Anonym bruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Jeg jobber i en privat bedrift på et kontor. Har full stilling, og har vært her i mange år. Vi er flere her som har hjemmekontor innimellom, noen har en fast ordning på det, mens andre har det etter behov. Noen har fulltid, andre få dager i uken. Det er veldig forskjell på folk her. Jeg har vært mye sykemeldt tidligere, og har vært ærlig om at jeg sliter med migrene. Til slutt har jeg fått tilrettelagt for hjemmekontor noen dager i uken, og jeg har så og si ingenting fravær lengre. Nå vil sjefen at jeg kommer tilbake fullt på kontoret igjen. Det må jeg, selv om min nærmeste kollega, som har samme arbeidsoppgaver som meg, har mulighet for hjemmekontor så mye han vil pga helsen sin. Jeg nevnte for en annen kollega jeg jobber tett sammen med, at det vil være en fare for at fraværet mitt vil øke igjen dersom jeg må være på kontoret på fulltid igjen. Da fikk jeg til svar at jeg måtte være klar over at jeg kunne få sparken dersom det ble for mye fravær. Hun hadde selv vært med på å si opp folk i en tidligere jobb, fordi de hadde for mye fravær og ikke kunne gjøre jobben sin. I hennes eksempler så viste hun også til folk som hadde blitt skadet på jobb, og ikke kunne utføre arbeidet sitt lengre. Jeg har jo vist med god tilrettelegging at jeg kan fikse jobben min fint uten særlig fravær. Det har fungert veldig fint for både meg og firmaet. Kan virkelig arbeidsgiver sparke meg sånn uten videre, når jeg kan vise til god fungering med tilretteleggingen? Anonymkode: e88a6...daf
Anonym bruker Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Ikke uten videre nei. Du har som ansatt ganske mange rettigheter, men arbeidsgiver er heller ikke uten rettigheter når en ansatt ikke klarer stå i jobben. Blir du sykemeldt starter en dialogprosess mellom lege, nav, arbeidsgiver og deg. Oppsigelse er siste utvei. Anonymkode: 0c968...a63
Anonym bruker Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke uten videre nei. Du har som ansatt ganske mange rettigheter, men arbeidsgiver er heller ikke uten rettigheter når en ansatt ikke klarer stå i jobben. Blir du sykemeldt starter en dialogprosess mellom lege, nav, arbeidsgiver og deg. Oppsigelse er siste utvei. Anonymkode: 0c968...a63 Jeg har hatt dialog-møter før, og det var da vi fikk landet en tilrettelegging. Som sagt, denne har fungert veldig bra både for meg og for bedriften. Jeg har hatt den lenge nå, men plutselig vil sjefen ha meg tilbake her igjen. Jeg vet ikke hvorfor, har fått en tidligere begrunnelse om at det er mest sosialt å ha folk på kontoret. Jeg synes det bare er så rart at man kan si opp folk når omstendighetene er slik de er hos oss. Anonymkode: e88a6...daf
Anonym bruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg har hatt dialog-møter før, og det var da vi fikk landet en tilrettelegging. Som sagt, denne har fungert veldig bra både for meg og for bedriften. Jeg har hatt den lenge nå, men plutselig vil sjefen ha meg tilbake her igjen. Jeg vet ikke hvorfor, har fått en tidligere begrunnelse om at det er mest sosialt å ha folk på kontoret. Jeg synes det bare er så rart at man kan si opp folk når omstendighetene er slik de er hos oss. Anonymkode: e88a6...daf Da ville jeg bedt sjefen om en ny begrunnelse for hvorfor han/hun vil ha deg fullt tilbake på kontoret, du vet jo ikke hvorfor.... Så, ut i fra begrunnelse, ville jeg argumentert med din egen helse og hvordan det har fungert for deg å ha mulighet til hjemmekontor. (Ikke trekk inn andre ansatte sin situasjon, det er ikke noe din sjef kan snakke med deg om). Hvis sjefen så nekter deg delvis hjemmekontor tenker jeg det er på tide å koble på fagforening, regner med du er organisert. Dersom dette ikke fører frem, kan det være på sin plass med en tur til lege og få en erklæring på at din helsetilstand gir lindre fravær dersom du har mulighet for tilrettelegging som hjemmekontor. Lykke til, håper det ordner seg! Anonymkode: c98e3...b19
Anonym bruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni En tilrettelegging skal aldri være varig. Den må revideres med jevne mellomrom. Har dere gjort det? Anonymkode: 1c9d2...407
Anonym bruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): En tilrettelegging skal aldri være varig. Den må revideres med jevne mellomrom. Har dere gjort det? Anonymkode: 1c9d2...407 Hvorfor kan den ikke være varig? Her jeg jobber, har noen fått et varig opplegg pga helsen. Det er en tilrettelegging som funker for begge parter. Man kan fint utføre arbeidet hjemmefra. Jeg har bare snakket om det en gang med sjefen min om dette, og da kom jeg tilbake en ekstra dag på kontoret. Jeg tror tanken er at jeg skal trappe ned og jobbe fullt på kontoret igjen. Det er ingen som gjør det her, så det at det skal være av sosiale grunner, det skjønner jeg ikke. Anonymkode: e88a6...daf
Anonym bruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): En tilrettelegging skal aldri være varig. Den må revideres med jevne mellomrom. Har dere gjort det? Anonymkode: 1c9d2...407 Det var da en teit uttalelse. Selvsagt kan tilrettelegging være varig. Det blir jo gjort for for at folk skal klare å stå i jobb, og noen utfordringer går ikke over med tiden. Jeg tror ikke at man kan si opp noen basert på hyppige sykemeldinger, men om noen er sykemeldt over 52 uker så kan arbeidsgiver si opp arbeidsforholdet. Anonymkode: 6ad5b...578
Anonym bruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber i en privat bedrift på et kontor. Har full stilling, og har vært her i mange år. Vi er flere her som har hjemmekontor innimellom, noen har en fast ordning på det, mens andre har det etter behov. Noen har fulltid, andre få dager i uken. Det er veldig forskjell på folk her. Jeg har vært mye sykemeldt tidligere, og har vært ærlig om at jeg sliter med migrene. Til slutt har jeg fått tilrettelagt for hjemmekontor noen dager i uken, og jeg har så og si ingenting fravær lengre. Nå vil sjefen at jeg kommer tilbake fullt på kontoret igjen. Det må jeg, selv om min nærmeste kollega, som har samme arbeidsoppgaver som meg, har mulighet for hjemmekontor så mye han vil pga helsen sin. Jeg nevnte for en annen kollega jeg jobber tett sammen med, at det vil være en fare for at fraværet mitt vil øke igjen dersom jeg må være på kontoret på fulltid igjen. Da fikk jeg til svar at jeg måtte være klar over at jeg kunne få sparken dersom det ble for mye fravær. Hun hadde selv vært med på å si opp folk i en tidligere jobb, fordi de hadde for mye fravær og ikke kunne gjøre jobben sin. I hennes eksempler så viste hun også til folk som hadde blitt skadet på jobb, og ikke kunne utføre arbeidet sitt lengre. Jeg har jo vist med god tilrettelegging at jeg kan fikse jobben min fint uten særlig fravær. Det har fungert veldig fint for både meg og firmaet. Kan virkelig arbeidsgiver sparke meg sånn uten videre, når jeg kan vise til god fungering med tilretteleggingen? Anonymkode: e88a6...daf Nei, det kan ikke din arbeidsgiver, med mindre du har hatt høyt sykefravær i åresvis uten at det som er forsøkt av tilrettelegging har hjulpet. Å true med dette synes jeg også er såpass alvorlig at jeg hadde meldt fra til tillitsvalgt og verneombud. Anonymkode: d09f3...8d4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #9 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt dialog-møter før, og det var da vi fikk landet en tilrettelegging. Som sagt, denne har fungert veldig bra både for meg og for bedriften. Jeg har hatt den lenge nå, men plutselig vil sjefen ha meg tilbake her igjen. Jeg vet ikke hvorfor, har fått en tidligere begrunnelse om at det er mest sosialt å ha folk på kontoret. Jeg synes det bare er så rart at man kan si opp folk når omstendighetene er slik de er hos oss. Anonymkode: e88a6...daf At det er mer sosialt å ha folk på kontoret er ikke grunnlag for å oppheve tilretteleggingen. Anonymkode: d09f3...8d4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det var da en teit uttalelse. Selvsagt kan tilrettelegging være varig. Det blir jo gjort for for at folk skal klare å stå i jobb, og noen utfordringer går ikke over med tiden. Jeg tror ikke at man kan si opp noen basert på hyppige sykemeldinger, men om noen er sykemeldt over 52 uker så kan arbeidsgiver si opp arbeidsforholdet. Anonymkode: 6ad5b...578 Det skal likevel saklig grunn til det, samt ikke være utsikter til bedring innen feks de neste årene. Anonymkode: d09f3...8d4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor kan den ikke være varig? Her jeg jobber, har noen fått et varig opplegg pga helsen. Det er en tilrettelegging som funker for begge parter. Man kan fint utføre arbeidet hjemmefra. Jeg har bare snakket om det en gang med sjefen min om dette, og da kom jeg tilbake en ekstra dag på kontoret. Jeg tror tanken er at jeg skal trappe ned og jobbe fullt på kontoret igjen. Det er ingen som gjør det her, så det at det skal være av sosiale grunner, det skjønner jeg ikke. Anonymkode: e88a6...daf Hvis ingen andre må det, så høres det ut som forsøk på å legge til urimelig krav de vet vil presse deg ut av jobb. Dersom det er tilfellet så regnes det som mobbing, da er lege, verneombud, arbeidstilsynet og nav rett sted å henvende seg. Anonymkode: d09f3...8d4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Det skal likevel saklig grunn til det, samt ikke være utsikter til bedring innen feks de neste årene. Anonymkode: d09f3...8d4 Bedring? Nei, tilrettelegging handler om ofte varige behov. Hvis man sitter i rullestol eller er blind, så går ikke det over, og man behøver tilrettelegging. Det samme gjelder migrene. Den eneste tingen jeg kan komme på, må være at du ikke produserer noe når du er hjemme og sjefen mistenker at du ikke gjør noe. Anonymkode: 4e26f...167
Anonym bruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg nevnte for en annen kollega jeg jobber tett sammen med, at det vil være en fare for at fraværet mitt vil øke igjen dersom jeg må være på kontoret på fulltid igjen. Da fikk jeg til svar at jeg måtte være klar over at jeg kunne få sparken dersom det ble for mye fravær. Hun hadde selv vært med på å si opp folk i en tidligere jobb, fordi de hadde for mye fravær og ikke kunne gjøre jobben sin. I hennes eksempler så viste hun også til folk som hadde blitt skadet på jobb, og ikke kunne utføre arbeidet sitt lengre. Du må slutte å snakke med sånne kørka bedreviter-kollegaer og heller snakke med tillitsvalgt, verneombud, nav og Arbeidstilsynet. Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Hvis ingen andre må det, så høres det ut som forsøk på å legge til urimelig krav de vet vil presse deg ut av jobb. Dersom det er tilfellet så regnes det som mobbing, da er lege, verneombud, arbeidstilsynet og nav rett sted å henvende seg. Anonymkode: d09f3...8d4 Nei, den ‘trusselen’ var det kollegaen som kom med. Hun forstår jo tydeligvis ingenting av reglene. Anonymkode: 4e26f...167
Anonym bruker Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni Nei det kan de ikke, men rimelig idiotisk å trusle med at dersom du ikke får ha hjemmekontor så blir det mer fravær. Anonymkode: 1d91d...10b
Anonym bruker Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni Hvordan du når du er på hjemmekontor? Er du pålogget når du skal? Jobber du så mye som forventet? Jobber du riktig? Er det lett for andre å samarbeide med deg og få tak i deg? Hvordan er miljøet på kontoret? Jobber dere alle dårligere og kanskje har mer gjennomtrekk av personalet fordi dere mister samhold med mye hjemmekontor? Jeg vet om ansatte som har fått redusert mulighet for hjemmekontor av årsakene over. En av dem hadde stor tro på egen arbeidsevne og jobbet i vei på hjemmekontor, men tok det ene gale valget etter det andre. Mye måtte gjøres opp igjen av andre. Hun måtte sitte på kontoret og jobbe tett i team med andre. En annen plass hadde flere fått tilrettelegging, andre fikk også lov med hjemmekontor og så mistet hele avdelingen tilhørigheten. De fikk mye gjennomtrekk. Når arbeidsoppgavene buttet litt i mot, så sluttet de. De hadde ingen grunn til å jobbe seg gjennom det og hjelpe hverandre, for de kjente ikke hverandre godt. Det kan godt være de nå starter med å kalle alle inn igjen for å se hvordan det går. For noen vet de gjerne at det ikke går, mens for andre har de lyst til å teste det ut. Om du har fungerte helt fint hjemme, kan det jo være de lurer på om dette er en forbedring slik at du kan være mer på kontoret. Det er jo fullt mulig de ønsker å tilrettelegge etter en testperiode. Men hør angående begrunnelsen. Det kan være at arbeidsgiver har innsett at de, av en eller annen grunn, trenger at de ansatte på kontoret og at de ønsker å gjennomgå avtaler og tilrettelegging på nytt. Det er mange selskap som strammer inn, og nå bare godtar hjemmekontor som unntak. Anonymkode: 1077d...6a4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Bedring? Nei, tilrettelegging handler om ofte varige behov. Hvis man sitter i rullestol eller er blind, så går ikke det over, og man behøver tilrettelegging. Det samme gjelder migrene. Den eneste tingen jeg kan komme på, må være at du ikke produserer noe når du er hjemme og sjefen mistenker at du ikke gjør noe. Anonymkode: 4e26f...167 Jeg kan dette. Varig tilrettelegging i ordinær virksomhet har man ikke krav på etter loven, men kan håpe på. Har dessverre aldri sett noen få tilrettelegging ut over 3- 4 år. Anonymkode: d09f3...8d4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan dette. Varig tilrettelegging i ordinær virksomhet har man ikke krav på etter loven, men kan håpe på. Har dessverre aldri sett noen få tilrettelegging ut over 3- 4 år. Anonymkode: d09f3...8d4 Det gjelder altså ved sykemelding og for dem på aap. Ved funksjonsnedsettelse som ikke medfører fravær, men krever tilrettelegging for at den ansatte skal kunne gjøre jobben han blir ansatt for, så er det annerledes. Anonymkode: d09f3...8d4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det gjelder altså ved sykemelding og for dem på aap. Ved funksjonsnedsettelse som ikke medfører fravær, men krever tilrettelegging for at den ansatte skal kunne gjøre jobben han blir ansatt for, så er det annerledes. Anonymkode: d09f3...8d4 Det er jo det siste det er snakk om, så altså kan vi regne med varig tilrettelegging. Anonymkode: 4e26f...167
Anonym bruker Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Det skal likevel saklig grunn til det, samt ikke være utsikter til bedring innen feks de neste årene. Anonymkode: d09f3...8d4 At det skal være saklig grunn er noe helt annet enn din påstand om at tilrettelegging aldri skal være varig. Hva mener du med at det ikke skal være utsikter til bedring? Noen trenger tilrettelegging gjennom hele sitt yrkesaktive liv. Anonymkode: 6ad5b...578
Anonym bruker Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Nei det kan de ikke, men rimelig idiotisk å trusle med at dersom du ikke får ha hjemmekontor så blir det mer fravær. Anonymkode: 1d91d...10b Det er jo ingen trussel, men fakta. Anonymkode: 436a3...c54
Anonym bruker Skrevet 26. juni #21 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er jo det siste det er snakk om, så altså kan vi regne med varig tilrettelegging. Anonymkode: 4e26f...167 Du kan håpe på det. Anonymkode: d09f3...8d4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #22 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (32 minutter siden): At det skal være saklig grunn er noe helt annet enn din påstand om at tilrettelegging aldri skal være varig. Hva mener du med at det ikke skal være utsikter til bedring? Noen trenger tilrettelegging gjennom hele sitt yrkesaktive liv. Anonymkode: 6ad5b...578 Det er dessverre fullt lovlig å si opp en del av stillingen til dem som feks har fått kreft og ikke klarer å komme tilbake i full jobb i løpet av 2- 3 år. Anonymkode: d09f3...8d4
Anonym bruker Skrevet 26. juni #23 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det skal likevel saklig grunn til det, samt ikke være utsikter til bedring innen feks de neste årene. Anonymkode: d09f3...8d4 Nei, det trenger det ikke. Har du vært sykemeldt i et år og må over på aap kan arbeidsgiver si deg opp. Som regel gjør jo ikke arbeidsgiver det, men de kan, med loven i hånd. Anonymkode: 0c968...a63
Anonym bruker Skrevet 26. juni #24 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Det er dessverre fullt lovlig å si opp en del av stillingen til dem som feks har fått kreft og ikke klarer å komme tilbake i full jobb i løpet av 2- 3 år. Anonymkode: d09f3...8d4 Det stemmer, men ikke før de har vært sykemeldt ett år. Din påstand var feil. Din påstand om at du kan dette er også feil. Anonymkode: 6ad5b...578
Anonym bruker Skrevet 26. juni #25 Skrevet 26. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, det trenger det ikke. Har du vært sykemeldt i et år og må over på aap kan arbeidsgiver si deg opp. Som regel gjør jo ikke arbeidsgiver det, men de kan, med loven i hånd. Anonymkode: 0c968...a63 Nei. Det har med rettspraksis å gjøre, de hadde tapt så det suste uten saklig begrunnelse etter så kort tid med sykdom. Anonymkode: d09f3...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå