Gå til innhold

Er det innafor å si at det ikke føles som nederlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 39 år å sliter veldig med angst og noen helseproblemer som gjør at det er mye jeg ikke bør jobbe med. Nå er det endelig snakk om muligheten for å søke om uføretrygd. Jeg er glad i å jobbe,men jeg passer best inn i en vernet bedrift som der jeg er nå. Men for å få varig plass der så må jeg få innvilget uføretrygd.

På spørsmål om det vil føles som nederlag å eventuelt bli uføretrygdet,finnes det bare ett "rett" svar å gi NAV? Eller kan en være ærlig? For meg føles det faktisk ikke som ett nederlag ,for jeg har prøvd i så mange år å passe inn i ordinær jobb som har ført til veldig dårlig selvtillit og at jeg møtte veggen. Jeg passet aldri inn å det var veldig ofte sånn at jeg gruet meg til å gå på jobb uansett hvilke jobb jeg hadde. 

Der jeg er nå blir jeg møtt på mine behov som å ha en forutsigbar arbeidsdager som gir meg trygghet,de tilrettelegger med tanke på helseproblemene mine,jobben har kortere arbeidsdager, ingen kundekontakt,alle jobber i sitt eget tempo osv.  Det gjør at jeg nå klarer å jobbe 100 % i vernet bedrift,det vil si 6 timer per dag og tre pauser iløpet av dagen. Nå trives jeg veldig godt å ser frem til å gå på jobb hver dag og har fått mer selvtillit i den jobben. Men ordinær jobb er ikke særlig realistisk å saksbehandleren min i tiltaket er heldigvis enig. 

Virker som det nesten er forventet at en skal alltid svare at det er ett nederlag å bli utføretrygdet,men for meg hadde det gitt en stor trygghet. Nå vet jeg aldri hvor lenge jeg får bli i ett tiltak,å når jeg eventuelt må videre til neste tiltak å det skaper stor utrygghet. Å vet heller aldri hvor lenge jeg har trygg økonomi siden jeg bare har aap nå.  Så bør en være ærlig eller bare svare det NAV "forventer" å høre?

Anonymkode: 9dea9...b2a

Skrevet

Syns du skal si det du sier her, jeg. Du vil jo jobbe. Men du passer ikke i ordinær jobb. Det er ikke ett nederlag det 

Anonymkode: 1d355...41d

Skrevet

Synes du beskriver det veldig fint! 

Anonymkode: 92ee2...bca

Skrevet

Har du fått det spørsmålet?  Om du har fått det, så håper jeg at det er fordi de vil at du ikke skal føle det som et nederlag. Og eventuelt få en samtale om det.  Så ja - det er selvfølgelig helt greit å svare nei på det.  Jeg har blitt uføretrygdet etter alvorlig sykdom og har aldri følt det som noe nederlag, men det var en liten sorg for det var ikke det jeg ønsket da jeg ble syk.  Men jeg visste også at vi hadde prøvd alt og sånn ble det.  Trist, men ikke nederlag.  

Anonymkode: 74d30...c93

Skrevet

"Takk som spør, men følelseslivet mitt tar jeg med andre enn NAV." Med et avvæpnende smil til.

Anonymkode: 59a90...178

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

"Takk som spør, men følelseslivet mitt tar jeg med andre enn NAV." Med et avvæpnende smil til.

Hvorfor det?  Hva med å se på NAV som en samarbeidspartner og ikke en fiende eller noen som bryr seg med noe de ikke har med?  Det er ikke meg / oss mot NAV.  Vi er, eller var, en del av et lag, ofte også inkludert arbeidsgiver og fastlege,  som skulle finne den best mulige løsningen sammen med og for meg på veien videre. Det er viktig at NAV-kontakten tar opp sånne ting.  Noen trenger nemlig mer hjelp, fordi det kan være en overveldende situasjon enten nå eller senere når skuldrene gjerne senkes og livet har forandret seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor det?  Hva med å se på NAV som en samarbeidspartner og ikke en fiende eller noen som bryr seg med noe de ikke har med?  Det er ikke meg / oss mot NAV.  Vi er, eller var, en del av et lag, ofte også inkludert arbeidsgiver og fastlege,  som skulle finne den best mulige løsningen sammen med og for meg på veien videre. Det er viktig at NAV-kontakten tar opp sånne ting.  Noen trenger nemlig mer hjelp, fordi det kan være en overveldende situasjon enten nå eller senere når skuldrene gjerne senkes og livet har forandret seg. 

Det er absolutt ikke min erfaring med NAV generelt at mastodont-instansen er en trivelig samarbeidspartner. Hederlige unntak forekommer selvsagt på individnivå også der.

Skrevet

Si det akkurat sånn som du føler det!!

Hilsen en som nettopp har fått godkjent ufør-søknaden, og er bare veldig lettet for at jeg slipper å tenke på at jeg MÅ ut i jobb igjen. Jeg KAN begynne å jobbe igjen senere, om livet etter hvert skulle bli enklere. 

Anonymkode: 1c3aa...6bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Si det akkurat sånn som du føler det!!

Hilsen en som nettopp har fått godkjent ufør-søknaden, og er bare veldig lettet for at jeg slipper å tenke på at jeg MÅ ut i jobb igjen. Jeg KAN begynne å jobbe igjen senere, om livet etter hvert skulle bli enklere. 

Anonymkode: 1c3aa...6bd

Ja jeg kjenner flere som er uføretrygdet som etter noen år hvertfall har klart å ha en deltidsjobb i ordinær arbeidsliv

Anonymkode: 9dea9...b2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...