Gå til innhold

Hva er det som får et menneske til å bli narsissistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som gjør at noen mennesker blir så drevet av behovet for oppmerksomhet, kontroll eller anerkjennelse at de uten å nøle kan skade andre – og likevel fremstå som empatiske og varme utad? Det er som om de kan manipulere enhver situasjon til sin fordel, selv når det går direkte utover andre.

De kan kaste folk under bussen, og sette i gang prosesser med store menneskelige konsekvenser – bare for selv å fremstå som «den viktige», «den omsorgsfulle» eller «den som er i sentrum» i noen uker. Jeg forstår det ikke. Hva ligger egentlig bak et slikt behov?

Jeg har en bekjent som er et slikt menneske. Nå har hun, på utrolig vis, brukt et tragisk dødsfall til å manipulere de sørgende og bane seg vei inn i et miljø hun lenge har vært ute av. Hun har gjort det med en type kalkulert omsorg og strategisk nærhet – men prisen for andre har vært høy. Det er ikke bare usmakelig – det er alvorlig.

Det gjør vondt å være vitne til hvordan enkelte mennesker, med glatte ord og et blendende ytre, kan påføre andre smerte – og likevel høste sympati. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig. Men jeg vet at det skjer. Og jeg vet hvordan det føles for dem som blir ofre for det.

Hennes nærmeste har meldt henne inn til «myndighetene» eller hva jeg skal si, og håper hun nå blir stoppet 

Anonymkode: dc2c1...818

Skrevet

Arv og miljø?

Anonymkode: 9d8df...294

Skrevet

Det korte og enkle svaret:

Anonymkode: b4d94...569

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Arv og miljø?

Ja det kan være, men arv i denne familien kan jeg ikke forstå. Da de andre familiemedlemmene har hjerter av ekte gull. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det kan være, men arv i denne familien kan jeg ikke forstå. Da de andre familiemedlemmene har hjerter av ekte gull. 

Det er ikke alltid så lett å forstå hvorfor ting har blitt som de har blitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke alltid så lett å forstå hvorfor ting har blitt som de har blitt. 

Hun har vært slik hele livet. Nå som godt voksen trodde jeg hun kanskje hadde blitt mer moden og «voksen» men nei.. Det er intense vennskap når hun får en ny venn, og det varer sjelden da det blir uvennskap og konflikter. Hun må jo være smart for å holde på slik, men hun er nesten på grensen til letter psyk utv h. vil jeg si. Klarer ikke gi barna sine tilstrekkelig omsorg 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hun har vært slik hele livet. Nå som godt voksen trodde jeg hun kanskje hadde blitt mer moden og «voksen» men nei.. Det er intense vennskap når hun får en ny venn, og det varer sjelden da det blir uvennskap og konflikter. Hun må jo være smart for å holde på slik, men hun er nesten på grensen til letter psyk utv h. vil jeg si. Klarer ikke gi barna sine tilstrekkelig omsorg 

Det var leit å høre. 

Skrevet

Jeg tror de rettferdiggjør egen oppførsel på noe vis i hodet sitt. Usikker på om de evner å forstå hvilken skade de gjør på de rundt, tror ikke de evner å se verden objektivt. Det er alltid en «god» grunn til å gjøre som de gjør. 

Ene jeg kjenner er familien ganske normal. Ingenting som skulle tilsi at det er miljø som er årsaken. Tror ikke de er klar over hva som foregår bak den fasaden. 

Anonymkode: 326cb...0f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da er det kanskje det som er problemet? Mangel på selvinnsikt og mangle de evne til å se hvordan hun påvirker andre?

Anonymkode: 63071...397

Skrevet

Hjernen deres fungerer på en annen måte enn hos "normale". De forstår ikke hvilken skade de gjør og har ikke utviklet evne til empati for andre. Årsaken er ofte arvelig og mange blir født med denne personlighetsforstyrrelsen.

Anonymkode: 69600...49a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hjernen deres fungerer på en annen måte enn hos "normale". De forstår ikke hvilken skade de gjør og har ikke utviklet evne til empati for andre. Årsaken er ofte arvelig og mange blir født med denne personlighetsforstyrrelsen.

Anonymkode: 69600...49a

Da vi var rundt 14 år hadde jeg fått meg nye fine sko. Hadde brukt de en gang. Hun spurte om å få låne de den kvelden, og maste seg til det selv om jeg sa nei. Hun presset meg. Skoene såg jeg aldri igjen. Når hun fikk de på seg var det hennes. Mamma tok kontakt med moren hennes, men fikk de aldri igjen. Slik holdt hun på med mange. Å få låne noe så er det hennes. Hun forstår ikke mitt- og ditt. 
Det var alltid unnskyldninger.. alt fra at skoa lå et annet sted, eller at noen har tatt de, eller benekte at hun har lånt de. 
hun sier det som gagner henne best der og da. Ser ikke fremover. 

Skrevet

Det er helt sikkert mange årsaker. Jeg tror en av dem er at en person egentlig mangler selvtillit, og framstår som en narsissist som et selvforsvar. Det er litt uforskyldt og litt stakkarslig.
En annen grunn kan være dårlig selvinnsikt, som rammer de som lykkes i mye bare av tilfeldighet og flaks. Det går til hodet på dem. Det vil jeg si er litt typisk norsk. Vi er mange som tror vi er så flinke og smarte i Norge.
Så har du de som rett og slett ikke utvikler forståelse og empati med oppveksten, de ender opp som umodne og ikke stand til å se verden fra andre sider enn sin egen. 

Anonymkode: 11dcd...277

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg tror de rettferdiggjør egen oppførsel på noe vis i hodet sitt. Usikker på om de evner å forstå hvilken skade de gjør på de rundt, tror ikke de evner å se verden objektivt. Det er alltid en «god» grunn til å gjøre som de gjør. 

Ene jeg kjenner er familien ganske normal. Ingenting som skulle tilsi at det er miljø som er årsaken. Tror ikke de er klar over hva som foregår bak den fasaden. 

De ser bare ikke andre og andres behov. Helt blottet for empati. Den eneste som teller er dem, og for dem er det helt selvsagt. De rir seg unna alt, tar ikke ansvar og har aldri skyld i noe, for de gjør jo ikke feil. De prøver desperat unngå å føle på skam så da handler de slik.

Det sies det kommer av avvisning av foreldre når de er små, evt mottatt at de har fått alt de vil.

Min ex er en sånn en, tok mange år før jeg skjønte det.

Anonymkode: 0b7b8...4d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De ser bare ikke andre og andres behov. Helt blottet for empati. Den eneste som teller er dem, og for dem er det helt selvsagt. De rir seg unna alt, tar ikke ansvar og har aldri skyld i noe, for de gjør jo ikke feil. De prøver desperat unngå å føle på skam så da handler de slik.

Det sies det kommer av avvisning av foreldre når de er små, evt mottatt at de har fått alt de vil.

Min ex er en sånn en, tok mange år før jeg skjønte det.

Det rareste i det her er hvordan de forstår hva de skal si, selv om det er helt på tvers av hva de gjør. Fremstår så ydmyk, klart jeg skal gjøre opp. For å reise hjem og gjøre det helt motsatte. Når noen med mulighet til å ta en beslutning eller gi de straff lytter, er det en side. Så fort de ikke følger med, kommer en helt annen side frem. Så de forstår hva som er rett og galt. Det bare gjelder ikke de når ingen følger med, av en merkelig grunn… 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Det rareste i det her er hvordan de forstår hva de skal si, selv om det er helt på tvers av hva de gjør. Fremstår så ydmyk, klart jeg skal gjøre opp. For å reise hjem og gjøre det helt motsatte. Når noen med mulighet til å ta en beslutning eller gi de straff lytter, er det en side. Så fort de ikke følger med, kommer en helt annen side frem. Så de forstår hva som er rett og galt. Det bare gjelder ikke de når ingen følger med, av en merkelig grunn… 

De vet det ja, og fremstår jo ofte eksemplarisk utad fordi de er opptatt av fasade. Men for de som de har nært så slipper de fasaden og gjør akkurat hva f de vil og bryr seg kun om seg selv. Men det begynner jo ikke slik. Først fanger de deg i en berg og dalbane av forguding og nedsetting. Og får deg til å tvile på deg selv og tro at det er DU som er problemet. Disse folkene er virkelig syke.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De vet det ja, og fremstår jo ofte eksemplarisk utad fordi de er opptatt av fasade. Men for de som de har nært så slipper de fasaden og gjør akkurat hva f de vil og bryr seg kun om seg selv. Men det begynner jo ikke slik. Først fanger de deg i en berg og dalbane av forguding og nedsetting. Og får deg til å tvile på deg selv og tro at det er DU som er problemet. Disse folkene er virkelig syke.  

Totalt mangel på mentaliseringsevne. De har lært seg at måten de fremstår på utad er det som er sosialt akseptert, og den måten de vinner tillitt. Men det er lært, og ikke ektefølt. 

Skrevet

Det er medfødt 

Anonymkode: 5231a...2d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.6.2025 den 2.11):

Dette høres for meg mer ut som borderline personlighetsforstyrrelse, google det. 

Anonymkode: a832c...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...