Gå til innhold

Eksmann mener jeg må bytte etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det ER jo ikke det. Det er hans navn hun tok når de ble gift for å vise at hun da ikke lenger var seg, men kona hans. Folk som beholder exens navn må ha et stort problem med å gi slipp??

Anonymkode: 16211...f96

Det ER hennes navn. Hun har hatt navnet i 18 år. Eksen og bygda kan gi en blank faen i hvilket navn hun har.

Anonymkode: 46bc7...b91

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Barna kan ikke bytte navn uten begge foreldrenes underskrift.

Hadde han insistert på å bytte hadde jeg krevd at han først skrev under på at barna skulle bytte til ditt pikenavn så du kan hete det samme som barna. Nekter han det hadde jeg beholdt navnet fra ekteskapet.

Jeg skal hete det samme som barna mine, noe annet er helt uaktuelt.

Anonymkode: 12a02...7bb

Ja, det er derfor. Ønsker å hete det samme som barna. 

Anonymkode: 301b9...e35

Skrevet

Han kan ikke forlange noe som helst, du og KUN du bestemmer over ditt navn, og hva du skal hete.
Syns bare du skal svare at det kommer du ikke til å gjøre, du ønsker å hete det samme som barna.

Anonymkode: bff29...da2

Skrevet

Eksen tok mitt etternavn da vi giftet oss. Barna har mitt, og hans da nye etternavn. Da vi ble skilt beholdt han etternavnet. Flott at han vil hete det samme som barna og etter 20 år er det da virkelig også hans etternavn. For meg spiller det ingen rolle :)

Anonymkode: 52932...63a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Hvem sier det?

Når to personer gifter seg velger de hva familien skal hete. Noen tar mannens navn, noen tar konas navn og noen tar begge navnene. Uansett er det et valg man tar for fremtiden.

Skulle man bli skilt gjelder fremdeles det valget. Barna har fått et etternavn som begge foreldrene vil ha sammen med barna, uansett.

Da mamma og pappa ble skilt beholdt begge etternavnet vi barna hadde, hvem som hadde etternavnet først er helt ubetydelig. Begge er gift på nytt, og begge har beholdt navnet barna fra første ekteskap har som mellomnavn.

Man skiller seg fra et menneske, men man skiller seg ikke fra familienavnet man en gang valgte.

Jo, man skiller seg jo fra den som en tok navn etter. Fryktelig rart å ikke bytte navn igjen. Eller Fryktelig dumt å bytte navn i utgangspunktet egentlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jo, man skiller seg jo fra den som en tok navn etter. Fryktelig rart å ikke bytte navn igjen. Eller Fryktelig dumt å bytte navn i utgangspunktet egentlig. 

Vel, du må bare akseptere at mange har et annet syn på dette enn deg.

Da mannen min og jeg giftet oss var jo dette en diskusjon vi tok. Vi hadde begge lange etternavn med mange konsonanter i, å sette de sammen ble veldig tungt. Ungene ville da også få et så langt navn at det ikke ble plass på skjemaer o.l. så navnet som hadde blitt mellomnavn ville bare blitt en bokstav med punktum bak.

Så vi tok et veldig bevisst valg om å bruke bare det ene etternavnet på vår familie, og var begge helt klare på at det etternavnet ble alles uansett hva fremtiden ville bringe.

Vi vil begge hete det samme som barna våre og skulle vi bli skilt vil ingen bytte navn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Barna er sine egne, men de har han til far. Derfor har de hans navn. Du er ikke lenger hans kone, derfor blir det bare feil om du har hans navn. Enten tar du ditt pikenavn igjen eller så gifter du deg på ny og tar den nye mannens navn. Men sånn du oppfører deg nå er bare pinlig og barnslig.

Anonymkode: 78e28...3bd

Hvilken religion er du knyttet til? Islam?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men det ville du vært nødt til.

Hun har ikke lånt navnet hans midlertidig. Hun skiftet navn. Det er nå hennes etternavn. 
Det er helt vanlig å beholde navnet når man blir skilt, dersom man har barn sammen. Det er også vanlig å ta tilbake sitt gamle navn, gjerne hvis man er veldig bitter på eksen. 
Men HI kan bestemme dette helt selv. 

Anonymkode: ea7e8...200

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hun har ikke lånt navnet hans midlertidig. Hun skiftet navn. Det er nå hennes etternavn. 
Det er helt vanlig å beholde navnet når man blir skilt, dersom man har barn sammen. Det er også vanlig å ta tilbake sitt gamle navn, gjerne hvis man er veldig bitter på eksen. 
Men HI kan bestemme dette helt selv. 

Mannen er din mens du er gift. Navnet hans kan man bruke mens man er gift. Man deler gjerne et hus når man er gift. Men dette blir jo endret når man skilles, da er ikke disse tingene ens lenger. Navn inkludert. Kjenner ingen skilte som beholder etternavnet til exen, utenom ei som ikkevil innse at det er slutt. Men de fleste bytter jo ikke navn i utgangspunktet heller,vi lever tross alt i 2025.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mannen er din mens du er gift. Navnet hans kan man bruke mens man er gift. Man deler gjerne et hus når man er gift. Men dette blir jo endret når man skilles, da er ikke disse tingene ens lenger. Navn inkludert. Kjenner ingen skilte som beholder etternavnet til exen, utenom ei som ikkevil innse at det er slutt. Men de fleste bytter jo ikke navn i utgangspunktet heller,vi lever tross alt i 2025.

Nei, men da vi gifta oss i 2007 var det ganske vanlig å bytte navn. HI

Anonymkode: 301b9...e35

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Nei, du tar feil. Navnet er fortsatt ditt så lenge du ønsker. Selv om du ikke synes det skal være sånn. Til evig tid om så. 
Og HI har ikke giftet seg i 2025, men for lenge siden. 

Skrevet

gjør hva du vil drit i hva endre sier\mener 

Anonymkode: 51d8a...65f

Skrevet

Du kan jo synes hva du vil, men navnet er juridisk hennes. Veldig rart, og dessuten helt feil, å si at det tilhører ham. Det virker også merkelig å hisse seg sånn opp over dette. 

Anonymkode: 0d485...b3c

Skrevet

Jeg personlig synes det er rart å beholde mannen sitt etternavn når dere skilles, men igjen jeg synes også det er helt teit at kvinnen tar mannens etternavn når man gifter seg. Jeg ville hvert fall stilt som ultimatum at hvis du skal ta tilbake pikenavnet ditt, så skal barna også ha det som mellomnavn. 
Mine barn har både mitt og fars etternavn, vi er gift, men jeg har ikke tatt min manns etternavn.

Anonymkode: 4b952...98f

Skrevet

Du kan hete akkurat det du vil og verken eksen eller bygda har noe han skulle sagt. Når du har byttet navn er det DITT navn, ikke mannens navn som du låner.

Barna kan bytte etternavn til ditt pikenavn hvis du foretrekker det, man da skal du kreve at mannen skriver under på dette *før* du bytter ditt eget navn slik at du ikke blir sittende med annet etternavn enn barna dine også nekter han. 

Hvis han ikke vil at barna skal bytte navn, bytter ikke du navn heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg personlig synes det er rart å beholde mannen sitt etternavn når dere skilles, men igjen jeg synes også det er helt teit at kvinnen tar mannens etternavn når man gifter seg. Jeg ville hvert fall stilt som ultimatum at hvis du skal ta tilbake pikenavnet ditt, så skal barna også ha det som mellomnavn. 
Mine barn har både mitt og fars etternavn, vi er gift, men jeg har ikke tatt min manns etternavn.

Anonymkode: 4b952...98f

Det går ikke an å ha to etternavn i Norge, da blir det ene mellomnavn.

Når ungene blir voksne og stifter familie forsvinner mellomnavnet for de kommer ikke til å gi barna sine fire etternavn...

Jeg ønsket at hele min familie skulle ha samme etternavn og ikke et langt og kronglete mellomnavn, så jeg byttet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det går ikke an å ha to etternavn i Norge, da blir det ene mellomnavn.

Når ungene blir voksne og stifter familie forsvinner mellomnavnet for de kommer ikke til å gi barna sine fire etternavn...

Jeg ønsket at hele min familie skulle ha samme etternavn og ikke et langt og kronglete mellomnavn, så jeg byttet.

Kanskje barna selv finner noen med dobbeltnavn? Pettersenhansen blir da til Pettersenhansennilsenolssen. Det ruller så lett på tungen.

Skrevet

Jeg er skilt, og har beholdt eksmannens etternavn. Jeg byttet ikke da jeg giftet meg, men etter at vi fikk barn nummer tre, fordi jeg ville hete det samme som dem. Det vil jeg fortsatt. Både jeg og barna har mitt pikenavn som mellomnavn, og har hatt det hele tiden. 

Anonymkode: 638e5...7d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er skilt, og har beholdt eksmannens etternavn. Jeg byttet ikke da jeg giftet meg, men etter at vi fikk barn nummer tre, fordi jeg ville hete det samme som dem. Det vil jeg fortsatt. Både jeg og barna har mitt pikenavn som mellomnavn, og har hatt det hele tiden. 

Spørsmålet blir jo da hvorfor ungene skulle få fars navn som etternavn i det hele tatt. 

Anonymkode: 6599d...fc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Spørsmålet blir jo da hvorfor ungene skulle få fars navn som etternavn i det hele tatt. 

Hvorfor er det et spørsmål?

Anonymkode: 85dfc...7bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Min mormor har sitt :" nye" etternavn fortsatt, nesten 50 år etter at de skilte seg. 

Årsaken er at hun var i den familien i 20 år.  Har samme etternavn som barna, hun var familiens overhode. Jun som gjorde alt. Hun er adoptert, så derfor føler hun en tilknytning til det nye familienavnet. Ingen som synes det var rart.  

Hvorfor bryr du deg som voldsomt over hva andre driver med? 

Anonymkode: 29745...99e

Hvis jeg hadde skilt meg fra mannen hadde jeg ikke gått rundt med hans etternavn. Hva i alle dager. Gjør folk slik? Kjenner ikke en eneste som har beholdt mannens navn etter skilsmisse. Det er jo bare pinlig. Type «jeg vil ha deg tilbake» oppførsel. Ta tilbake ditt eget navn og hvis det er sinnsykt viktig å ha samme navn som barna så sett ditt navn som mellomnavn på dem da. Hjelpes. 

Anonymkode: 35de1...460

Skrevet

Vi valgte hans etternavn til dem (med mitt pikenavn som mellomnavn) fordi det var et slektsnavn med stedsopprinnelse. At det etter hvert ble viktig for meg å hete det samme var ikke noe jeg visste på forhånd. Jeg skjønner ikke helt problemet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg hadde skilt meg fra mannen hadde jeg ikke gått rundt med hans etternavn. Hva i alle dager. Gjør folk slik? Kjenner ikke en eneste som har beholdt mannens navn etter skilsmisse. Det er jo bare pinlig. Type «jeg vil ha deg tilbake» oppførsel. Ta tilbake ditt eget navn og hvis det er sinnsykt viktig å ha samme navn som barna så sett ditt navn som mellomnavn på dem da. Hjelpes. 

Her var det jeg som gikk, til info. Jeg vil absolutt ikke tilbake. Jeg vil hete det samme som barna, og jeg vil ikke bytte navn på dem nå. Jeg vil også beholde navnet mitt, som er mitt nå etter alle disse årene. 

Skrevet

Din tolkning er helt på jordet for oss som tenker annerledes.

Det har ikke noe med å "låne mannens etternavn" og å ønske han tilbake ved å beholde det.

Det har med å velge et felles familienavn, som barn og voksne i familien kan hete. Om man skilles endres jo ikke det, man har uansett valgt et navn for familien, så alle heter det samme.

Du synes det er pinlig å ville ha det samme etternavnet som barna sine?

Jeg kjenner mange som har beholdt familienavnet etter skilsmisse, det er nemlig ikke lenger "mannens navn", det er familienavnet.

Mulig vi beveger oss i veldig forskjellige kretser, men jeg har eksempler fra mange generasjoner.

Min mamma beholdt etternavnet da hun og pappa ble skilt, nettopp fordi hun ville hete det samme som barna sine. Hun ble gift i 1973 og skilt over 20 år senere.

Jeg giftet meg i år 2000, og tok mannens etternavn. En gjennomtent avgjørelse da vi begge hadde lange litt tunge navn som ikke klang bra sammen. Vi valgte hans etternavn av flere grunner, men mest fordi det er et ganske sjeldent etternavn og ikke så mange som kan bringe det videre, så vi valgte at våre barn tar det navnet videre. Mitt pikenavn var mer vanlig, og jeg har flere søsken og søskenbarn som bringer det videre. Vi er fortsatt gift da, ingen planer om å skilles. Men jeg har hatt dette etternavnet i 25 år, altså lenger enn jeg hadde pikenavnet mitt, og kommer aldri til å bytte tilbake.

Datteren min har akkurat fått giftet seg og venter barn, der har de faktisk tatt hennes navn som hovednavn på familien. Mannen er adoptert og har sine biologiske foreldres etternavn som mellomnavn og sine adopivforeldres navn som etternavn. Biologiske foreldre har han ingen kontakt med, adoptivmor er død og han føler ikke noe særlig forpliktelse for å føre adoptivfars navn videre. Så de har nå min datters pikenavn som eneste etternavn, og barnet de venter i august vil få det navnet. Vi har pratet om dette, og uansett hva fremtiden vil bringe ønsker de å ha det navnet på både seg selv og barnet som et felles familienavn.

At du ser på etternavn som mitt og ditt har jo med deg å gjøre, jeg aksepterer at du gjør det. Lurer på hvorfor du ikke aksepterer og respekterer at andre har et annet syn på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Men det ville du vært nødt til.

Hi er ikke nødt til å gjøre noe når det kommer til sitt etternavn da det er hennes etternavn like mye som eksmannens etternavn.

Anonymkode: 3096f...983

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...