Anonym bruker Skrevet 30. juni #1 Skrevet 30. juni Dere som har fått barn men bor ikke sammen med bf og ikke under graviditeten heller, hvordan har dere gjort foreldreansvaret? Jeg fikk det automatisk siden jeg ikke var sammen med barnefar. Han har hatt samvær med henne helt til for 3-4 år siden. Nå ville han plutselig dele foreldreansvaret men har ikke noe samvær med barnet. Jeg synest at dette blir veldig tungvint da jeg må ha hans tillatelse for pass og andre ting når det gjelder barnet og mener det er jeg som har henne 100% som skal ha det ansvaret alene. Hva tenker dere andre om dette? Barnet er 14 år Anonymkode: 1fbf8...ae2
Anonym bruker Skrevet 30. juni #2 Skrevet 30. juni Spiller ikke noe rolle hva noen tenker. Om han vil ha det får han det. Det enkleste er å signere, evt tar han deg til retten og vinner. Her signerte far det fra seg, nettopp fordi jeg argumenterte med slikt som pass etc. Men så angret han (fordi han trodde han ville vinne mer samvær i retten med det) og da sa advokaten min at det bare var å signere for det ville han vunnet frem med uansett Det er bare ett pass igjen barnet trenger om hn ikke har det fra før, før hn er 18. Det er ingenting annet du trenger signatur på Anonymkode: 3a39b...a41
Anonym bruker Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni Tenker at det hadde jeg ikke samtykket til i din situasjon. Av årsakene du nevner. Ja, han vil få det i en rettslig prosess - men disse tar lang tid og koster en del, så for en fjortenåring spørs det om noen advokat vil tilråde det. Anonymkode: e9e6e...cfa
Anonym bruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (5 timer siden): Dere som har fått barn men bor ikke sammen med bf og ikke under graviditeten heller, hvordan har dere gjort foreldreansvaret? Jeg fikk det automatisk siden jeg ikke var sammen med barnefar. Han har hatt samvær med henne helt til for 3-4 år siden. Nå ville han plutselig dele foreldreansvaret men har ikke noe samvær med barnet. Jeg synest at dette blir veldig tungvint da jeg må ha hans tillatelse for pass og andre ting når det gjelder barnet og mener det er jeg som har henne 100% som skal ha det ansvaret alene. Hva tenker dere andre om dette? Barnet er 14 år Anonymkode: 1fbf8...ae2 Juridisk sett har du automatisk foreldreansvaret alene når du har fått barnet uten å være gift eller samboer med far under svangerskapet, og han ikke er registrert med foreldreansvar. Dette følger av barneloven § 35. Dersom han nå ønsker delt foreldreansvar, må han i så fall sende begjæring til retten for å få det. Retten vil da vurdere hva som er til barnets beste, jf. barneloven § 48. At han ikke har hatt kontakt eller samvær på flere år, kan tale sterkt imot at han skal få medansvar nå. Foreldreansvar handler ikke bare om rettigheter, men også om plikter. Hvis han ikke har vært delaktig i barnets liv, vil det ofte være tungtveiende grunner for at du fortsatt bør ha foreldreansvaret alene – både praktisk og følelsesmessig. Barnet er 14 år og har også rett til å bli hørt, jf. barneloven § 31. Hvis barnet ikke ønsker delt foreldreansvar, vil det også vektlegges i en rettslig vurdering. Du står dermed sterkt juridisk – og har rett til å mene at det beste for barnet er at du fortsatt har foreldreansvaret alene. Anonymkode: 3471d...9d0
Anonym bruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Spiller ikke noe rolle hva noen tenker. Om han vil ha det får han det. Det enkleste er å signere, evt tar han deg til retten og vinner. Her signerte far det fra seg, nettopp fordi jeg argumenterte med slikt som pass etc. Men så angret han (fordi han trodde han ville vinne mer samvær i retten med det) og da sa advokaten min at det bare var å signere for det ville han vunnet frem med uansett Det er bare ett pass igjen barnet trenger om hn ikke har det fra før, før hn er 18. Det er ingenting annet du trenger signatur på Anonymkode: 3a39b...a41 Tull! Baret er 14 år og det skal tungtveiende grunner til at han får dette nå. Anonymkode: 3471d...9d0
Anonym bruker Skrevet 30. juni #6 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Tull! Baret er 14 år og det skal tungtveiende grunner til at han får dette nå. Anonymkode: 3471d...9d0 Bare videreformidler det advokaten min sa. Skal forøvrig og nevnes at far ikke var involvert på 7 år, min mann ønsket å adoptere, barnet ønsket det, far signerte, Bufetat sa nei. Og da var barnet 13. Så alt er ikke så enkelt som man tror Anonymkode: 3a39b...a41
Anonym bruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni Hvorfor ønsker han dette nå, så sent? Er det noe han tenker han vil få rettigheter til som han ikke har i dag dersom han får delt foreldreansvar? Anonymkode: 3eb4b...520
Anonym bruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Bare videreformidler det advokaten min sa. Skal forøvrig og nevnes at far ikke var involvert på 7 år, min mann ønsket å adoptere, barnet ønsket det, far signerte, Bufetat sa nei. Og da var barnet 13. Så alt er ikke så enkelt som man tror Anonymkode: 3a39b...a41 Kan ikke sammenligne adopsjon og foreldreansvar Anonymkode: c2be8...1a3
Anonym bruker Skrevet 30. juni #9 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvorfor ønsker han dette nå, så sent? Er det noe han tenker han vil få rettigheter til som han ikke har i dag dersom han får delt foreldreansvar? Anonymkode: 3eb4b...520 Han sa at han ønsket å få med seg ting ifra skole osv.. noe han har krav på uannsett om han har foreldreansvar eller ikke. Anonymkode: 1fbf8...ae2
Anonym bruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan ikke sammenligne adopsjon og foreldreansvar Anonymkode: c2be8...1a3 Jeg gjorde ikke det Anonymkode: 3a39b...a41
Anonym bruker Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni Far fikk ikke av meg og heller ikke i tingretten. Og ikke i lagmannsretten heller. Ikke rus og/eller vold hos far. Men retten mente det ble for vanskelig for barna at en far som ikke var stabil i samvær skulle ha juridisk medbestemmelse over barna Anonymkode: 9dbe8...fff
Anonym bruker Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Far fikk ikke av meg og heller ikke i tingretten. Og ikke i lagmannsretten heller. Ikke rus og/eller vold hos far. Men retten mente det ble for vanskelig for barna at en far som ikke var stabil i samvær skulle ha juridisk medbestemmelse over barna Anonymkode: 9dbe8...fff Oki, takk for svar. Anonymkode: 1fbf8...ae2
Anonym bruker Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (8 timer siden): Bare videreformidler det advokaten min sa. Skal forøvrig og nevnes at far ikke var involvert på 7 år, min mann ønsket å adoptere, barnet ønsket det, far signerte, Bufetat sa nei. Og da var barnet 13. Så alt er ikke så enkelt som man tror Anonymkode: 3a39b...a41 Barnet har en juridisk sett en far selv om ikke far har delt foreldreansvar Anonymkode: 3af35...5b8
Anonym bruker Skrevet 30. juni #14 Skrevet 30. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Han sa at han ønsket å få med seg ting ifra skole osv.. noe han har krav på uannsett om han har foreldreansvar eller ikke. Anonymkode: 1fbf8...ae2 Nei, akkurat det forutsetter foreldreansvar eller samtykke fra mor Anonymkode: 3af35...5b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå