Gå til innhold

Noen som har fått god hjelp av Barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva besto hjelpen av?

Anonymkode: b6dc4...466

Skrevet

Fikk hjelp i møte med skolen, fikk henvisning til Bup og mye god råd og veiledning. Barnet sin situasjon ble mye bedre. Har enda faste samarbeidsmøter som barnevernet er med på. 
Gjaldt mobbing og skolevegring 

Anonymkode: dd778...5bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fikk hjelp i møte med skolen, fikk henvisning til Bup og mye god råd og veiledning. Barnet sin situasjon ble mye bedre. Har enda faste samarbeidsmøter som barnevernet er med på. 

Så fint å høre:)

Skrevet

Vi er fosterforeldre, og i den forbindelse har vi møter med bv. De har stilt opp, hjulpet og tilrettelagt i stor grad hele veien. De har bidratt på møter, skrevet de ærklæringene jeg trenger og stått i fronten ved ulike distanser som involverer barnet. 

Anonymkode: 4e090...b85

Skrevet

Du må bare passe på, for plutselig kan de vri om å sende barnet ditt bort grunnet skolevegringen. Vær forsiktig sier jeg bare. Selv om de virker behjelpelig nå så er det ikke gitt at de er det videre om barnet får andre vansker. Les hverfall hva de skriver om dere etter møter 

Anonymkode: 8b0c3...a0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Du må bare passe på, for plutselig kan de vri om å sende barnet ditt bort grunnet skolevegringen. Vær forsiktig sier jeg bare. Selv om de virker behjelpelig nå så er det ikke gitt at de er det videre om barnet får andre vansker. Les hverfall hva de skriver om dere etter møter 

Gærninger i kveld også, gitt.

Anonymkode: 2f20b...0ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Gærninger i kveld også, gitt.

Anonymkode: 2f20b...0ee

Det var en slem og respektløs kommentar. Vi vet ikke noe om hva hun har opplevd. 

Anonymkode: 49068...1e4

Skrevet

For noe tull! 

Anonymkode: 90db5...ded

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

For noe tull! 

Du trenger ikke ta til deg min kommentar, du får finne ut av det selv. Jeg har selv erfart hvor kynisk de kan bli. Og nei en sak har ikke alltid to sider. Den har en side - fakta, så har du Bv sin side som er sterkt overdrevet og konstruert opp. 

Skrevet

Jeg har mistet ALL tilitt til bv. Helt sykt hvordan de holder på. Saken ble selvfølgelig avsluttet, barnet kvitt seg for å dra på skolen pga manglende oppfølging det hadde krav på, mobbing av lærer. Ppt på skolen snakket om feil barn, satt seg aldri inn i saken. 

Så da saken ble avsluttet, ville de prakke på oss en haug av kurs, at barnet skulle komme på samtaler hos dem uten voksne minst én time i uka,ha 20 timers filming hjemme hos oss.  De ble så sure og sinte da vi takket nei til det tilbudet. 

Barnet fikk ny lærer, har vært på skolen hver eneste dag siden. 

Jeg ville bedt om hjelp alle andre steder. 

Anonymkode: a05cf...e4f

Skrevet

Veldig delte meninger ser jeg!

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.7.2025 den 3.41):

Jeg har mistet ALL tilitt til bv. Helt sykt hvordan de holder på. Saken ble selvfølgelig avsluttet, barnet kvitt seg for å dra på skolen pga manglende oppfølging det hadde krav på, mobbing av lærer. Ppt på skolen snakket om feil barn, satt seg aldri inn i saken. 

Så da saken ble avsluttet, ville de prakke på oss en haug av kurs, at barnet skulle komme på samtaler hos dem uten voksne minst én time i uka,ha 20 timers filming hjemme hos oss.  De ble så sure og sinte da vi takket nei til det tilbudet. 

Så dere hadde ett barn som kviet seg for å gå på skolen? Ppt er ikke barnevernet, men alikevel meget uheldig at de snakket om feil barn!

Men at bv ville gi dere kurs, er vel ikke negativt? Heller ikke at barnet skulle få komme dit for samtaler (selv om det var uten foresatte. Barn snakker ofte friere da) Og hborfor var filming så uaktuelt? De kjenner jo ikke barnet deres, så de må jo undersøke for å kartlegge...

Veldig godt å høre at barnet nå går på skolen! Men skjønte ikke helt hvorfor all kritikken mot bv...

Skrevet

Ja, absolutt. Jeg ble meldt av BUP faktisk. Det virket visst som at jeg ikke klarte å sette grenser for barnet. Bv var ikke enige. Etter mange forsøk fikk de endelig kontakt med barnet og etter mye frem og tilbake, viser det seg at hun ble mishandlet av en kjæreste hun hadde en kort periode da hun var 15 uten at hun turte å si det. Omtrent samtidig som hun begynte å bli over styr sinna for alt. Hun er nå nesten tilbake til sitt gamle jeg, men sliter en del med det å være i forhold og frykten når noen hever stemmen

Anonymkode: f6a8f...896

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Så dere hadde ett barn som kviet seg for å gå på skolen? Ppt er ikke barnevernet, men alikevel meget uheldig at de snakket om feil barn!

Men at bv ville gi dere kurs, er vel ikke negativt? Heller ikke at barnet skulle få komme dit for samtaler (selv om det var uten foresatte. Barn snakker ofte friere da) Og hborfor var filming så uaktuelt? De kjenner jo ikke barnet deres, så de må jo undersøke for å kartlegge...

Veldig godt å høre at barnet nå går på skolen! Men skjønte ikke helt hvorfor all kritikken mot bv...

Ikke meg det gjelder, men jeg kan godt forstå at 20 timer filming i uka i eget hjem er helt uaktuelt. Er det virkelig vanlig praksis? 

Jeg har ingen personlig erfaring med barnevernet, men vet naboen som er fosterforeldre har fått veldig god hjelp. Barnet er traumatisert etter mye rus, men moren gjør stadig forsøk på å få tilbake omsorgen. Veldig vanskelig å skape trygge rammer for et traumatisert barn med det stadig hengende over. De har full støtte fra barnevernet og kan da fokusere på barnet. De har sagt flere ganger at dette er den siden av saken du aldri leser om i media. 

Anonymkode: 52feb...9a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.7.2025 den 1.23):

For noe tull! 

Dette er ikke bare tull altså. Jeg har (heldigvis) ikke arfaring med barnvernet mtp egene barn. Tidligere hadde jeg imidlertid en "inn på tunet" virksomhet, der vi bla tok imot barn på gårdsbesøk som hadde offentlige instanser involvert. Bla. barnevernet. Jeg husker den dag i dag hvordan barnevernet behandlet familien til det ene barnet. Vi fikk innsikt i alle papirer som familien hadde, da vi hjaøp dem med å finne en toppadvokat. Det var aldri snakk om vold, overgrep eller slikt. Allikevel møtte bv. opp med politiet PÅ SKOLEN! og henter barnet ut av klassen. Ved hjelp av en toppadvokat så ble vedtaket reversert, men familien var jo helt ødelagte selvsagt. Barnevernsjefen i bygda var sagt å være en skikkelig drittsekk, og det kan jeg skrive under på. 

Anonymkode: f73d6...fbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.7.2025 den 3.41):

Støtter dette. Jeg har skrevet i et annet innlegg her også.- I tillegg kjener jeg en familie i klassen til minsønn, som ble meldt til bv. på grunn av batnets fravær. Og det var høyt altså, men det skyldtes mobbing. Og skolen skal ikke melde på bakgrunn av fravær, uansett størrelse, dersom de er kjent med årsaken og vet at det skyldes forhold på skolen. Det har kommet en pressisering til alle landets skoler rundt dette. Allikevel gjorde skolen det, og da er jo bv. forpliktet til å undersøke. De hadde avsluttet saken altså, men det var en voldsom belastning for familien. Og barnet er mer utrygg nå enn før.

Skrevet

Hvordan kan du miste tillitt til barnevernet når det er skolen som har gjort feil? Barnevernet har et mandat og når det kommer inn en bekymringsmelding, må de undersøke. De har jo bare gjort jobben sin. Det hadde vel vært like feil om de ikke hadde undersøkt en bekymringsmelding?

Hos enkelte kam barnevernet aldri gjøre noe rett..

Anonymkode: b732e...bab

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan kan du miste tillitt til barnevernet når det er skolen som har gjort feil? Barnevernet har et mandat og når det kommer inn en bekymringsmelding, må de undersøke. De har jo bare gjort jobben sin. Det hadde vel vært like feil om de ikke hadde undersøkt en bekymringsmelding?

De MÅ ikke opprette sak hvor de kommer hjem til noen. De er forpliktet til å undersøke, siden det er skolen som sender bekymringsmelding. I følge de nye presiseringene, så har skolen sendt på feil grunnlag, og da kan barnevernet avslutte dette gjennom en telefon til foreldrene. Ikke som hos hun jeg svarte hvor de ønsket filiming og andre inngrep. Det må være muliug for bv. å gjøre en selvstendig vurdering, ikke bare dilte etter skolen.

Skrevet

Har god erfaring med barnevernet.  

Jeg var alene med min sønn, han var vanskelig, mildt sagt , og jeg var syk og uten nettverk.  

Vi fikk hjelp med avlastning,  praktisk hjelp med å få sønnen min på skolen, (miljøarbeider som kom hjem og hjalp meg å få han klar +kjørte han på skolen), vi fikk plass på en slags kurs/sosial samling, der vi ble kjent med andre og fikk utvidet omgangskretsen vår. Jeg fikk også praktisk bistand der til alt jeg måtte behøve av smått og stort, om det var NAV, møte med skole, leger eller hva som helst.  

Etter en stund viste det seg at min sønn hadde diverse diagnoser, så da hjalp barnevernet oss over I kommunalt system i stedet for barnevern, hvor hjelpen var mer spisset på de diagnosene sønnen min har. Han fikk også plass på en skole med spesialkompetanse, noe som gjorde hverdagen vår MYE lettere. (Jeg ble jo også etterhvert friskere) 

Har ingenting negativt å si om barnevernet.  

Anonymkode: 8bec7...67e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Barnevernet må ikke undersøke. De bør i noen tilfeller også tydelig si fra at det ikke er en type bekymring som er grunnlag for melding til dem. Det gjorde de da en venninne av meg mottok en bekynringsmelding av en helsesøster som meldte mot mors vilje, fordi hun mente at det kom til å bli umulig for en enslig firebarnsmor å gi god nok omsorg til et fjerde barn uten hjelp fra barnevernet. Da var barnevernet tydelige på at det per nå ikke forelå omsorgssvikt på noe vis og at det ikke var deres jobb å tilby bsrnepass og avlastning for å forebygge noe helsesøster trodde kunne komme til å skje. Det har gått fint med familien.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Barnevernet må ikke undersøke. De bør i noen tilfeller også tydelig si fra at det ikke er en type bekymring som er grunnlag for melding til dem. Det gjorde de da en venninne av meg mottok en bekynringsmelding av en helsesøster som meldte mot mors vilje, fordi hun mente at det kom til å bli umulig for en enslig firebarnsmor å gi god nok omsorg til et fjerde barn uten hjelp fra barnevernet. Da var barnevernet tydelige på at det per nå ikke forelå omsorgssvikt på noe vis og at det ikke var deres jobb å tilby bsrnepass og avlastning for å forebygge noe helsesøster trodde kunne komme til å skje. Det har gått fint med familien.

Det kommer faktisk helt an på hva man skriver i bekymringsmeldingen det. Hvis man skriver «høyt fravær grunnet mobbing», så vil de nok sende tilbake til skolen at dette ikke er deres område. Hvis de skriver «høyt fravær uten sykdom» så er det jo en reell bekymring, og ikke noe bv kan avfeie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det kommer faktisk helt an på hva man skriver i bekymringsmeldingen det. Hvis man skriver «høyt fravær grunnet mobbing», så vil de nok sende tilbake til skolen at dette ikke er deres område. Hvis de skriver «høyt fravær uten sykdom» så er det jo en reell bekymring, og ikke noe bv kan avfeie.

Skolen skriver aldri fravær grunnet mobbing. For da innrømmer de selv at de ikke gjør jobben sin. Grunn til skolen melder er fordi de får klage fra foreldre ang mobbing de selv ikke håndterer. Da sender de meld til Bv om mye udokumentert fravær og vanskelig samarbeid med foreldrene 

Skrevet

Når det gjelder Bv kommer det helt an på hvem man møter. Man må alltid ha med seg en tredjepart i møter og ha lydopptak. Samt lese gjennom det som er skrevet før det lagres. Bv er ikke din venn, de vil finne feil og dokumentere det. For å stille sterkere i en evt senere sak. Det er slik de jobber 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De MÅ ikke opprette sak hvor de kommer hjem til noen. De er forpliktet til å undersøke, siden det er skolen som sender bekymringsmelding. I følge de nye presiseringene, så har skolen sendt på feil grunnlag, og da kan barnevernet avslutte dette gjennom en telefon til foreldrene. Ikke som hos hun jeg svarte hvor de ønsket filiming og andre inngrep. Det må være muliug for bv. å gjøre en selvstendig vurdering, ikke bare dilte etter skolen.

Dette stemmer ikke helt. 

Det er en annen og vesentlig lavere terskel for når barneverntjenesten må åpne undersøkelse etter melding, enn det er for når skoler har lov å melde uten samtykke. 

En undersøkelse kan så godt aldri gjennomføres med bare å ta en telefon, da det er lovkrav til å gjøre en helhetlig vurdering av barnets omsorgssituasjon.

Det er klart uheldig at det er slik når offentlige instanser melder på ulovlig grunnlag - loven forutsetter liksom at myndigheter følger den -, men begrenset hva barneverntjenesten kan gjøre med det i enkeltsaker.

Anonymkode: bbe6b...1b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Når det gjelder Bv kommer det helt an på hvem man møter. Man må alltid ha med seg en tredjepart i møter og ha lydopptak. Samt lese gjennom det som er skrevet før det lagres. Bv er ikke din venn, de vil finne feil og dokumentere det. For å stille sterkere i en evt senere sak. Det er slik de jobber 

Dette er jo bare tull. 

"Senere saker," som i omsorgsovertakelse, er slitsomt, arbeidskrevende og enormt kostbart. Hvorfor skulle barneverntjenesten ønske flere av disse? 

Anonymkode: bbe6b...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...