potensielle byttedyr hører den når den kommer. Slik jeg ser det er det at vi trenger katter for å holde bestanden av smågnagere nede en myte. Motbevis meg gjerne med å vise meg en forskningsartikkel som sier det motsatte Anonymkode: 25d15...0fc
Anonym bruker Skrevet 5. juli #24 Skrevet 5. juli 40 minutes ago, Anonym bruker said: Jo, man mange av fugleartene som blir tatt av katt er rødlistet, og er ved å bli utrydningstruet. Jeg har prøvd å google i går og i dag og finner ikke NOE forskning som tilsier av vi er avhengig av katter når det kommer til å holde bestanden av smågnagere nede. Det eneste jeg finner er at mange av fugleartene som katter tar sliter og at det oppfordres til å sette bjelle på katten slik at potensielle byttedyr hører den når den kommer. Slik jeg ser det er det at vi trenger katter for å holde bestanden av smågnagere nede en myte. Motbevis meg gjerne med å vise meg en forskningsartikkel som sier det motsatte Anonymkode: 25d15...0fc https://www.forskning.no/dyreverden-fugler-husdyr/ny-rapport-er-katter-en-risiko-for-truede-arter-seg-selv-og-mennesker/2279407 Anonymkode: 48e83...7b5
Anonym bruker Skrevet 5. juli #25 Skrevet 5. juli Veldig rart å ha katt og ikke ha katteluke. Våre katter går ut og inn gjennom luka både natt og dag, både hjemme og på hytta. De har mat, vann, varme og soveplass inne, og de har naturen på utsiden. Katteluken er chip-styrt, så det kommer ingen uvedkommende inn. Hvorfor skal katter måtte ligge på dørmatta og vente på eieren, eller ligge i en kommodeskuff under en trapp? Helt tullete, det tar max en time å montere en katteluke i f.eks. en verandadør. Kan også settes i ytterdør, vegg, glass osv. Katter er selvstendige dyr, som verken setter pris på å bli stengt inne eller ute🤷🏻♀️ Anonymkode: 09527...5b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå