Gå til innhold

Hvordan fikk deres ungdommer råd til å flytte ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to gutter på 20 og 22 år som fortsatt bor hjemme. Jeg har en leilighet på ca 80 kvm så kjenner jo at det kan bli litt trangt til tider med 3 voksne folk her😅 

Problemet er at de blir veldig fornærmet når jeg begynner å prate om at det er på tide å flytte ut. Da tror de at jeg vil bli kvitt de og omtrent ikke er glad i de. Eldstemann har forsåvidt startet med å finne seg noe men han vil liksom ikke ta til takke med hva som helst og dermed blir det jo utsatt. Han studerer å går på privat høyskole og må derfor betale skolepenger så det meste av studielånet hans går til det.

Yngstemann jobber men har ingen fast jobb og har bil så mye av hans inntekt går til bilen så han mener at han ikke har råd til å flytte.

Kjenner at jeg blir litt frustrert innimellom😅

Hvordan har deres ungdommer klart det økononisk å flytte for seg selv? Har de fått mye hjelp økonomisk?

Anonymkode: e3cc6...59d

Skrevet

De fikk seg jo jobb... De begynte først å betale leie her hjemme med en gang de kom i jobb. Men det tok ikke lang tid før de fant seg noe eget. 

Anonymkode: 2a8bf...94c

Skrevet

De måtte betale her hjemme, ikke til oss men til seg selv. Og så kan de selvfølgelig ikke forvente å bo sentralt og alene i stor leilighet, de bor sammen med venner eller studievenner. Jeg støtter dem med å betale tannlege/lege etc, men de må stå på egne ben. De er virkelig for store til at mamma skal ordne alt når de har passert 20. 

Skrevet

De har fått bo gratis så lenge de studerte/tok fagbrev. Når de fikk seg jobb, måtte de begynne å betale leie her hjemme. Da ble det ikke så attraktivt lenger….

Jeg har mer «sympati» med de som studerer, evt har et friår hvor de virkelig jobber og legger seg opp penger. Å bo hjemme gratis å kun jobbe når det passer hadde absolutt ikke vært aktuelt. 

Anonymkode: c5a38...eeb

Skrevet

Eldste flyttet til et kollektiv, fire gutter som ikke kjente hverandre fra før i nabobyen (så bare en time hjem til søndagsmiddag hos mor). Etterhvert flyttet han sammen med kjæresten og nå er begge ferdig studert og i full jobb så de ser etter bolig å kjøpe. Han har jobbet ved siden av skolen siden han var 16 år gammel, 24 år nå.

Nest eldste flyttet også til leid leilighet, to stykker i en liten kjellerleilighet med to soverom. Lånekassen og jobb ved siden av betaler regninga.

Ingen av dem har fått hjelp hjemmefra annet enn noen poser med mat av og til. Har hendt jeg har bestilt en matkasse med basisvarer, frukt og grønt fra Oda og fått levert hos dem

Anonymkode: 00304...ff2

Skrevet

Hvordan? jobb  og studielån, selvsagt. 

Skrevet

HI, forstår jeg deg rett at eldste ikke finner noe fordi han har for dyr smak?

Og yngste uten fast jobb prioriterer bilen?? Håper for guds skyld han tar ALT av husarbeid og mathandling hvis han ikke engang jobber fullt.

Skrevet

Min eldste på 19 skal ha et friår der hun jobber, og har funnet et kollektiv. Det er litt dyrt, men det er kamp om rommene i Oslo. Hun får låne penger til depositum av meg som hun betaler tilbake det neste året, så har hun egne depositumspenger neste gang.

Planen er at hun kan bo der videre når hun starter å studere neste år, det går hvis hun jobber litt ved siden av. Vi bor veldig trangt så jeg hjelper henne heller litt økonomisk om det trengs enn at vi skal bo oppå hverandre. Hun trenger virkelig å stå litt på egne ben, det er viktigere enn å bo hjemme og spare penger (hun vil uansett få hjelp til EK om noen år).

Anonymkode: 85460...19b

Skrevet

Min eldste på 21 har kjøpt seg leilighet, skal flytte og studere( vi hjelper til) 

Neste på 18 skal bo hjemme og spare opp penger i læretiden, kommer til å hjelpe til der også.

Minste er bare 15….

Anonymkode: 51f6e...90e

Skrevet

Begge bor billig i eiendommer vi har i familien, jobber og tar opp studielån. Akkurat som vi foreldre gjorde da vi var unge, bortsett fra at ingen av oss da hadde tilgang på billige bosteder. Jeg og mannen fikk en del hjelp hjemmefra, våre to får lite hjelp, annet enn som sagt, rimelige boutgifter. 

Anonymkode: ae85c...aea

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min eldste på 21 har kjøpt seg leilighet, skal flytte og studere( vi hjelper til) 

Neste på 18 skal bo hjemme og spare opp penger i læretiden, kommer til å hjelpe til der også.

Minste er bare 15….

Hvordan har en student råd til å kjøpe egen leilighet?

Anonymkode: 3f3f5...825

Skrevet

Ikke meg du spør, men våre barn får forskudd på arv som de bruker som egenandel til leilighetskjøp. Det blir deres penger en gang uansett, så da kan de få dem når behovet er størst. 

Anonymkode: 6026a...ba9

Skrevet

De har spart mye, jobbet, får litt penger av besteforeldre, hjelp av oss, og boliglån! Det er en invistering i noe eget, isteden for å betale for å leige en leilighet i over 5 år. Da kan hun velge om hun fortsatt vil bo og jobbe der, eller selge å flytte, men uansett er det en begynnelse på å komme inn på boligmerket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

De har spart mye, jobbet, får litt penger av besteforeldre, hjelp av oss, og boliglån! Det er en invistering i noe eget, isteden for å betale for å leige en leilighet i over 5 år. Da kan hun velge om hun fortsatt vil bo og jobbe der, eller selge å flytte, men uansett er det en begynnelse på å komme inn på boligmerket.

Ja hvis de har fått penger av foreldre og besteforeldre så skjønner jeg jo hvordan de har fått penger til egenkapital. Fikk riktignok ikke inntrykk av at dette var så aktuelt for hi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja hvis de har fått penger av foreldre og besteforeldre så skjønner jeg jo hvordan de har fått penger til egenkapital. Fikk riktignok ikke inntrykk av at dette var så aktuelt for hi.

De har spart det de har fått av småbeløp, har ikke fått så mye så du sikker tror da. De har hatt normalt forbruk, ikke kjøpt tull og vas, slik flere av venner har gjort ( spart konfpenger, penger de har tjent på jobb) I det store og hele, så kan en klare å få opp en pen sum ved slike tiltak. 

De har og hatt BSU som sparing.
Dette er snakk om en 2 roms leilighet vårt barn har kjøpt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Datteren til en venninne gjorde det samme. Hun har hatt sommerjobber siden hun var 14/15 år, hatt ekstrajobb gjennom hele vgs, spart bursdagspenger osv. Da hun kom inn på et mangeårig studie fikk hun lån med sine oppsparte midler som egenkapital og foreldrene som kausjlnister.

Hun kjøpte en leilighet med kjøkken, bad, stue og soverom, leide ut stuen til en annen student og fikk på den måten hjelp med å betjene lånet. 

Nå er hun ferdig på skolen og har solgt leiligheten 900.000 dyrere enn hun kjøpte den i tillegg til at lånet er betalt i 4 år. Så hun kom veldig greit ut av det i forhold til andre studenter som har leid i samme periode.

Anonymkode: 00304...ff2

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

De har spart det de har fått av småbeløp, har ikke fått så mye så du sikker tror da. De har hatt normalt forbruk, ikke kjøpt tull og vas, slik flere av venner har gjort ( spart konfpenger, penger de har tjent på jobb) I det store og hele, så kan en klare å få opp en pen sum ved slike tiltak. 

De har og hatt BSU som sparing.
Dette er snakk om en 2 roms leilighet vårt barn har kjøpt.

Ja da har de vært flinke. Her vi bor koster ettromsleilighet MINIMUM 350 000 hvis de kjøper noe usentralt, altså de må ha 3-400 000 i egnekapital. Det er ganske mye penger å spare opp når man er så ung. Jeg er glad vi har midler til å hjelpe dem med egenkapital, men jeg forstår godt at alenemødre og andre med dårlig råd ikke har denne muligheten. Hvis de skal spare 300 000 til egenkapital på fem år, hvis de begynner å jobbe når de er 16, så er det 60 000 i året. For å klare det forutsetter det at de jobber ganske mye, pluss at de nesten ikke bruker en krone på seg selv. Og de koster jo penger i løyper av ungdomsskole og vgs, noen må jo betale det de koster. 

Skrevet
amandine skrev (16 timer siden):

Håper for guds skyld han tar ALT av husarbeid og mathandling hvis han ikke engang jobber fullt.

Ja, du kan håpe... Men realiteten er nok en ganske annen, ja. 

Anonymkode: 2a8bf...94c

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Vår ene vil ha råd til det fordi han går en linje på videregående hvor han jobber og tar fagbrev, samtidig som han går på skole og får studiekompetanse. Det går over fire år og de siste to årene er inntekten hans ganske høy, spesielt fordi han gjerne jobber litt overtid også. Han er ferdig med de første tre årene nå, og selv om han kjøpte seg egen bil i fjor, har han likevel spart opp over 100 000 kr i egenkapital, pluss BSU utenom. Etter beregningen vil egenkapitalen være på 250 000- 300 000 kr etter neste år, og da har han fagbrev og kan jobbe litt ved siden av studiene og studielånet for å betjene huslånet. 

Anonymkode: 1ea10...9ba

Skrevet

Mine kjøpte ikke da de flyttet ut. Det var hybel, kollektiv og leid leilighet for alle 3. 
Ungdommer er bra kravstore og bortskjemte som bor gratis hjemme og bruker pengene på bil, vil ikke flytte hjemmefra før de kan kjøpe eget, vil ikke leie osv. 

Det er faktisk vanlig å leie bolig når man er ungdom/ung voksen. Mine flyttet da de var 16 og 18 år. 

Anonymkode: 73462...389

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja da har de vært flinke. Her vi bor koster ettromsleilighet MINIMUM 350 000 hvis de kjøper noe usentralt, altså de må ha 3-400 000 i egnekapital. Det er ganske mye penger å spare opp når man er så ung. Jeg er glad vi har midler til å hjelpe dem med egenkapital, men jeg forstår godt at alenemødre og andre med dårlig råd ikke har denne muligheten. Hvis de skal spare 300 000 til egenkapital på fem år, hvis de begynner å jobbe når de er 16, så er det 60 000 i året. For å klare det forutsetter det at de jobber ganske mye, pluss at de nesten ikke bruker en krone på seg selv. Og de koster jo penger i løyper av ungdomsskole og vgs, noen må jo betale det de koster. 

Min sønn begynte jobbe da han var 15. jobbet helger og fridager samt hele sommerferien. Å tjene 60 000 på et år er da fullt mulig. Han brukte også lite penger på seg selv i den perioden. 

Han begynte som lærling han var 19. Siden han gikk tre år på Vgs og ett år lære hadde han full lærlingelønn. Ha bodde gratis hjemme og jobbet helger og kvelder i tillegg til jobben som lærling. På ett år tjente han mer enn med som har en mastergrad og full jobb🤯 

Da han var ferdig lærling fikk han fast jobb. Han fikk lån i banken uten oss som kausjonister og kjøpte seg et lite hus litt usentralt. 

Det er fullt mulig å legge seg opp egenkapital. Men det fordrer jo at de jobber hardt og ikke bruker særlig penger. Det er f.eks. ikke forenelig med ferieturer til utlandet, høyt forbruk forbruk på klær, fest og moro etc. 

Anonymkode: c5a38...eeb

Skrevet

Våre to eldste har flyttet ut og det greier de fint med studielån og jobb. 

Anonymkode: 8075b...f9b

Skrevet

De to eldste flyttet ut når de var ferdige å studere og fikk seg jobb. Yngste er lærling nå, og kommer nok til å bo hjemme noen år til. Han betaler ingen leie, men må spare. Det er ikke noe problem. Har spart over 200 000;- på 1 år, så er ikke bekymret for at han ikke skal ha egenkapital nok for egen leilighet når den tid kommer.

Anonymkode: 687a0...0b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...