Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:06 #1 Skrevet tirsdag kl 19:06 Før kunne jeg sende e-konsultasjon til fastlegen, men så skrudde han det av for sikkert 1 års tid siden. Jeg spurte om det da jeg var hos han og da sa han noe sånt som at de hadde fått krav om at de skulle se pasientene sine mer fysisk og at han derfor hadde skrudd det av. Jeg fikk inntrykk av at dette gjaldt alle fastlegene i hele landet, men stemmer det? Anonymkode: 00fa7...c63
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:08 #2 Skrevet tirsdag kl 19:08 Nei, jeg kan nå fastlegen min både via Helsenorge og Pasientsky. Anonymkode: d6135...3db
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:11 #3 Skrevet tirsdag kl 19:11 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg kan nå fastlegen min både via Helsenorge og Pasientsky. Anonymkode: d6135...3db Merkelig. Skjønner ikke helt hvorfor han har skrudd det av da? Anonymkode: 00fa7...c63
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:23 #4 Skrevet tirsdag kl 19:23 Nei. De fleste av mine konsultasjoner er elektroniske. Anonymkode: dff7c...5d1
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:33 #5 Skrevet tirsdag kl 19:33 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei. De fleste av mine konsultasjoner er elektroniske. Anonymkode: dff7c...5d1 Tror dere han har skrudd det av bare for meg da? Jeg har ikke brukt det så mye heller... Anonymkode: 00fa7...c63
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:42 #6 Skrevet tirsdag kl 19:42 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Tror dere han har skrudd det av bare for meg da? Jeg har ikke brukt det så mye heller... Anonymkode: 00fa7...c63 Lite sannsynlig, men det kan jo ingen her vite sikkert. Anonymkode: dff7c...5d1
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:43 #7 Skrevet tirsdag kl 19:43 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Lite sannsynlig, men det kan jo ingen her vite sikkert. Anonymkode: dff7c...5d1 Nei, sant det blir jo bare spekulasjoner. Er bare så upraktisk å måtte bestille fysisk time for alt. Anonymkode: 00fa7...c63
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:53 #8 Skrevet tirsdag kl 19:53 Du kan jo alltids bytte lege. Anonymkode: dff7c...5d1
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:54 #9 Skrevet tirsdag kl 19:54 Nei, den er i bruk hos legen min. Men noen leger har kanskje måttet begrense det litt pga tidsbruk? Det er jo begrenset hvor mange slike de har tid til på en dag, det kommer jo i tillegg til pasientene på kontoret... Anonymkode: 81acc...5f9
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:54 #10 Skrevet tirsdag kl 19:54 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo alltids bytte lege. Anonymkode: dff7c...5d1 Er lange ventelister. Anonymkode: 00fa7...c63
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:56 #11 Skrevet tirsdag kl 19:56 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, den er i bruk hos legen min. Men noen leger har kanskje måttet begrense det litt pga tidsbruk? Det er jo begrenset hvor mange slike de har tid til på en dag, det kommer jo i tillegg til pasientene på kontoret... Anonymkode: 81acc...5f9 Men er det ikke raskere å besvare en e-konsultasjon enn å ha en fysisk konsultasjon på kontoret da? Anonymkode: 00fa7...c63
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:56 #12 Skrevet tirsdag kl 19:56 Fastlegen min har det og han svarer gjerne i løpet av under en time. Kjemepraktisk for meg og antagelig også for han. Jeg spør jo bare om ting han ikke trenger å se meg for. Anonymkode: 5677e...6f9
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:03 #13 Skrevet tirsdag kl 20:03 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Fastlegen min har det og han svarer gjerne i løpet av under en time. Kjemepraktisk for meg og antagelig også for han. Jeg spør jo bare om ting han ikke trenger å se meg for. Anonymkode: 5677e...6f9 Ja, akkurat! Anonymkode: 00fa7...c63
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:30 #14 Skrevet tirsdag kl 20:30 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Fastlegen min har det og han svarer gjerne i løpet av under en time. Kjemepraktisk for meg og antagelig også for han. Jeg spør jo bare om ting han ikke trenger å se meg for. Anonymkode: 5677e...6f9 `Kan du gi noen eks på hva slags ting? Jeg har aldri brukt e-konsultasjon, kanskje jeg og skal teste det. Anonymkode: ead07...a20
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:37 #15 Skrevet tirsdag kl 20:37 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): `Kan du gi noen eks på hva slags ting? Jeg har aldri brukt e-konsultasjon, kanskje jeg og skal teste det. Anonymkode: ead07...a20 Jeg har spurt om resept på vaksine, om endring av medisindose og resept for noe enkelt jeg hadde hatt før men som jeg ikke kunne be om fornyelse av resept for. Anonymkode: 5677e...6f9
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 05:25 #16 Skrevet onsdag kl 05:25 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Men er det ikke raskere å besvare en e-konsultasjon enn å ha en fysisk konsultasjon på kontoret da? Anonymkode: 00fa7...c63 Joda, hvis det hadde erstattet en fysisk konsultasjon. Noen få bruker muligheten omtrent som en chatløsning. Noen forsøker å bruke den til problemer som krever en time, og blir frustrerte når de får beskjed om å bestille time. Noen bruker den i tillegg til fysiske timer, slik at en fysisk konsultasjon erstattes av en fysisk konsultasjon og 2-3 ekonsultasjoner. Nyansert fremstilling både av positive og negative sider: https://www.legeforeningen.no/om-oss/fond-og-legater/allmennmedisinsk-forskningsfond/forskningsnytt/2025/slik-opplever-fastleger-den-nye-digitale-hverdagen/ Anonymkode: 7fce4...52e
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 08:28 #17 Skrevet onsdag kl 08:28 Ja, hele legesenteret hvor jeg går har skrudd av e-konsultasjon. Forstår ikke hvorfor de har gjort det, nå blir akutt timer misbrukt siden det er 5 - 6 ukers ventetid for å få vanlig time hos legen. Pga legemangel har jeg stått 4 år i kø for ny fastlege, så ikke så enkelt å bytte lege heller. Anonymkode: 20a7a...fbd
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 11:38 #18 Skrevet onsdag kl 11:38 Det er borte her også, så definitivt ikke bare deg. Anonymkode: efaf4...57e
Monarch Skrevet torsdag kl 19:19 #19 Skrevet torsdag kl 19:19 Samme her, og fikk omtrent samme svaret
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:27 #20 Skrevet torsdag kl 19:27 Anonym bruker skrev (På 25.6.2025 den 7.25): Joda, hvis det hadde erstattet en fysisk konsultasjon. Noen få bruker muligheten omtrent som en chatløsning. Noen forsøker å bruke den til problemer som krever en time, og blir frustrerte når de får beskjed om å bestille time. Noen bruker den i tillegg til fysiske timer, slik at en fysisk konsultasjon erstattes av en fysisk konsultasjon og 2-3 ekonsultasjoner. Nyansert fremstilling både av positive og negative sider: https://www.legeforeningen.no/om-oss/fond-og-legater/allmennmedisinsk-forskningsfond/forskningsnytt/2025/slik-opplever-fastleger-den-nye-digitale-hverdagen/ Anonymkode: 7fce4...52e Dette gir mening. Med e-konsultasjon kunne vi få svar på spørsmål samme ettermiddag, nå må vi vente på ledig time og det blir fort tre-fire uker. Klart man kontakter legen mye sjeldnere da. Muligheten for å sende spørsmål var veldig bra for oss, men må ha gitt mye ekstraarbeid for legene. Anonymkode: efaf4...57e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:02 #21 Skrevet torsdag kl 20:02 Min fastlege har e-konsultasjon på i arbeidstiden. Ikke i helger og før/etter arbeidstid. Før hadde hun det åpent hele tiden. Skjønner godt at hun bare har åpent for det i vanlig arbeidstid. Anonymkode: d04d9...f12
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:06 #22 Skrevet torsdag kl 20:06 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Min fastlege har e-konsultasjon på i arbeidstiden. Ikke i helger og før/etter arbeidstid. Før hadde hun det åpent hele tiden. Skjønner godt at hun bare har åpent for det i vanlig arbeidstid. Anonymkode: d04d9...f12 Det skjønner ikke jeg, det er jo bare å la være å svare utenfor arbeidstid. det står jo at det kan ta opptil 5 dager å få svar, Anonymkode: ead07...a20
Anonym bruker Skrevet fredag kl 04:45 #23 Skrevet fredag kl 04:45 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det skjønner ikke jeg, det er jo bare å la være å svare utenfor arbeidstid. det står jo at det kan ta opptil 5 dager å få svar, Anonymkode: ead07...a20 Problemet er de som ikke skjønner det, ikke leser det som står, eller som forventer at den blir behandlet raskere. Da blir det hissige telefoner og klaging over at det tar lang tid å få svar. Eller verre, de skriver om ting som virkelig burde vært tatt med legevakt. Anonymkode: 7fce4...52e
*Miss Marple* Skrevet fredag kl 05:19 #24 Skrevet fredag kl 05:19 Min fastlege bruker e-konsultasjon. Det er helt supert når man trenger å kommunisere om kjente tilstander, det sparer både henne og meg for mye tid. Jeg tar alltid kontakt via Helsenorge, så avgjør hun om vi skal ha fysisk eller digital time.
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:00 #25 Skrevet fredag kl 07:00 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det skjønner ikke jeg, det er jo bare å la være å svare utenfor arbeidstid. det står jo at det kan ta opptil 5 dager å få svar, Anonymkode: ead07...a20 Om de får veldig mange flere henvendelser er det ikke sikkert de rekker å svare på fem dager heller, om de skal svare innenfor vanlig arbeidstid. Da blir det for mye ekstraarbeid. Anonymkode: efaf4...57e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå