Gå til innhold

Lære seg å like trening eller bare satse på disiplin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som trener regelmessig hva er deres erfaring med det å få til å trene regelmessig og varig? Er det mulig å lære seg å like å trene eller bør man heller satse på disiplin og gjøre treningen som en vane?

Anonymkode: ce3d0...c80

Skrevet

Disiplin kom først. Så kom vanen. Og til sist kjærligheten til trening.

Anonymkode: a1c74...0b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lang tid tok de ulike stadiene? 

Anonymkode: ce3d0...c80

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Samme her. Det tok flere år, før kjærligheten til trening kom.

Anonymkode: 04cd1...e77

Skrevet

Jeg liker å trene når jeg bare kommer meg av sted på trening, men jeg er en latsabb med startvansker, så det er disiplin som gjør at jeg trener.

Anonymkode: 00239...aea

Skrevet

Start veldig forsiktig med den tanken om at dette er et evigvarende prosjekt. Selv startet jeg med å bytte ut noen transportetapper med gange, hver dag. Jeg droppet å kjøpe transportkort, hørte på podcast og gikk. La inn en løpetur i uken. Den tok jeg i rolig tempo, og målet var å ha det gøy med musikk på ørene og ikke noe mål om store prestasjoner. La til slutt inn styrke. Dette var i form av gruppetimer. Jeg la inn en time per uke med en treningsvenninne. La inn badstutur som belønning.

Dette ble for meg noe hyggelig og varig. Har utelukkende dårlige erfaringer med disiplin og selvpine. Det må gi mersmak hver gang, og det får man ikke om man går ut for hardt eller det får negative assosiasjoner. Er formen på bånn, tenk at det er bedre å gjøre litt enn ingenting den dagen. Lytt til kroppen og syklus.

Anonymkode: b8773...904

Skrevet

En god god kombinasjon tenker jeg. Det er jo fint å finne noe man liker. For meg er det mer ork å løpe for å komme i form enn å gå på en artig gruppetime eller fjelltur. Har brukt sistnevnte for å komme i gang, og få såpass god kondis at det ikke er helt forferdelig å løpe lenger. Har også lagt inn styrketrening, der er motivasjonen det å klare å løfte tyngre og tyngre, i tillegg til at det hjelper mot vondter i en aldrende kropp. MEN selv om jeg er blitt glad i å trene, så trenger jeg innimellom disiplin for å komme meg avgårde og ut. Nå er vel i grunn «redselen» for å måtte begynne helt på nytt om jeg ikke holder på regelmessig som hjelper meg de dagene jeg sliter med å komme meg ut av huset. Og så syns jeg det er ok å få trent så tidlig som mulig på dagen, da er risikoen for å utsette/droppe det lavere for meg iallfall.

Anonymkode: 93ad2...920

Skrevet

Disiplin er nøkkelen. Jeg har trent ofte og fast i mange år. I noen perioder elsker jeg det, i andre perioder er det et ork. Man kan ikke stole på at kjærligheten til trening skal være der hele tiden. Da er det disiplinen du må ty til.

Anonymkode: abbe8...0e8

Skrevet

For meg er det disiplin som er det viktigste. Jeg kom i gang med trening ved å bestemme meg for to dager hvor jeg skal trene før jobb. Fordelen ved å trene om morgenen er at jeg ikke rekker å kjenne på om jeg er for sliten, for jeg våkner ikke ordentlig før jeg er i gang. Liker det litt bedre nå enn da jeg startet for et år siden, men det er fortsatt et ork og noe jeg gjør fordi jeg vet jeg må. Får motivasjon an å kjenne at kroppen fungerer bedre enn før og at ting som ikke var mulig for et år siden, er lett å gjøre nå. 

Anonymkode: fe580...941

Skrevet

Begge deler her også. Er veldig glad i effekten trening har. Og kjenner hvor bra det er for fysisk og mental helse. Men må bruke disiplin også. Ikke alle dager det er like lett å komme seg ut. Da tenker jeg at tar en tur, og hvis jeg vil kan jeg stoppe etter 30 min. Nesten ute unntak endrer lysten seg når jeg er i gang og jeg fullfører økta. 

Anonymkode: 4f2d1...6f6

Skrevet

Disiplin definitivt her. 

Anonymkode: c4c5e...8c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...