Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har greie på dette med MR og røntgen her inne? Jeg har tatt MR av knær, fått svar på denne, henvist til ortopedisk på sykehuset, og nå er jeg kalt inn til røntgen på sykehuset. Er det noen som vet hvorfor de skal ta røntgen når det allerede foreligger en MR undersøkelse?

Anonymkode: f0cc6...0d5

Skrevet

Det kan være fordi MR og røntgen viser litt forskjellige ting og at de derfor trenger røntgenbilder også for å avklare noe.

Anonymkode: 879bc...8d5

Skrevet

MR viser bløtdeler bedre, rtg ser skjelett bedre.

Skrevet

Ok, takk for svar. Da vil de sikkert sjekke om det er skader på skjelett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Er det noen som har greie på dette med MR og røntgen her inne? Jeg har tatt MR av knær, fått svar på denne, henvist til ortopedisk på sykehuset, og nå er jeg kalt inn til røntgen på sykehuset. Er det noen som vet hvorfor de skal ta røntgen når det allerede foreligger en MR undersøkelse?

Er MR fra samme sykehuset? hvis ikke, så vil alltid sykehuset ha egne bilder. Jeg har tatt røntgen av knær, fikk beskjed om at røntgen var best hvis man mistenker skader på menisken, eller revmatiske sykdommer som artrose eller leddgikt.

Anonymkode: 2e8b4...af5

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er MR fra samme sykehuset? hvis ikke, så vil alltid sykehuset ha egne bilder. Jeg har tatt røntgen av knær, fikk beskjed om at røntgen var best hvis man mistenker skader på menisken, eller revmatiske sykdommer som artrose eller leddgikt.

Har og tatt MR av kne først.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nei, Mr ble henvist fra manuellterapeut, og ikke utført på sykehuset. Deretter henvist til ortopedisk på sykehuset etter svar på mr.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er kneoperert, og måtte først ta MR og deretter røntgen. Så tror det er vanlig fordi de ser forskjellige ting på disse to.

Anonymkode: 78730...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er kneoperert, og måtte først ta MR og deretter røntgen. Så tror det er vanlig fordi de ser forskjellige ting på disse to.

Stemmer det.  Man ser forskjellige ting på MR og Røntgen. Men det er ikke uvanlig å ta røntgen først for å sjekke om det er f.eks er brudd.  Selve menisken ser man ikke på røntgen, da må det MR til.  Det samme gjelder leddbånd, korsbånd etc.  

Anonymkode: 81131...9e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stemmer det.  Man ser forskjellige ting på MR og Røntgen. Men det er ikke uvanlig å ta røntgen først for å sjekke om det er f.eks er brudd.  Selve menisken ser man ikke på røntgen, da må det MR til.  Det samme gjelder leddbånd, korsbånd etc.  

Anonymkode: 81131...9e0

Når jeg tenker etter ble det først tatt røntgen på akutten for å se om det var brudd. Når de ikke fant noe der ble det tatt MR hvor de så at hele menisken hadde revnet. Og før operasjon nr to ble det føret tatt MR igjen, og deretter røntgen rett før møte med ortoped. Så ja, da tok jeg faktisk både røntgen og MR foran begge operasjonene mine 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...