Gå til innhold

Stedatter holder meg våken til 3-4 hver natt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hun er normalt a-menneske, men nå i ferien har hun fått for vane å sitte oppe til rundt 3 hver natt. Hennes soverom er rett over vårt, og det er ingen isolasjon i gulvet. Dette gjør at jeg ikke får sove fordi jeg våkner konstant av at hun vandrer til badet, kjøkkenet og ordner seg nattmat, sitter å snakker med venner å spiller, ruller på PC-stolen, slamrer med dører osv. Jeg har forsøkt å snakke med henne å forklart at selv om hun har ferie, så er vi andre som prøver å sove og at hun må prøve å vise hensyn når hun er våken så sent. Da blir hun grinete fordi hun mener hun viser hensyn og at hun er både stille og lukker dører stille..

Jeg har forsøkt å ta det opp med samboer, men han blir grinete fordi jeg maser på henne og på han da "han ikke hører noe som helst og sover godt". Så jeg har sagt til han at det eneste alternativet da er at hun får sitt gamle rom tilbake som ikke er rett over vårt, hun fikk rommet hun har nå fordi det er større enn det hun hadde. Men da mener han at de bare får flytte, for hans unge skal ikke ha noe mindre soverom enn det hun har.

Dette har vært et problem helt siden hun fikk dette rommet for snart to år siden, og det har enda ikke bedret seg. Hun sier hun tar hensyn, men jeg hører jo at hun ikke gjør det. Jeg går opp og snakker med henne og ber henne være stille, og 5 min etter begynner hun å bråke igjen.

De bor i mitt hus, samboer er ikke interessert i å kjøpe seg inn så han betaler en sum hver mnd. og vi spleiser på mat. Jeg vurderer å bare si at enten flytter hun rom eller så kan vi nesten bare ikke bo sammen lengre for jeg føler nesten en panikk når jeg skal legge meg da jeg enten blir holdt våken til langt på natt, eller fordi jeg blir vekt grytidlig da hun ellers er oppe før hanen galer og styrer like mye da. Enten det eller så må jeg jo be henne oppholde seg i stua når hun er våken så sent så hun ikke er rett over oss. Hva skal jeg gjøre? Jeg gruer meg til hun kommer å skal ha samvær med far (50/50) fordi det alltid er en konflikt når hun er her og sjelden når hun ikke er. Jeg har mest lyst å bare gråte, jeg føler ikke hun hører etter, og samboer bryr seg mer om at hun skal ha ett stort rom enn at ting skal fungere i huset.

Anonymkode: 132a7...d50

Skaff deg ørepropper!

Anonymkode: e57aa...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skaff deg ørepropper!

Hun kan ikke bruke ørepropper.

Anonymkode: 34cd1...1d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun kan ikke bruke ørepropper.

Nei vel, da får de flytte hver for seg da

Skrevet

Det kan være far tar hintet, hvis Hi flytter ut av dobbeltsenga. Tror faktisk jeg hadde brukt den muligheten, så fikk far tenkt igjennom om det var sånn han ville ha det. Uansett. Pissprek fra mannen som hevder hun ikke forstyrrer ham. Det er helt uvesentlig og ville sagt det med STORE bokstaver.

Skrevet

Enten så får far ta en prat med barnet om folkeskikk og å ta hensyn, barnet bytter over til det gamle rommet eller så må de finne seg en annen plass å bo. Dette er ikke noe hi skal bare leve med og godta. Og så lenge samboeren din ikke ønsker å betale seg inn i huset ditt så er det ditt hus og dine regler. Dette hadde jeg ALDRI godtatt og hadde dette vært min samboer hadde jeg mistet hele respekten over han. Dere skal være ett team og støtte hverandre og alle vet at søvn er det viktigste man må ha.  Man er ikke oppe midt på natta og styrer på uannsett om det er ferie eller ikke! Har selv to tenåringer og ingen av de har fått lov å holde på slik selv om det er ferie. Aldri hørt om andre heller som for lov.. skal de være oppe på natta så får de sitte å lese eller noe stille. Ikke drive å vandre rundt i huset. Vet om noen som faktisk stenger kjøkkenet kl 22 for da er det kveld og man skal ikke drive å romstere der inne så sent. Fornuftig og respektfullt!

Anonymkode: 5e52f...e60

Skrevet

Her høres det like greit ut å flytte fra hverandre. Ingen av dere er interessert i å kommunisere, samarbeide, strekke dere, finne løsninger. 
Det virker ikke som om du og samboeren vil hverandre vel heller. 

Hvorfor lydisolerer dere ikke gulvet, ordner hyggelig oppholdsrom for jenta et annet sted uten å ta fra henne soverommet, lager gjennomførbar avtale med henne på en hyggelig måte? 

Det er ingen som klarer å game uten lyd, og uten å rulle på kontorstolen. Å forvente at hun skal klare det er helt urealistisk, og det eneste dere oppnår er konflikt. 

Anonymkode: 1b4b6...355

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Her høres det like greit ut å flytte fra hverandre. Ingen av dere er interessert i å kommunisere, samarbeide, strekke dere, finne løsninger. 
Det virker ikke som om du og samboeren vil hverandre vel heller. 

Hvorfor lydisolerer dere ikke gulvet, ordner hyggelig oppholdsrom for jenta et annet sted uten å ta fra henne soverommet, lager gjennomførbar avtale med henne på en hyggelig måte? 

Det er ingen som klarer å game uten lyd, og uten å rulle på kontorstolen. Å forvente at hun skal klare det er helt urealistisk, og det eneste dere oppnår er konflikt. 

Anonymkode: 1b4b6...355

Bare et spørsmål til deg: Vet du hvordan man lydisolerer et gulv, og hvor mye det koster? Synes du det er mer rimelig at hi skal bekoste et sånt prosjekt, fremfor at stedatteren skal ta hensyn når folk skal sove?

Anonymkode: ada4d...ed9

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Bare et spørsmål til deg: Vet du hvordan man lydisolerer et gulv, og hvor mye det koster? Synes du det er mer rimelig at hi skal bekoste et sånt prosjekt, fremfor at stedatteren skal ta hensyn når folk skal sove?

Hvis man er litt handy, så er ikke det svindyrt. Det er også mulig å gjenbruke materialene som allerede er i taket. Da er det kun isolasjonen som koster penger. 

Anonymkode: 6438f...d92

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvis man er litt handy, så er ikke det svindyrt. Det er også mulig å gjenbruke materialene som allerede er i taket. Da er det kun isolasjonen som koster penger. 

Akkurat som om du har det minste peiling på hva du snakker om 😂

Skrevet

Når jeg leser denne tråden priser jeg meg lykkelig over at vi valgte betong mellom etasjene da vi bygde. Lite lyd og ungdommen kan holde på som de vil på natten uten at vi forstyrres.

Anonymkode: 7bdfe...fff

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Haha! Nei, ikke dyrt i det hele tatt. Hi skal vel ta jobben selv også, synes du ikke?

Eventuelt kan jo bare jentungen lære seg å ta hensyn. Det kommer godt med senere i livet.

Skrevet

Den lille rommet kan brukes som gamingrom, også har hun rommet sitt som soverom og når hun har gjester. Da kan hun ikke klage, da hun har to rom til rådighet. Sånn må det bare bli! 

Det er ditt hus, og at kjæresten din ikke støtter deg i det er helt uforståelig. 

Anonymkode: d34d3...7c3

Skrevet

Det er helt irrelevant hvem sitt hus det er, det er stedatter sitt hjem halvparten av tiden uanhengig av hvordan de voksne ordner det økonomisk. 

Men om natten tar man hensyn til dem som skal sove, så om det betyr at man ikke kan traske rundt, lage seg mat og ellers lage lyd så er det dét som må til. Argumentet til faren om at det ikke gjør noe fordi han ikke blir vekket hadde jeg også blitt gretten av. Hadde det ikke vært ok om set var han som ble forstyrret mens det ikke er så nøye med deg?

Dere må sette dere ned sammen og bli enige om felles kjøreregler om dere skal klare å bo sammen. Og om han igjen truer med å flytte ut så kan du svare rolig at det jo er et alternativ, at det å være særboere kanskje passer dere bedre. Ikke la han true deg til stillhet. 

Anonymkode: 8c9ce...854

Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal være et problem når du har et hus som er stort nok til at datteren har flere rom å velge i....

Jeg har tenåringer selv, mine er 16, 18 og 21 år gamle så dette "problemet" er jeg kjent med. Når ungdommen har fri ønsker de å snu døgnet litt på hodet, og i min verden er det både forståelig og greit, MEN man kan ikke holde folk som skal på jobb våkne om natta, det er en selvfølge.

Fordelingen av rom må jo skje så den som ønsker sove blir minst mulig forstyrret, man trenger overhodet ikke lage nattmat på kjøkkenet osv.

Her i huset har ungdommen et eget rom med tv, gaming osv som ikke ligger tett ved vårt. Der har de også et kjøleskap med litt brus o.l. så de trenger ikke gå på kjøkkenet om natta i det hele tatt. Vi har også lagt vegg til vegg teppe på soverommene for det både luner og gjør det mindre lytt mellom etasjene.

Om datteren din kan bruke det mindre rommet til gaming og natteaktiviteter kan hun jo fint fortsette ha det store rommet til soving.

Anonymkode: 37381...50d

Skrevet

Enkel fiks som vil hjelpe på flere av problemene er å legge teppe på gulvet, om ikke hele så under skrivebordet/stolen og stien mot døra. Deretter monterer dere dørlukker på døra slik at det ikke er mulig å smelle den igjen.

En annen løsning er å lage gamingrom på det lille soverommet slik at hverken rulling med stolen eller snakking med venner høres ned til dere.

Anonymkode: 3487f...a79

Skrevet

Lurer på hva TS ville gjort dersom det var hennes egen datter? Kastet henne ut??

Anonymkode: 4c512...bac

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Lurer på hva TS ville gjort dersom det var hennes egen datter? Kastet henne ut??

Har hi sagt at hun vil kaste de ut?

Skrevet

Skjønner deg så godt. Jeg tåler ikke mye støy etter jeg har lagt meg, og noen ganger skal jeg opp før kl 5. Ungdommene har måttet ta hensyn, ikke prate høyt/le, ha tv høyt osv. Sånn er det bare. Skulle de være oppe etter kl 23, så måtte de være stille.

Anonymkode: 0c657...e05

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde vel forlangt ro eller bedt hu bytte rom vil jeg anta 

Anonymkode: be703...80b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det vi andre oppegående foreldre gjør tenker jeg: oppdrar ungene våre ordentlig.

Skrevet

Tror HI ikke liker stedatteren og er sur fordi samboer/far setter datteren foran henne

Anonymkode: 6f5ce...7ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Tror HI ikke liker stedatteren og er sur fordi samboer/far setter datteren foran henne

Men hva du tror er det vel ingen grunn til å bry seg noe om?

Skrevet
47 minutes ago, Anonym bruker said:

Men hva du tror er det vel ingen grunn til å bry seg noe om?

Nei ikke noe mer enn hva andre tror og antar i denne tråden

Skrevet

Takk for mange svar. Isolere gulvet blir jeg ikke å gjøre da dette vil koste en god del. Jeg tok en prat med stedatter og samboer på lørdag og forklarte henne på nytt at om hun skal være våken sent på natten når vi sover så er hun nødt til å bruke faren sin pc som står på hennes gamle soverom, evt oppholde seg i stua. Forklarte at det er veldig lytt, og at hun må ta hensyn når andre sover. Så ga jeg henne beskjed når jeg la meg, og da skulle hun og legge seg så det gikk greit.

Så kom i dag. Gikk og ga henne beskjed kl 00:00 at jeg skulle legge meg sånn at hun nå måtte være stille. Faren sa til henne at stua var ledig, og hun avbrøt med at "jaja jeg skjønner, jeg er da ikke dum liksom"!

15 min etter er hun på pcen på sitt eget rom. Hun sitter med bena på høyttaleren på gulvet og vipper så den konstant dunker. Samboer kom inn fra badet så jeg ba han gå å gi beskjed til sin datter som "skjønte beskjeden" hun fikk om å oppholde seg et annet sted. Han ble grinete, gikk opp og ga beskjed og kom ned igjen. Hun hadde fått en telefon av ei veninne og skulle bare spille en runde. Jeg ble ganske irritert og sa at dette ser du jo er ganske respektløst og at nå tenker jeg at å bytte rom tilbake blir det neste om hun ikke klarer å høre etter. Fikk til svar at "nei, jeg ordnet det jo, hun bråker ikke lengre". Endte i en diskusjon så jeg nå ligger våken og vet at i morgen blir en dårlig dag grunnet lite søvn igjen.

Jeg kommer til å ta en ny prat med henne i morgen å gi beskjed at enten får hun begynne å respektere de rundt seg, eller så får hun sitt gamle rom tilbake. Det går jo ikke an at hun "glemmer" hver kveld hva vi har sagt? 

HI

Anonymkode: 132a7...d50

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor det? Det handler om å sove, det handler om å vise såpass med respekt at andre kan få til å sove. Det handler ikke om hvem som er foran den andre, det handler om SØVN. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...