Gå til innhold

Jeg er sykemeldt. Kan jeg bruke dagene mine på å ta småflysertifikat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan konsentrere deg om å ta flysertifikat, men ikke om jobben. Vet ikke om det er ulovlig, men jeg synes det tar seg dårlig ut. 

Anonymkode: ca8d6...466

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Joda. Har snakket med instruktør i klubben. 

Anonymkode: a4e83...290

Det er ikke opp til instruktøren, men legen. Du må ha en legeerklæring fra en flylege

Anonymkode: 87369...6fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så dere mener at det ser litt rart ut, men er lov? Bare så ikke sjefen tar meg på skulk eller misbruk av sykemelding 🤣

Det er ikke bare sjefen som tar deg på det, det er NAV. Du er allerede ute å kjøre om du er sykmeldt på grunn av samlivsbrudd. Samlivsbrudd er ikke en diagnose. Du signerer på at du er ordentlig syk og ikke sykmeldt på grunn av sosiale forhold. Du kan risikere å bli anmeldt for dette.

Anonymkode: bd9da...206

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bare sjefen som tar deg på det, det er NAV. Du er allerede ute å kjøre om du er sykmeldt på grunn av samlivsbrudd. Samlivsbrudd er ikke en diagnose. Du signerer på at du er ordentlig syk og ikke sykmeldt på grunn av sosiale forhold. Du kan risikere å bli anmeldt for dette.

Altså anmeldt til politiet. Det står i søknaden om sykepenger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jo. Sorg, depresjon. Ptsd pga forholdet. Det er legen som har sykemeldt meg, ikke meg sjøl. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jo. Sorg, depresjon. Ptsd pga forholdet. Det er legen som har sykemeldt meg, ikke meg sjøl. 

Nei, legen ville aldri skrevet om samlivsbruddet i sykmeldingen. Det er DU som snakker om det. Og hvis ikke du slutter å snakke om det, så risikerer du faktisk at man bestrider sykmeldingen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, legen ville aldri skrevet om samlivsbruddet i sykmeldingen. Det er DU som snakker om det. Og hvis ikke du slutter å snakke om det, så risikerer du faktisk at man bestrider sykmeldingen. 

Hæ? Hva gjør jeg galt? Legen sykemelder meg pga depresjon og ptsd. Det hadde han ikke gjort hvis han ikke mente jeg trengte det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hæ? Hva gjør jeg galt? Legen sykemelder meg pga depresjon og ptsd. Det hadde han ikke gjort hvis han ikke mente jeg trengte det. 

De slipper forhåpentligvis ikke noen med depresjon og ptsd opp i et fly.

Anonymkode: ba726...36e

Skrevet

Du bør heller jobbe med å komme deg tilbake i jobb istede for å ta flysertifikat. Velger egentlig å tro du tøyser fælt. 

Anonymkode: d33f2...02d

Skrevet

Dette er så dumt atte…..

men, svaret er NEI!

1. Du kan ikke begynne på studier mens du er sykmeldt. Har du evne til å studere har du i realiteten arbeidsevne. 
2. du kan ikke ta flysertifikat når du er i psykisk ubalanse. 

Anonymkode: 2c540...5a4

Skrevet
pele skrev (2 timer siden):

Poenget mitt var at folk sykemelder seg når de kan f eks jobbe redusert eller med tilrettelegging.

Du vet det sikkert ikke, men det er altså legene som sykemelder. Det er også dem som vurderer om tilrettelegging og/eller redusert stilling er hensiktsmessig. 

Vær så god, nå lærte du noe i dag 👏🏻👏🏻

Anonymkode: e5542...f16

Skrevet

Dette er så dumt atte…..

men, svaret er NEI!

1. Du kan ikke begynne på studier mens du er sykmeldt. Har du evne til å studere har du i realiteten arbeidsevne. 
2. du kan ikke ta flysertifikat når du er i psykisk ubalanse. 

1. det spørs jo helt hvilken jobb man har og hva man er sykemeldt for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Da sier du det da, fremfor å gå rundt og snakke om at du er sykmeldt på grunn av samlivsbrudd og har ptsd pga forholdet. Dette er ting du ÅPENBART vet lite om, og dermed bør du også la være å prate så høyt og så mye.

Du er i søkelyset all den tid du er sykmeldt og ikke ligger langstrakt med feber eller benbrudd. Så klart du er. Du mottar drøssevis av penger for å gjøre ingenting. Klart at da vil omverden følge nøye med på hvordan du oppfører deg. Hittil står det til stryk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du skriver du er sykemelding pga «samlivsbrudd og psykisk uhelse». 
samlivsbrudd er ingen diagnose og gir ikke rett til sykepenger. Hvis samlivsbruddet har påført deg depresjon og ptst så er det altså disse to som er diagnosene dine og grunnen til sykmelding. Dette er ikke diagnoser man kan ha for å ta flysertifikat. Hva slags jobb har du siden du mener du kan ta flylappen men ikke jobbe noe? 

Anonymkode: 72025...135

Skrevet

1. det spørs jo helt hvilken jobb man har og hva man er sykemeldt for. 

Nei. Du kan uansett ikke begynne på studier når du er sykmeldt. 

Skrevet

Har man nylig diagnostisert PTSD skal man i alle fall ikke ut og fly…

Høres for meg ut som denne PTSD diagnosen kanskje ikke er helt hva legen har sagt. Det er forskjell på alminnelig stress og PTSD. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Du kan uansett ikke begynne på studier når du er sykmeldt. 

Det er vel ikke akkurat studer man bedriver om man tar et kurs. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat studer man bedriver om man tar et kurs. 

Klart det er.

Skrevet

Men i h...du skal ikke fly et FLY når du er deprimert. Jeg jobber i psykiatrien, en ekte depresjon gir virkelig ikke overskudd til noe så oppmerksomhets krevende. Fy så lei jeg er av misbruk av sykemelding ordningen..du er nok helt sikkert lei for det samlivsbruddet, men en må ikke være 100  prosent hele tida for å jobbe, livet er et strev i blant, er vi blitt så sårbare at vi tåler nada? 

Ps helt klart " reelle" sykemeldinger, dette gjelder ikke dem. Men altfor mange er sykemeldte grunnet psykiske uhelse, når nettopp jobb kunne vært bra for dem! 

Anonymkode: 70a9a...369

Skrevet

Ja selvsagt. Jeg betaler gledelig skattepenger for at du skal få ta flysertifikatet når du er sykmeldt. Håper noen i nær familie/venner av deg har vett nok til å si fra til deg, at slikt gjør man bare ikke.

Anonymkode: 34b22...c6a

Skrevet

Så det er innafor regelverket så lenge ikke flylegen sier noe på det? Sjefen kan ikke sparke meg? Jeg spør fordi en jeg jobber med sa det ikke var greit og så ble hun sur på meg. Men jeg må vel få gjøre hva jeg vil med sykemeldings tiden min? Det bestemmer ikke hun eller sjefen. 

Skrevet

Så det er innafor regelverket så lenge ikke flylegen sier noe på det? Sjefen kan ikke sparke meg? Jeg spør fordi en jeg jobber med sa det ikke var greit og så ble hun sur på meg. Men jeg må vel få gjøre hva jeg vil med sykemeldings tiden min? Det bestemmer ikke hun eller sjefen. 

Det er ikke sikkert nav ser på det sånn. Nav kan bestride sykemeldingen din. Fra en som faktisk er deprimert og har vært ute av arbeidslivet i 3 år før jeg klarte å komme tilbake, så oppfattes ikke du som en med depresjon og ptsd. 

Vet du hva triggerne dine er? Klarer du å håndtere et flashback mens du sitter bak spakene? Vil du ta flysertifikat for å styrte deg selv i døden? 

Anonymkode: 22f3d...2f9

Skrevet
pele skrev (11 timer siden):

Poenget mitt var at folk sykemelder seg når de kan f eks jobbe redusert eller med tilrettelegging.

Nei, det er kun leger (eventuelt kiropraktor ol.) som kan sykemelde noen, folk kan ikke gjøre det selv. Jeg er sykemeldt etter akutt, alvorlig depresjon med dertil flere uker på sykehus før jeg ble skrevet ut. Legen min sier at jeg BØR gå lange turer med hunden min, fordi turer gjør at kroppen frigjør blant annet dopamin, som igjen er bra for å bli friskere fra depresjon. Og andre ting som har pleid å gjøre meg glad.

Anonymkode: 4e191...cb7

Skrevet

Nei, det er kun leger (eventuelt kiropraktor ol.) som kan sykemelde noen, folk kan ikke gjøre det selv. Jeg er sykemeldt etter akutt, alvorlig depresjon med dertil flere uker på sykehus før jeg ble skrevet ut. Legen min sier at jeg BØR gå lange turer med hunden min, fordi turer gjør at kroppen frigjør blant annet dopamin, som igjen er bra for å bli friskere fra depresjon. Og andre ting som har pleid å gjøre meg glad.

Det er jo selvfølgelig en "figure of speech" hi, alle vet jo at det er legen som sykemelder. Jeg er venninne med ei som er fastlege, hun sier det er utrolig vanskelig vurdering ofte da pas jo kan komme med de symptomene de vil, om de virkelig er ute etter en sykemelding er det nok mange som overdriver sine symptom. Så i praksis blir det nesten pasienten som sykemelder seg.

Og hi, om du var innlagt for depresjon, så vær så snill ikke ta flysertifikat, en må faktisk være mentalt stabil for slikt, om du er så deprimert så bør du heller fokusere på de turene med hunden din, det kan ikke sammenliknes 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det er jo selvfølgelig en "figure of speech" hi, alle vet jo at det er legen som sykemelder. Jeg er venninne med ei som er fastlege, hun sier det er utrolig vanskelig vurdering ofte da pas jo kan komme med de symptomene de vil, om de virkelig er ute etter en sykemelding er det nok mange som overdriver sine symptom. Så i praksis blir det nesten pasienten som sykemelder seg.

Og hi, om du var innlagt for depresjon, så vær så snill ikke ta flysertifikat, en må faktisk være mentalt stabil for slikt, om du er så deprimert så bør du heller fokusere på de turene med hunden din, det kan ikke sammenliknes 

Jeg er ikke HI, altså. Og jeg er enig i at en med så alvorlig depresjon som meg ikke bør (kan) ta flysertifikat fordi man rett og slett er altfor kognitivt svekket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...