Anonym bruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Jeg er alene med barn og ufør. Vi greier oss akkurat i dag takket være barnetrygd, barnetillegg og litt bidrag fra far. Men når de blir 18 om 4 og 8 år mister jeg en del av inntekten min. Når koster de mest, og når slutter de å koste? De begynner vel kanskje å tjene litt etterhvert, men spiser mer og er kanskje dyrere i bruk mtp ut på ting, merkeklær osv. Når pleier ungdom i snitt flytte ut? Anonymkode: dc456...284
Anonym bruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Min eldste er akkurat ferdig på vgs. Hun skal fortsatt bo hjemme et år til. Hun skal ikke betale husleie eller mat og blir vel fortsatt en del av familiens mobilpakke. Ellers må hun selv betale ting som klær, busskort osv. Anonymkode: eb392...d6f
Anonym bruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Hun skal ikke betale husleie eller mat og blir vel fortsatt en del av familiens mobilpakke Det er jo helt idiotisk. Anonymkode: 25bce...b85
Anonym bruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jo helt idiotisk. Anonymkode: 25bce...b85 ? Våre barn koster fremdeles penger fordi de er studenter. Vi betaler hjemreisene deres og sper på med litt penger når det trengs. De har begge bodd hjemme i perioder etter vgs og aldri betalt noe. Men det er fordi vi kan, ren forsørgerplikt har man vel så lenge de går på videregående. Når de flytter ut kommer jo an på hvor man bor og hvilken utdannelse de satser på. Fra ca 16 år bør de prøve å få seg en jobb slik at de kan holde seg selv med lommepenger Anonymkode: eae23...31c
Anonym bruker Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er jo helt idiotisk. Anonymkode: 25bce...b85 Det må du selvfølgelig få lov til å mene. Jeg bodde hjemme 3 år (skrekk og gru) etter vgs. Betalte ingenting annet enn eget forbruk. Da jeg begynte å studere hadde jeg lagt meg opp en god del penger så jeg slapp å jobbe ila studieåret, men hadde alltid sommerjobb. Jeg har alltid vært fornuftig med penger. I dag er jeg 44 år og har nedbetalt hus og biler. Litt studielån har jeg, men ikke mye til å ha 7 år med studielån. Min tenåring er ekstremt fornuftig med penger. Så ingen bekymring fra min side. Hvis du vil at barnet ditt skal betale når han/hun bor hjemme så er det riktig for deg. Anonymkode: eb392...d6f
Pobie Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg er alene med barn og ufør. Vi greier oss akkurat i dag takket være barnetrygd, barnetillegg og litt bidrag fra far. Men når de blir 18 om 4 og 8 år mister jeg en del av inntekten min. Når koster de mest, og når slutter de å koste? De begynner vel kanskje å tjene litt etterhvert, men spiser mer og er kanskje dyrere i bruk mtp ut på ting, merkeklær osv. Når pleier ungdom i snitt flytte ut? Anonymkode: dc456...284 Helt innafor at de betaler for eget forbruk som mobil, ting, og merkeklær osv når de har fylt 18. De jober vel gjerne i tillegg til skole? Da kan de alltids bidra med litt husleie og penger til mat i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni Etter loven har vi forsørgerplikt så lenge de går på vgs, og det koster jo å ha en 18-19 åring i kosten. Mine har hatt gratis "kost og losji" så lenge de har gått på skole, og fått lommepenger hver måned til de begynte som lærlinger. Men de har alle tatt yrkesfaglig utdanning og begynt som lærlinger etter 2.klasse på vgs. Så jeg har ikke hatt andre utgifter enn mat og varmtvann fra de var 18 år. De to eldste har begge fortsatt på skole etter fagbrev da, så eldste bodde gratis hjemme mens han tok påbygg, men flyttet hjemmefra for å gå på høyskole et annet sted i landet. Nest eldste flyttet hjemmefra da han begynte på fagskole og går et fireårig løp der. Tredjemann er lærling nå. Min erfaring er derfor at de koster litt så lenge de bor hjemme, men bare kost og losji, mine har klart seg selv ellers. Anonymkode: 658c2...63a
Anonym bruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Skulle så ønske jeg kunne gitt de mer😔 Jeg tjente veldig godt, så når jeg bodde sammen med faren deres i tillegg hadde vi god råd. Jeg drømte om å la de få startkapital til bolig, fin konfirmasjonsgave osv. Men nå får vi knapt råd til mat når de blir 18. De bør vel uansett få seg jobb, men skulle ønske de ikke måtte. Kost og losji skal gå om de kjøper og holder annet selv. Anonymkode: dc456...284
Anonym bruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Mine eldste er 21 og 18 (i år). Eldste bodde hjemme til hun var nesten 20. Hadde jobb og tjente mer enn meg så hun kjøpte selvsagt sine egne ting, og ordna endel mat selv (bodde i leilighet i huset). Spiste middag med oss (hun og typen, så gikk jo endel mer mat og strøm) men alt annet kjøpte hun selv. Mellomste blir 18. Han koster det han og kjærsten spiser og forbruker av strøm. Han jobber og tjener penger, så alt han har lyst på kjøper han selv. Alt han trenger får han av meg. Men han er en sparsommelig fyr og har vel fått en bukse og noen boksere i år. Ingen av de jobber fordi de må, men fordi de ønsker. Og fordi de har lært tidlig at å jobbe lønner seg, både for å ha på cv og fordi det er en enorm erfaring å få med seg. Eldste begynte rett før hun var 16 og mellomste har hatt jobb siden han var 14. Det kommer man langt med når man skal søke jobb etter studier Anonymkode: 08d5a...616
Anonym bruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Skulle så ønske jeg kunne gitt de mer😔 Jeg tjente veldig godt, så når jeg bodde sammen med faren deres i tillegg hadde vi god råd. Jeg drømte om å la de få startkapital til bolig, fin konfirmasjonsgave osv. Men nå får vi knapt råd til mat når de blir 18. De bør vel uansett få seg jobb, men skulle ønske de ikke måtte. Kost og losji skal gå om de kjøper og holder annet selv. Anonymkode: dc456...284 Det er litt i overkant og legge det frem som om de «får lov til å bo». Det skulle bare mangle at barna får bo hjemme. Holder alt annet selv? Det er ikke superenkelt å få jobb når man er 18 år gammel…og skal man da betale klær, sosialt, buss osv selv blir det et kjipt liv på dem. Anonymkode: 8b16e...224
Anonym bruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er jo helt idiotisk. Anonymkode: 25bce...b85 Hva er idiotisk? Anonymkode: 0883e...377
Anonym bruker Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er litt i overkant og legge det frem som om de «får lov til å bo». Det skulle bare mangle at barna får bo hjemme. Holder alt annet selv? Det er ikke superenkelt å få jobb når man er 18 år gammel…og skal man da betale klær, sosialt, buss osv selv blir det et kjipt liv på dem. Anonymkode: 8b16e...224 Har jeg sagt får lov til? Såklart får de bo her, men jeg kan ikke trylle fram hverken mer penger eller bedre helse. Jeg må bare få til AT det går. Anonymkode: dc456...284
Anonym bruker Skrevet 20. juni #13 Skrevet 20. juni Pobie skrev (2 timer siden): Helt innafor at de betaler for eget forbruk som mobil, ting, og merkeklær osv når de har fylt 18. De jober vel gjerne i tillegg til skole? Da kan de alltids bidra med litt husleie og penger til mat i tillegg. Det syns JEG er dårlig gjort. Samme hvor lite penger jeg har, skal jeg hjelpe barna slik at de får spart penger og får kommet seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 61e7b...9dd
Pobie Skrevet 20. juni #14 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det syns JEG er dårlig gjort. Samme hvor lite penger jeg har, skal jeg hjelpe barna slik at de får spart penger og får kommet seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 61e7b...9dd Men her er det jo snakk om noen som ikke har råd. Man skal ikke blakke seg for å kjøpe merkeklær til voksne barn som kan jobbe?
Anonym bruker Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg er alene med barn og ufør. Vi greier oss akkurat i dag takket være barnetrygd, barnetillegg og litt bidrag fra far. Men når de blir 18 om 4 og 8 år mister jeg en del av inntekten min. Når koster de mest, og når slutter de å koste? De begynner vel kanskje å tjene litt etterhvert, men spiser mer og er kanskje dyrere i bruk mtp ut på ting, merkeklær osv. Når pleier ungdom i snitt flytte ut? Anonymkode: dc456...284 Aldri 🤭😅 Anonymkode: c500c...6e2
Anonym bruker Skrevet 20. juni #17 Skrevet 20. juni Jeg flyttet ut etter videregående (19 år). Foreldrene mine hjalp meg med en startpakke bestående av sengetøy vi allerede hadde, handduker hjemmefra (3-4 stk) to tallerkener, to dyptallerken, to asjetter, 4 glass to kopper og noe bestikk + ildfast form, to kasseroller og en stekepanne og en bakebolle, ostehøvel og annet småtteri. Alt kjøpt billigst mulig. Etter det har de ikke betalt noe for meg, utenom mindre ting som å få med seg litt ekstra mat når jeg hadde vært hjemme på besøk. Vi hadde dårlig råd, jeg forventet aldri noe mer, det gikk helt fint 😊 jeg hadde sommerjobb for å spe på økonomien, hadde et krevende studie, så droppet helgejobbing. Selv forbereder jeg barna på at det er på tide å flytte ut og bli selvstendig når man blir 19 og er ferdig m videregående. (Selv om vi har råd til å fø på dem lengre) så får vi se hvordan det går. Anonymkode: c15c6...de5
Anonym bruker Skrevet 20. juni #18 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er litt i overkant og legge det frem som om de «får lov til å bo». Det skulle bare mangle at barna får bo hjemme. Holder alt annet selv? Det er ikke superenkelt å få jobb når man er 18 år gammel…og skal man da betale klær, sosialt, buss osv selv blir det et kjipt liv på dem. Anonymkode: 8b16e...224 Litt som livet er kjipt for oss andre som har billån, studielån, huslån og regninger… Anonymkode: 08d5a...616
sug lut Skrevet 20. juni #19 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Skulle så ønske jeg kunne gitt de mer😔 Jeg tjente veldig godt, så når jeg bodde sammen med faren deres i tillegg hadde vi god råd. Jeg drømte om å la de få startkapital til bolig, fin konfirmasjonsgave osv. Men nå får vi knapt råd til mat når de blir 18. De bør vel uansett få seg jobb, men skulle ønske de ikke måtte. Kost og losji skal gå om de kjøper og holder annet selv. Anonymkode: dc456...284 Alle skal jobbe. Det er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for at dine kommer til å måtte - det er en del av å bli voksen. Når de fyller atten vil heller ikke bidrag fra far stanse så lenge de er i vgs, men det går da til barnet, ikke til deg. Da får dere komme til en ordning angående det. De kommer jo ikke til å sitte med bidraget til bruk på fjas mens du står for alt annet. Voksne unger skal heller ikke bo hjemme, annet enn i "mellomlanding". Voksne hjemmeboende barn som er ferdige med vgs er et utrolig dårlig tegn.
Anonym bruker Skrevet 20. juni #20 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Skulle så ønske jeg kunne gitt de mer😔 Jeg tjente veldig godt, så når jeg bodde sammen med faren deres i tillegg hadde vi god råd. Jeg drømte om å la de få startkapital til bolig, fin konfirmasjonsgave osv. Men nå får vi knapt råd til mat når de blir 18. De bør vel uansett få seg jobb, men skulle ønske de ikke måtte. Kost og losji skal gå om de kjøper og holder annet selv. Anonymkode: dc456...284 Selv om fars bidrag til deg stopper når de fyller 18 må han likevel være med å forsørge dem til de er ferdig med vgs De må bare søke bidrag selv, og får det til sin konto. Anonymkode: 658c2...63a
Anonym bruker Skrevet 20. juni #21 Skrevet 20. juni sug lut skrev (8 timer siden): Alle skal jobbe. Det er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for at dine kommer til å måtte - det er en del av å bli voksen. Når de fyller atten vil heller ikke bidrag fra far stanse så lenge de er i vgs, men det går da til barnet, ikke til deg. Da får dere komme til en ordning angående det. De kommer jo ikke til å sitte med bidraget til bruk på fjas mens du står for alt annet. Voksne unger skal heller ikke bo hjemme, annet enn i "mellomlanding". Voksne hjemmeboende barn som er ferdige med vgs er et utrolig dårlig tegn. Ja, men vi bor sånn at de fint kunne bodd her og studert herfra, for å slippe å bo dyrt som studenter, for de boligene er dyre. Anonymkode: dc456...284
sug lut Skrevet 20. juni #22 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, men vi bor sånn at de fint kunne bodd her og studert herfra, for å slippe å bo dyrt som studenter, for de boligene er dyre. Anonymkode: dc456...284 Det betyr ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå