Gå til innhold

Stedatter holder meg våken til 3-4 hver natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er bekymringsverdig at mange her mener at datter er i sin rett til å ikke ta hensyn til andre. Når hele huset utenom en sover på natta, så er det ikke akseptabelt at den ene skal holde de andre våkne bare fordi det passer henne. 

Hi, du får støvsuge, bruke kjøkkenmaskin og trampe rundt alt du kan når hun har lagt seg. Kanskje hun skjønner at det er irriterende da? 

Skrevet

Hva med å si at hun må flytte rom nå i ferien hvor hun kan gjøre som hun vil, også kan hun flytte tilbake til det store rommet etter ferien når hverdagen er tilbake?

Skrevet

Stå på ditt HI. At det gjelder en stedatter er urelevant. Man respekterer de man bor med på natten. Ungene mine hadde aldri fått lov til å drive på slikt og ødelagt søvnen til andre i huset. De gangene det skjer, får de grei beskjed om at dette er uakseptabel oppførsel, og at det skal være ro i huset etter midnatt. Vi har en som snur døgnet i alle ferier, og gjerne vil romstere på kjøkkenet midt på natta. Dette er rett ved soverommet mitt, så jeg våkner av det. Han blir sendt tilbake på rommet om at mat må han lage seg før midnatt om han skal ha noe annet enn brødskive.

Anonymkode: def17...999

Skrevet

Lett å glemme hvordan det var å være tenåring. Hjernen fungerer ikke som en voksens, og de glemmer seg faktisk. Hele tida. Og forstår ikke at andre plages. De er jo stille…i egne øyne…. Selv husker jeg godt at jeg var livredd og gikk som på nåler. Min far ble rasende hvis han syntes jeg bråkte. Dere får prøve å finne en løsning så du ikke hører henne så godt.

Anonymkode: 88d46...aad

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (14 timer siden):

Jeg synes det er bekymringsverdig at mange her mener at datter er i sin rett til å ikke ta hensyn til andre. Når hele huset utenom en sover på natta, så er det ikke akseptabelt at den ene skal holde de andre våkne bare fordi det passer henne. 

Hi, du får støvsuge, bruke kjøkkenmaskin og trampe rundt alt du kan når hun har lagt seg. Kanskje hun skjønner at det er irriterende da? 

Helt enig. Sett i gang tidlig om morgenen :D 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (14 timer siden):

Man må da klare å ordne opp i ting uten å ty til slike tåpelige passiv aggressive tiltak! Målet er vel å lære ungdommen folkeskikk, ikke å synke ned på samme nivå selv. 

Anonymkode: 8c9ce...854

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Man må da klare å ordne opp i ting uten å ty til slike tåpelige passiv aggressive tiltak! Målet er vel å lære ungdommen folkeskikk, ikke å synke ned på samme nivå selv. 

Anonymkode: 8c9ce...854

Det ser jo ikke ut til å nytte å ta dette opp med verken tenåringen eller far, så en liten wake-up-call der hun faktisk ikke selv får sove tenker jeg er akkurat på sin plass faktisk 😉 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (7 minutter siden):

Det ser jo ikke ut til å nytte å ta dette opp med verken tenåringen eller far, så en liten wake-up-call der hun faktisk ikke selv får sove tenker jeg er akkurat på sin plass faktisk 😉 

Tror du oppriktig at det vil hjelpe? Det er vel ikke slik at hun ikke skjønner at man blir forstyrret av bråk, hun gidder bare ikke ta hensyn til det. 

Da vil antagelig en  slik handling bare medføre at hun blir enda mer vrang, så jeg er enig med ...854 at det er en dårlig taktikk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.6.2025 den 1.44):

Takk for mange svar. Isolere gulvet blir jeg ikke å gjøre da dette vil koste en god del. Jeg tok en prat med stedatter og samboer på lørdag og forklarte henne på nytt at om hun skal være våken sent på natten når vi sover så er hun nødt til å bruke faren sin pc som står på hennes gamle soverom, evt oppholde seg i stua. Forklarte at det er veldig lytt, og at hun må ta hensyn når andre sover. Så ga jeg henne beskjed når jeg la meg, og da skulle hun og legge seg så det gikk greit.

Så kom i dag. Gikk og ga henne beskjed kl 00:00 at jeg skulle legge meg sånn at hun nå måtte være stille. Faren sa til henne at stua var ledig, og hun avbrøt med at "jaja jeg skjønner, jeg er da ikke dum liksom"!

15 min etter er hun på pcen på sitt eget rom. Hun sitter med bena på høyttaleren på gulvet og vipper så den konstant dunker. Samboer kom inn fra badet så jeg ba han gå å gi beskjed til sin datter som "skjønte beskjeden" hun fikk om å oppholde seg et annet sted. Han ble grinete, gikk opp og ga beskjed og kom ned igjen. Hun hadde fått en telefon av ei veninne og skulle bare spille en runde. Jeg ble ganske irritert og sa at dette ser du jo er ganske respektløst og at nå tenker jeg at å bytte rom tilbake blir det neste om hun ikke klarer å høre etter. Fikk til svar at "nei, jeg ordnet det jo, hun bråker ikke lengre". Endte i en diskusjon så jeg nå ligger våken og vet at i morgen blir en dårlig dag grunnet lite søvn igjen.

Jeg kommer til å ta en ny prat med henne i morgen å gi beskjed at enten får hun begynne å respektere de rundt seg, eller så får hun sitt gamle rom tilbake. Det går jo ikke an at hun "glemmer" hver kveld hva vi har sagt? 

HI

Anonymkode: 132a7...d50

Pleier hun å sove lenge på morgenen? I så fall ville jeg støvsugd, pratet i telefonen osv rundt henne. Ikke for å være smålig, men for å speilet situasjonen. Om hun kommenterer på at du bråker, ville jeg svar at jeg skjønner at det er frustrerende, og så forklart situasjonen - igjen. 

Ja, det er litt barnslig gjort. Men noen ganger er speiling den eneste måten for å få de til å se situasjonen fra den andre sin side. 

Hvis ikke ville jeg gitt en helt konkret beskjed: om jeg blir holdt våken én eneste natt til, bytter du rom tilbake til det gamle rommet ditt. Dette er siste gang jeg sier ifra, da er du klar over det. Jeg har sagt dette mange ganger og gitt deg mange muligheter. Nå ønsker jeg at det skjer en endring. Så igjen - du får én sjangs til. Hjelper ikke det, bytter du rom.

Sett foten ned, og ikke la deg styre!

Anonymkode: d34d3...7c3

Skrevet
MissSaigon skrev (5 minutter siden):

Tror du oppriktig at det vil hjelpe? Det er vel ikke slik at hun ikke skjønner at man blir forstyrret av bråk, hun gidder bare ikke ta hensyn til det. 

Da vil antagelig en  slik handling bare medføre at hun blir enda mer vrang, så jeg er enig med ...854 at det er en dårlig taktikk. 

Vel, prat har jo ikke hjulpet. Hun gidder ikke ta hensyn sier du. Det er ganske alvorlig at et så stort barn å ikke gidder å tenke lengre. Vi har selv hatt tenåringer i hus, og dette ville jeg aldri i verden ha tolerert. Jenta trenger ikke å styre på i huset til tre-fire på natta hver natt, for å sove til ut på ettermiddagen dagen etter.  Da bør hun heller bruke overskuddet sitt på en sommerjobb. 

Få henne opp tidligere, gjerne ved å gjøre vanlig husarbeid som faktisk bråker ja. Men på dagtid er det faktisk lov. 

Ingen er tjent med å oppdra bortskjemte, navlebeskuende drittunger. 

Skrevet
MissSaigon skrev (17 minutter siden):

Hva tror du vil hjelpe da? 

Anonymkode: 34cd1...1d2

Skrevet

Jeg ville tatt det lille rommet og sett hvor lang tid det gikk før samboeren hadde ordnet opp. 

Anonymkode: 5bc90...ca7

Skrevet

Har gitt samboer klar beskjed at jeg finner meg annen soveplass om ikke dette tar slutt. Han er nå enig i at hun får bytte rom om hun ikke gir seg. Var oppe nå og ga henne også klar beskjed at dette kutter du ut nå. Klokka er 3 og hun sitter der oppe på pcen og bråker. Sa at dette er siste advarsel, neste skritt blir å flytte soverom ettersom hun ikke hører etter. Har satt alarmen på 8:30 i morgen tidlig, da har jeg planer om å støvsuge og høre på death metal vegg i vegg med hennes rom. Ja det er utrolig barnslig, men nå er det kommet til et punkt hvor jeg nesten lurer på om hun gjør dette på trass og har godt av å føle hvordan det føles å ikke få sove. Hvordan er det mulig for en 15 åring å "glemme" seg kveld etter kveld? Sa til samboer at jeg tror bare ikke hun respektere oss, det skal ha konsekvenser i mitt hode. Det ble hvertfall veldig stille der oppe når trussel om gammelt rom kom.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.6.2025 den 13.45):

Hun er normalt a-menneske, men nå i ferien har hun fått for vane å sitte oppe til rundt 3 hver natt. Hennes soverom er rett over vårt, og det er ingen isolasjon i gulvet. Dette gjør at jeg ikke får sove fordi jeg våkner konstant av at hun vandrer til badet, kjøkkenet og ordner seg nattmat, sitter å snakker med venner å spiller, ruller på PC-stolen, slamrer med dører osv. Jeg har forsøkt å snakke med henne å forklart at selv om hun har ferie, så er vi andre som prøver å sove og at hun må prøve å vise hensyn når hun er våken så sent. Da blir hun grinete fordi hun mener hun viser hensyn og at hun er både stille og lukker dører stille..

Jeg har forsøkt å ta det opp med samboer, men han blir grinete fordi jeg maser på henne og på han da "han ikke hører noe som helst og sover godt". Så jeg har sagt til han at det eneste alternativet da er at hun får sitt gamle rom tilbake som ikke er rett over vårt, hun fikk rommet hun har nå fordi det er større enn det hun hadde. Men da mener han at de bare får flytte, for hans unge skal ikke ha noe mindre soverom enn det hun har.

Dette har vært et problem helt siden hun fikk dette rommet for snart to år siden, og det har enda ikke bedret seg. Hun sier hun tar hensyn, men jeg hører jo at hun ikke gjør det. Jeg går opp og snakker med henne og ber henne være stille, og 5 min etter begynner hun å bråke igjen.

De bor i mitt hus, samboer er ikke interessert i å kjøpe seg inn så han betaler en sum hver mnd. og vi spleiser på mat. Jeg vurderer å bare si at enten flytter hun rom eller så kan vi nesten bare ikke bo sammen lengre for jeg føler nesten en panikk når jeg skal legge meg da jeg enten blir holdt våken til langt på natt, eller fordi jeg blir vekt grytidlig da hun ellers er oppe før hanen galer og styrer like mye da. Enten det eller så må jeg jo be henne oppholde seg i stua når hun er våken så sent så hun ikke er rett over oss. Hva skal jeg gjøre? Jeg gruer meg til hun kommer å skal ha samvær med far (50/50) fordi det alltid er en konflikt når hun er her og sjelden når hun ikke er. Jeg har mest lyst å bare gråte, jeg føler ikke hun hører etter, og samboer bryr seg mer om at hun skal ha ett stort rom enn at ting skal fungere i huset.

Da får de bare flytte da. Du bestemmer. 

Anonymkode: 3b104...b9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Har gitt samboer klar beskjed at jeg finner meg annen soveplass om ikke dette tar slutt. Han er nå enig i at hun får bytte rom om hun ikke gir seg. Var oppe nå og ga henne også klar beskjed at dette kutter du ut nå. Klokka er 3 og hun sitter der oppe på pcen og bråker. Sa at dette er siste advarsel, neste skritt blir å flytte soverom ettersom hun ikke hører etter. Har satt alarmen på 8:30 i morgen tidlig, da har jeg planer om å støvsuge og høre på death metal vegg i vegg med hennes rom. Ja det er utrolig barnslig, men nå er det kommet til et punkt hvor jeg nesten lurer på om hun gjør dette på trass og har godt av å føle hvordan det føles å ikke få sove. Hvordan er det mulig for en 15 åring å "glemme" seg kveld etter kveld? Sa til samboer at jeg tror bare ikke hun respektere oss, det skal ha konsekvenser i mitt hode. Det ble hvertfall veldig stille der oppe når trussel om gammelt rom kom.

HI

Så bra du satte ned foten 💪 

Lykke til ❤️

Anonymkode: d34d3...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...