Anonym bruker Skrevet 20. juni 2025 #1 Skrevet 20. juni 2025 Noen her inne som har en samboer, familie eller venn der de har fått hjelp til sinneproblemene sine? Hva har fungert og hvor fikk de hjelpen ifra? Har en samboer som har sinneproblemer, null lunte og jeg kjenner jeg orker ikke mere. Enten søker han hjelp eller så stikker jeg. Det ødelegger hele forholdet og alt er så surt. Jeg er så lei av å gå på tå for han og han hele tiden spyr ut dritt bare fordi han er sliten osv. Det er alltid en unnskyldning eller så sier han unnskyld men det blir ikke bedre. Jeg vet at dette er noe han har slitt med hele livet, da jeg merker hvordan foreldrene hans snakker til han når han blir slik. De trekker seg unna og bare jaja.. det er nok hans personlighet også som spiller inn.. men det tapper meg totalt når han blir slik. Og han blir verre når han drikker. Trenger bare litt hjelp Anonymkode: dce5c...d03
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #2 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen her inne som har en samboer, familie eller venn der de har fått hjelp til sinneproblemene sine? Hva har fungert og hvor fikk de hjelpen ifra? Har en samboer som har sinneproblemer, null lunte og jeg kjenner jeg orker ikke mere. Enten søker han hjelp eller så stikker jeg. Det ødelegger hele forholdet og alt er så surt. Jeg er så lei av å gå på tå for han og han hele tiden spyr ut dritt bare fordi han er sliten osv. Det er alltid en unnskyldning eller så sier han unnskyld men det blir ikke bedre. Jeg vet at dette er noe han har slitt med hele livet, da jeg merker hvordan foreldrene hans snakker til han når han blir slik. De trekker seg unna og bare jaja.. det er nok hans personlighet også som spiller inn.. men det tapper meg totalt når han blir slik. Og han blir verre når han drikker. Trenger bare litt hjelp Anonymkode: dce5c...d03 Viste seg å være autisme her. Anonymkode: 894eb...45a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #3 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Viste seg å være autisme her. Anonymkode: 894eb...45a Var det samboeren din? Hva hjelp fikk denne personen? Kom på når du nevner autisme at samboer er ekstremt vare for lyder og klikker fort hvis han hører lyder når han har lagt seg, sitter å ser på tv eller hvis noen spiser.. Anonymkode: dce5c...d03
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #4 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Var det samboeren din? Hva hjelp fikk denne personen? Kom på når du nevner autisme at samboer er ekstremt vare for lyder og klikker fort hvis han hører lyder når han har lagt seg, sitter å ser på tv eller hvis noen spiser.. Anonymkode: dce5c...d03 Jeg er ekstremt var for lyder, særlig repeterende lyder og spiselyder. Snufsing osv. Det kalles misofoni. Det fremkaller sinne hos meg, jeg velger som regel å forlate situasjonen dersom det lar seg gjøre. Eller jeg greier holde det inni meg. I verste fall sier jeg fra. Veldig situasjonsbetinget. I perioder hvor jeg er veldig sliten er dette ekstra plagsomt. Toleransen min går opp og ned etter formen. Jeg greier å styre meg. Det har aldri vært snakk om at jeg er på spekteret. Men dette med misofonien er ekstremt slitsomt å håndtere. Hver dag. Hver time på dagen Jeg forsvarer ikke sinnet hans altså. Bare en avsporing i forhold til dette med lyder😅. Det verste med misofoni er at det er visstnok eksponeringsterapi som er greia. Jeg orker ikke tanken engang. Anonymkode: b91bc...236
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #5 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Var det samboeren din? Hva hjelp fikk denne personen? Kom på når du nevner autisme at samboer er ekstremt vare for lyder og klikker fort hvis han hører lyder når han har lagt seg, sitter å ser på tv eller hvis noen spiser.. Anonymkode: dce5c...d03 Han fikk utredning, diagnose og sinnemestring. Men hjalp ikke på familielivet. Han taklet ikke et stressende liv med små barn. Så vi gikk fra hverandre. Høres ut som misfoni det du beskriver. Misfoni og autisme (adhd og tourettes) henger ofte sammen. Anonymkode: 894eb...45a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #6 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Han fikk utredning, diagnose og sinnemestring. Men hjalp ikke på familielivet. Han taklet ikke et stressende liv med små barn. Så vi gikk fra hverandre. Høres ut som misfoni det du beskriver. Misfoni og autisme (adhd og tourettes) henger ofte sammen. Anonymkode: 894eb...45a Nei det virker som han her sliter også med det.. Anonymkode: dce5c...d03
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #7 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Han fikk utredning, diagnose og sinnemestring. Men hjalp ikke på familielivet. Han taklet ikke et stressende liv med små barn. Så vi gikk fra hverandre. Høres ut som misfoni det du beskriver. Misfoni og autisme (adhd og tourettes) henger ofte sammen. Anonymkode: 894eb...45a Kan jeg spør hvordan dere valgte å gjør det? Forstod han selv problemet? Tok han kontakt med fastlegen og ble henvist videre? Her føler jeg at han skylder på oss alle andre for at han reagere slik han gjør. Og i en annen setting kan han si at han er født uten lunte.. Anonymkode: dce5c...d03
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #8 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spør hvordan dere valgte å gjør det? Forstod han selv problemet? Tok han kontakt med fastlegen og ble henvist videre? Her føler jeg at han skylder på oss alle andre for at han reagere slik han gjør. Og i en annen setting kan han si at han er født uten lunte.. Anonymkode: dce5c...d03 Han forsto selvsagt ingenting. Han lurte på hva jeg ønsket meg til bursdagen, jeg sa at jeg ønsket han ble utredet. Og tok imot hjelp. Men det var en lang prosess. Jeg måtte ta kontakt med fastlegen hans... to ganger. Han fikk diagnose.. men vi er like langt... eller verre. Ingen håp Anonymkode: 894eb...45a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #9 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Han forsto selvsagt ingenting. Han lurte på hva jeg ønsket meg til bursdagen, jeg sa at jeg ønsket han ble utredet. Og tok imot hjelp. Men det var en lang prosess. Jeg måtte ta kontakt med fastlegen hans... to ganger. Han fikk diagnose.. men vi er like langt... eller verre. Ingen håp Anonymkode: 894eb...45a Han så ikke selv at han hadde problemer med sinne? Hva sa han selv til diagnosen? Var det ikke noe hjelp å få til han eller ville han ikke ha hjelp? Anonymkode: dce5c...d03
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #10 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Han så ikke selv at han hadde problemer med sinne? Hva sa han selv til diagnosen? Var det ikke noe hjelp å få til han eller ville han ikke ha hjelp? Anonymkode: dce5c...d03 Det hadde gått for langt. Han hadde gått i en autistisk utbrenthet og ble veldig psykisk voldelig mot både meg og barna. Han såg ikke det selv. Han hadde gjort for stor skade på barnet jeg hadde fra før, det var for seint. Anonymkode: 894eb...45a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #11 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det hadde gått for langt. Han hadde gått i en autistisk utbrenthet og ble veldig psykisk voldelig mot både meg og barna. Han såg ikke det selv. Han hadde gjort for stor skade på barnet jeg hadde fra før, det var for seint. Anonymkode: 894eb...45a Autistisk utbrenthet? Hva er symptomene på det? Samboer jobber ekstremt mye Itillegg til å ha desse problemene. Ikveld sa jeg at jeg ville at han skulle ta kontakt med legen for å få hjelp. Fordi dette er gått alt for langt over tid. Han prøver å unnskylde seg med at han var ikke slik før, og at alt er ikke hans feil. Men som jeg sier til han at han har vært slik hele livet sitt. Jeg hører bare hva foreldrene forteller og hvordan de reagere på han når han blir ufin/kvass. Så føler de har latt han få lov til å være slik når han var barn med at de bare sa la han få være i fred osv. Og som jeg sier til han at barna sier jo ikke til han at han er sint hvis de ikke mener det. Så sier han ja men han er aldri sint på jobben.. nei selvfølgelig holder du deg der, det er jo her hjemme du tømmer deg og er deg. Sa til han og at det må være ekstremt frustrerende for han også å gå slik hele veien, sur og irritere seg for alt. Skikkelig negativ. Han har ikke valg nå. Enten går han å får hjelp, skikkelig hjelp og gjør det han kan ellers så går jeg. Jeg har vært i forhold med han nå i 13 år og jeg kjenner nok er nok. Anonymkode: dce5c...d03
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2025 #12 Skrevet 21. juni 2025 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Autistisk utbrenthet? Hva er symptomene på det? Samboer jobber ekstremt mye Itillegg til å ha desse problemene. Ikveld sa jeg at jeg ville at han skulle ta kontakt med legen for å få hjelp. Fordi dette er gått alt for langt over tid. Han prøver å unnskylde seg med at han var ikke slik før, og at alt er ikke hans feil. Men som jeg sier til han at han har vært slik hele livet sitt. Jeg hører bare hva foreldrene forteller og hvordan de reagere på han når han blir ufin/kvass. Så føler de har latt han få lov til å være slik når han var barn med at de bare sa la han få være i fred osv. Og som jeg sier til han at barna sier jo ikke til han at han er sint hvis de ikke mener det. Så sier han ja men han er aldri sint på jobben.. nei selvfølgelig holder du deg der, det er jo her hjemme du tømmer deg og er deg. Sa til han og at det må være ekstremt frustrerende for han også å gå slik hele veien, sur og irritere seg for alt. Skikkelig negativ. Han har ikke valg nå. Enten går han å får hjelp, skikkelig hjelp og gjør det han kan ellers så går jeg. Jeg har vært i forhold med han nå i 13 år og jeg kjenner nok er nok. Anonymkode: dce5c...d03 Høres ut som han klarer å kommunisere ivertfal. Han min klarte ikke det. Var umulig å nå inn til han. Han klarte virkelig ikke å kommunisere. Men høres ut som han burde ta seg en tur til legen Anonymkode: 894eb...45a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2025 #13 Skrevet 22. juni 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Høres ut som han klarer å kommunisere ivertfal. Han min klarte ikke det. Var umulig å nå inn til han. Han klarte virkelig ikke å kommunisere. Men høres ut som han burde ta seg en tur til legen Anonymkode: 894eb...45a Ja han klare å kommunisere men jeg føler at han ikke alltid forstår andre sider enn hans. Som om alt stopper opp i hodet hans. Hvis jeg f eks blir sint på han når han har hevet stemmen unødvendig på ett av barna, og sier at han kan snakke finere.. da blir han sur og sier at jeg alltid skal vrenge det over på han. Han forstår ikke at det er ikke at han i rettesettet barnet som var gale men måten han reagerte på stemme messigt.. så han går bare rett i forsvar uannsett hvor mange ganger jeg prøver å forklare. Som jeg sier det er flere måter å formidle noe. Å skrike er ikke en av de. Men han blir så irritert for ditt og datt sier han.. ja men han kan ikke skylde på oss for at han får det sinne utbruddet. Jeg er bare så lei av å måtte forklare det samme om igjen.. Anonymkode: dce5c...d03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå