Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:21 #1 Skrevet tirsdag kl 19:21 Vårt soverom er fult av tull. Det rommet som skulle være kontor er det nesten umulig å komme seg inn i. Rommet under trappen er fult. Stue, kjøkken, gang og andre felles områder er ryddige nok til at vi får støvsugd og vasket, men skap er fulle av skrot, det er skrot oppå alle hyller og de fleste flater utenom bord, stoler, sofa og vinduskarmer. Så et program med ekstreme samlere her om dagen, fikk mannen til å se sammen med meg, det hadde vært som oss frem til barna flyttet ut. Så tok det av. Vi vil ikke bli slik. Vi fikk sjokk. I dag har vi vasket ekstremt store mengder med klær som ikke passer barna lenger, brettet, puttet i poser og levert til røde kors. Enorme mengder med skrot og søppel er fjernet og kjørt til avfall/gjenvinningsstasjonen. Vi har lagt en plan på hvordan vi skal få fikset problemet. Vi vil komme til å klare å komme i orden, har satt av 2-3 timer hver dag etter middagen (jobber på dagen), klare mål hver dag og målet er å komme i orden FØR vi tar ferie om 2 uker. Men hvordan klare å holde det slik, hvordan hindre at det skjer igjen? Hvordan ser deres uke ut ved tanke på husarbeid? Trenger inspirasjon for å lage en detaljert arbeidsliste gjennom uken inntil vi kommer inn i rutinene. Anonymkode: beb51...67b
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:12 #2 Skrevet tirsdag kl 20:12 Last ned appen Tody, så får du en liste over alt som trengs å gjøres samt påminnelse. Anonymkode: 908f2...efc
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:19 #3 Skrevet tirsdag kl 20:19 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Last ned appen Tody, så får du en liste over alt som trengs å gjøres samt påminnelse. Anonymkode: 908f2...efc Tusen takk. Er det slik at appen setter opp listen for det ut fra parameter du setter selv, eller får man en standard liste. Kan listen deles med en annen (som mannen), og vil man få påminnelser dersom en av oss ikke har gjort oppgaven (og krysset ut i appen? HI Anonymkode: beb51...67b
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:21 #4 Skrevet tirsdag kl 20:21 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk. Er det slik at appen setter opp listen for det ut fra parameter du setter selv, eller får man en standard liste. Kan listen deles med en annen (som mannen), og vil man få påminnelser dersom en av oss ikke har gjort oppgaven (og krysset ut i appen? HI Anonymkode: beb51...67b Man får en standard liste men du kan redigere den som du vil. Jeg prøvde å se om den kan deles og det ser sånn ut i alle fall. Anonymkode: 908f2...efc
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:23 #5 Skrevet tirsdag kl 20:23 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Man får en standard liste men du kan redigere den som du vil. Jeg prøvde å se om den kan deles og det ser sånn ut i alle fall. Anonymkode: 908f2...efc Supert, da glemmer vi hvertfall ikke noe Anonymkode: beb51...67b
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:27 #6 Skrevet tirsdag kl 20:27 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Supert, da glemmer vi hvertfall ikke noe Anonymkode: beb51...67b Lykke til, håper appen fungerer bra for dere, jeg er i alle fall veldig fornøyd Anonymkode: 908f2...efc
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 05:08 #7 Skrevet onsdag kl 05:08 Flere som har noen råd, eller rutiner? Anonymkode: beb51...67b
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 05:10 #8 Skrevet onsdag kl 05:10 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Flere som har noen råd, eller rutiner? Anonymkode: beb51...67b Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å kvitte dere med ting dere ikke trenger, og bestemme dere for å holde det ryddig…? Og for Guds skyld slutt å skaffe dere nye ting. Anonymkode: 67c6f...3f6
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:10 #9 Skrevet onsdag kl 06:10 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å kvitte dere med ting dere ikke trenger, og bestemme dere for å holde det ryddig…? Og for Guds skyld slutt å skaffe dere nye ting. Anonymkode: 67c6f...3f6 Det er åpenbart, men det vi trenger er rutiner for rydding og vasking av hele huset. Nå er det veldig ad hoc. Og det er det jeg spør om hjelp til Anonymkode: beb51...67b
the amazing spidermamma Skrevet onsdag kl 06:15 #10 Skrevet onsdag kl 06:15 Hva med kjøpestopp i en periode?
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:33 #11 Skrevet onsdag kl 07:33 Når jeg ser noe nytt jeg har lyst på, tenker jeg alltid på hvor den tingen skal plasseres i huset. Hvis jeg da ikke umiddelbart har løsningen på det, lar jeg være å kjøpe. Gjøre rent gjør vi fast hver torsdag. Har også robotstøvsuger som støvsuger kjøkken, stue og gang daglig. Anonymkode: cb403...41b
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:42 #12 Skrevet onsdag kl 07:42 Vi vasker 2.etg på torsdag og 1.etg på fredag, ungene tar rommene sine selv. Bytter på sengene annenhver søndag. Ellers prøver jeg å følge regelen om at når man kjøper noe nytt så må det gamle ut. Kan ikke bare fylle på og fylle på. Jeg er ikke fan av minimalistiske hjem, men trenger ikke være maksimalistisk heller. En mellomting er fin. Minst mulig åpne hyller, kommoder, skap og kurver man kan gjemme ting bak gir et ryddigere uttrykk. Jeg kjøpte en hvit kommode på ikea og satte i stuen. Sikker helt feil interiørmessig, men et sted å ha ungenes småting er gull. De vet hvilken skuff det er tegnesaker, modelleire, perler osv, men vi slipper se det når det ikke er i bruk. Nederste hylle i bokhylla ble lekeoppbevaring. Kjøpte kurver på ikea som er fyllt med figurer, småbiler osv. Faste plasser på ting og rydde hver gang man går forbi noe rot. Ikke tråkk over og spar rotet til en annen gang, man må holde det sånn rimelig hverdagsryddig. Anonymkode: 73877...e0e
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:43 #13 Skrevet onsdag kl 07:43 Lage en plan over vasking. Bad vaskes mandag, kjøkkengulv og stue på tirsdag. Kjøkkenbenk vaskes hver kveld før dere legger dere. Sett ting på plass med en gang det ikke brukes. Anonymkode: 771ac...b91
Superdolly Skrevet onsdag kl 12:07 #14 Skrevet onsdag kl 12:07 For å gjennomføre rydding og vasking er det enklest å lage seg en rutine som man følger slavisk. Da mine barn var små, hadde vi en fast timinutters rydding hver kveld. Da deltok alle i familien, både voksne og barn. Vi satte på timer og ryddet ti minutter. For oss var det mest praktisk å gjøre dette før barne-tv, og barna visste at når klokka ringte var de ferdige og kunne se på TV. Etter hvert som rutinen satte seg, ble også barna flinke til å utnytte denne tida og dette var nok til å holde det grunnleggende ryddig i heimen. Jeg liker å ta rengjøringen rett før helg, så her vaskes gulvene enten torsdag eller fredag etter jobb. Vi har robotstøvsuger som vi kjører hver dag mens vi er på jobb, så det er ganske greit her ellers. Jeg tenker at når du/ dere skal lage rutiner for dette, må dere ta i betraktning resten av livet deres. Hvilke(n) ettermiddag(er) passer det for dere å ta rengjøringen på? Det er ikke lurt å velge torsdag hvis torsdag er den dagen et av barna skal på trening og et annet på kulturskoletime og de voksne må kjøre i skytteltrafikk hele ettermiddagen til godt utpå kvelden. Er timinuttersrydding noe som passer for dere? Hvis ikke må dere jo bare finne på noe annet. Men det er altså bare å sette seg ned og bestemme seg for hvordan man vil gjøre det, og så følger man planen slavisk i starten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå