Gå til innhold

Tanker om arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært sammen i nesten 30 år, og gift i 25 år.
Er i 50 årene, og har bare felles barn,

Svigermor begynner å bli gammel og skrøpelig.
Vi har aldri helt kommet overens, men klarer å omgås det vi må.

Hun har en hytte og en leilighet som er en del verdt, og ganske mye penger på konto (7-sifret beløp).
Mannen er også enebarn på morsiden.

Hun har begynt å snakke om arven etter henne.
Hun er veldig klar på en ting, arv er særeie, jeg har ikke noe som helst med den arven å gjøre.
Han kommer også til å arve en del etter sin far når den tiden kommer, jeg derimot kommer til å arve nesten ingenting.

Jeg har svart at det er jeg fullstendig klar over, og kommer ikke til å kreve noe av den arven.
Hun presiserer at dersom arven brukes til å nedbetale gjeld SKAL mannen får en høyere eierandel i boligen vår siden dette er hans arv.
Jeg jatter bare med. Tenker egentlig ikke så mye over det, er ikke som at det er noen fare for at vi kommer til å gå fra hverandre. Vil ikke ha så mye å si for meg.
Hun maser veldig om dette, spesielt mot meg, og da om det at jeg ikke har noen rettigheter til denne arven (som er helt greit for meg)

Mannen derimot driter i hennes formaninger.
Han mener at hva han gjør med arven er helt opp til han.
Han kommer til å nedbetale vår gjeld, det vil gi oss en god alderdom.
Kommer ikke til å gidde å gjøre om eierandelen av huset vårt, jeg har uansett alltid tjent mer enn han så har over tid bidratt mer økonomisk. Han sier også at det skipper ingen rolle, vi har bare felles barn, og ingen av oss kommer til å få flere så barna vårt kommer til å arve alt etter oss uansett hvordan vi har fordelt verdier.

Hva tenker dere blir riktig?

Anonymkode: fec5a...df3

Skrevet

Han arver, hans valg. 

Anonymkode: 71b6d...f14

Skrevet

Jeg mener mannen din tenker riktig. Hans arv, han bestemmer. Han vil også tjene på at dere har det romsligere økonomisk. 

Skrevet

Tenker at mannen ikke er særlig smart. Å betale ned hele lånet uten å øke eierandelen er bare idioti. Han bør iallfall ha papirene i orden slik at han har særeie på det han betaler ned på lånet og får alt tilbake dersom dere skulle gå fra hverandre. 

Anonymkode: c3363...8b0

Skrevet

Det er bare å berolige svigermor, for loven er veldig klar på dette.

Det er alltid særeie på arv, og går dere fra hverandre vil all sporbar arv skjevfordeles selv om eierandelen i huset ikke er endret.

Bruker han arven på mat, hverdagsregninger og ferie er de brukt opp og "tapt", men bruker han dem på å betale ned gjeld er de sporbare i papirene og vil skjevdeles ved et evt brudd.

Så svigermor trenger ikke bekymre seg, bare berolige henne med at du aldri vil stikke av med hans arv så hun slipper tenke på dette ;)

Da mannen min arvet en del penger etter svigerfar for et par år siden brukte han en stor del av dem på å betale ned arv. Skulle vi gå fra hverandre vil den nedbetalingen synes godt i papirene og han vil få de tilbake. Men vi har også vært sammen i snart 30 år og har ingen planer om å gå fra hverandre. Vi har også bare felles barn. Hans nedbetaling kommer oss begge tilgode.

Anonymkode: 9f994...0cc

Skrevet

Jeg mener å ha lest en plass at en som man arver fra kan ikke diktere hva det skal brukes til.

Anonymkode: f082f...c6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...