Gå til innhold

Hva gjør deres ungdommer når de er hjemme i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 16, og jeg syns hun er lite aktiv. Hun har hatt noen turer ut på ting med venner, og på trening noen ganger. Men det blir mye hjemme og inne. 

Vi har ikke startet ferie enda, og det er jo også begrenset hvor mye hun ønsker å henge med oss lenger.

Keg syns det er vanskelig å vite hvor mye jeg kan styre det når hun snart er 17 år. På den alderen hadde jeg nesten ikke noe med foreldrene mine å gjøre, men jeg var ute på ting hele tiden… 

Anonymkode: 8b96c...d82

Skrevet

Samme her. Vår er 15 da, så litt yngre. Likevel. Hun hører jo ikke på meg, og nå er «alle» av gårde. Hun vil ikke være med oss, så det blir galt uansett. Prøver å aktivisere henne med småting hun kan gjøre hjemme for penger, og de gjør hun, men så er det rett tilbake under dyna med telefonen og tiktok.

For et kjedelig liv. Hele ungdomstiden går til tiktok.
Hva får man gjort da?

Anonymkode: 0d772...16b

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Samme her. Vår er 15 da, så litt yngre. Likevel. Hun hører jo ikke på meg, og nå er «alle» av gårde. Hun vil ikke være med oss, så det blir galt uansett. Prøver å aktivisere henne med småting hun kan gjøre hjemme for penger, og de gjør hun, men så er det rett tilbake under dyna med telefonen og tiktok.

For et kjedelig liv. Hele ungdomstiden går til tiktok.
Hva får man gjort da?

Det er helt tragisk

Jeg tror hun har en sorg for at hun ikke har så stort nettverk. Mange å være sammen med på skolen, og blir invitert i bursdager og sånn… men lite etter skole og i ferier.. 

HI

Anonymkode: 8b96c...d82

Skrevet

Nå har min 15-åring kun hatt ferie en uke. Forrige uke var hun ute på shopping og lunsj med meg på mandag, hos kjæresten på tirsdag, time hos BUP på onsdag og deretter fikse negler hos en venninne, Tons of rock festivalen hele torsdag, sov lenge på fredag og hang hos en venninne hele kvelden, på Pride i Oslo på lørdag og slappet av hjemme hele søndagen.

Anonymkode: d559e...5c6

Skrevet

Det er litt sånn her og (16 år). Jeg har to eldre barn (rundt 10 år eldre). De hadde mye mer eget opplegg - jobb, venner, trening - og var ikke så interessert i oss. Heldigvis har 16 åringene fått litt jobb fra 1.juli, da kommer han seg litt ut av «dvalen».

Anonymkode: 810fe...88c

Skrevet

De har nå bare hatt ferie en uke og vi har vært på tur. Nå skal faren avgårde med noe kompiser så da må de være alene hjemme mens jeg er på jobb. Regner med 12åringen skal game en del, mens 17-åringen har 4 dager jobb denne uka, pluss at han skal være med kjæresten. Legger meg ikke opp i hva han driver med, det styrer han selv. Regner med han nå skal ligge på rommet til han må på jobb i morgen formiddag 

Anonymkode: 2a434...b69

Skrevet

Mine er ganske forskjellige, ene tenåringen er litt introvert og er fornøyd med å være sammen med venner et par ganger i uka. Andre er hypersosial og er sjelden hjemme en halv dag før hun kjeder vettet av seg og må ut og møte folk.

Hun hypersosiale er 17 år og har både jobb, kjæreste og haugevis med venner, så vi ser henne knapt.

Hun introverte har ikke klart å få jobb i år og har en venninne, så hun er mye mer hjemme. Men ganske flink til å få frisk luft da, sola seg, gå en tur o.l.

Anonymkode: 55e6e...808

Skrevet

Vår er nettopp blitt 18 år så hun er mye ute å farter med venner fra både klassen og idretten. De kjører tur, går og ser på kamper, ut å spiser sammen, padel, bowling osv. Til og egentlig være veldig glad i å slappe av hjemme med serier når hun har fri har hun vært veldig sosial til nå i sommer. Hun jobber ikke i sommermånedene så masse tid til å finne på kjekke ting. 

Anonymkode: 8826b...c59

Skrevet

De jobber og tjener så mye penger de bare klarer.

Anonymkode: 2d94b...4da

Skrevet

Hun er 15 år og endel hjemme. De fleste venninnene er reist på ferie så hun har hatt litt lange dager. Jeg jobber enda og det er enda noen uker til jeg har ferie. Tror noen av venninnene kommer hjem over neste helg. 

Hun har søkt mange sommerjobber, men ikke fått svar fra noen bortsett fra en og den var hun på intervju på i går. Håper hun får den.

Anonymkode: 86e9c...55f

Skrevet

Dagens ungdommer er veldig late og orker ingenting. Sånn var det ikke da jeg var ung. 

Anonymkode: 589d3...84f

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Dagens ungdommer er veldig late og orker ingenting. Sånn var det ikke da jeg var ung. 

Og når var du ung da?

Anonymkode: 0717f...fe5

Skrevet

Femtenåringen har to sommerjobber, er en del på fjellturer med besteforeldrene og mye sammen med resten av familien. De fleste venninnene er bortreist, men henger en del med noen litt mer perifere venner.

Anonymkode: 4e50a...d16

Skrevet

De jobber. 

Det er absolutt helt uaktuelt for ungdom på videregående å drive dank hjemme i ferien!

Anonymkode: f8590...bed

Skrevet

15 åringen er mest hjemme eller med meg. Jeg har ikke ferie før om noen uker, så han gamer på dagtid og henger med meg på ettermiddagen og kvelden.

17 åringen er go det meste ute med venner og kjæresten

Anonymkode: c7d6b...c61

Skrevet

Det er vondt når barna ikke har så mange å være sammen med, har fått kjent godt på dette selv som mor til en sønn på 13 som aldri er førstevalget til noen… 

I år har begge sønnene mine heldigvis sommerjobb. De har jobbet hver dag, og får jobbe så mye de orker. Er forøvrig første året med sommerjobb for dem begge, og det er veldig godt for oss foreldre også å få dem ut av huset til å gjøre noe fornuftig. Har jenta di sjangs til å få seg en sommerjobb av noe slag? Tenk kreativt! Mine har hatt flaks og fått jobb gjennom bekjente av mannen min. Vet det er vanskelig å få jobb, men prøv!

Anonymkode: dc293...994

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Og når var du ung da?

Anonymkode: 0717f...fe5

Det må vel være over 2500 år siden, før Sokrates 🤭🤭

Anonymkode: a7068...a6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

De jobber. 

Det er absolutt helt uaktuelt for ungdom på videregående å drive dank hjemme i ferien!

Har ei på vgs, 17 år, ikke lett å få jobb her gitt, har søkt masse, men det er mange om beinet, så da er hun hjemme da. Hva annet skulle hun gjort? Har oppgaver her hjemme som gjøres, og hun er sammen med venninner og kjæresten når han er ferdig på jobb.

Anonymkode: 3ce65...0e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.6.2025 den 19.48):

Visste ikke at det var 80-åringer på forumet…. 

Anonymkode: 14743...0cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.6.2025 den 23.25):

De jobber. 

Ja, gud forby om de har ferie og slapper av. 

Skrevet

Jobber og er sammen med venner. Ellers slapper hun av.

Anonymkode: 63734...3e8

Skrevet

Jeg tror vel egentlig de har godt av å kjede seg litt og. Finne på ting på egen hånd uten oss masete foreldre som ordner alt. 
Her er 10, 11 og 15-åringen hjemme alene når vi foreldre er på jobb. De har det fint. Baker litt, er ute en tur, får venner på besøk, drar til besteforeldrene osv. Er ikke så veldig bekymret for at dagene suses vekk på den måten ☺️

Skrevet

18 åringen er ute med venner, kjører rundt og slapper av, 14 åringen gamer på dagtid og er med meg etter jobb. Begynner på ferie om 2 uker…

Anonymkode: a51d8...3fb

Skrevet

15 åringen er ute hele dagen med venner og gamer halve natten med de samme vennene. De er en stor vennegjeng og det er så kjekt å se han være så sosial. Hadde en periode i 8-9.klasse da han bare var hjemme, var aldri med noen og virket nesten deprimert. Så veldig godt å se at han har en stor vennegjeng 

Anonymkode: 4d652...8a0

Skrevet

18-åringen er frivillig på to festivaler, jobber litt, henger med venner, er med oss på hytta, være litt med besteforeldre, bade masse og får forhåpentligvis tid til å ha det litt rolig , slappe av litt og kjede seg litt, rydde i det overfylte klesskapet og øve på instrumentet sitt

Anonymkode: ca7e1...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...