Gå til innhold

Standpunktkarakter norsk muntlig

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I teorien, ja, men det vil ikke skje i HI sitt tilfelle rett og slett fordi en rektor som bare innehar et snev av intelligens forstår hvilke konsekvenser dette kan ha for skolen. Jeg er lærer i vgs selv, og læreren her rett og slett har bæsjet godt og grundig på leggen, noe en rektor vil se og dermed overstyre vedkommende når ny karakter settes. Vurdering av fagkunnskap vist i timene er bare én måte å bli vurdert på, og elevene har krav på varierte vurderingsformer, altså de formelle vurderingene hvor eleven har fått 6-er på samtlige. En rektor som ikke gir eleven minimum en 5-er, men sannsynligvis en 6-er, og deretter har en god prat med sine ansatte om vurderingspraksis, vet at dette vil være potensielt katastrofalt for skolens rykte. Slike saker kan spre seg, og videregående skoler er faktisk avhengig av å markedsføre seg på en god måte for å trekke attraktive elever. Det er ren politikk. 

Anonymkode: dc1f5...5a2

Enig, men det kan jo også skape svært uheldige ringvirkninger internt dersom det som kommer ut av denne prosessen er at elever ser at ved å klage, så får de medhold nesten uansett og at rektor undergraver sine ansatte. Vi vet jo faktisk ikke om den aktuelle læreren har dummet seg ut, eller om vedkommende kan gjøre rede for sine vurderinger. Alle i denne tråden tar for gitt at jenta har forstått lærerens begrunnelse. Selv er jeg ikke lærer, men jeg har vært i mange situasjoner der mennesker har bedt om en begrunnelse for et vedtak de ikke liker, og hatt erfaringer med at uenighet om vedtaker overskygger argumentene. Omtrent som her - hvor jenta selv mener hun er muntlig aktiv og at læreren derfor har feil 

Skrevet
Iiiiik skrev (20 timer siden):

Enig, men det kan jo også skape svært uheldige ringvirkninger internt dersom det som kommer ut av denne prosessen er at elever ser at ved å klage, så får de medhold nesten uansett og at rektor undergraver sine ansatte. Vi vet jo faktisk ikke om den aktuelle læreren har dummet seg ut, eller om vedkommende kan gjøre rede for sine vurderinger. Alle i denne tråden tar for gitt at jenta har forstått lærerens begrunnelse. Selv er jeg ikke lærer, men jeg har vært i mange situasjoner der mennesker har bedt om en begrunnelse for et vedtak de ikke liker, og hatt erfaringer med at uenighet om vedtaker overskygger argumentene. Omtrent som her - hvor jenta selv mener hun er muntlig aktiv og at læreren derfor har feil 

Det er ikke sikkert at hun er muntlig aktiv, men det er fortsatt lærerens ansvar å vurdere elevenes kompetanse i alle relevante kompetansemål. Dersom en elev viser liten muntlig aktivitet, må faktisk læreren gi eleven tilbud om å vise muntlig kompetanse på andre arenaer. Den tilretteleggingen er tidkrevende og det er ikke nødvendigvis så enkelt å få det til, men det er det er hva opplæringsloven sier. 

Anonymkode: 0ea08...bd9

Skrevet
Iiiiik skrev (22 timer siden):

Det hadde vært uetisk og ulovlig å ikke gå inn for å behandle og vurdere denne elevens klage mest mulig korrekt

Anonymkode: 6e50c...02c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det hadde vært uetisk og ulovlig å ikke gå inn for å behandle og vurdere denne elevens klage mest mulig korrekt

Anonymkode: 6e50c...02c

Enig, men rektor må jo uansett se på saken. Det er ikke sikkert at du har rett i at læreren har bæsjet på leggen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...