Gå til innhold

Eksmann mener jeg må bytte etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg hadde skilt meg fra mannen hadde jeg ikke gått rundt med hans etternavn. Hva i alle dager. Gjør folk slik? Kjenner ikke en eneste som har beholdt mannens navn etter skilsmisse. Det er jo bare pinlig. Type «jeg vil ha deg tilbake» oppførsel. Ta tilbake ditt eget navn og hvis det er sinnsykt viktig å ha samme navn som barna så sett ditt navn som mellomnavn på dem da. Hjelpes. 

Anonymkode: 35de1...460

Du skjønner ikke hva det vil si å skifte navn, men det gjør ikke noe. Heldigvis går det ikke utover deg at andre gjør ting annerledes enn du ville gjort. 

Ingen eier et navn.

Jeg tror faktisk du er en litt bitter mann som ikke får det helt til i livet, og at du hisser deg opp etter hvordan det ville blitt om du ble skilt fra din imaginære kone, som du hater.

Anonymkode: 09c62...f0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du skjønner ikke hva det vil si å skifte navn, men det gjør ikke noe. Heldigvis går det ikke utover deg at andre gjør ting annerledes enn du ville gjort. 

Ingen eier et navn.

Jeg tror faktisk du er en litt bitter mann som ikke får det helt til i livet, og at du hisser deg opp etter hvordan det ville blitt om du ble skilt fra din imaginære kone, som du hater.

Noen navn eies vil jeg si. Folk som har etternavn etter gården de bor på feks. Og så skal en person som en gang var inngitt der gå rundt med det navnet? Skjønner ikke hvorfor vedkommende vil heller. Navn er jo identitet, og etter skilsmisse har ikke identitet noe med exmann og exnavn å gjøre. Om man har vært så dum å gi barna navnet til kun mannen så må man faktisk bare leve med det da. 

Anonymkode: 16211...f96

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Noen navn eies vil jeg si. Folk som har etternavn etter gården de bor på feks. Og så skal en person som en gang var inngitt der gå rundt med det navnet? Skjønner ikke hvorfor vedkommende vil heller. Navn er jo identitet, og etter skilsmisse har ikke identitet noe med exmann og exnavn å gjøre. Om man har vært så dum å gi barna navnet til kun mannen så må man faktisk bare leve med det da. 

Navn er identitet ja, og mange identifiserer seg primært som noens mamma/forelder. Utover det er det få beskytta navn i Norge, og har man først tatt et beskytta navn så kan ingen ta det fra deg igjen. Man er jo i slekt med barna sine.

Anonymkode: 01f49...b66

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ingen eier et navn.

Ahem!

Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker.
https://lovdata.no/lov/2002-06-07-19/§3

Anonymkode: 78e28...3bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hærregud, du snakker som om man etter en skilsmisse ikke har noe med ex-familien å gjøre, og at man er ferdig med dem for godt! Har du vært gjennom et bittert brudd? 

Her er det 20 år siden jeg og min datters far skilte lag, men jeg er da fortsatt i familie med hans familie, pga min datter? Besteforeldre og tanter og onkler på fars side har alltid vært velkommen i vårt hjem, det samme har far, det er da min datters familie, og min fortid er absolutt endel av min identitet i dag.  Min datter har sin fars etternavn, det er slett ikke dumt, vi har jo ikke bare plukket et navn fra løse luften. 

Anonymkode: ea7e8...200

Skrevet

Jeg kjenner flere som ikke har endret etternavn ved skilsmisse. En av dem er forsker og har gjennom mange år publisert artikler og har et kjent navn i akademia. For henne ville det blitt problematisk å bytte navn.

Ingen av de jeg kjenner som har beholdt navnet har hatt ønske om å beholde/få tilbake eksen. Tror det må være nye og usikre partnere som tenker sånn.

Anonymkode: 46bc7...b91

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere som ikke har endret etternavn ved skilsmisse. En av dem er forsker og har gjennom mange år publisert artikler og har et kjent navn i akademia. For henne ville det blitt problematisk å bytte navn.

Ingen av de jeg kjenner som har beholdt navnet har hatt ønske om å beholde/få tilbake eksen. Tror det må være nye og usikre partnere som tenker sånn.

Der traff du nok spikeren på hodet om hvem som tenker sånn. Det er nok en stemor som er bitter på at mannens eks heter det samme som mannen, og ikke hun selv, fordi mannen ikke vil gifte seg på nytt eller gi navnet sitt til enda en dame

Anonymkode: 67547...685

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Der traff du nok spikeren på hodet om hvem som tenker sånn. Det er nok en stemor som er bitter på at mannens eks heter det samme som mannen, og ikke hun selv, fordi mannen ikke vil gifte seg på nytt eller gi navnet sitt til enda en dame

Anonymkode: 67547...685

Ja såklart det må være sånn. For det er utenkelig at noen damer tenker man får et navn ved fødsel som man ikke ser grunn til å bytte ut fordi man vil være fru "mannens navn". Jeg bytter ikke identitet og navn for om jeg blir sammen med en mann. Det er veldig gammeldags. Om ikke man er ute etter status i en kjent persons navn eller ute etter en forsørger og er underdanig.

Skrevet

men når du sier han er så utrolig opptatt av at du må bytte tilbake etternavnet ditt så må det vel være en grunn for det 

Anonymkode: 51d8a...65f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

men når du sier han er så utrolig opptatt av at du må bytte tilbake etternavnet ditt så må det vel være en grunn for det 

Veldig mange menn reagerer på brudd med å prøve å bestemme mest mulig over eksen. Plutselig skal en far som aldri tok noe av det daglige ansvaret for barna ha 50/50, eller de nekter å signere på søknad om nytt pass for å forhindre at eksen får ta med barna på untenlandsferie. Det trenger ikke stikke dypere enn “om du skal bestemme at vi ikke skal være gift vil jeg bestemme at du ikke skal ha mitt etternavn”.

Anonymkode: 1d70c...61b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.7.2025 den 19.34):

Barna kan ikke bytte navn uten begge foreldrenes underskrift.

Hadde han insistert på å bytte hadde jeg krevd at han først skrev under på at barna skulle bytte til ditt pikenavn så du kan hete det samme som barna. Nekter han det hadde jeg beholdt navnet fra ekteskapet.

Jeg skal hete det samme som barna mine, noe annet er helt uaktuelt.

Anonymkode: 12a02...7bb

Dette. Godt forslag.

Anonymkode: 663be...6e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.7.2025 den 15.51):

Har du hans etternavn når dere er skilt??? Hvorfor i alle dager det??

Anonymkode: 35de1...460

Ikke HI men kommer ikke til å bytte etternavn viss jeg blir skilt.

Hvorfor i alle dager måtte jeg gjort det da??

Anonymkode: bfeca...82d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja såklart det må være sånn. For det er utenkelig at noen damer tenker man får et navn ved fødsel som man ikke ser grunn til å bytte ut fordi man vil være fru "mannens navn". Jeg bytter ikke identitet og navn for om jeg blir sammen med en mann. Det er veldig gammeldags. Om ikke man er ute etter status i en kjent persons navn eller ute etter en forsørger og er underdanig.

Jeg har ikke byttet navn da jeg giftet meg. Det har ingen av mine søstre eller min mor gjort heller. Jeg hadde ikke latt min eks diktere hva jeg skulle hete. Han var sikkert såre fornøyd da HI valgte å ta hans etternavn. Litt av «dealen» da er at man risikerer at eksen beholder navnet.

Skrevet

Det er verken han eller bygdedyret som bestemmer hva du skal hete. Å velge å bytte navn handler for de fleste moderne mennesker om å sikre at familien utgjør en enhet, også når det gjelder navn. Handler vel for forsvinnende få om å bli mannens eiendom eller hva de sprø folka her inne velger å tolke det som. Hvis det var viktig ved ekteskapsinngåelse er det viktig også ved skilsmisse. Selv har jeg ikke skiftet navn da jeg giftet meg, men tenker at det å skulle bytte navn som 40-50-åring er en stor jobb. All yrkesidenitet er jo knyttet til navnet mitt, og i tillegg er det mye annet formelt som må håndteres hvis man bytter navn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Han har sikkert fått ny dame som er veldig vonbroten og sjalu fordi typen og hans eks har samme etternavn.

Anonymkode: 01f49...b66

Skrevet

Hvorfor tror dere Gunhild Stordalen fremdeles Gunhild Stordalen da, dere nettroll?☺️

Anonymkode: f54ee...45b

Skrevet

Når man gifter seg og har plan om å få barn, bruker nok de fleste litt tid på å velge navn til barna - både fornavn og etternavn. Jeg ønsket ikke å gi barna doble etternavn slik at de da eventuelt må ta bort et navn når de selv stifter familie. Jeg hadde et relativt vanlig -sen etternavn, mens mannen hadde et stedsnavn som ikke er så vanlig. Da valgte vi at familienavnet vårt skulle være dette stedsnavnet. Om jeg skulle skille meg nå, hadde jeg ikke tatt tilbake pikenavnet. Alle mine kontakter i voksen alder kjenner meg ved dette navnet da dette er mitt navn. Når man tar et familienavn er alle innforstått med at dette er navnet til alle. Det er ikke lånt eller leaset. 

En annen familie jeg vet om tok mors navn av samme årsak. Noen satte dem sammen med bindestrek da de begge hadde sjeldne navn de ønsket å videreføre (og de klang godt nok sammen). Noen jeg kjenner tok brudens mors sitt pikenavn da dette var sjeldent og de ønsket å føre dette videre. Dette er nå familienavnet til hennes ektemann og barna som senere kom til. 

Det er få i Norge som velger mannens etternavn fordi de skal tilhøre mannen og føre hans navn videre. Her velger de fleste det navnet de synes er best. Som regel blir det da gårds- og stedsnavn som føres videre, mens -sen-navn og andre veldig vanlige navn velges bort.  

Om man i voksen alder velger å bytte navn (fornavn eller etternavn) er det dette navnet som da blir ens eget. Hvem andre som har dette navnet betyr da ingenting for hvor lenge man kan ha det. Dette bestemmer man helt selv. 

Anonymkode: 63735...29c

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ikke HI men kommer ikke til å bytte etternavn viss jeg blir skilt.

Hvorfor i alle dager måtte jeg gjort det da??

Anonymkode: bfeca...82d

Er vel ganske mye større grunn til å skifte ved skilsmisse enn ved giftermål? Hvorfor i alle dager skulle navnet ditt endres bare fordi du ble gift? Altså, hvorfor? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Når man gifter seg og har plan om å få barn, bruker nok de fleste litt tid på å velge navn til barna - både fornavn og etternavn. Jeg ønsket ikke å gi barna doble etternavn slik at de da eventuelt må ta bort et navn når de selv stifter familie. Jeg hadde et relativt vanlig -sen etternavn, mens mannen hadde et stedsnavn som ikke er så vanlig. Da valgte vi at familienavnet vårt skulle være dette stedsnavnet. Om jeg skulle skille meg nå, hadde jeg ikke tatt tilbake pikenavnet. Alle mine kontakter i voksen alder kjenner meg ved dette navnet da dette er mitt navn. Når man tar et familienavn er alle innforstått med at dette er navnet til alle. Det er ikke lånt eller leaset. 

En annen familie jeg vet om tok mors navn av samme årsak. Noen satte dem sammen med bindestrek da de begge hadde sjeldne navn de ønsket å videreføre (og de klang godt nok sammen). Noen jeg kjenner tok brudens mors sitt pikenavn da dette var sjeldent og de ønsket å føre dette videre. Dette er nå familienavnet til hennes ektemann og barna som senere kom til. 

Det er få i Norge som velger mannens etternavn fordi de skal tilhøre mannen og føre hans navn videre. Her velger de fleste det navnet de synes er best. Som regel blir det da gårds- og stedsnavn som føres videre, mens -sen-navn og andre veldig vanlige navn velges bort.  

Om man i voksen alder velger å bytte navn (fornavn eller etternavn) er det dette navnet som da blir ens eget. Hvem andre som har dette navnet betyr da ingenting for hvor lenge man kan ha det. Dette bestemmer man helt selv. 

Men hvorfor skal du ha gårds/stedsnavn til et sted du ikke lenger er knyttet til, det blir jo bare rart?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal du ha gårds/stedsnavn til et sted du ikke lenger er knyttet til, det blir jo bare rart?

Man er knyttet til navne gjennom sedvane og sine barn. 

At du ikke fatter dette er det som er rart her. 

Jeg har et beskyttet slektsnavn som barna har som mellomnavn. 

Anonymkode: 85dfc...7bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man er knyttet til navne gjennom sedvane og sine barn. 

At du ikke fatter dette er det som er rart her. 

Jeg har et beskyttet slektsnavn som barna har som mellomnavn. 

Anonymkode: 85dfc...7bf

Hvorfor er det ikke rart at ikke du skjønner min side? Hvorfor MÅ du ha rett? Jeg har da ingen tilknytning til min eksmannen familiegård, ingen. Det er historie, akkurat som forholdet. At mødre ikke føler seg knyttet til barna uten å ha samme etternavn er rart, siden de glatt velger bort sitt etternavn når de gifter seg. Hvorfor det er viktigere å bytte da enn ved skilsmisse er merkelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det ikke rart at ikke du skjønner min side? Hvorfor MÅ du ha rett? Jeg har da ingen tilknytning til min eksmannen familiegård, ingen. Det er historie, akkurat som forholdet. At mødre ikke føler seg knyttet til barna uten å ha samme etternavn er rart, siden de glatt velger bort sitt etternavn når de gifter seg. Hvorfor det er viktigere å bytte da enn ved skilsmisse er merkelig. 

I dette tilfellet ønsker vel HI å beholde ektemannens navn fordi det også er barnas etternavn. Det er ikke det minste rart. Uten barn i bildet, hadde hun sikkert skiftet tilbake til pikenavnet.

Anonymkode: 663be...6e9

Skrevet

Sønn min har mitt etternavn så mallom navn og hans far så hans  etter navn  eg ville jo helst at min sønn skulle hat berre mitt nå men det kommer jo aldrig til og hende. 

Du kan spørre dine barn om dei vil ha ditt etter navn så mellom navn. 

Anonymkode: c7011...a7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke snakk om å ha rett. Det er jo ingenting her som er rett eller galt. De som ønsker å skifte navn når de gifter seg eller skiller seg gjør det. De som ikke ønsker det, gjør det ikke. Det har ingenting med å føle seg knyttet til barna, men det er en egen tilhørighet ved å hete det samme. Ofte er det praktisk enklere også. Det er ikke det minste rart at mange synes er viktigere å bytte ved giftemål enn skilsmisse. Ved giftermål velger man et familienavn sammen og en av foreldrene eller begge, bytter og barna får samme etternavn. De fleste gifter seg også relativt unge. Når man så har vært gift i mange år har man skapt seg en karriere ved navnet man har som voksen. Da skifter man ikke navn og "ødelegger" alle gjenkjennelighet som er viktig for mange (f.eks. artister, forskere, forfattere osv) med mindre man virkelig ønsker å skifte navn. Jeg føler identitet til navnet mitt. Det er faktisk mitt navn selv om andre hadde det før meg. Hvorfor er det så rart for deg at folk føler en identitet knyttet til navnet sitt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er jo ikke snakk om å ha rett. Det er jo ingenting her som er rett eller galt. De som ønsker å skifte navn når de gifter seg eller skiller seg gjør det. De som ikke ønsker det, gjør det ikke. Det har ingenting med å føle seg knyttet til barna, men det er en egen tilhørighet ved å hete det samme. Ofte er det praktisk enklere også. Det er ikke det minste rart at mange synes er viktigere å bytte ved giftemål enn skilsmisse. Ved giftermål velger man et familienavn sammen og en av foreldrene eller begge, bytter og barna får samme etternavn. De fleste gifter seg også relativt unge. Når man så har vært gift i mange år har man skapt seg en karriere ved navnet man har som voksen. Da skifter man ikke navn og "ødelegger" alle gjenkjennelighet som er viktig for mange (f.eks. artister, forskere, forfattere osv) med mindre man virkelig ønsker å skifte navn. Jeg føler identitet til navnet mitt. Det er faktisk mitt navn selv om andre hadde det før meg. Hvorfor er det så rart for deg at folk føler en identitet knyttet til navnet sitt? 

Det er jo det at de IKKE gjør det jrg synes er rart. Så fort de er forelsket bytter de navn og identitet for å tilhøre en mann. Men når de skilles så skal de fortsett tilhøre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...