Anonym bruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Er det noen norsklærere på videregående her? Som kan beskrive hvordan an vurderer og gir standpunktkarakterer i norskfaget? Min datter ønsker å klage på norskkarakter sin. Hun har fått 6 på alle muntlige vurderinger i hele år, men standpunktkarakteren hennes er satt til 4. Hun tok det opp med læreren i januar (halvårsvurdering), og fikk da bare beskjed om at hun burde rekke opp handa mer i timen. Nå har hun selvfølgelig bedt om en begrunnelsen standpunktkarakteren og der står det egentlig det samme; «kunne med fordel vært mer muntlig i timen». Og her blir det jo litt ord mot ord; læreren mener hun kunne snakket mer i timen, hun mener selv hun er aktiv hver eneste time. Læreren har ifølge henne selv ikke gjort noen notater gjennom året som kan begrunne hvordan hun har vurdert elevene i de enkelte timene eller de enkelte emnene (foruten om de formelle vurderingene). Men hun skriver at det handler om en «helhetsvurdering» Så mitt spørsmål blir da egentlig; er det virkelig sånn at en standpunktkarakter skal settes på bakgrunn av lærerens «synsing» om hvor aktive den enkelte elev er i timen? Eller finnes det en form for veiledning for hvordan den muntlige karakteren i norsk skal settes? Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Læreplanen på udir.no. Og ja, det er naturligvis lærerens vurdering, eller «synsing» som du knaller det, som legges til grunn for karakter. Det er ikke eleven eller elevens mor som skal sette karakter. Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Læreplanen på udir.no. Og ja, det er naturligvis lærerens vurdering, eller «synsing» som du knaller det, som legges til grunn for karakter. Det er ikke eleven eller elevens mor som skal sette karakter. Anonymkode: 80b9e...c63 «Kaller det» Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Læreplanen på udir.no. Og ja, det er naturligvis lærerens vurdering, eller «synsing» som du knaller det, som legges til grunn for karakter. Det er ikke eleven eller elevens mor som skal sette karakter. Anonymkode: 80b9e...c63 Jeg skal selvfølgelig hverken sette eller mene noe om hvilken karakter eleven fortjener:) Men som i andre fag, så trodde jeg karakteren i norsk muntlig også ble satt etter måloppnåelse og gitte kriterier - og ikke etter synsing. For å gjøre en vurdering av om eleven oppnår måloppnåelse høy, burde det vel ligge noen føringer til grunn? Så - hvis det finnes en veiledning på hvordan karakteren skal settes (noe jeg antar at det gjør), som jeg kan vise til eleven, så kan det godt henne at det beroliger nok. Vil hun klage så skal hun selvfølgelig få lov til det. Men da tenker jeg det er ålreit å kunne hjelpe henne til å finne kriteriene slik at hun ikke klager unødvendig. Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg skal selvfølgelig hverken sette eller mene noe om hvilken karakter eleven fortjener:) Men som i andre fag, så trodde jeg karakteren i norsk muntlig også ble satt etter måloppnåelse og gitte kriterier - og ikke etter synsing. For å gjøre en vurdering av om eleven oppnår måloppnåelse høy, burde det vel ligge noen føringer til grunn? Så - hvis det finnes en veiledning på hvordan karakteren skal settes (noe jeg antar at det gjør), som jeg kan vise til eleven, så kan det godt henne at det beroliger nok. Vil hun klage så skal hun selvfølgelig få lov til det. Men da tenker jeg det er ålreit å kunne hjelpe henne til å finne kriteriene slik at hun ikke klager unødvendig. Anonymkode: 9675d...5be Ja, da må du se på læringsutbyttebeskrivelsene i den aktuelle læreplanen. Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni Her gikk min datter ned fra fire til tre i muntlig norsk, og ingen begrunnelse ble gitt når hun etterspurte begrunnelsen for at karakteren ble satt ned. Hun har fått tilbakemelding gjennom hele dette året fra sin lærer at hun er mye mer aktiv i timen og at det har vært en tydelig forbedring fra i fjor til i år. Hun har bestemt seg for å klage da hun har skriftlig tilbakemelding gjennom året på at hun har vært mer aktiv i år i forhold til i fjor, men klagen er ikke behandlet så hva resultatet blir vites ikke. Anonymkode: 9f93e...538
Anonym bruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Ja, da må du se på læringsutbyttebeskrivelsene i den aktuelle læreplanen. Anonymkode: 80b9e...c63 Og hvor finner man slikt for norsk studiespes? jeg finner det som heter «kjennetegn på måloppnåelse - norsk vg3SF». Under muntlig står det om muntlige presentasjoner, samtaler og diskusjoner. Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Og hvor finner man slikt for norsk studiespes? jeg finner det som heter «kjennetegn på måloppnåelse - norsk vg3SF». Under muntlig står det om muntlige presentasjoner, samtaler og diskusjoner. Anonymkode: 9675d...5be Vet ikke, er lenge siden brukte læreplaner aktivt, men hvis det er NOR01-07 som gjelder så står det blant annet under muntlige ferdigheter, læringsutbyttebeskrivelser: - samhandle med andre gjennom å lytte, fortelle og samtale - retoriske ferdigheter - å kunne uttrykke seg hensiktsmessig i spontane og forberedte kommunikasjonssituasjoner Anonymkode: 80b9e...c63
Iiiiik Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Det er jo veldig vanskelig å klage på en muntlig karakter. Selv om vurderingene er gode, så teller både kvalitet og kvantitet når det gjelder muntlig aktivitet. Det er kanskje urettferdig, men det kan ikke være eleven selv som tar stilling til dette.
Anonym bruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni Iiiiik skrev (6 minutter siden): Det er jo veldig vanskelig å klage på en muntlig karakter. Selv om vurderingene er gode, så teller både kvalitet og kvantitet når det gjelder muntlig aktivitet. Det er kanskje urettferdig, men det kan ikke være eleven selv som tar stilling til dette. Det er jeg helt enig i. Men eller annen form for kvalitet på den vurderingen læreren gjør bør man vel kunne forvente. Hvis læreren ikke har gjort en eneste nedtegnelse på muntlig aktivitet i løpet av tre år så synes jeg det er rart at lærerens «synsing» om utblir aktivitet i timen skal være avgjørende. Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det er jeg helt enig i. Men eller annen form for kvalitet på den vurderingen læreren gjør bør man vel kunne forvente. Hvis læreren ikke har gjort en eneste nedtegnelse på muntlig aktivitet i løpet av tre år så synes jeg det er rart at lærerens «synsing» om utblir aktivitet i timen skal være avgjørende. Anonymkode: 9675d...5be Men hvordan er du i stand til å vurdere kvaliteten på lærerens vurdering? At eleven ikke har sett at læreren har notert noe skriftlig betyr jo ikke at læreren ikke vurderer i situasjonen. Og det er jo ikke bare det at eleven sier noe som gir grunnlag for vurderingen, det er kvaliteten på det eleven sier. Hvorfor insisterer du på å kalle det «synsing»? Er det «synsing» når læreren vurderer barnet ditt til en toppkarakter også? Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Er det noen norsklærere på videregående her? Som kan beskrive hvordan an vurderer og gir standpunktkarakterer i norskfaget? Min datter ønsker å klage på norskkarakter sin. Hun har fått 6 på alle muntlige vurderinger i hele år, men standpunktkarakteren hennes er satt til 4. Hun tok det opp med læreren i januar (halvårsvurdering), og fikk da bare beskjed om at hun burde rekke opp handa mer i timen. Nå har hun selvfølgelig bedt om en begrunnelsen standpunktkarakteren og der står det egentlig det samme; «kunne med fordel vært mer muntlig i timen». Og her blir det jo litt ord mot ord; læreren mener hun kunne snakket mer i timen, hun mener selv hun er aktiv hver eneste time. Læreren har ifølge henne selv ikke gjort noen notater gjennom året som kan begrunne hvordan hun har vurdert elevene i de enkelte timene eller de enkelte emnene (foruten om de formelle vurderingene). Men hun skriver at det handler om en «helhetsvurdering» Så mitt spørsmål blir da egentlig; er det virkelig sånn at en standpunktkarakter skal settes på bakgrunn av lærerens «synsing» om hvor aktive den enkelte elev er i timen? Eller finnes det en form for veiledning for hvordan den muntlige karakteren i norsk skal settes? Anonymkode: 9675d...5be Her bør det sikkert klages. Hva var karakteren til jul? Har læreren gitt beskjed om hvordan eleven ligger an i vinter ellers..? Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 20. juni #13 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Læreplanen på udir.no. Og ja, det er naturligvis lærerens vurdering, eller «synsing» som du knaller det, som legges til grunn for karakter. Det er ikke eleven eller elevens mor som skal sette karakter. Anonymkode: 80b9e...c63 Dummeste jeg har hørt. Det skal naturligvis være nøytrale kriterier for muntlige karakterer som gis også. Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 20. juni #14 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hvordan er du i stand til å vurdere kvaliteten på lærerens vurdering? At eleven ikke har sett at læreren har notert noe skriftlig betyr jo ikke at læreren ikke vurderer i situasjonen. Og det er jo ikke bare det at eleven sier noe som gir grunnlag for vurderingen, det er kvaliteten på det eleven sier. Hvorfor insisterer du på å kalle det «synsing»? Er det «synsing» når læreren vurderer barnet ditt til en toppkarakter også? Anonymkode: 80b9e...c63 Eleven har fått 6 på alle muntlige vurderinger. Når lærerens enestw begrunnelse for å gi 4 er at eleven kunne vært mer muntlig aktiv i timene, og dette ikke er kommunisert til eleven før, så er det grunn til å reagere! Anonymkode: 6e50c...02c
Anonym bruker Skrevet 20. juni #15 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Dummeste jeg har hørt. Det skal naturligvis være nøytrale kriterier for muntlige karakterer som gis også. Anonymkode: 6e50c...02c Ja, og kriteriene står i læreplanen. De måles selvsagt opp mot læringsutbyttebeskrivelsene i læreplanen. Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Eleven har fått 6 på alle muntlige vurderinger. Når lærerens enestw begrunnelse for å gi 4 er at eleven kunne vært mer muntlig aktiv i timene, og dette ikke er kommunisert til eleven før, så er det grunn til å reagere! Anonymkode: 6e50c...02c Hmm... Mystisk! Eleven har, slik jeg forstår det, hatt flere (dvs. to eller flere) muntlige vurderinger med toppkarakter. Da skal ikke noe manglende aktivitet i timene kunne trekke to karakterer ned. Kanskje, men bare kanskje, én karakter, men også det høres strengt ut. Håper det er sendt formell klage. Anonymkode: acd28...41b
Anonym bruker Skrevet 20. juni #17 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Eleven har fått 6 på alle muntlige vurderinger. Når lærerens enestw begrunnelse for å gi 4 er at eleven kunne vært mer muntlig aktiv i timene, og dette ikke er kommunisert til eleven før, så er det grunn til å reagere! Anonymkode: 6e50c...02c Eleven står fritt til å klage. Men det blir uansett lærerens vurdering som legges til grunn. Anonymkode: 80b9e...c63
sug lut Skrevet 20. juni #18 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg skal selvfølgelig hverken sette eller mene noe om hvilken karakter eleven fortjener:) Men som i andre fag, så trodde jeg karakteren i norsk muntlig også ble satt etter måloppnåelse og gitte kriterier - og ikke etter synsing. For å gjøre en vurdering av om eleven oppnår måloppnåelse høy, burde det vel ligge noen føringer til grunn? Så - hvis det finnes en veiledning på hvordan karakteren skal settes (noe jeg antar at det gjør), som jeg kan vise til eleven, så kan det godt henne at det beroliger nok. Vil hun klage så skal hun selvfølgelig få lov til det. Men da tenker jeg det er ålreit å kunne hjelpe henne til å finne kriteriene slik at hun ikke klager unødvendig. Anonymkode: 9675d...5be Eller lær henne at verden ikke skylder henne noe og la læreren gjøre jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 20. juni #19 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hvordan er du i stand til å vurdere kvaliteten på lærerens vurdering? At eleven ikke har sett at læreren har notert noe skriftlig betyr jo ikke at læreren ikke vurderer i situasjonen. Og det er jo ikke bare det at eleven sier noe som gir grunnlag for vurderingen, det er kvaliteten på det eleven sier. Hvorfor insisterer du på å kalle det «synsing»? Er det «synsing» når læreren vurderer barnet ditt til en toppkarakter også? Anonymkode: 80b9e...c63 Jeg er selvfølgelig ikke i stand til å gjøre en god vurdering av det. Men slike vurderinger hadde jo hjulpet til å forstå hvorfor hun er trukket ned to karakterer. Og det burde jo vært kommunisert underveis. Men her finnes det ifølge læreren ingen notater gjort underveis. hun noterer ikke, men baserer karakteren på det hun selv kaller «en helhetsvurdering». Og for meg høres det ut som synsing når eleven har 4 konkrete vurderinger hvor det er gitt karakteren 6. Jeg kan selvfølgelig ikke vurdere om standpunktkarakteren er riktig eller ikke. Men akkurat som datter min, så stusser jeg på resultatet - og på begrunnelsen til læreren. Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #20 Skrevet 20. juni sug lut skrev (3 minutter siden): Eller lær henne at verden ikke skylder henne noe og la læreren gjøre jobben sin. Absolutt:) Men er det ikke lærerens jobb å gi standpunktkarakterer basert på et objektivt grunnlag? For mage elever som vil inn på spesifikke studier, så betyr jo en slikt nedtrekk på to karakterer enormt mye. Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #21 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Absolutt:) Men er det ikke lærerens jobb å gi standpunktkarakterer basert på et objektivt grunnlag? For mage elever som vil inn på spesifikke studier, så betyr jo en slikt nedtrekk på to karakterer enormt mye. Anonymkode: 9675d...5be Men læreren kan jo helt fint ha gitt datteren din karakter basert på et objektivt grunnlag, i den grad det lar seg gjøre i et muntlig fag. Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 20. juni #22 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Hmm... Mystisk! Eleven har, slik jeg forstår det, hatt flere (dvs. to eller flere) muntlige vurderinger med toppkarakter. Da skal ikke noe manglende aktivitet i timene kunne trekke to karakterer ned. Kanskje, men bare kanskje, én karakter, men også det høres strengt ut. Håper det er sendt formell klage. Anonymkode: acd28...41b Takk:) Hun har faktisk hatt fire formelle muntlige vurderinger dette semesteret, med toppkarakter. Litt av utfordringen er jo at eleven og læreren tydeligvis er uenig om det i det hele tatt er «manglende aktivitet». Eleven mener hun deltar aktivt i diskusjoner og fagssamtaler, svarer på spørsmål osv. Men jeg kan jo ikke si hverken det ene eller det andre på det…. Hvordan skal egentlig muntlig aktivitet i timen dokumenteres? Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #23 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men læreren kan jo helt fint ha gitt datteren din karakter basert på et objektivt grunnlag, i den grad det lar seg gjøre i et muntlig fag. Anonymkode: 80b9e...c63 Og hva er da et objektivt grunnlag? Når alle vurderinger gir en spesifikk karakter og det ikke finnes andre notater eller liknende som sier noe om hvordan hun er vurdert i løpet av året? Det er vel egentlig det som er spørsmålet mitt. Hvordan skal en lærer dokumentere et objektivt grunnlag for en gitt karakter når det ikke finnes noe nedtegnet? Anonymkode: 9675d...5be
Anonym bruker Skrevet 20. juni #24 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal egentlig muntlig aktivitet i timen dokumenteres? Anonymkode: 9675d...5be Jeg tror ikke det er krav til at muntlig aktivitet i timen skal «dokumenteres». Det blir veldig mye dokumentasjonskrav for lærere om de skal dokumentere samtlige elevers muntlige aktivitet. Det blir jo en helhetsvurdering fra læreren. Og i et muntlig fag handler det ikke bare om kvantitet, altså hvor mange ganger eleven har sagt noe i timen. Det handler også om kvalitet. Anonymkode: 80b9e...c63
Anonym bruker Skrevet 20. juni #25 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og hva er da et objektivt grunnlag? Når alle vurderinger gir en spesifikk karakter og det ikke finnes andre notater eller liknende som sier noe om hvordan hun er vurdert i løpet av året? Det er vel egentlig det som er spørsmålet mitt. Hvordan skal en lærer dokumentere et objektivt grunnlag for en gitt karakter når det ikke finnes noe nedtegnet? Anonymkode: 9675d...5be Et objektivt grunnlag er hvordan læreren vurderer din datters prestasjoner opp mot læringsmålene i det aktuelle faget. Anonymkode: 80b9e...c63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå