Gå til innhold

Eksmann mener jeg må bytte etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså ta tilbake pikenavnet mitt som jeg nå har som mellomnavn.hele bygda snakker visst om at det er meget spesielt at jeg har det etternavnet enda. Går det ann å gi barna mine mitt etternavn som mellomnavn, er det vanlig i slike situasjoner?🤔

Anonymkode: 301b9...e35

Skrevet

Har du hans etternavn når dere er skilt??? Hvorfor i alle dager det??

Anonymkode: 35de1...460

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fordi vi skal bruke passa i sommer og vil ikke bytte før det. Men det etternavnet har jeg hatt i 18 år, da er det vel egentlig mitt også?🤷

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fordi vi skal bruke passa i sommer og vil ikke bytte før det. Men det etternavnet har jeg hatt i 18 år, da er det vel egentlig mitt også?🤷

Synes du virkelig det er dittnår det er hans?? Hadde skiftet etternavn asap etter brudd om jeg hadde vært så dum å ta mannens navn. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør det?

Anonymkode: 16211...f96

Skrevet

Dette har du da skrevet om før. Jeg tviler på at det finnes mer en to i hele bygda som snakker om at du ikke bytter navn. 

Det er ditt navn nå, og du gjør som du vil. 

Anonymkode: 85dfc...7bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette har du da skrevet om før. Jeg tviler på at det finnes mer en to i hele bygda som snakker om at du ikke bytter navn. 

Det er ditt navn nå, og du gjør som du vil. 

Anonymkode: 85dfc...7bf

Ja, det har jeg. Men lurer på om barna mine kan ta mitt som mellomnavn i tilfelle. Eller om det blir feil?🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det har jeg. Men lurer på om barna mine kan ta mitt som mellomnavn i tilfelle. Eller om det blir feil?🤔

Du får fortelle ham at det er navnet ditt nå, og at han ikke har en dritt med hva du velger å ha som etternavn. Eventuelt får du stille som ultimatum at hvis du skal ta tilbake pikenavnet, så skal barna bytte etternavn til ditt pikenavn også.

Ikke pokker om jeg skal ha et annet etternavn enn barna mine, og risikere at de heller deler etternavn med en eventuell stemor. Jeg tok ikke mannen min sitt navn da vi giftet oss for å låne det, det er mitt og barnas navn.

Anonymkode: 01f49...b66

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Fordi det er hennes navn? 

Skrevet

Han kan mene akkurat hva han vil.

Du har ikke lånt navnet, det er navnet dere valgte å bruke når dere stiftet familie 

Du leverer selvfølgelig ikke navnet tilbake etter 18 år! Du heter det samme som barna dine, ferdig snakka.

Det hadde jeg ikke skjenket en tanke.

Anonymkode: 12a02...7bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi det er hennes navn? 

Det ER jo ikke det. Det er hans navn hun tok når de ble gift for å vise at hun da ikke lenger var seg, men kona hans. Folk som beholder exens navn må ha et stort problem med å gi slipp??

Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle du bytte tilbake? Du har jo hatt det navnet helle ditt voksne liv omentrent, det er jo blitt en del av din identitet. Klart du vil hete det samme som barna, dere er jo familie! 

Anonymkode: ea7e8...200

Skrevet

Jeg var gift og har hatt mannens navn i 20 år. Dersom han hadde insistert på at jeg skulle bytte, så hadde jeg tatt bestemors pikenavn og samtidig krevd at barna skulle fått det som mellomnavn. 

Anonymkode: 6f37f...1c2

Skrevet

Min mormor har sitt :" nye" etternavn fortsatt, nesten 50 år etter at de skilte seg. 

Årsaken er at hun var i den familien i 20 år.  Har samme etternavn som barna, hun var familiens overhode. Jun som gjorde alt. Hun er adoptert, så derfor føler hun en tilknytning til det nye familienavnet. Ingen som synes det var rart.  

Hvorfor bryr du deg som voldsomt over hva andre driver med? 

Anonymkode: 29745...99e

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Hvorfor blir det feil?

Anonymkode: 61eaf...3df

Skrevet

Det ER jo ikke det. Det er hans navn hun tok når de ble gift for å vise at hun da ikke lenger var seg, men kona hans. Folk som beholder exens navn må ha et stort problem med å gi slipp??

😂 Teitaste eg har hørt. 😂

Hadde aldri bytta vekk fra samme etternavn som barna mine. No way!

Skrevet

Enig med han. 

Anonymkode: 0779c...b74

Skrevet
Kathrine. skrev (2 minutter siden):

😂 Teitaste eg har hørt. 😂

Hadde aldri bytta vekk fra samme etternavn som barna mine. No way!

Men det ville du vært nødt til.

Anonymkode: 78e28...3bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Altså ta tilbake pikenavnet mitt som jeg nå har som mellomnavn.hele bygda snakker visst om at det er meget spesielt at jeg har det etternavnet enda. Går det ann å gi barna mine mitt etternavn som mellomnavn, er det vanlig i slike situasjoner?🤔

Barna er sine egne, men de har han til far. Derfor har de hans navn. Du er ikke lenger hans kone, derfor blir det bare feil om du har hans navn. Enten tar du ditt pikenavn igjen eller så gifter du deg på ny og tar den nye mannens navn. Men sånn du oppfører deg nå er bare pinlig og barnslig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

det går helt fint ann og endre, min mann og han søstre fikk lov av foreldrene og velge etternavn når di var ca 16år

Anonymkode: 51d8a...65f

Skrevet

det er også veldig mye styr med og endre etternavn 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

det er også veldig mye styr med og endre etternavn 

Tydeligvis var det ikke så mye styr med å ta etternavnet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Barna er sine egne, men de har han til far. Derfor har de hans navn. Du er ikke lenger hans kone, derfor blir det bare feil om du har hans navn. Enten tar du ditt pikenavn igjen eller så gifter du deg på ny og tar den nye mannens navn. Men sånn du oppfører deg nå er bare pinlig og barnslig.

Dette innlegget ditt er bare pinlig og barnslig. 

Anonymkode: 286d8...e38

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Men det ville du vært nødt til.

Hvorfor det? Hvem sier det?

Når to personer gifter seg velger de hva familien skal hete. Noen tar mannens navn, noen tar konas navn og noen tar begge navnene. Uansett er det et valg man tar for fremtiden.

Skulle man bli skilt gjelder fremdeles det valget. Barna har fått et etternavn som begge foreldrene vil ha sammen med barna, uansett.

Da mamma og pappa ble skilt beholdt begge etternavnet vi barna hadde, hvem som hadde etternavnet først er helt ubetydelig. Begge er gift på nytt, og begge har beholdt navnet barna fra første ekteskap har som mellomnavn.

Man skiller seg fra et menneske, men man skiller seg ikke fra familienavnet man en gang valgte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du kan jo bytte dersom han er ok med at barna bytter også. Men tipper jeg at han ikke er. Jeg regner med du ønsker å beholde navnet på grunn av barna, ikke på grunn av ham. Jeg hadde aldri godtatt å ikke ha samme etternavn som barna, og det får være begrunnelse god nok synes jeg. Foreslå at barna bytter til ditt etternavn, og så har de mannens etternavn som mellomnavn. Så skal du nok bytte du også kan du si til ham😂

Anonymkode: 663be...6e9

Skrevet

Barna kan ikke bytte navn uten begge foreldrenes underskrift.

Hadde han insistert på å bytte hadde jeg krevd at han først skrev under på at barna skulle bytte til ditt pikenavn så du kan hete det samme som barna. Nekter han det hadde jeg beholdt navnet fra ekteskapet.

Jeg skal hete det samme som barna mine, noe annet er helt uaktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...