Anonym bruker Skrevet 25. juni 2025 #51 Skrevet 25. juni 2025 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hva skjer med dagens ungdom? Hvorfor har de ingen livsgnist eller livsglede? De har jo alle muligheter i verden! Anonymkode: e8c34...0d9 Jeg har blitt litt fascinert i det siste av hva de finner ut om dagens kosthold. Jeg leste først en artikkel hvor forskere hadde funnet ut at man har 50% større sjanse for å utvikle psykisk sykdom når man spiser mye ultraprossesert mat. 50%, det er jo vannvittig høyt. Så leste jeg om en forsker fra Sverige, en spesialist på hjernen. Han snakket om hvor lang tid evolusjonen egentlig tar, og menneskehjernen er tilpasset jakt og matsanking i steppelignende natur. Øynene er laget for å se utover store områder. Nå har samfunnet kommet dit at vi bruker øynene til skjermer og nært oss, ørene hører musikk og lyd hele vår våkne tid, og hjernen må prosessere vannvittige mengder inntrykk fra skjermer absolutt hele tiden. Selv om vi er tilpasningsdyktig, skjer ikke tilpasningene så fort.... Så, forrige uke, så jeg en reportasje fra Australia. De hadde startet et forsøk i utgangspunktet pga mage/tarmproblemer og overvekt. For de hadde en teori om at det at maten vi spiser er så prosessert påvirker fordøyelsen negativt. Så testpersonene skulle spise bare to måltider om dagen, null "snacking", og før hvert måltid skulle de drikke et glass hvor de rørte ut et pulver fullt av fiber og probiotika. En ting var at samtlige gikk ned i vekt og da særlig rundt magen og fikk en mye bedre fordøyelse, men overraskelsen var at den psykiske helsen ble betraktelig bedre. At det å få i seg nok fiber skulle ha så mye å si for det mentale... Jeg tror den kjemiske balansen i kroppene våre er helt ødelagt, og det påvirker psyken. Anonymkode: 24fff...339
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2025 #52 Skrevet 25. juni 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Han blir ikke mobbet, han er godt likt! Han bare orker ikke ! Han er bare håpløs! Skolen er en ting, men han nekter jo ALT! Jeg blir KVELT! Anonymkode: 83585...6f2 Da vedder jeg på at han har det enda verre enn deg. Anonymkode: 6ea57...ac3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2025 #53 Skrevet 25. juni 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det kan faktisk vise seg at hn har rett... Anonymkode: 08e8a...66a Neppe Anonymkode: 4accc...0b5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2025 #54 Skrevet 25. juni 2025 Skolevegring er et resultat av foresatte som ikke klarer å sette grenser og stille krav. Før fantes nesten ikke dette, kun noen som skulka litt av og til. Det var ingenting gøy å gjøre hvis man ikke var på skolen. Ser stadig vekk foresatte som forstår seg ihjel på barna og feier vekk alt kjedelig og ubehagelig for dem. Si nei til penger. Gi han oppgaver han må gjøre og så får han ukelønn for det. (Finnes flere nettsider med tips til oppgaver) og på skolen må han. Hvis ikke fjerner du alt gøy. Null tilgang til mobil, data og tv. Anonymkode: c4b9f...6e3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2025 #55 Skrevet 25. juni 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du har min fulle medfølelse. Jeg har også et barn som sliter. Hun nekter å være med til BUP og vil bare sitte inne på rommet sitt. Vil ikke på ferie, vil ingenting, men maser og maser om å få ting fra nettet. Jeg har gitt litt opp og distanserer meg. Håper hun blir litt bedre med tiden. Jeg har hatt noen timer til psykolog bare for meg selv og det var godt. Skal fortsette med det til høsten. Psykologen mener at mitt barn har autisme og jeg er enig, men hun får jo ingen diagnose når hun ikke vil være med til BUP. Det er beintøft å ha barn som sliter psykisk. Anonymkode: 080c5...c62 Ta fra barnet all tilgang til Internett!!!! Ingen mobil, datamaskiner eller tv!!!! Anonymkode: c4b9f...6e3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2025 #56 Skrevet 25. juni 2025 Det er du med de fire barna som i en periode har vært plassert i fosterhjem? Uansett tenker jeg at dere trenger hjelp, tett og daglig. Det er ingen grunn til å tro at det at noen andre henter barnet til skolen vil hjelpe mer enn i en kort periode. Dere trenger å snu trenden som nå er etablert - at han stiller seg på tverke og du er maktesløs. Nå har han sterkere vilje enn deg, og det gir mulighet til ytterligere negativ utvikling. Ta kontakt med barneverntjenesten og be om målrettet og evidensbasert veiledning/behandling. Anonymkode: 3bae6...fb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå