Anonym bruker Skrevet 23. juni #26 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det du beskriver her forteller at det eneste du ser er bjelken i eget øye. Koronastøtte og trygdesnylting er bagateller i det store bildet. Norge har alltid vært en liten og fattig nasjon. Det eneste som har skjedd er at oljeinntektene har gjort at vi i moderne tid kan bevilge oss lønninger som er langt høyere enn det verdiskapingen tilsier. Alle har fått mye høyere lønn, uten hensyn til verdiskaping. Det vil gjøre at Norge faller tilbake til sin fattigdom rimelig raskt når oljeinntektene faller bort. Oljefondet er allerede bundet opp til å betale framtidig trygd og pensjon. Vi kunne investert i moderne og effektiv infrastruktur, stimulert til nyskaping og eksportrettede arbeidsplasser. Stimulert familier til å føde flere innbyggere i landet. I stedet for har vi investert i høyere lønn uavhengig av innsats, risiko og verdiskaping. Det er trygge arbeidsplasser i staten som er vår investering. Det vil aldri være lønnsomt. Aldri. Å snakke om en kultur som om det er noe staten har gitt oss, og ikke skapt selv, og om at de få som skaper verdier i landet er bemidlede egoister, det forteller det meste. Anonymkode: 1bd7d...a25 Dette har veldig lite med innlegget mitt å gjøre. Jeg snakker på ingen måte om en kultur staten har gitt oss, men en som i høyeste grad har vokst frem og eksisterer i privilegerte miljøer. Min erfaring er at en heller ikke der, i miljøer der det er vanlig å starte nye selskaper er fokus på bærekraftig utvikling og gevinst for samfunnet, fokuset er “kan jeg tjene penger på dette?”. Det kan kanskje se ut som et godt grunnlag for innovasjon at en har lav terskel for å opprette nye selskap, men i realiteten går en ikke videre med konsepter som ikke gir avkastning på kortere sikt. Verdiskaping handler ikke bare om aktivitet som genererer konkrete og målbare verdier på kort sikt. Høyresiden snakker om innovasjon men bygger ned kultur og estetiske fag i skolen, den delen av fagplanen som stimulerer til fantasi og evne til å ta andre perspektiv, som igjen stimmulerer innovasjon. Nå går de nok en gang til valg på “mer læring i skolen” som i praksis betyr “mer av det vi vet ikke fungerer”. Bare sånn jf innlegget ditt over; hvem er det du tror sitter i kulturrådet? Det er ikke politikere. Anonymkode: 4858a...9c8
Anonym bruker Skrevet 23. juni #27 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men hvor er de hotte historiene fra venstresidens krumspring når valget nærmer seg? Kapitalistene flykter landet, og har ikke tilgang til en eneste dagsavis. Det er sosialistene som sitter i avisredaksjonene, i tv-kanalene og i kulturråd. Det er disse som styrer massene. Tvilsomme klimaeksperimenter i milliardklassen, mange ganger i året, mens skoler legges ned, og skattene øker. Der har du noen åpenbare eksempler på venstresidens prosjekter. Anonymkode: 1bd7d...a25 LO-skandalen er nå. At denne filmen som har premiere rett før valget skal gjøre en forskjell tror jeg ingenting på, en må velge å gå på kino å se den. Jeg ba om konkrete eksemper på det du fremstiller som korrupsjon, ikke løse påstander. Anonymkode: 4858a...9c8
Anonym bruker Skrevet 23. juni #28 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Nei, men dette bør vi være ferdig med. Han ble ikke akkurat mangemillionær. Det er den bevisste bruken av medier for å drive sosialistisk valgkamp og meningspåvirkning som er feil. Hvorfor får vi ikke, tett opp mot valg, serier om LO-lederen som drar til Tyrkia for å fikse tennene sine, og statsminister Støre som bruker polakker til å male hytta, eller håver inn på sine arvede aksjer? Eller om SV-leder som bevilger ekstra til sin vennekrets. Det finnes utallige historier om alle politikere, ingen av dem er bedre enn andre. Derfor er det berettiget å spørre seg hvorfor en skal koke ekstra suppe på høyresiden når valg nærmer seg? Det er fordi mediene er styrt av sosialistene som sitter på våre penger, og fordeler dem. Da er det viktig at disse nissene får fortsette å dele pengene ut til sine allierte. Det er dette som truer demokratiet. Dette, og elendige politikere, uten ansvarlighet, men kun fokus på å få makt, dvs kontroll på mest mulig av pengene som er i samfunnet. Ikke for å fordele "rettferdig", nei, først og fremst for at pengene skal innom dem hele tiden. Det er sosialistenes metode, sikre at mest mulig penger MÅ innom politikerne. Det er praktisk, da kan de enkelt trylle bort noen milliarder her og der. Til egne fantasifulle drømmer. Anonymkode: 1bd7d...a25 Jeg kan ikke si mer enn god bedring. Anonymkode: 30516...210
Anonym bruker Skrevet 23. juni #29 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Så du vil ha et samfunn hvor alle går på trygd? Jeg skjønner at det er trygt og godt. Det er det handler om. Ikke å sparke i en eller annen retning. Jeg ønsker meg et samfunn hvor færrest mulig behøver trygd. Anonymkode: 1bd7d...a25 Nei, det har jeg virkelig ikke sagt. Anonymkode: 6cfe7...cb2
Anonym bruker Skrevet 23. juni #30 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Personlig syns jeg det er artig at folk som er veldig bekymret for at landet går konk på grunn av sårbare privatpersoner, ikke leer et øyelokk når eiere av store bedrifter til eksempel tar i mot tilskudd fra staten og permitterer ansatte å komme seg gjennom en pandemi de ikke trenger støtte eller permitteringer for å komme seg gjennom. Det må jo være lov å profittere på en internasjonal krise ved å stjele fra fellesskapet og sette sine ansatte i en vanskelige situasjon. Hvorfor skulle de ikke ta i mot noe de ble tilbudt liksom? Og det er vel kanskje også problemet. For på et vis så ser en vel kanskje bjelken i eget øye og forstår ikke at den kommer av en kultur som begrenser seg til privilegerte og bemidlede. Fordi en selv mener en har rett til å sko seg ford “en skaper arbeidsplasser”, går en ut fra at en hver velferdsordning vil bli utnyttet i stor grad. Jeg er høyt utdannet og er tidvis i et miljø med mange privilegerte gründere. De har kunnet bygge sine bedrifter på et grunnlag lagt av generasjonene før dem, og de opplever at det gir den rettigheter “vanlige folk” ikke har. I det daglige skriver de av og kjøper inn private ting på firmaet, samtidig som de er dypt bekymret for trygdesnylting. Dobbeltmoralen, om en kan kalle det for dobbeltmoral når trygdesnylting er et såpass oppkonstruert konsept, er ekstremt påfallende. Anonymkode: 4858a...9c8 Jeg stusser på hvor du finner alle de priviligerte grunderne da jeg har vært grunder siden 2002 (bygd opp 3 selskaper), og forutsetninger for å starte selskap i Norge er veldig langt fra dine påstander. Jeg har vært tilknyttet mange grunderparker, acceleratorer og ikke minst jobbet mot investorer, og gjennomgående for alle de gtunderne jeg har truffet har det vært beinhard jobbing, lite lønn i mange år og pantsetting av hjemmet sitt for å få selskapet til å overleve. Jeg har nok møtt og jobbet med over 100 grundere og ikke en av historiene til disse vitner om å være priviligert grunder i Norge. Anonymkode: ba5cd...a39
Anonym bruker Skrevet 23. juni #31 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Fra Aftenposten, 13.de januar, 1983. Den gang da var vi 4 millioner innbyggere. Altså var 20% på folkeetrygd. Hvordan har vi klart oss likevel? Tenk! Det er jo ikke mulig det, å klare seg med så mange på trygd! Det er et mirakel! Hvor mange uføre har vi nå, med et innbyggertall på over 5,5 millioner mennesker? https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/uforetrygd Hvordan skal vi klare oss?! 😲 Det var bedre før. Da klarte vi oss likevel, trass at vi ikke hadde noen enorme oljesummer. Anonymkode: d04af...db3 Men det første tallet ditt gjelder arbeidsledige, pensjonister, enslige forsørgere, sosialstøtte-mottakere og uføretrygdede. Så sammenligner du det tallet kun med de som er uføretrygdet...... Anonymkode: 92bf7...dcb
Anonym bruker Skrevet 23. juni #32 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men det første tallet ditt gjelder arbeidsledige, pensjonister, enslige forsørgere, sosialstøtte-mottakere og uføretrygdede. Så sammenligner du det tallet kun med de som er uføretrygdet...... Anonymkode: 92bf7...dcb Men vi overlevde, gjorde vi ikke? Anonymkode: d04af...db3
Anonym bruker Skrevet 23. juni #33 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): LO-skandalen er nå. At denne filmen som har premiere rett før valget skal gjøre en forskjell tror jeg ingenting på, en må velge å gå på kino å se den. Jeg ba om konkrete eksemper på det du fremstiller som korrupsjon, ikke løse påstander. Anonymkode: 4858a...9c8 Hadia Tajik sin pendlerbolig sak, som advokat burde du virkelig vite bedre. Anniken Huitfeldt sin mann handlet også aksjer mens hun var utenriksminister. Måten Stoltenberg nesten ble sentralbanksjef på. Det ble vel bestemt på en middag hos Gro. Anonymkode: 92bf7...dcb
Anonym bruker Skrevet 23. juni #34 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men vi overlevde, gjorde vi ikke? Anonymkode: d04af...db3 Selvfølgelig, vi fant jo oljen. Den ga oss trygd til hele nasjonen, uansett. Det er det vi har brukt oljeinntektene til, å fordele trygd og ansett folk i offentlig sektor. Noe som i praksis er omtrent det samme. Anonymkode: 1bd7d...a25
Anonym bruker Skrevet 23. juni #35 Skrevet 23. juni For å holde oss til tema: Jeg tviler på at det er andre enn sosialister som vil tenke at en slik film er tilfredsstillende underholdning. Derfor vil den ikke ha nevneverdig innflytelse på valg. Da er det verre når Stoltenberg promoteres for å kamuflere resten av Ap. Den er det mange som går på. Anonymkode: 1bd7d...a25
Anonym bruker Skrevet 23. juni #36 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig, vi fant jo oljen. Den ga oss trygd til hele nasjonen, uansett. Det er det vi har brukt oljeinntektene til, å fordele trygd og ansett folk i offentlig sektor. Noe som i praksis er omtrent det samme. Anonymkode: 1bd7d...a25 Jeg jobber i offentlig sektor. Mener du at jeg like gjerne kunne hevet trygd? Ingen hadde merket om jeg utfører jobben min eller ikke? Anonymkode: cea80...7df
Anonym bruker Skrevet 23. juni #37 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): For å holde oss til tema: Jeg tviler på at det er andre enn sosialister som vil tenke at en slik film er tilfredsstillende underholdning. Derfor vil den ikke ha nevneverdig innflytelse på valg. Da er det verre når Stoltenberg promoteres for å kamuflere resten av Ap. Den er det mange som går på. Anonymkode: 1bd7d...a25 Fordi de blå er klokere enn de som stemmer rødt? Anonymkode: cea80...7df
Anonym bruker Skrevet 23. juni #38 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg stusser på hvor du finner alle de priviligerte grunderne da jeg har vært grunder siden 2002 (bygd opp 3 selskaper), og forutsetninger for å starte selskap i Norge er veldig langt fra dine påstander. Jeg har vært tilknyttet mange grunderparker, acceleratorer og ikke minst jobbet mot investorer, og gjennomgående for alle de gtunderne jeg har truffet har det vært beinhard jobbing, lite lønn i mange år og pantsetting av hjemmet sitt for å få selskapet til å overleve. Jeg har nok møtt og jobbet med over 100 grundere og ikke en av historiene til disse vitner om å være priviligert grunder i Norge. Anonymkode: ba5cd...a39 Vi snakker nok om ulike miljø. Her er det stort sett snakk om folk som har veldig velståande familier som har gjort det du snakker om for flere generasjoner siden og lykkes. De starter selskaper og kjøper nyoppstartede selskaper for å se om det er noe å hente, ikke fordi de brenner for det som skapes. Anonymkode: 4858a...9c8
Anonym bruker Skrevet 23. juni #39 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig, vi fant jo oljen. Den ga oss trygd til hele nasjonen, uansett. Det er det vi har brukt oljeinntektene til, å fordele trygd og ansett folk i offentlig sektor. Noe som i praksis er omtrent det samme. Anonymkode: 1bd7d...a25 Haha Jeg har mange år bak meg i offentlig sektor, og joda, det er tidvis et tungrodd system og det genereres ikke inntekter, men fy flate som folk jobber og ikke minst brenner for brukerne sine. Offentlig sektor har en helt annen funksjon enn privat sektor, det er som å sammenligne poteter og bananer. Offentlig sektor er nok for topptung, og fordi det offentlige og det private er som bananer og poteter i forhold til hverandre, har forsøkene på å implementere metoder (og ikke minst krav om inntjening) fra det private gjort mye skade. Anonymkode: 4858a...9c8
Anonym bruker Skrevet 23. juni #40 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Vi snakker nok om ulike miljø. Her er det stort sett snakk om folk som har veldig velståande familier som har gjort det du snakker om for flere generasjoner siden og lykkes. De starter selskaper og kjøper nyoppstartede selskaper for å se om det er noe å hente, ikke fordi de brenner for det som skapes. Anonymkode: 4858a...9c8 Mao så er det oppkjøpere og investorer du snakker om og ikke grundere. Anonymkode: ba5cd...a39
Anonym bruker Skrevet 23. juni #41 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Mao så er det oppkjøpere og investorer du snakker om og ikke grundere. Anonymkode: ba5cd...a39 De er også gründere, men har hele tiden sideprosjekter. De liker nok å fremstille seg som gründere mer enn noe annet, men de har startet sine suksessrike selskaper langt oppe i systemet med mange flere åpne dørerer enn en hvilken som helst gründer med en visjonæ. Jeg skulle nok presisert det tydeligere. Anonymkode: 4858a...9c8
Anonym bruker Skrevet 23. juni #42 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Hadia Tajik sin pendlerbolig sak, som advokat burde du virkelig vite bedre. Anniken Huitfeldt sin mann handlet også aksjer mens hun var utenriksminister. Måten Stoltenberg nesten ble sentralbanksjef på. Det ble vel bestemt på en middag hos Gro. Anonymkode: 92bf7...dcb Det der er hovedsakklig eksempler på at pressen også dekker denne typen blemmer fra venstresiden. “Alle” hadde pendlerbolig, Hadja Tajik var ikke alene, hvorfor ble det mer fokus på hennes sak? Om hun (usikker på om jeg tenker på Tajik som sosialist, men greit) og jeg ikke var sosialistee ville jeg nok sagt at det handlet om en agenda hos pressen. Fordi jeg er sosialist er jeg glad for at venstresiden holdes til høye standarder og at man reagerer på utnytting av nettverk og posisjon. Jeg har ikke fått med meg at Gro Harlem Brundtland hadde noe med utnevnelsen av Stoltenberg å gjøre. Hvordan har det seg? Hun var jo pensjonert for lengst på det tidspunktet . Anonymkode: 4858a...9c8
Anonym bruker Skrevet 23. juni #43 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det der er hovedsakklig eksempler på at pressen også dekker denne typen blemmer fra venstresiden. “Alle” hadde pendlerbolig, Hadja Tajik var ikke alene, hvorfor ble det mer fokus på hennes sak? Om hun (usikker på om jeg tenker på Tajik som sosialist, men greit) og jeg ikke var sosialistee ville jeg nok sagt at det handlet om en agenda hos pressen. Fordi jeg er sosialist er jeg glad for at venstresiden holdes til høye standarder og at man reagerer på utnytting av nettverk og posisjon. Jeg har ikke fått med meg at Gro Harlem Brundtland hadde noe med utnevnelsen av Stoltenberg å gjøre. Hvordan har det seg? Hun var jo pensjonert for lengst på det tidspunktet . Anonymkode: 4858a...9c8 Beklager det var sønnen til Gro de var på middag hos: https://www.nrk.no/norge/oljefondsjefen-bryt-tausheita-om-middagen-med-store-1.15811888 Tajik sin sak var ganske grov. Hun 'bodde' på et rom på leiligheter i Stavanger og kunne dermed unngå å skatte av leieinntektene og overskudd ved salg. I tillegg så 'leide' hun en leilighet av venner av familien for å kunne ha adresse borte mens hun fikk skattefri pendlerbolig i Oslo. Dette krever planlegging, jeg vet for jeg leier ut selv. Ironisk nok så er det kun en som var tidligere Frp som har måtte sone i denne saken. Anonymkode: 92bf7...dcb
Anonym bruker Skrevet 23. juni #44 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Beklager det var sønnen til Gro de var på middag hos: https://www.nrk.no/norge/oljefondsjefen-bryt-tausheita-om-middagen-med-store-1.15811888 Tajik sin sak var ganske grov. Hun 'bodde' på et rom på leiligheter i Stavanger og kunne dermed unngå å skatte av leieinntektene og overskudd ved salg. I tillegg så 'leide' hun en leilighet av venner av familien for å kunne ha adresse borte mens hun fikk skattefri pendlerbolig i Oslo. Dette krever planlegging, jeg vet for jeg leier ut selv. Ironisk nok så er det kun en som var tidligere Frp som har måtte sone i denne saken. Anonymkode: 92bf7...dcb Kan du beskrive den tidligere FRP’eren sin sak? Anonymkode: 4858a...9c8
Anonym bruker Skrevet 23. juni #45 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Beklager det var sønnen til Gro de var på middag hos: https://www.nrk.no/norge/oljefondsjefen-bryt-tausheita-om-middagen-med-store-1.15811888 Tajik sin sak var ganske grov. Hun 'bodde' på et rom på leiligheter i Stavanger og kunne dermed unngå å skatte av leieinntektene og overskudd ved salg. I tillegg så 'leide' hun en leilighet av venner av familien for å kunne ha adresse borte mens hun fikk skattefri pendlerbolig i Oslo. Dette krever planlegging, jeg vet for jeg leier ut selv. Ironisk nok så er det kun en som var tidligere Frp som har måtte sone i denne saken. Anonymkode: 92bf7...dcb Og det der fremstår ikke så veldig dramatisk. Noen har foreslått en åpenbar kandidat i feil setting. De tok ikke beslutninger rundt det bordet. Ideen om at det aldri stilles spørsmål til det venstresiden foretar seg i norsk presse dementeres av dine egne eksempler. Anonymkode: 4858a...9c8
Anonym bruker Skrevet 24. juni #46 Skrevet 24. juni Anonym bruker skrev (7 timer siden): Og det der fremstår ikke så veldig dramatisk. Noen har foreslått en åpenbar kandidat i feil setting. De tok ikke beslutninger rundt det bordet. Ideen om at det aldri stilles spørsmål til det venstresiden foretar seg i norsk presse dementeres av dine egne eksempler. Anonymkode: 4858a...9c8 Nei for det var da merkelig at han like etterpå faktisk fikk den jobben ennå CV-en til Ida Wolden Bache var mye mer relevant for stillingen enn hans CV i tillegg til at hun allerede hadde fungert som sentralbanksjef i en god stund. Det som gjorde at hun fikk jobben var at NATO ba han blir litt til. Anonymkode: 92bf7...dcb
Anonym bruker Skrevet 24. juni #47 Skrevet 24. juni Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kan du beskrive den tidligere FRP’eren sin sak? Anonymkode: 4858a...9c8 Legg merke til at han hadde gratis pendlerbolig fra 2016 til 2018 og må i tillegg til å sone betale 400 000. Tajik hadde gratis pendlerbolig fra 2006 til 2010 (dobbelt så lenge), betalte 200 000 til staten og fikk jobben tilbake.... https://www.nrk.no/norge/espen-teigen-domt-for-grovt-bedrageri-1.17174670 Anonymkode: 92bf7...dcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå