Gå til innhold

Innlagt på psykriatisk sykehus og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha klart å knuse et glass vann som stod på badet, for å kutte seg… Finnes det virkelig ting en slik plass, som en kan prøve å ta livet sitt med? Trodde alt slikt ble tatt bort!

Denne personen hadde og blitt funnet med en snor rundt halsen…

Når det er så gale , bør ikke dette blitt passet bedre på? Er snakk om en ungdom.

Anonymkode: 59c4c...970

Skrevet

Jeg jobber med sårbar ungdom. Vi har servise og glass i plast, men de kan knuses om ungdommen virkelig vil. Og da blir kantene skarpe. Snorer kan de finne eller lage ganske enkelt. Å rive en remse av lakene blir en snor. 

Det er dessverre ikke mulig å avverge alt, men jeg vil tro de fleste som jobber i slike yrker, virkelig gjør sitt beste. 

Anonymkode: afba7...af4

Skrevet

Vil man prøve å avslutte livet, finner man en måte.

Skrevet

Det er jo en balansegang det der. Å plukke vekk alt som potensielt er farlig bidrar ikke til god psykisk helse. Hvis alt omgivelsene forteller deg er at deg kan vi ikke stole på, vi må fjerne alt, så definerer det hvem du blir i egne øyne også. For noen pasienter er også selvskading eller suicidale ytringer og handlinger ikke et reelt dødsønske, men mer en kommunikasjon om hvor vanskelig livet er. Dermed kan et tau rundt halsen ikke være en plan om å henge seg. 

Skrevet

Høres forferdelig ut. Men det kommer vel an på om det er akutt, tvang eller frivillig innleggelse? Ser du skriver ungdom, og da bør de jo passe ekstra på slike ting. 
Vet voksne som blir innlagt ikke får ha lader på rommet sitt. 

Anonymkode: 49346...b1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Høres forferdelig ut. Men det kommer vel an på om det er akutt, tvang eller frivillig innleggelse? Ser du skriver ungdom, og da bør de jo passe ekstra på slike ting. 
Vet voksne som blir innlagt ikke får ha lader på rommet sitt. 

Anonymkode: 49346...b1c

Ja, ungdom under 18 år.

Her begynte det som akutt og tvang, har nå vært innlagd i ca 3 uker. 
Får ha mobilen med seg, lader vet jeg ikke.

Men synes jo det er skummelt når det dessverre finnes ting de kan skade seg på i et lukket rom. Forstår de trenger noe å drikke fra, men finnes jo andre ting å drikke og spise fra. 

Skrevet

De som klager på psykiatrien har en overveldende trang til å kalle det psykriatri. 

Anonymkode: 3da75...366

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, ungdom under 18 år.

Her begynte det som akutt og tvang, har nå vært innlagd i ca 3 uker. 
Får ha mobilen med seg, lader vet jeg ikke.

Men synes jo det er skummelt når det dessverre finnes ting de kan skade seg på i et lukket rom. Forstår de trenger noe å drikke fra, men finnes jo andre ting å drikke og spise fra. 

Kom gjerne med forslag til hva de skal spise og drikke fra. Papp da eller? Et snev av verdighet fortjener de som er innlagt også. 

Du vet tydeligvis ganske lite om det å jobbe med mennesker på institusjon. Det finnes en hel del lovverk man må forholde seg, man kan ikke bare strippe rommet, la de sove på en madrass, spise fra papp og låse døra. 

Skrevet

Jeg tror det kommer an på hvor man er innlagt? Selv ble jeg innlagt på akuttmottaket tidligere i år, og der er det veldig strengt. Da jeg kom tok de vekk alle eiendelene mine, inkludert skoene fordi det var lisser i dem. Jeg ble også kroppsvisitert og de tok sånn scanner som de har på flyplassen rundt hele meg. På rommet var alt boltet fast. Det var ingen snorer eller skarpe gjenstander, og vindu i døren inn til rommet mitt hvor noen kikket inn minst hvert 10 minutt døgnet rundt. Var jeg på badet kom de inn i rommet og banket på badedøren og spurte om jeg hadde det bra, og om jeg var der mer enn 5 minutter ville noen komme inn og sjekke. All drikke ble servert i pappbegre, mat på pappfat og med bestikk i hardplast der ingenting var skarpt. Ville jeg lade mobilen måtte de få den og lade den fordi jeg ikke fikk ha laderen på rommet  osv. Det eneste jeg stusset over var at det var plastpose i bossbøtten, men mulig det var en type plast som en kan puste gjennom?

Etter noen døgn ble jeg overført til DPS, sengepost, og der var det nesten helt fritt. Mer som å bo på et slags hotell, bare med litt tilsyn, behandling osv.

Anonymkode: d0226...def

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De som klager på psykiatrien har en overveldende trang til å kalle det psykriatri. 

Anonymkode: 3da75...366

Jeg jobber i psykiatrien og du skulle bare visst hvor mange som faktisk sier psykriatri. 

Anonymkode: c9a79...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...