Gå til innhold

Hvordan opplever du det å bli lagt i narkose? Og hvordan reagerer du etterpå? 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du nervøs, redd, ser frem til det, annet? Og hvordan reagerer du etterpå? 

Anonymkode: 24421...d0d

Skrevet

Jeg sovnet av, en stund senere så våknet jeg.
Som en søvn uten å drømme.
Litt forvirrende for jeg merket ikke at jeg sovnet av, litt som at man brått flyttet seg fra et sted til et annet og i tid på et knips..

Anonymkode: 7657b...613

Skrevet

Jeg har aldri vært redd eller nervøs på forhånd. Operasjonene har alltid vært planlagt, og noe jeg ser frem til. Etter narkosen er jeg litt døsig en periode. Sliter litt med å føle meg ordentlig våken, men det går seg fort til. 

Anonymkode: 9f0a4...706

Skrevet

Narkose er det beste som finnes!  Er jævlig uthvilt når jeg våkner 

Vil bare bli lagt i narkose forever 

Anonymkode: 8d5c3...369

Skrevet

I og med at jeg er dødelig allergisk mot morgon, så gruer jeg meg alltid litt. Den ene gangen hvor de glemte det og ga morfin har gitt meg en støkk. Heldigvis er det ikke ofte jeg får narkose da. Sist gang var i 2010 da jeg måtte ha en utskrapning etter fødsel

Anonymkode: 5b449...0be

Skrevet

Grudde neg

Var helt sprø opplevelse å bare forsvinne for så å våkne etter det som føltes som et sekund men som hadde vart i flere timer. Ingen problem.

Jeg reagerte som jeg gjorde når spinalbedøvelse  gikk ut.. hakker tenner ukontrollert. Ekkel opplevelse men ufarlig. Får varmeteppe og beroligende så gir det seg. 

Anonymkode: 5aedd...696

Skrevet

Gruer meg ikke, men det er veldig spesielt. Når man sover så har man en viss følelse av at det har gått tid. Med narkose så kjennes det som man har blunket selv om det har gått timer. Veldig snodig. Jeg blir kvalm og kaster opp av narkose og smertestillende, men det går over etter noen timer. 

Anonymkode: 2d221...37b

Skrevet

Jeg er ganske likegyldig. Har vært i narkose mange ganger. Har ingen reaksjoner utover at jeg ofte er kald når jeg våkner. 

Anonymkode: b0b48...ff5

Skrevet

Jeg er ikke nervøs for jeg har vært gjennom det noen ganger nå. Det er litt forskjellig hvordan det er etterpå, men et par ganger har vært fæle. Jeg har hørt alt og kjent alt (de har vært ferdige med operasjonen altså) men ikke klart å si noe særlig eller vise at jeg er våken. Sånn har det vært i det som føles som et par timer. Dessuten kaster jeg opp og er ganske dårlig to-tre dager etterpå. 

Anonymkode: f95dd...823

Skrevet

Har hatt narkose kun én gang og det er noe av det beste jeg har opplevd. Endelig følte jeg meg uthvilt.  

Fikk kløe etter oppvåkning og husker egentlig ikke at jeg dro hjem. Men vet pappa hentet meg og kjørte meg hjem.  

Anonymkode: aa716...2e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Slik reagerer jeg også, merker ikke at jeg sovner, våkner opp og bare wow. Dette var helt nydelig. 

Anonymkode: 3146e...446

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Enig! 

Men ikke helt forever, opplever så lite da, liksom.

Anonymkode: 2c945...09d

Skrevet

Nå de siste operasjonene har det vært nydelig. Tror de har bytta medikament. Fentanyl er nydelig, i kontrollerte former. De 3 siste rundene med narkose spratt jeg opp med en gang. Sykepleieren sa da at anestesilegene «var flinke nå». Tidligere har jeg brukt langt tid på å våkne, døsa inn og ut, sagt dumme ting på veien… men det er heldigvis mange år siden.  Nå er det bare helt nydelig 

Anonymkode: 5dddb...a23

Skrevet

Jeg kan ikke fordra det, det å ikke ha kontroll over meg selv. 

Anonymkode: a7dd2...cf6

Skrevet

Narkosemiddelet fungerte ikke så godt på meg. Ingenting skjedde på en lang stund. Begynte å bli bekymret da jeg hørte at de diskuterte om det var trygt å gi meg en tredje dose. Så husker jeg ikke mer. 

Anonymkode: 37d94...d78

Skrevet

Jeg har sett frem til sovne "inn". En deilig følelse. Har vært litt fjern når jeg våkner, men det har gått fort over.

Anonymkode: d5cdc...41c

Skrevet

Har bare fått narkose en gang.  Poff så var jeg borte, og poff så var det det noen som sa "Der er du våken igjen!  Alt har gått bra"  Så trillet de meg opp på avdelingen, fulgte litt med meg en times tid eller noe sånn.  Og så fikk jeg beskjed om at jeg kunne ringe familien og be dem hente meg. 

Anonymkode: c4dce...c7b

Skrevet

Jeg har ikke opplevd noe ubehag, men de gir vel kvalmestillende o.l. til alle så oppvåkningen skal bli fin?

Hatt narkose tre ganger, følte alle gangene at jeg bare forvant midt i en setning og våknet når alt var over.

Er som de andre her sier en litt merkelig følelse for du både sovner og våkner veldig brått, uten noen formening om hvor lang tid som har gått.

Anonymkode: 9ebad...f7b

Skrevet

Var helt fin da jeg våknet, ikke kvalm

Anonymkode: 37d94...d78

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.6.2025 den 17.40):

Er du nervøs, redd, ser frem til det, annet? Og hvordan reagerer du etterpå? 

Anonymkode: 24421...d0d

Jeg har vært i narkose 6 ganger de siste årene. Første gang var jeg kanskje litt nervøs, i hvertfall spent siden jeg ikke hadde gjort det før, men ikke veldig redd. Jeg opplevde det som veldig greit, ble tatt godt vare på og følte meg ikke redd da jeg var der. Litt spesiell følelse å bli trillet inn på operasjonstua og koblet til utstyret, men da jeg først var kommet så langt så var jeg veldig rolig og klar. De tok godt vare på meg og var profesjonelle så jeg følte meg helt trygg og det opplevdes ikke som ubehagelig eller skummelt i det hele tatt. Jeg pustet noen drag i oksygenmasken og sovnet raskt og greit. To av gangene har jeg kjent litt ubehag i det de sprøyter inn narkosemiddelet i veneflonen, det svir og sprenger litt liksom. De gangene jeg hadde kanylen lenger opp på armen merket jeg ingenting til det, kun når den ble satt på håndbaken. Ellers har jeg våknet greit etterpå og vært i fin form, bare litt trøtt og treig i starten. Ikke noe kvalme eller andre plager. Dagen etter narkose har jeg alle gangene vært litt varm, på grensen til feber og trøtt/slapp og det er visst ganske vanlig etter narkose.

Anonymkode: 6befe...522

Skrevet

Jeg er redd for narkose. Sliter med angst fra før og tåler ikke miste kontroll. 
Vært i narkose en gang. Da gråt jeg og var helt ødelagt. Fikk beroligende først. Husker jeg lå der og fikk kanyle, og pustet i en maske med oksygen. Husker ikke at jeg ble trøtt eller sovnet. Jeg var bare plutselig borte. Våknet i et annet rom etterpå, og var da veldig pratsom og takknemlig for hun som passet på meg. Har ikke tids begrep eller noe. 
frykten for narkose er at jeg skal være borte og likevel kjenne noe. Eller at jeg aldri vokner igjen. 

Anonymkode: dcd0b...7fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg har sett frem til sovne "inn". En deilig følelse. Har vært litt fjern når jeg våkner, men det har gått fort over.

Anonymkode: d5cdc...41c

Dette 👆🏻Antakelig fordi det er den neste søvnen jeg har opplevd hvor jeg slipper unna uro (jeg har aldri en natt hvor jeg sover helt gjennom). Jeg kjenner liksom at jeg slapper helt av.

Men jeg er alltid groggy i etterkant, så føler meg ikke uthvilt.

Anonymkode: 1e496...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...