Sommerkroppen 2029 Skrevet 1. juli #51 Skrevet 1. juli (endret) Anonym bruker skrev (12 timer siden): De slipper forhåpentligvis ikke noen med depresjon og ptsd opp i et fly. Anonymkode: ba726...36e men herligland så langt ute du er da 😄 selvfølgelig kan man fly fordi om man har ptsd. Endret 1. juli av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 1. juli #52 Skrevet 1. juli Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden): men herligland så langt ute du er da 😄 selvfølgelig kan man fly fordi om man har ptsd. Ja, men ikke med så alvorlig depresjon at en sykemeldt på grunn av det. Da er man såpass kognitivt svekket at en rett og slett mangler både konsentrasjonen, fokuset og prosesseringshastigheten til å kunne fly. Anonymkode: 4e191...cb7
Sommerkroppen 2029 Skrevet 1. juli #53 Skrevet 1. juli Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ja, men ikke med så alvorlig depresjon at en sykemeldt på grunn av det. Da er man såpass kognitivt svekket at en rett og slett mangler både konsentrasjonen, fokuset og prosesseringshastigheten til å kunne fly. Anonymkode: 4e191...cb7 man trenger slett ikke være alvorlig deprimert. Det kan være så enkelt at man ikke orker å møte kolleger, kunder, pasienter etc. Man trenger en pause fra hverdagens vanlige oppgaver. Å gjøre noe annet som kan føles gledelig og gi en mestringsfølelse, er jo bare fint. Det kan være sunt å fokusere og konsentrere seg om noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 1. juli #54 Skrevet 1. juli Sommerkroppen 2029 skrev (23 minutter siden): man trenger slett ikke være alvorlig deprimert. Det kan være så enkelt at man ikke orker å møte kolleger, kunder, pasienter etc. Man trenger en pause fra hverdagens vanlige oppgaver. Å gjøre noe annet som kan føles gledelig og gi en mestringsfølelse, er jo bare fint. Det kan være sunt å fokusere og konsentrere seg om noe helt annet. Er man så frisk skal man jobbe. Anonymkode: ed191...07a
Anonym bruker Skrevet 1. juli #55 Skrevet 1. juli Anonym bruker skrev (5 timer siden): Så det er innafor regelverket så lenge ikke flylegen sier noe på det? Sjefen kan ikke sparke meg? Jeg spør fordi en jeg jobber med sa det ikke var greit og så ble hun sur på meg. Men jeg må vel få gjøre hva jeg vil med sykemeldings tiden min? Det bestemmer ikke hun eller sjefen. Anonymkode: a4e83...290 Jeg har vært arbeidsgiver i mange år og har hatt situasjoner med sykemeldte som er tilnærmet lik deg. Ikke at de skal ta flysertifikat, men at de har tatt kurs ol som krever en del av de ansatte. I disse tilfellene har jeg bestridd sykemeldingene, og i alle tilfeller jeg har bestridd sykemeldingene så har den ansatte mistet retten til sykepenger da grunnlaget for sykepenger viste seg å ikke var til stede. Du har kun rett til sykepenger hvis du er ute av stand til å utføre hele eller deler av din jobb, og du skal ha en rimelig spesiell jobb hvis du ikke kan utføre den men du kan ta flysertifikat. Hadde jeg vært din leder hadde jeg bestridd din sykemelding, og det håper jeg din leder også gjør. Anonymkode: da348...a6a
Anonym bruker Skrevet 1. juli #56 Skrevet 1. juli Sommerkroppen 2029 skrev (45 minutter siden): man trenger slett ikke være alvorlig deprimert. Det kan være så enkelt at man ikke orker å møte kolleger, kunder, pasienter etc. Man trenger en pause fra hverdagens vanlige oppgaver. Å gjøre noe annet som kan føles gledelig og gi en mestringsfølelse, er jo bare fint. Det kan være sunt å fokusere og konsentrere seg om noe helt annet. For å være 100% sykemeldt over tid, må en være mer syk enn å bare trenge en pause. Jeg er ellers enig i at det er viktig og lurt å finne på ting som gir mestring, glede og liknende positive følelser som kan bidra til tilfriskning, men å ta flysertifikat er krevende. Det tar tid og koster mye mental kapasitet. Anonymkode: 4e191...cb7
Sommerkroppen 2029 Skrevet 1. juli #57 Skrevet 1. juli Anonym bruker skrev (18 minutter siden): For å være 100% sykemeldt over tid, må en være mer syk enn å bare trenge en pause. Jeg er ellers enig i at det er viktig og lurt å finne på ting som gir mestring, glede og liknende positive følelser som kan bidra til tilfriskning, men å ta flysertifikat er krevende. Det tar tid og koster mye mental kapasitet. Anonymkode: 4e191...cb7 Ja det vet jeg alt om. I mitt tilfelle var jeg fullt sykemeldt i noen få uker, for så jobbe deltid, 60% og 80% en stund fram til jeg var 100% tilbake i jobb. Da var jeg gradert sykemeldt. Man kan ha et liv ved siden av en full eller delvis sykemelding også 🙂
Anonym bruker Skrevet 1. juli #58 Skrevet 1. juli Det tar minst 6 mnd å ta sertifikatet. MINST! Du sier du har ptsd, da spørs det om du får legeerklæring god nok til å gjennomføre. Nei, selvsagt skal ikke kollegaen din bestemme, men sjefen din kan bestride sykmeldingen og da kan du få ett problem Luftfartstilsynet følger EASA-regelverket (europeisk luftfartsregelverk), som krever at søkere til flysertifikat må gjennom en medisinsk vurdering hos en godkjent flylege (AME – Aeromedical Examiner). Ved PTSD: Du må dokumentere at tilstanden er godt behandlet og stabil. Det kreves ofte en vurdering fra spesialist i psykiatri. Flylegen vil vurdere om du er mentalt og kognitivt skikket til å fly sikkert. I noen tilfeller kan det gis begrenset sertifikat eller krav om regelmessige kontroller. Anonymkode: 87369...6fd
Anonym bruker Skrevet 1. juli #59 Skrevet 1. juli Det tviler jeg på. Det er en form for sertifisering vel? Ikke gitt at det er i tråd med sykmelding. Sjekk med NAV først i hvert fall. Anonymkode: 6d956...18a
Anonym bruker Skrevet 1. juli #60 Skrevet 1. juli Ok. Da har jeg sjekket og det er greit. Har ikke spurt sjefen da, men han bestemmer uansett ikke hva jeg bruker sykemeldings dagene mine på. Og hun jeg jobber med kan slutte å blande seg. Anonymkode: a4e83...290
Anonym bruker Skrevet 1. juli #61 Skrevet 1. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Ok. Da har jeg sjekket og det er greit. Har ikke spurt sjefen da, men han bestemmer uansett ikke hva jeg bruker sykemeldings dagene mine på. Og hun jeg jobber med kan slutte å blande seg. Anonymkode: a4e83...290 Hvis du ikke bare er ute etter å provosere (noe jeg mistenker du er) håper jeg du går på en seriøs smell. Og søk ny jobb plis - ingen er tjent med å ha deg som arbeidstaker. Anonymkode: d33f2...02d
Anonym bruker Skrevet 1. juli #62 Skrevet 1. juli Anonym bruker skrev (19 timer siden): Tenker jo litt at dersom du klarer å konsentrere deg nok til å ta et flysertifikat så kunne du kanskje og jobbet? I alle fall hatt en delvis sykemelding kun. Så ja, jeg hadde reagert på det om jeg var sjefen din. Anonymkode: 70a9a...369 Enig ! Hi, du har bare godt av å være i jobb, å få tankene over på noe annet. Som du sier selv... må fylle dagene med noe ! Herregud Anonymkode: ee3ac...22e
Anonym bruker Skrevet 1. juli #63 Skrevet 1. juli Hjertelig takk for alle innspill! Jeg vred på situasjonen - det er jeg som er den «sure kollegaen» som misliker at en av de jeg jobber med misbruker sykelønnsordningen og attpåtil skyter av det til oss andre. Jeg vet dog ikke hvordan jeg skal få videreformidlet informasjonen jeg sitter på til leder uten å virke sladrende og sutrete, og uten at det skal slå tilbake på meg. Men jeg er møkkalei den det gjelder og juksingen. HI Anonymkode: a4e83...290
Anonym bruker Skrevet 1. juli #64 Skrevet 1. juli Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hjertelig takk for alle innspill! Jeg vred på situasjonen - det er jeg som er den «sure kollegaen» som misliker at en av de jeg jobber med misbruker sykelønnsordningen og attpåtil skyter av det til oss andre. Jeg vet dog ikke hvordan jeg skal få videreformidlet informasjonen jeg sitter på til leder uten å virke sladrende og sutrete, og uten at det skal slå tilbake på meg. Men jeg er møkkalei den det gjelder og juksingen. HI Anonymkode: a4e83...290 Herved ukens dummeste innlegg. Misunnelig? Det er vel leders ansvar å ta tak i situasjonen om det er en situasjon? Og er du bare en kollega - hvorfor stiller du ikke spørsmål ved dette til den som er sykmeldt? Om det er så viktig for deg mener jeg. Anonymkode: d33f2...02d
Anonym bruker Skrevet 1. juli #65 Skrevet 1. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hjertelig takk for alle innspill! Jeg vred på situasjonen - det er jeg som er den «sure kollegaen» som misliker at en av de jeg jobber med misbruker sykelønnsordningen og attpåtil skyter av det til oss andre. Jeg vet dog ikke hvordan jeg skal få videreformidlet informasjonen jeg sitter på til leder uten å virke sladrende og sutrete, og uten at det skal slå tilbake på meg. Men jeg er møkkalei den det gjelder og juksingen. HI Anonymkode: a4e83...290 Tror faktisk jeg hadde sagt i fra til sjefen jeg, i alle fall om din kollegas sykemelding går ut over dere andre på jobb, at det blir mer opgaver på dere i denne perioden. Høres jo ut som kollegaen din har rimelig liten selvinnsikt Anonymkode: 70a9a...369
Anonym bruker Skrevet 1. juli #66 Skrevet 1. juli Er du frisk nok til å ta flysertifikat er du frisk nok til å jobbe. Kom deg på jobb! Anonymkode: 1dea4...034
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå