Gå til innhold

Vanlig å få så lite informasjon som pasient på sykehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ble innlagt på sykehus ca kl 14:00 og jeg fikk ikke noe ordentlig informasjon om tilstanden min før kl 12 dagen etter da jeg fikk snakke med legen. Jeg fikk vite diagnose, men ikke hvor alvorlig det var eller hvor omfattende. Da jeg spurte sykepleierene så sa de bare at de ikke visste, at jeg måtte vente til jeg fikk snakke med lege eller at det skulle gå bra siden jeg nå var på sykehus. Er dette vanlig? Hva er deres erfaring?

Anonymkode: 8c618...028

Skrevet

Ja, sykepleiere har ikke lov til å informere deg om diagnosen, det må lege gjøre.

Skrevet
Østerdølen skrev (6 minutter siden):

Ja, sykepleiere har ikke lov til å informere deg om diagnosen, det må lege gjøre.

Så upraktisk. Hvorfor har de ikke lov til det?

Skrevet

Det kan være helt kaotisk travelt i akuttmottaket på sykehuset. Dersom din tilstand er avklart og under kontroll vil man ofte ikke bruke ytterligere tid på deg på et travelt skift. Det er bra - da er det ikke kritisk for deg. Da er det legen på posten du er innlagt på som snakker med deg på visitten som regel en gang i løpet av formiddagen.

Anonymkode: 1013a...330

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så upraktisk. Hvorfor har de ikke lov til det?

Fordi de ikke har den nødvendige utdanning til å diagnostisere.

Anonymkode: 97d57...db0

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det kan være helt kaotisk travelt i akuttmottaket på sykehuset. Dersom din tilstand er avklart og under kontroll vil man ofte ikke bruke ytterligere tid på deg på et travelt skift. Det er bra - da er det ikke kritisk for deg. Da er det legen på posten du er innlagt på som snakker med deg på visitten som regel en gang i løpet av formiddagen.

Anonymkode: 1013a...330

Ok, det er jo forståelig. Da vet jeg det.

Skrevet

Nå har ikke jeg vært så mye på sykehus, men jeg og de i min familie som har vært det de gangene vi har, har ventet på svar til legen har «runden» sin. Er det akutt utenom, så blir legen tilkalt av en sykepleier. Selv etter runden og du blir utskrevet, kan det også være du må vente på time hos spesialist for oppfølging og mer informasjon i etterkant. 

Anonymkode: 49c4f...b1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Fordi de ikke har den nødvendige utdanning til å diagnostisere.

Anonymkode: 97d57...db0

Men hvis diagnosen allerede er stilt og det står i journal hvor alvorlig det er osv? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men hvis diagnosen allerede er stilt og det står i journal hvor alvorlig det er osv? 

Det er bare slik, legen diagnostiserer og informerer.

Skrevet
Østerdølen skrev (13 minutter siden):

Det er bare slik, legen diagnostiserer og informerer.

Okei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...