Gå til innhold

Hvor farlig er det å gå ute om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, sikkert 1) Ett dumt spørsmål og 2) Vanskelig å svare på, men jeg spør nå likevel. Sliter med å sove, vurderer gå en tur ut nå (kl snart 01:00). Men er det litt dumt sånn egentlig? Eller er det stort sett ikke noe å bekymre seg for? Bor i en mellomstor by med ca 70 000 innbyggere, sjeldent man hører om dårlige ting som skjer.

Anonymkode: 5b91c...585

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått en tur jeg. 

Anonymkode: 95d5a...cad

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ville gått en tur jeg. 

Anonymkode: 95d5a...cad

Så en kan si at det er forholdsvis trygt og ikke noe å bekymre seg for? Jeg er i utgangspunktet litt mørkeredd av meg sånn egentlig. 

Skrevet

Jeg liker ikke gå alene på natta. Bor på rolig sted. Mest redd for grevling og rev. 

Anonymkode: e6ebe...0c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg liker ikke gå alene på natta. Bor på rolig sted. Mest redd for grevling og rev. 

Har hørt flere er redd for grevling, det behøver man ikke å være med mindre man er er lite barn eller en katt.

Men rev? Hvordan er det mulig å være redd for rev?

Anonymkode: 63f78...00d

Skrevet

Har hørt flere er redd for grevling, det behøver man ikke å være med mindre man er er lite barn eller en katt.

Men rev? Hvordan er det mulig å være redd for rev?

Folk er redde for det de er redde for. Det finnes folk som er redde edderkopper. Har du sett hvor liten en edderkopp er?! Likevel er folk redde de. Og det er faktisk lov å være redd edderkopper. Det er også lov å være redd rev.

Anonymkode: b0a89...e7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Folk er redde for det de er redde for. Det finnes folk som er redde edderkopper. Har du sett hvor liten en edderkopp er?! Likevel er folk redde de. Og det er faktisk lov å være redd edderkopper. Det er også lov å være redd rev.

Ja, men når det gjelder edderkopper er det instinkt i oss som gjør oss redde fordi det finnes farlige edderkopper. 

Rever er jo ikke farlige. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Altså, sikkert 1) Ett dumt spørsmål og 2) Vanskelig å svare på, men jeg spør nå likevel. Sliter med å sove, vurderer gå en tur ut nå (kl snart 01:00). Men er det litt dumt sånn egentlig? Eller er det stort sett ikke noe å bekymre seg for? Bor i en mellomstor by med ca 70 000 innbyggere, sjeldent man hører om dårlige ting som skjer.

Jeg ville ikke ha gått ut i byen om natten. 

Skrevet

Jeg ville ikke ha gått ut i byen om natten. 

Jeg bor ikke midt i byen, men i utkanten, ville du fortsatt ikke gått ut?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor ikke midt i byen, men i utkanten, ville du fortsatt ikke gått ut?

Jeg ville ikke gått ute om natten noe sted, antageligvis. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, men når det gjelder edderkopper er det instinkt i oss som gjør oss redde fordi det finnes farlige edderkopper. 

Det finnes ingen farlige edderkopper i Norge. 

Anonymkode: d4623...2c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes ingen farlige edderkopper i Norge. 

Anonymkode: d4623...2c4

You don’t say…

Du får fortelle dette til dna-et vårt og se om det vil endre seg i løpet av noen dager. 

Skrevet

Jeg går alene om natten. Jeg bor i Bergen (ikke midt i sentrum) og går uten kvaler alene både i bydelen min og store deler av sentrum på natten. Sannsynligvis farligere å kjøre bil på natten (uten at jeg har statistikk som støtter min påstand).

Anonymkode: 76cb6...bc0

Skrevet

Her er det så mange asylsøkere fra krigsherjede land, at nei. Jeg går ikke ut på kvelden. Har lyst til å gå tur i parken her, men har sluttet med det. 

De siste fem årene har helt uskyldige folk blitt drept i byen her. Ene satt i bilen sin på parkeringsplassen, en fyr åpnet døren og knivstakk perosnen til døde. Helt tilfelsig person.  

Anonymkode: 34c50...66d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er redd hunder, hunder er vell heller ikke farlig? Jeg mener at jo, noen hunder er farlig 

Anonymkode: c756f...c35

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er redd hunder, hunder er vell heller ikke farlig? Jeg mener at jo, noen hunder er farlig 

Anonymkode: c756f...c35

Hunder er livsfarlige, så jo det gir mening.

Å være redd for rev er som å være redd for katter. 

Skrevet

Fobi er angst for og unngåelse av situasjoner, naturfenomener, gjenstander eller dyr. Det er en form for frykt som er overdreven i forhold til situasjonen, ikke minsker ved fornuftige forklaringer og overtalelser, er utenfor viljemessig kontroll og som fører til unngåelse av den fryktede situasjonen. Mildere tilfeller der frykten ikke hemmer livsutfoldelsen kalles fobisk frykt.
https://snl.no/fobi

Fobi er, kort forklart, irrasjonell frykt. Den er ikke rasjonell. Var den rasjonell, som at "jeg vil ikke gå forbi den hunden som står og bjeffer og glefser etter folk utenfor butikken", så var det logisk og rasjonell frykt, ikke fobi. Fobi er det først når frykten ikke kan forklares rasjonelt.

Hvis noen prøver å rasjonalisere fobi så har de misforstått hva fobi er for noe. Som for eksempel, "araknofobi", fobi for edderkopper. Det er en irrasjonell frykt for små insekter innen edderkoppefamilien. Det er ikke dumt, det er bare sånn. Noen har agorafobi, irrasjonell frykt for høyder. Selv om de er på trygg grunn føler de en enorm angst når de befinner seg på høye høyder. Nyctofobi er fobi for mørket. Mørket er ikke farlig i seg, men det er en irrasjonell frykt for at det skal være noe der. Det er bare sånn. Å prøve å forminske noens fobi er arrogant og stygt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg går alene om natten. Jeg bor i Bergen (ikke midt i sentrum) og går uten kvaler alene både i bydelen min og store deler av sentrum på natten. Sannsynligvis farligere å kjøre bil på natten (uten at jeg har statistikk som støtter min påstand).

Anonymkode: 76cb6...bc0

Går du ofte?

Skrevet

Jeg bor i Oslo og er ofte ute om natten i nabolaget med bikkja. Rolig nabolag. Det hender det kommer en ustø person som har vært på byen forbi og hilser pent, eller jeg ser rådyr eller rev. Innimellom en grevling. 
Jeg gikk mye i sentrum alene nattestid da jeg var yngre. Har aldri opplevd noe skummelt. Nå er jeg ikke på byen mer. 
Egentlig er jeg glad i å være ute om natten. 

Anonymkode: cdece...745

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Både rev og grevling er mye mer redd for deg, enn du for den. Skulle du klare å overraske en av disse i et hjørne dyret knapt kan komme unna deg fra, så kan de nok bite, men det er veldig, veldig tvilsomt at man "fanger" disse i et hjørne. De hører og sanser mye bedre enn deg, og stikker av lenge før du i nær nok til å presse dem fast i et hjørne. 

Ingen grunn til å la disse hindre deg i å gå ut om natten. Det eneste dyret jeg ville fryktet utendørs nattetider, går på to bein og kalles mennesker. 

Anonymkode: 52aa0...63b

Skrevet

Kom nettopp inn etter en tur ut, koselig, møtte jo på ett par biler da så føltes ikke så ubehagelig ut. Tror nok jeg hadde slitt litt mer når det er litt mer midt på natten.

Skrevet

Jeg går alltid om natten når jeg ikke får sove. Det hjelper for hodet og er en deilig ro. Jeg tar med meg hunden, det gir meg en form for trygghet. De eneste vi møter på er grevling, katter og rådyr. 

Anonymkode: c2932...37d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg går alltid om natten når jeg ikke får sove. Det hjelper for hodet og er en deilig ro. Jeg tar med meg hunden, det gir meg en form for trygghet. De eneste vi møter på er grevling, katter og rådyr. 

Anonymkode: c2932...37d

Ja, samme her - det med at det hjelper for hodet når jeg ikke får sove. Veldig koselig med hund da, skulle gjerne hatt det.

Skrevet

Det hender jo en sjelden gang at mennesker blir bitt av rev… Selv er jeg mer redd elg og løshunder. Elgen kan godt finne på å gå i gata her jeg bor, og det har vært flere episoder med aggressiv elg her. 
Liker å gå tur ute om natta, men føler meg litt mer ubeskytta liksom.

Anonymkode: 4d76a...a04

Skrevet

Skulle ønske jeg turte å gå ute om natten av og til. Det er jo deilig og stille, om sommeren helt nydelig.

Bor i en rolig bydel i Oslo, men likevel… en vet aldri hvem som kommer gående fra nattbussen eller kjører rundt. I mine yngre dager hadde jeg nok ikke tenkt så mye over det, men nå har jeg blitt mer pysete. 

Anonymkode: bead3...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...