Gå til innhold

Hvordan takler dere sure unger/tenåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som blir 11 og trolig er prepubertal. Hun er av natur svært treig, bruker lang tid på badet, på å pakke sekken, gjøre seg ferdig osv. i hverdagen er det en ting, da styrer hun selv og må på egen hånd rekke skolen, hvilket hun stort sett klarer. Derimot er det annerledes når vi som familie skal rekke noe. Hvis jeg maser, svarer hun sur eller blir irritert, så blir jeg sur og så har vi det gående. Jeg blir stressa over at vi alltid er så sent ute, og hun virker å bare ha ett tempo. Jeg trenger rett og slett råd eller erfaringer, hvordan håndtere  man sånt? 

En annen problemstilling er tingene. Det å rydde de altså. Hun legger fra seg litt både her og der, finner ofte ikke ting igjen, roter bort og mister, og må igjen mases på for å håndtere dette. Jeg blir sprø. Lanserte i stad tanken om at jeg bare kommer til å samle alle tingene i en pose og så får hun spørre etter dem. Jeg vet bare at det blir merarbeid på meg. 

Hun er ellers klok, snill og reflektert, hun bare er «født sent» og litt mer «kreativt kaos» enn meg. Jeg er super strukturert og sliter nok mest med at hu er ulike. Hva kan jeg gjøre? Hvordan jobbe med seg selv for å takle dette? 

Anonymkode: 5e3af...75e

Skrevet

Alle er sure av og til, har dårlige dager osv, her i huset er det helt greit. MEN, det er ikke greit å forsure fellesarealene! Har man en dårlig dag sier man det og trekker seg vekk. Det har fungert greit her i huset, når noen sier at de er sure og går på rommet for å høre på musikk e.l så får de være i fred.

Når det kommer til at dere er forskjellige så bare aksepter det. Ikke krig med henne for at hun skal bli som deg, hun er et eget menneske med en egen personlighet. Hun rekker skolen, la henne rekke andre ting også. Tenker du at du trenger en halvtime på å gjøre deg klar, så gi henne en time. 

"Nå er det én time til vi drar til mormor for å spise middag, det er ditt ansvar å være klar til kl 15"

Ikke mas på henne. Gidder hun ikke drar du fra henne. Hun tåler å være igjen hjemme en gang fordi hun ikke gadd prioritere gjøre seg klar. Neste gang anstrenger hun seg nok litt mer.

Velg dine kamper heter det, og om dette er de kampene dere har er det jo bare småtteri....

Anonymkode: 9330d...889

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har en datter som blir 11 og trolig er prepubertal. Hun er av natur svært treig, bruker lang tid på badet, på å pakke sekken, gjøre seg ferdig osv. i hverdagen er det en ting, da styrer hun selv og må på egen hånd rekke skolen, hvilket hun stort sett klarer. Derimot er det annerledes når vi som familie skal rekke noe. Hvis jeg maser, svarer hun sur eller blir irritert, så blir jeg sur og så har vi det gående. Jeg blir stressa over at vi alltid er så sent ute, og hun virker å bare ha ett tempo. Jeg trenger rett og slett råd eller erfaringer, hvordan håndtere  man sånt? 

En annen problemstilling er tingene. Det å rydde de altså. Hun legger fra seg litt både her og der, finner ofte ikke ting igjen, roter bort og mister, og må igjen mases på for å håndtere dette. Jeg blir sprø. Lanserte i stad tanken om at jeg bare kommer til å samle alle tingene i en pose og så får hun spørre etter dem. Jeg vet bare at det blir merarbeid på meg. 

Hun er ellers klok, snill og reflektert, hun bare er «født sent» og litt mer «kreativt kaos» enn meg. Jeg er super strukturert og sliter nok mest med at hu er ulike. Hva kan jeg gjøre? Hvordan jobbe med seg selv for å takle dette? 

Her har vi en av hver. Yngste er kjapp med det meste, den eldste har alltid vært slik du beskriver. Bruker lang tid på å komme i gang og alt tar lang tid (badet, lekser, pakke, rydde, skifte, kle på seg osv). Det er frustrerende og jeg har opp igjennom årene prøvd det meste. Hun har to diagnoser som nok spiller inn her. Det som fungerer dårligst er helt klart masing og stress, da går hun lett i vranglås. Tålmodighet og forståelse fungerer så mye bedre. Jeg prøver å alltid ha litt ekstra tid/margin og unngå stress, forberede henne på hva hun skal, snakke med henne om hvor mye tid hun trenger til hver ting hun skal gjøre og når hun må være klar. Rett og slett øve på at det tar cirka 20 minutter å ta en dusj og kle på seg, øve på å beregne tid når vi skal noe. Prøver å lære henne å starte i litt god tid når vi skal avgårde på noe og snakker med henne om at det er viktig å ha respekt for avtaler og andres tid. Men det må gjøres i fredstid, nytter ikke å skrike det til henne gjennom nøkkelhullet i badedøra 10 min etter at vi skulle dratt.... 😅. Å ha selvinnsikt nok til å vite at hun trenger god tid på badet, å kle på seg og kunne starte tidlig nok hjelper henne mye. Å dele opp/strukturere oppgaven litt for henne kan hjelpe mye. Når vi skal pakke noe får hun ansvar for noe selv som jeg skriver på pakkeliste og så pakker jeg resten slik at ikke oppgaven blir uoverkommelig for henne. Vi blir ofte litt forsinket pga henne, og jeg har blitt sint og stressa for det mange ganger. Det gjør alt bare verre, så jeg prøver å ta det rolig og ikke stresse, tenke at det er læring i det også. Nå er hun tenåring og hun blir stadig flinkere til disse tingene. 

Anonymkode: 0130a...1ee

Skrevet

Takk for innspill. Jeg har helt klart noe å hente på min egen innstilling. Bare syns det er så vanskelig, føler det går utover meg og reflekterer dårlig på meg når vi er sene. Men det blir så mye dårlig stemning. I dag endte det med en meget frustrert jente som krøllet et halvferdig bursdagskort og kastet det. Hun hadde ikke skiftet, gredd håret eller ordnet kortet og vi var ti minutter unna starttidspunkt. Vi ble begge sinte og hun gråt. Syns det er så vanskelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk for innspill. Jeg har helt klart noe å hente på min egen innstilling. Bare syns det er så vanskelig, føler det går utover meg og reflekterer dårlig på meg når vi er sene. Men det blir så mye dårlig stemning. I dag endte det med en meget frustrert jente som krøllet et halvferdig bursdagskort og kastet det. Hun hadde ikke skiftet, gredd håret eller ordnet kortet og vi var ti minutter unna starttidspunkt. Vi ble begge sinte og hun gråt. Syns det er så vanskelig. 

Hva bruker hun tida på hvis hun ikke har begynt å ordne seg?  Kan det være lurt å sette seg ned sammen i god tid før dere skal noe og sette opp en plan? Og da skrive opp hvor lenge hver ting varer? Feks. Ordne håret 15-20 min? Kle på 15 min?

Anonymkode: 13ea2...5bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva bruker hun tida på hvis hun ikke har begynt å ordne seg?  Kan det være lurt å sette seg ned sammen i god tid før dere skal noe og sette opp en plan? Og da skrive opp hvor lenge hver ting varer? Feks. Ordne håret 15-20 min? Kle på 15 min?

Anonymkode: 13ea2...5bc

Jeg vet helt ærlig ikke alltid hva hun gjør🙈 det kan gå lang tid mens hun drømmer seg bort i speilet, glemte seg bort på rommet da hun skulle hente tøy, så en leke og begynte med den. Hun har egentlig god konsentrasjon, det er ingen diagnoser, bare distré og hardt rammet av «gjør det etterpå». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet helt ærlig ikke alltid hva hun gjør🙈 det kan gå lang tid mens hun drømmer seg bort i speilet, glemte seg bort på rommet da hun skulle hente tøy, så en leke og begynte med den. Hun har egentlig god konsentrasjon, det er ingen diagnoser, bare distré og hardt rammet av «gjør det etterpå». 

Dette er som å lese om min datter som nettopp ble 14. Skulle trodd det siste avsnittet her er skrevet om henne. 

Anonymkode: f120b...4bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dette er som å lese om min datter som nettopp ble 14. Skulle trodd det siste avsnittet her er skrevet om henne. 

Blir det bedre?🙈🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Blir det bedre?🙈🙈

Jeg vet faktisk ikke. I tillegg er hun sur. 

Skrevet

Det skal ikke måtte komme for sent selv om hun somler. Hun kan klokken, hun kan rekke skolen, da kan hun rekke andre ting også. 
«Anne, vi drar kl 10, det er en time til.»

«Anne, nå drar vi om en halvtime.»

«Anne, om ti minutter går jeg»

«Ha det! Jeg er hjemme igjen om et par timer, sees da!»

Skrevet

Noen er tids optimist. Men synes det er viktig å ta tak i det. Det er utrolig uhøflig å alltid komme 10-40 min for sent. 
  Holder med at dere må ta tid på hvor lang tid trenger hun med å ordne håret. Sett på en klokke som ringer etter f eks 10 min til håret er gått. 

Anonymkode: eb34d...7f5

Skrevet

Takk for innspill. Kanskje jeg bare må tåle å dra fra henne en gang. Er jeg som ikke har ønsket å gjøre det.. klokke har vi ikke prøvd, men påminnelser med tid har jeg gjort. Skal prøve å stramme inn litt. 

Skrevet

Transporten går når den skal. Alle er varsla i god tid. De som ikke er klare blir ikke med. Og er du utagerende sur kan jeg lett hive deg ut av bilen underveis.

Skrevet

Nå er vår familie full av ADHD, så det er kanskje ikke likt ellers, men akkurat det med tid er  veldig kjent! Vår familie splitter seg nøyaktig i to her. Vi er tre stykker som er kjappe, effektive og feilberegner tid på den måten at vi er klar altfor tidlig, og tre stykker med sirup i systemet og kronisk er for sent til alt mulig. Felles for oss er at alle strever med tidsstyring og tidsfølelse. For eksempel, hvis det er mer enn en uke siden noe skjedde, klarer ikke jeg å "kjenne"/huske om det skjedde for 1,5 uke siden eller 5 uker siden, fordi det føles helt likt.

Vi fikk litt hjelp av en ergoterapeut, og fikk søkt enn noen hjelpemidler som har vært fantastiske der! De mest effektive er to dingser som teller ned minutter på en visuell måte. Den ene har 5, 10, 15 og 20 min på seg, den andre 15, 30, 45 og 60 min på seg. De er formet som avlange sorte firkanter på ca 15x5 cm og knapper med tidene under hverandre  og lys som da kommer på ved siden av. Om jeg for eksempel trykker på den første med 5, 10 osv på og trykker på 15, vil en alarm gå av etter 15 minutter, men samtidig tennes 15 små lys, der ett og ett slukkes for hvert minutt som går, slik at det visualiseres godt at og hvor fort tiden går. Den kan for eksempel datteren min på 15 år ha med seg når hun skal sminke seg, slik at hun får med seg hvor mye tid hun har på seg. Disse er utrolig gode og gjør hverdagen litt enklere. Nå koster de sikkert litt å kjøpe privat, men jeg tror det finnes billigere typer til salgs også. 

Anonymkode: 01dfb...7c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nå er vår familie full av ADHD, så det er kanskje ikke likt ellers, men akkurat det med tid er  veldig kjent! Vår familie splitter seg nøyaktig i to her. Vi er tre stykker som er kjappe, effektive og feilberegner tid på den måten at vi er klar altfor tidlig, og tre stykker med sirup i systemet og kronisk er for sent til alt mulig. Felles for oss er at alle strever med tidsstyring og tidsfølelse. For eksempel, hvis det er mer enn en uke siden noe skjedde, klarer ikke jeg å "kjenne"/huske om det skjedde for 1,5 uke siden eller 5 uker siden, fordi det føles helt likt.

Vi fikk litt hjelp av en ergoterapeut, og fikk søkt enn noen hjelpemidler som har vært fantastiske der! De mest effektive er to dingser som teller ned minutter på en visuell måte. Den ene har 5, 10, 15 og 20 min på seg, den andre 15, 30, 45 og 60 min på seg. De er formet som avlange sorte firkanter på ca 15x5 cm og knapper med tidene under hverandre  og lys som da kommer på ved siden av. Om jeg for eksempel trykker på den første med 5, 10 osv på og trykker på 15, vil en alarm gå av etter 15 minutter, men samtidig tennes 15 små lys, der ett og ett slukkes for hvert minutt som går, slik at det visualiseres godt at og hvor fort tiden går. Den kan for eksempel datteren min på 15 år ha med seg når hun skal sminke seg, slik at hun får med seg hvor mye tid hun har på seg. Disse er utrolig gode og gjør hverdagen litt enklere. Nå koster de sikkert litt å kjøpe privat, men jeg tror det finnes billigere typer til salgs også. 

Anonymkode: 01dfb...7c6

Har du en lenke til noe slikt? Høres ut som et godt tips! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Har du en lenke til noe slikt? Høres ut som et godt tips! 

Vi har også fått sånne. Timestokk tror jeg de kalles? Men det er hjelpemidler man kan få ved visse diagnoser. 

Anonymkode: 0130a...1ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...