Anonym bruker Skrevet 21. juni #1 Skrevet 21. juni Vi har to stykker som blir boende hjemme til rundt neste sommer av ulike årsaker. Begge vil, forhåpentlig, være i full jobb. De dekker selvfølgelig egne utgifter knyttet til bil, klær, mobil, trening osv., men vi tenker at det er rimelig at de dekker egne utgifter utover dette også med tanke på mat og strømforbruk. Derimot er litt av poenget at de skal spare opp egenkapital til bolig, så vi vil ikke kreve husleie. Så til spørsmålet. De to er veldig ulike. Ene er svært aktiv, dusjer gjerne flere ganger for dagen, kjører bilen mye mer med dertil ladebehov, og spiser sikkert tre ganger så mye som den andre, hvor maten må være glutenfri i tillegg. Jeg anslår at ene har strømforbruk for omtrent 1000 kr måneden og matforbruk for ca 8000 kr måneden, mens andre har kanskje 500 kr måneden i strømforbruk og 3000-3500 kr i matforbruk. Det vil i så fall si at ene må betale 9000 kr i måneden og andre rundt 4000 kr i måneden, og det er jo stor forskjell. Er det innafor å avkreve så ulikt beløp? Anonymkode: d38fd...e6e
Anonym bruker Skrevet 21. juni #2 Skrevet 21. juni Den med allergi får kanskje støtte fra nav? Jeg har gjort det sånn at jeg serverer normale måltider, alt annet de vil ha har de kjøpt selv. Merka jo matkostnadene økte betraktelig når eldste hadde kjæresten boende, og hun syns at 7 skiver ost på én brødskive var helt normalt. Så jeg sa hun fikk kjøpe ost til de selv. Da skjønte hun fort at det var unødvendig. Jeg sponsa altså bare nødvendig mat, ikke alt annet de bare ville ha Anonymkode: 16e64...27b
Anonym bruker Skrevet 21. juni #3 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Den med allergi får kanskje støtte fra nav? Jeg har gjort det sånn at jeg serverer normale måltider, alt annet de vil ha har de kjøpt selv. Merka jo matkostnadene økte betraktelig når eldste hadde kjæresten boende, og hun syns at 7 skiver ost på én brødskive var helt normalt. Så jeg sa hun fikk kjøpe ost til de selv. Da skjønte hun fort at det var unødvendig. Jeg sponsa altså bare nødvendig mat, ikke alt annet de bare ville ha Anonymkode: 16e64...27b Ja, han får rundt 1000 kr, og de får vi nå også. Men prisforskjellen er likevel stor. Kjæresten spiser forøvrig veldig lite, og hun bor ikke her, men overnatter noen ganger i uken. HI Anonymkode: d38fd...e6e
Anonym bruker Skrevet 21. juni #4 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Vi har to stykker som blir boende hjemme til rundt neste sommer av ulike årsaker. Begge vil, forhåpentlig, være i full jobb. De dekker selvfølgelig egne utgifter knyttet til bil, klær, mobil, trening osv., men vi tenker at det er rimelig at de dekker egne utgifter utover dette også med tanke på mat og strømforbruk. Derimot er litt av poenget at de skal spare opp egenkapital til bolig, så vi vil ikke kreve husleie. Så til spørsmålet. De to er veldig ulike. Ene er svært aktiv, dusjer gjerne flere ganger for dagen, kjører bilen mye mer med dertil ladebehov, og spiser sikkert tre ganger så mye som den andre, hvor maten må være glutenfri i tillegg. Jeg anslår at ene har strømforbruk for omtrent 1000 kr måneden og matforbruk for ca 8000 kr måneden, mens andre har kanskje 500 kr måneden i strømforbruk og 3000-3500 kr i matforbruk. Det vil i så fall si at ene må betale 9000 kr i måneden og andre rundt 4000 kr i måneden, og det er jo stor forskjell. Er det innafor å avkreve så ulikt beløp? Anonymkode: d38fd...e6e Hadde glatt krevd husleie av de etter hvor mye strøm etc de bruker. Lett! Anonymkode: cb0d6...1c2
Anonym bruker Skrevet 21. juni #5 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hadde glatt krevd husleie av de etter hvor mye strøm etc de bruker. Lett! Anonymkode: cb0d6...1c2 Det handler ikke bare om strøm, men at det er to stykker med svært ulikt forbruk som dermed "koster oss" veldig ulikt. Det føles på et vis litt urettferdig å kreve for eksempel 9000 kr av ene og 4000 kr av andre, selv om det er omtrent den reelle forskjellen. HI Anonymkode: d38fd...e6e
Anonym bruker Skrevet 21. juni #6 Skrevet 21. juni Sinnsykt høyt matforbruk. Vi er 2 i vår husstand. Jeg og en ungdom, 16 år, og vi har samlet matbudsjett på 4000,- i mnd. Og da spiser vi sunt og godt. Med et så høyt matforbruk ville jeg bedt de betale egen mat. Jeg hadde ikke hatt råd til å fø på voksne som mesker seg for over 10000,- i mnd. Anonymkode: 4d1fe...076
Anonym bruker Skrevet 21. juni #7 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Sinnsykt høyt matforbruk. Vi er 2 i vår husstand. Jeg og en ungdom, 16 år, og vi har samlet matbudsjett på 4000,- i mnd. Og da spiser vi sunt og godt. Med et så høyt matforbruk ville jeg bedt de betale egen mat. Jeg hadde ikke hatt råd til å fø på voksne som mesker seg for over 10000,- i mnd. Anonymkode: 4d1fe...076 Ja, men det trengs. Ene er bokstavelig talt 2 meter høy, trener 1-2 timer hver dag og har et yrke med stor aktivitet. Når maten da i tillegg må være glutenfri, blir det dyrt. Nå var uansett ikke spørsmål OM de skal betale, men om det er greit å gjøre så stor forskjell. HI Anonymkode: d38fd...e6e
Anonym bruker Skrevet 21. juni #8 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, men det trengs. Ene er bokstavelig talt 2 meter høy, trener 1-2 timer hver dag og har et yrke med stor aktivitet. Når maten da i tillegg må være glutenfri, blir det dyrt. Nå var uansett ikke spørsmål OM de skal betale, men om det er greit å gjøre så stor forskjell. HI Anonymkode: d38fd...e6e Ja, det er greit. Det er realiteten og virkeligheten for dem, også når de skal ut og bo for seg selv. Anonymkode: 4d1fe...076
amandine Skrevet 21. juni #9 Skrevet 21. juni Jeg ville aldri gjort forskjell sånn. Dvs de får betale for eget forbruk mtp bil og det utenom, men jeg ville ikke differensiert på mat og dusj. Jeg ville heller ikke krevd husleie, men jeg ville satt meg ned med dem og funnet en andel av lønnen de synes de må ha for å dekke et nøkternt forbruk, og så ville jeg krevd at resten av inntekten deres skulle til sparing. De skal ikke bo hjemme og la mamma og pappa jobbe mens de lever som konger, det er uaktuelt. Jeg ville derimot vært veldig forsiktig med forskjellsbehandling. Det kan bli sårt på så mange måter.
Anonym bruker Skrevet 21. juni #10 Skrevet 21. juni Jeg tror jeg ville bedt de regne ut beløpene selv. Bedt de sette seg med f.eks nettbutikken til Oda og lagt oppi det de mener de spiser på en uke og ganget det med fire for å få hva de i snitt spiser for i måneden. Om de da trenger et nyt brød hver dag eller hver tredje dag, om de spiser en pk havregryn i mnd eller i uka, tre egg om dagen eller tre i uka, vil de se på forskjellen på i handlekurven. Så kan de selv være med å bestemme om de skal handle en gang i uka selv, eller om du skal handle og de betale deg litt for det. Forskjeller på varmtvannsbruk og lading av bilen hadde jeg ikke tatt med i regningen. Der hadde de måttet betale likt. Anonymkode: 72046...dc8
Anonym bruker Skrevet 21. juni #11 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Sinnsykt høyt matforbruk. Vi er 2 i vår husstand. Jeg og en ungdom, 16 år, og vi har samlet matbudsjett på 4000,- i mnd. Og da spiser vi sunt og godt. Med et så høyt matforbruk ville jeg bedt de betale egen mat. Jeg hadde ikke hatt råd til å fø på voksne som mesker seg for over 10000,- i mnd. Anonymkode: 4d1fe...076 4000... altså hva kjøper du da? Vi ercen voksen og 3 på 9, 11 og 14 og vi bruker 18000 i mnd. Anonymkode: 0cec0...2cc
Anonym bruker Skrevet 21. juni #12 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Det handler ikke bare om strøm, men at det er to stykker med svært ulikt forbruk som dermed "koster oss" veldig ulikt. Det føles på et vis litt urettferdig å kreve for eksempel 9000 kr av ene og 4000 kr av andre, selv om det er omtrent den reelle forskjellen. HI Anonymkode: d38fd...e6e Det var derfor jeg 'etc' bak strøm. Men det er en veldig forskjell på de to. Ta mer husleie av han som bruker mest, så tror jeg det vil endre seg etterhvert. Anonymkode: cb0d6...1c2
Anonym bruker Skrevet 21. juni #13 Skrevet 21. juni Strøm ift elbillading kan de betale ut fra forbruk. Si at de må betale det ladingen faktisk koster. Dette er reelle bilutgifter akkurat som bensin. Jeg ville nok ikke tatt ekstra betalt for at den ene spiser mer enn den andre, men stønaden fra NAV ville jeg krevd. Og så ville jeg faktisk krevd husleie. Men satt de av til sparing. På den måten får de en god startkapital om et år. Jeg ville også krevd at de opprettet BSU og satt inn et fast beløp der hver måned - utfra hvor mye hver av de tjener. Anonymkode: 4afe0...753
Anonym bruker Skrevet 21. juni #14 Skrevet 21. juni Hadde ikke tatt noe for bo og strøm, men hadde fortalt hva alt koster og bedt han begrense dusjen til en om dagen. Ang. mat hadde jeg servert normale middager men latt de kjøpe alt ekstra de trengte selv. Anonymkode: 49d13...378
Anonym bruker Skrevet 21. juni #15 Skrevet 21. juni Heimebuande vaksne ungar seier at du har feila. Anonymkode: 1790c...b26
Anonym bruker Skrevet 21. juni #16 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Heimebuande vaksne ungar seier at du har feila. Anonymkode: 1790c...b26 Jaha, vi har en litt dårlig dag, eller? Jeg vet hvorfor det er som det er, det vet ikke du. HI Anonymkode: d38fd...e6e
Anonym bruker Skrevet 21. juni #17 Skrevet 21. juni Takk for innspill! Mat må de rett og slett være med på å betale, men jeg skal se litt på om det er mulig med en jevnere fordeling. HI Anonymkode: d38fd...e6e
Anonym bruker Skrevet 21. juni #18 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ja, han får rundt 1000 kr, og de får vi nå også. Men prisforskjellen er likevel stor. Kjæresten spiser forøvrig veldig lite, og hun bor ikke her, men overnatter noen ganger i uken. HI Anonymkode: d38fd...e6e Men hvis en enkel ungdom spiser for 8000,- i mnd er det kanskje på tide å se på inntaket. Det er jo helt sinnsykt selv med glutenallergi. Anonymkode: 7c093...ef0
HvittHus Skrevet 21. juni #19 Skrevet 21. juni Kjøp inn et ekstra kjøleskap og del i to slik at de unge kan kjøpe inn sin egen mat til frokost/lunch/kvelds. Så kan dere feks rullere på middagslaging. Det er fullt mulig å lage middag uten glutenerstatningsprodukter, og da blir utgiftene nogenlunde like for alle i huset.
Iiiiik Skrevet 21. juni #20 Skrevet 21. juni Mine ungdommer fikk helt andre matvaner da de flytta hjemmefra, og en av dem har også spurt hvorfor vi ikke sa hvor dyre en del av matvarene er. Når de er hjemme i lange ferier som studenter bidrar de med største selvfølge. Poenget er at han som trenger så mye mat neppe trenger så dyr mat. Jeg ville satt meg ned med dem og sagt at det er tight økonomisk for tiden, og vist dem hva som går ut og inn. Det høres ut som du har fine unger som nok vil tilby seg selv. Hvis du maks har råd til 10000 på mat i mnd (for å gi et eksempel) skjønner vel treningsfyren at han ikke kan spise for 8000 alene.
Anonym bruker Skrevet 21. juni #21 Skrevet 21. juni Kan de ikke kjøpe og lage sin egen mat? Da får de et reelt bilde av hva det koster med mat i mnd og de handler det de selv trenger. I tillegg lærer de seg å lage mat og bruke opp rester etc. God læring til de flytter for seg selv og får enda mer utgifter😃 Anonymkode: 03a91...125
Anonym bruker Skrevet 21. juni #22 Skrevet 21. juni Bare for å oppklare litt. Begge har bodd for seg selv, eldste i to år, så de er fullstendig klar over hva det koster. Jeg vet at det er mye penger, men som nevnt i et svar lenger oppe, så trenger han faktisk mye mat. På grunn av størrelsen og aktivitetsnivået hans, må han ha mat tilsvarende omtrent 5000 kalorier daglig, noe som tilsvarer omtrent det samme som to voksne vanlige menn eller nesten tre kvinner på min størrelse. Altså, han spiser tre ganger så mye mat som jeg gjør hver dag. Problemet er heller ikke summen i seg selv, han vil ha råd til det, men at forskjellen mellom søsknene er så stor at det føles litt urettferdig å kreve det samme av begge to, samtidig som det føles litt feil å gjøre forskjell. Av praktiske årsaker er det enklere å ha felles mat og husholdning, og begge er flinke til å lage middager og hjelpe til sånn ellers også på hver sine måter. HI Anonymkode: d38fd...e6e
Anonym bruker Skrevet 22. juni #23 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (12 timer siden): Bare for å oppklare litt. Begge har bodd for seg selv, eldste i to år, så de er fullstendig klar over hva det koster. Jeg vet at det er mye penger, men som nevnt i et svar lenger oppe, så trenger han faktisk mye mat. På grunn av størrelsen og aktivitetsnivået hans, må han ha mat tilsvarende omtrent 5000 kalorier daglig, noe som tilsvarer omtrent det samme som to voksne vanlige menn eller nesten tre kvinner på min størrelse. Altså, han spiser tre ganger så mye mat som jeg gjør hver dag. Problemet er heller ikke summen i seg selv, han vil ha råd til det, men at forskjellen mellom søsknene er så stor at det føles litt urettferdig å kreve det samme av begge to, samtidig som det føles litt feil å gjøre forskjell. Av praktiske årsaker er det enklere å ha felles mat og husholdning, og begge er flinke til å lage middager og hjelpe til sånn ellers også på hver sine måter. HI Anonymkode: d38fd...e6e Mykje mat er ikkje det same som dyr mat. Og det har han tydeleg ikkje lært seg av å bu for seg sjølv. Anonymkode: 1790c...b26
Anonym bruker Skrevet 22. juni #24 Skrevet 22. juni Tenker at de tar en prat med guttene hver for seg. Så kan du forslå for stor spiseren at han handler inn det han spiser i uka. Eller han kan betale deg så handler du. Så skisser du for hvor mye han spiser. Så tar du samme prat med den andre. De trenger ikke vite hva den andre betaler og Anonymkode: 46935...2f7
Anonym bruker Skrevet 23. juni #25 Skrevet 23. juni Spiser han biff til alle måltid eller hva? Har selv en mann som spiser ekstremt mye pga høy aktivitetsnivå og spiser rundt 5000 kcal daglig, men ikke søren om han kommer opp i den summen alene. Vi er 5 i familien og handler mat for rundt 11.000 i mnd. Skjønner ikke hvordan en person kan spise for 8000 i mnd. Anonymkode: 5cb68...a71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå