Anonym bruker Skrevet i går, 19:48 #51 Skrevet i går, 19:48 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Glemte å ta med en "ikke" Det jeg hører og leser er "hadde jeg jobbet hadde jeg ikke hatt overskudd til å trene/være sosial". Neivel. Det er mange i småbarnsfasen med full jobb som ikke har det overskuddet. Nei, jeg VIL ikke være hjemme å subbe. Men at jeg blir misunnelig på de som er helt funksjonsfriske som kan gå hjemme å pusle rundt med plantene, dra på cafe og lange ferier? Ja selvsagt. Jeg har jobba ræva av meg i hele våres, er drit sliten, orker ikke noe annet enn å ligge på sofaen. Jeg går til behandling (som jeg betaler helt selv) en gang i uka for å orke å jobbe. Akkurat nå er jeg bare så søkke sliten at jeg blir provosert når jeg får snapper av folk som traver rundt i en storby og har shoppa seg halvt ihjel (jeg vet godt hva hun ene jeg kjenner får i mnd pga ufør, tillegg fra klp, barnetrygd, bidrag og sønnens "stønad til livsopphold") og ikke engang sjefen min har de summene utbetalt pr mnd. Jada, jeg vet jeg er heldig. Jeg er bare sliten, har vondt, sover 3 timer om natta og er generelt amper. Men i diskusjonen rundt uføre står jeg støtt i påstanden min om at DERSOM arbeidsgivere tilrettelegger, så kan flere yte. Snakket senest i helga med ei dame som ble syk og mista jobben. Hun VIL jobbe, det er alt hun ønsker. Men hun kan ikke jobbe mer enn kanskje 20-40% og arbeidsgiver må tåle at det er uforutsigbart. Det finnes ikke. Og hvor er tilretteleggingen når man blir syk? Når man har stått i arbeidslivet i 30 år og så kan man plutselig ikke være en del av gjengen lengre? Det er for dårlig Anonymkode: cf5f9...011 Du motsier jo tom deg selv her og gir bare ikke mening. Man tjener ikke fett som ufør, du er jo helt hinsides uvitende. Anonymkode: 225b9...d99
Anonym bruker Skrevet i går, 19:51 #52 Skrevet i går, 19:51 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Neida, jeg har hele tiden sagt og ment at i mange tilfeller er det arbeidsgivere som er problemet. Men så kommer de som sier "jeg må ha overskudd til fritid" og det er det jeg ikke skjønner. Og jo, mange uføretrygdede får mer gratis behandling enn meg. Fordi mine sykdommer ikke kan behandles av noen som får støtte, så må jeg ut med alt selv. Jeg kan ikke dra til fysio og bli bra. Jeg må ha behandling som koster. Men det er greit, det. Jeg kan betale det. Men jeg har ikke råd til å dra 14 dager til thailand, eller kjøpe meg bil til 500K, eller ny telefon to ganger i året. Det fremstår veldig urettferdig for oss som faktisk drar på jobb hver eneste dag. Fordelen er at jeg får opparbeidet pensjon, og har høyere lønn enn disse jeg vet om den dagen ungene flytter og alle tilleggene forsvinner. Anonymkode: cf5f9...011 Jeg får ikke engang henvisning til ting lengre jeg som ufør, for hva er vitsen med å kaste bort penger på behandling på meg som uansett ikke "bidrar". Gratis? Hvis du ikke troller vil jeg tro IQen din alene kunne kvalifisert til trygd. Anonymkode: 225b9...d99
Anonym bruker Skrevet i går, 20:06 #53 Skrevet i går, 20:06 Sjekk statistikken, 30% av uføre jobber litt ved siden av trygden. https://sol.no/nyheter/over-100000-ufore-jobber-ved-siden-av-uforetrygden/83240022?fbclid=IwY2xjawLBTMJleHRuA2FlbQIxMQABHlwKB_Lpp6WxXT8jjNDjzgy3OG1BpLgr3OhBad-R-AGML5r1fyZcpj5WPXQT_aem_KmORJ5PwL-8LSRei78DP6A Anonymkode: 54e64...3a2
Anonym bruker Skrevet i går, 20:08 #54 Skrevet i går, 20:08 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sjekk statistikken, 30% av uføre jobber litt ved siden av trygden. https://sol.no/nyheter/over-100000-ufore-jobber-ved-siden-av-uforetrygden/83240022?fbclid=IwY2xjawLBTMJleHRuA2FlbQIxMQABHlwKB_Lpp6WxXT8jjNDjzgy3OG1BpLgr3OhBad-R-AGML5r1fyZcpj5WPXQT_aem_KmORJ5PwL-8LSRei78DP6A Anonymkode: 54e64...3a2 Nav sin pressemelding. 1 av 5 med 100% uføretrygd jobber litt https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/over-100-000-ufore-jobber-ved-siden-av-uforetrygden Anonymkode: 54e64...3a2
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #55 Skrevet 23 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Det burde vært som for forsikring, har symptomer/grunn startet før man har vært her 5(?) år er drt det så dekkes det ikke. For å unngå at folk kommer bare for å få trygd. Anonymkode: 225b9...d99 Men hvordan skulle staten Norge handlet i tilfellet du siterer? Når en person er tatt inn og fått opphold, midlertidig eller fast, hvordan skal man rent praktisk gjøre det om en alenemor blir så syk at hun dør om hun ikke får behandling? La være å behandle? Sende henne tilbake - og i så fall, tilbake hvor? Anonymkode: 59c49...282
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #56 Skrevet 22 timer siden Det er nok noe hun selv må ta stilling til. Sammen med sin lege og nav. Mulig hun hadde klart noe, men vi er et 24 timers menneske, så om hun får mye press med jobb kan det trigge sykdommen hennes, og det vil ingen tjene på. hun er ufør fra å jobbe, ikke fra å leve. Å gå på kafé er ikke en stor greie, de fleste klarer det selv om de er ufør. De ligger ikke i senga selv om Anonymkode: 8a5d7...f36
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #57 Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (10 timer siden): Men hvordan skulle staten Norge handlet i tilfellet du siterer? Når en person er tatt inn og fått opphold, midlertidig eller fast, hvordan skal man rent praktisk gjøre det om en alenemor blir så syk at hun dør om hun ikke får behandling? La være å behandle? Sende henne tilbake - og i så fall, tilbake hvor? Anonymkode: 59c49...282 Kreft har vel neppe oppstått før hun kom. Og ingen har da snakket om å nekte behandling? Var Uføretrygd som var tema. Anonymkode: 225b9...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå