Anonym bruker Skrevet 20. juni #26 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Et objektivt grunnlag er hvordan læreren vurderer din datters prestasjoner opp mot læringsmålene i det aktuelle faget. Anonymkode: 80b9e...c63 Men da blir mitt spørsmål egentlig; hvordan gjøres denne vurderingen? Altså; hvordan gjøres den i tillegg til faktiske vurderingene som det gis karakter og tilbakemeldinger på gjennom året? Her har de fire muntlige vurderinger hvert semester, 24 muntlige vurderinger på tre år. Anonymkode: 9675d...5be
Iiiiik Skrevet 20. juni #27 Skrevet 20. juni Men det kan vel hende at læreren oppfatter at det datteren din sier i timene på ingen måte er i samsvar med de gode vurderingene. Å få masse hjelp eller øve mye er selvfølgelig både lov og lurt, men det åpner opp for at læreren tenker det er stort sprik mellom fagligheten i vurderingssituasjonene og i vanlig aktivitet. Hvis man sjelden viser at man er 6er-kandidat i ordinær undervisning skal det mye til å få 6 i et muntlig fag. Når det gjelder jentas oppfatning av at hun har vært aktiv, så kan ikke det telle mer enn lærerens oppfatning av det motsatte. Å klage på det kommer dere ingen vei med.
Anonym bruker Skrevet 20. juni #28 Skrevet 20. juni Iiiiik skrev (9 minutter siden): Men det kan vel hende at læreren oppfatter at det datteren din sier i timene på ingen måte er i samsvar med de gode vurderingene. Å få masse hjelp eller øve mye er selvfølgelig både lov og lurt, men det åpner opp for at læreren tenker det er stort sprik mellom fagligheten i vurderingssituasjonene og i vanlig aktivitet. Hvis man sjelden viser at man er 6er-kandidat i ordinær undervisning skal det mye til å få 6 i et muntlig fag. Når det gjelder jentas oppfatning av at hun har vært aktiv, så kan ikke det telle mer enn lærerens oppfatning av det motsatte. Å klage på det kommer dere ingen vei med. Det kan selvfølgelig være. Og jeg er enig i at det skal mye til for få 6 som standpunkt uansett fag. Men sett at spriket dette siste semesteret er så stort som to karakterer, bør ikke eleven da få tilbakemelding på det underveis? Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #29 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Takk:) Hun har faktisk hatt fire formelle muntlige vurderinger dette semesteret, med toppkarakter. Litt av utfordringen er jo at eleven og læreren tydeligvis er uenig om det i det hele tatt er «manglende aktivitet». Eleven mener hun deltar aktivt i diskusjoner og fagssamtaler, svarer på spørsmål osv. Men jeg kan jo ikke si hverken det ene eller det andre på det…. Hvordan skal egentlig muntlig aktivitet i timen dokumenteres? Anonymkode: 9675d...5be Det er uansett de formelle vurderingene som skal vektlegges. Synes det virker brutalt å trekke så mye ned "bare" på bakgrunn av manglende aktivitet i timene. Jeg praktiserer ikke slik vurdering, i alle fall, jeg trekker ikke ned pga manglende aktivitet i timene, men hvis eleven vipper mellom to karakterer kan jeg bruke muntlig aktivitet i timene til å vippe eleven opp. Ja, jeg er norsklærer i vgs. Anonymkode: acd28...41b
Anonym bruker Skrevet 20. juni #30 Skrevet 20. juni sug lut skrev (2 timer siden): Eller lær henne at verden ikke skylder henne noe og la læreren gjøre jobben sin. Hvis læreren er like ydmyk og åpen for at de kan ha vurdert feil, som det du er, så bør de nok revurdere egnetheten sin for yrket. Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 20. juni #31 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det kan selvfølgelig være. Og jeg er enig i at det skal mye til for få 6 som standpunkt uansett fag. Men sett at spriket dette siste semesteret er så stort som to karakterer, bør ikke eleven da få tilbakemelding på det underveis? Anonymkode: 9675d...5be Jo. Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 20. juni #32 Skrevet 20. juni Iiiiik skrev (2 timer siden): Men det kan vel hende at læreren oppfatter at det datteren din sier i timene på ingen måte er i samsvar med de gode vurderingene. Å få masse hjelp eller øve mye er selvfølgelig både lov og lurt, men det åpner opp for at læreren tenker det er stort sprik mellom fagligheten i vurderingssituasjonene og i vanlig aktivitet. Hvis man sjelden viser at man er 6er-kandidat i ordinær undervisning skal det mye til å få 6 i et muntlig fag. Når det gjelder jentas oppfatning av at hun har vært aktiv, så kan ikke det telle mer enn lærerens oppfatning av det motsatte. Å klage på det kommer dere ingen vei med. Selvfølgelig er det god mulighet for at klagen fører frem Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 20. juni #33 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det god mulighet for at klagen fører frem Anonymkode: 6e50c...02c Hvordan vet du at den muligheten er «god» uten å være læreren til eleven? Anonymkode: 80b9e...c63
Iiiiik Skrevet 20. juni #34 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig er det god mulighet for at klagen fører frem Anonymkode: 6e50c...02c Klart det kan hende, men å basere klagen på at jenta har vært mer aktiv i timene enn det læreren mener, kommer de ingen vei med.
Anonym bruker Skrevet 20. juni #35 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvordan vet du at den muligheten er «god» uten å være læreren til eleven? Anonymkode: 80b9e...c63 Fordi det fremstår urimelig å gi en elev 4 med manglende underveistilbakemelding og det som ellers er beskrevet. Det er dessuten ikke læreren selv som skal vurdere klagen. Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 20. juni #36 Skrevet 20. juni Iiiiik skrev (1 time siden): Klart det kan hende, men å basere klagen på at jenta har vært mer aktiv i timene enn det læreren mener, kommer de ingen vei med. Hun har ikke fått tilbakemelding underveis om at hun må være mer muntlig aktiv for å komme opp på samme nivå som presentasjonene. Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 21. juni #37 Skrevet 21. juni Dette bør hun klage på. Elevene skal bli målt etter kompetansemålene, ja, men de skal også få fagsamtaler med lærer som tydeliggjør hvordan de blir vurdert. Når vi på vår skole legger opp til konkrete vurderinger, blir ulike kompetansemål målt, og en flink lærer vil klare å gjennomføre flere vurderinger der det ikke er mulig for elevene å jukse seg til en god karakter. Altså vil det å forbedre seg og øve selvsagt være lurt og nødvendig, men det skal ikke være snakk om å bare holde en ferdiglaget presentasjon og det er det. På vår skole har vi for eksempel litterære samtaler der elevene diskuterer et utvalg litteratur de har lest, de gjennomfører forskning på språk de må legge fram med tilhørende utspørring, har såkalt prøvemuntlig osv. Dermed vil karakterene de får være reelt representative for det faglige nivået deres. Vi har også som en felles regel om at kunnskap som vises i timene utelukkende skal brukes i elevens favør ved at elever som vipper litt mellom to karakterer, kan vippes opp dersom de viser god kunnskap i timene. En lærer har heller ikke lov til å vurdere mengden med muntlig aktivitet i timene, kun kunnskap som blir vist. Med andre ord kan Per delta aktivt og engasjert i hver eneste time, men fordi det han vanligvis lirer av seg er feil, misforståelser, ren parafrasering ol., så viser egentlig ikke Per noe videre fagkunnskap i timene på tross av høy aktivitet. Kari, derimot, er ikke så aktiv. Hun rekker bare opp hånden et par ganger i måneden, men til gjengjeld er det hun sier gjennomtenkt, viser svært god faglig forståelse og høy grad av refleksjon. Altså viser Kari høy faglig kompetanse i timene, selv om hun ikke gjør det så ofte. Så om Per da har karakterrekken 3/4, 4-, 3+ og 3+ på vurderingene, vil standpunkt bli 3 selv om han har vært veldig aktiv i timene, fordi han ikke har vist fagkunnskap som tilsier en 4-er. Kari med sin karakterrekke på 5-, 4, 4+ og 5- på formelle vurderinger, vil få 5 i standpunkt fordi hun har vist høy kompetanse i timene når hun først har sagt noe. Anonymkode: dc1f5...5a2
Anonym bruker Skrevet 21. juni #38 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): En lærer har heller ikke lov til å vurdere mengden med muntlig aktivitet i timene, kun kunnskap som blir vist Hvor framkommer egentlig dette?? Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 21. juni #39 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvor framkommer egentlig dette?? Anonymkode: 9675d...5be I vurderingsforskriftene du finner på UDIR sine sider. De er faktisk veldig klare på dette. I tillegg skal elevene vite på hvilken måte de blir vurdert og ha varierte vurderingsformer, noe det virker som om læreren til HI sin ungdom ikke har fulgt utfra det HI skriver her. Les gjerne svaret mitt over om forskjellen mellom å vise kunnskap og være aktiv i timene. Anonymkode: dc1f5...5a2
Anonym bruker Skrevet 22. juni #40 Skrevet 22. juni Hun bør klage, ja. Sannsynligvis vil hun få medhold hos statsforvalteren, det høres i alle fall ikke ut som en lærer som vil være i stand til å gi et godt tilsvar på klagen. Det er derimot ikke det samme som at hun kommer til å få medhold hos skolen. Lærer/rektor kan velge å opprettholde opprinnelig karakter til tross for medhold hos statsforvalteren. Anonymkode: 0ea08...bd9
Anonym bruker Skrevet 22. juni #41 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sannsynligvis vil hun få medhold hos statsforvalteren, det høres i alle fall ikke ut som en lærer som vil være i stand til å gi et godt tilsvar på klagen. Anonymkode: 0ea08...bd9 Hva baserer du egentlig dette på? Det er helt komisk hvor mye mange av dere synes å vite om denne læreren og grunnlaget for hennes vurdering. Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 22. juni #42 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva baserer du egentlig dette på? Det er helt komisk hvor mye mange av dere synes å vite om denne læreren og grunnlaget for hennes vurdering. Anonymkode: 80b9e...c63 Når eleven selv spør og kun får til svar at "det er en helhetsvurdering", så gir det ikke akkurat inntrykk av annet. Anonymkode: 0ea08...bd9
Anonym bruker Skrevet 22. juni #43 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Når eleven selv spør og kun får til svar at "det er en helhetsvurdering", så gir det ikke akkurat inntrykk av annet. Anonymkode: 0ea08...bd9 Og du trorstatsforvalteren som ikke har vært til stede i undervisningen er i bedre stand til å vite hva som er riktig muntlig karakter? Det er ikke akkurat etterprøvbart. Du tror ikke læreren vil klare å argumentere for standpunktkarakteren som er gitt? Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 22. juni #44 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Og du trorstatsforvalteren som ikke har vært til stede i undervisningen er i bedre stand til å vite hva som er riktig muntlig karakter? Det er ikke akkurat etterprøvbart. Du tror ikke læreren vil klare å argumentere for standpunktkarakteren som er gitt? Anonymkode: 80b9e...c63 Nei, selvfølgelig ikke. Det er heller aldri det statsforvalteren vurderer. Statsforvalteren vurderer kun om eleven er vurdert i samsvar med forskrift til opplæringsloven. Læreren må derfor vise hvordan han/hun har dokumentert vurderingen i alle relevante kompetansemål, hvordan eleven har fått beskjed om hva som vektlegges mtp. vurdering etc. Anonymkode: 0ea08...bd9
Anonym bruker Skrevet 22. juni #45 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei, selvfølgelig ikke. Det er heller aldri det statsforvalteren vurderer. Statsforvalteren vurderer kun om eleven er vurdert i samsvar med forskrift til opplæringsloven. Læreren må derfor vise hvordan han/hun har dokumentert vurderingen i alle relevante kompetansemål, hvordan eleven har fått beskjed om hva som vektlegges mtp. vurdering etc. Anonymkode: 0ea08...bd9 Og hvorfor antar du at læreren ikke klarer å vise til dette? Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 22. juni #46 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Og hvorfor antar du at læreren ikke klarer å vise til dette? Anonymkode: 80b9e...c63 Fordi læreren ikke tar seg bryet med å gi eleven den samme informasjonen. Anonymkode: 0ea08...bd9
Iiiiik Skrevet 22. juni #47 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Fordi læreren ikke tar seg bryet med å gi eleven den samme informasjonen. Anonymkode: 0ea08...bd9 Jeg synes det er interessant at det er mer nærliggende å tro at læreren har gjort en dårlig vurdering enn at eleven ikke har skjønt eller akseptert begrunnelsen. Når det er sagt, vil jeg tro hun får medhold i en klage og blir flyttet opp til en 5er, men kan ikke skjønne at lærers betraktninger ikke tas hensyn til i det hele tatt og tror derfor 6er er lite sannsynlig.
Anonym bruker Skrevet 22. juni #48 Skrevet 22. juni Iiiiik skrev (7 timer siden): Jeg synes det er interessant at det er mer nærliggende å tro at læreren har gjort en dårlig vurdering enn at eleven ikke har skjønt eller akseptert begrunnelsen. Når det er sagt, vil jeg tro hun får medhold i en klage og blir flyttet opp til en 5er, men kan ikke skjønne at lærers betraktninger ikke tas hensyn til i det hele tatt og tror derfor 6er er lite sannsynlig. Når eleven har fått høyeste mulige måloppnåelse i samtlige formative vurderingssituasjoner og allikevel far karakteren fire i standpunkt, er det liten tvil om at det er snakk om mangelfull vurdering. Det er slettes ikke usannsynlig at eleven får medhold hos statsforvalteren, men læreren og rektor kan jo fortsatt velge å ikke endre karakteren. Anonymkode: 0ea08...bd9
Anonym bruker Skrevet 23. juni #49 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (17 timer siden): Hun bør klage, ja. Sannsynligvis vil hun få medhold hos statsforvalteren, det høres i alle fall ikke ut som en lærer som vil være i stand til å gi et godt tilsvar på klagen. Det er derimot ikke det samme som at hun kommer til å få medhold hos skolen. Lærer/rektor kan velge å opprettholde opprinnelig karakter til tross for medhold hos statsforvalteren. Anonymkode: 0ea08...bd9 Det er da helt vanvittig! Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 23. juni #50 Skrevet 23. juni Anonym bruker skrev (12 timer siden): Når eleven har fått høyeste mulige måloppnåelse i samtlige formative vurderingssituasjoner og allikevel far karakteren fire i standpunkt, er det liten tvil om at det er snakk om mangelfull vurdering. Det er slettes ikke usannsynlig at eleven får medhold hos statsforvalteren, men læreren og rektor kan jo fortsatt velge å ikke endre karakteren. Anonymkode: 0ea08...bd9 I teorien, ja, men det vil ikke skje i HI sitt tilfelle rett og slett fordi en rektor som bare innehar et snev av intelligens forstår hvilke konsekvenser dette kan ha for skolen. Jeg er lærer i vgs selv, og læreren her rett og slett har bæsjet godt og grundig på leggen, noe en rektor vil se og dermed overstyre vedkommende når ny karakter settes. Vurdering av fagkunnskap vist i timene er bare én måte å bli vurdert på, og elevene har krav på varierte vurderingsformer, altså de formelle vurderingene hvor eleven har fått 6-er på samtlige. En rektor som ikke gir eleven minimum en 5-er, men sannsynligvis en 6-er, og deretter har en god prat med sine ansatte om vurderingspraksis, vet at dette vil være potensielt katastrofalt for skolens rykte. Slike saker kan spre seg, og videregående skoler er faktisk avhengig av å markedsføre seg på en god måte for å trekke attraktive elever. Det er ren politikk. Anonymkode: dc1f5...5a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå