Iiiiik Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Usikker på om dere som er moderatorer har et svar på dette, men kanskje dere kan diskutere temaet med dem som har ansatt dere. Det oppleves som om forumet står i en drakamp. På den ene siden finnes det brukere som har vært her lenge, og som i stor grad er fornøyde med å diskutere hus, hjem og nære ting. Forumet heter jo fortsatt Din Baby selv om få av brukerne nå har små barn, men vi har fortsatt å snakke om barna våre, naboer og litt om nyhetsbildet. På den andre siden er det en del nye brukere som synes forumet er dritkjedelig, som omtaler det som et debattforum, og som stadig valser inn og snakker med store bokstaver. De jobber hardt for å endre brukerne, eller skifte dem ut. Oppi dette synes jeg Egmont, representert ved moderatorene, er veldig passive. Jeg skjønner at man kan holde fast ved at alt som er innenfor forumreglene er lov, men jeg skulle allikevel ønske at det ble tatt et tydeligere valg. Hva slags forum ønsker Egmont? Det er ikke lenger sånn at tråder herfra kan brukes til å belyse artikler eller annet stoff om familie, barneoppdragelse og barns utvikling. Jeg har skjønt det som om det opprinnelig var tanken til Egmont. Så altså - ønsker dere aktiv dødshjelp eller ønsker dere å forme forumet slik at det får en tydeligere profi? Pr i dag er de debattivrige frustrerte fordi det er for mange kjerringer her som ikke kan diskutere, og vi gamle brukerne er frustrerte fordi vi ikke tenker at dette er rett forum for diskusjoner om verdenspolitikk og kommende stortingsvalg. Jeg ønsker meg ikke politisk propaganda, men aksepterer selvfølgelig hvis det er det Egmont vil ha. For et mediehus handler det selvfølgelig om reklameinntekter, men det må jo også handle om positiv omtale og gode vibber. Sånn som det er nå kan jeg ikke skjønne at man oppnår noen av delene.
Anonym bruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Nå er jeg ikke admin, men jeg har litt lyst til å svare deg. Jeg har vært på forumet i ganske mange år og ja de pleide å være diskusjoner om babyer, små barn og ekteskap/utroskap. Men de fleste som har små barn i dag er nok ikke avhengig av å ha et forum for å spørre om råd lenger. Nå kan man Google det meste å få svar umiddelbart. Selv merket jeg forskjellen etter at man på et tidspunkt fjernet mulighet til å være anonym på under forum, noe som vel kom tilbake etterhvert? Men på den tiden så forlot de fleste de ulike kategoriene og samlet seg ett sted hvor man kunne være anonym: Skravle. Forumet er jo mye mer ann bare Skravle, du kan jo fint starte tråder på under-forum, f.eks. diskusjoner om navn. Hvorfor kan ikke de som vil diskutere andre ting en barneoppdragelse også få være her? Eller vil du heller se at de som engasjerer seg politisk skal lastes ut herfra? Tror du det blir mange igjen da? Anonymkode: 1288b...bb9
Iiiiik Skrevet tirsdag kl 18:05 Forfatter #3 Skrevet tirsdag kl 18:05 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Nå er jeg ikke admin, men jeg har litt lyst til å svare deg. Jeg har vært på forumet i ganske mange år og ja de pleide å være diskusjoner om babyer, små barn og ekteskap/utroskap. Men de fleste som har små barn i dag er nok ikke avhengig av å ha et forum for å spørre om råd lenger. Nå kan man Google det meste å få svar umiddelbart. Selv merket jeg forskjellen etter at man på et tidspunkt fjernet mulighet til å være anonym på under forum, noe som vel kom tilbake etterhvert? Men på den tiden så forlot de fleste de ulike kategoriene og samlet seg ett sted hvor man kunne være anonym: Skravle. Forumet er jo mye mer ann bare Skravle, du kan jo fint starte tråder på under-forum, f.eks. diskusjoner om navn. Hvorfor kan ikke de som vil diskutere andre ting en barneoppdragelse også få være her? Eller vil du heller se at de som engasjerer seg politisk skal lastes ut herfra? Tror du det blir mange igjen da? Anonymkode: 1288b...bb9 Det er ikke de politiske diskusjonene i seg selv jeg misliker, men selve debattklimaet. Jeg tror du tar feil når du tror at folk kan google seg frem til svar på ting de lurer på når det gjelder selve livet. Det å dele erfaringer med noen, spørre hva andre mener er noe helt annet enn å google tips til hvordan forholde seg til at 16-åringen har begynt å drikke. Da tenker jeg faktisk at det er enklere å google seg frem til FrP sitt partiprogram eller å se på debatter på TV om fordeler og ulemper ved Pride.
Admin Skrevet onsdag kl 13:36 #4 Skrevet onsdag kl 13:36 Nå er det mulig dette blir litt rotete og det beklager jeg, men med feber så går ting muligens litt i surr, så om jeg ikke svarer på noe, eller svarer noe som virker veldig rart så bare spør videre. Dette forumet ble jo opprettet som en del av Foreldre og Barn, når dette var ett magasin. Det har vært minimalt de siste årene og er nå mest trolig under utfasing og forumet har ikke vært brukt som kilde til saker så lenge jeg har vært her (2016) . Og fokuset har såklart skiftet opp over årene som de som hadde barn har fått eldre barn, voksne barn og kanskje barne barn og derfor har de fleste underforumene blitt mer og mer stille, og det har blitt mer og mer aktivitet på skravle. Dette er forandringer jeg har merket bare på de få årene jeg har vært her. Og selv om det hovedsakelig er ett foreldreforum er det også mer og mer interesse for politikk, både fra nye og gamle medlemmer. Og det har vært uttrykt fra medlemmer at de helst ønsker minimalt av dette, men de ønsker å kunne velge å diskutere det, derfor hadde vi f.eks underforum for Corona, Krigen i Ukraina og nå Krig og verdenspolitikk. Nettopp slik at de som vil delta i disse trådene selv skal kunne velge det eller velge det bort. Jeg ønsker nok fortsatt å dele det ut til et eget sted hvor man kan diskutere, men deltagelsen i disse trådene er høy, også blant medlemmer som har vært her langt lengre enn det jeg har og det har også blitt vist misnøye når vi delte det ut. Så det blir litt sånn hvor skal man sette grensen og ikke. Jeg ønsker ikke å forby temaer heller. Og ofte blir temperaturen litt høyere i slike tråder, men jeg skal prøve å få ryddet de bedre.
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 15:18 #5 Skrevet onsdag kl 15:18 Russlands invasjon av Ukraina 2022 og beredskap - stengt Kan det være en idé å åpne de stengte forumene igjen? Kan det være en idé å flytte tråder om politikk til riktig sted? Anonymkode: 9fd90...fea
Iiiiik Skrevet torsdag kl 13:25 Forfatter #6 Skrevet torsdag kl 13:25 Admin skrev (23 timer siden): Nå er det mulig dette blir litt rotete og det beklager jeg, men med feber så går ting muligens litt i surr, så om jeg ikke svarer på noe, eller svarer noe som virker veldig rart så bare spør videre. Dette forumet ble jo opprettet som en del av Foreldre og Barn, når dette var ett magasin. Det har vært minimalt de siste årene og er nå mest trolig under utfasing og forumet har ikke vært brukt som kilde til saker så lenge jeg har vært her (2016) . Og fokuset har såklart skiftet opp over årene som de som hadde barn har fått eldre barn, voksne barn og kanskje barne barn og derfor har de fleste underforumene blitt mer og mer stille, og det har blitt mer og mer aktivitet på skravle. Dette er forandringer jeg har merket bare på de få årene jeg har vært her. Og selv om det hovedsakelig er ett foreldreforum er det også mer og mer interesse for politikk, både fra nye og gamle medlemmer. Og det har vært uttrykt fra medlemmer at de helst ønsker minimalt av dette, men de ønsker å kunne velge å diskutere det, derfor hadde vi f.eks underforum for Corona, Krigen i Ukraina og nå Krig og verdenspolitikk. Nettopp slik at de som vil delta i disse trådene selv skal kunne velge det eller velge det bort. Jeg ønsker nok fortsatt å dele det ut til et eget sted hvor man kan diskutere, men deltagelsen i disse trådene er høy, også blant medlemmer som har vært her langt lengre enn det jeg har og det har også blitt vist misnøye når vi delte det ut. Så det blir litt sånn hvor skal man sette grensen og ikke. Jeg ønsker ikke å forby temaer heller. Og ofte blir temperaturen litt høyere i slike tråder, men jeg skal prøve å få ryddet de bedre. Takk for svar. Innholdet står godt i samsvar med modereringen, og jeg skjønner dilemmaet du står i. Det er en slags spagat der man prøver å gjøre alle til lags, selv om konklusjonen i stor grad blir at ingen er fornøyde. Jeg skulle nok ønske at Egmont var tydeligere på hva slags forum de vil ha, men skjønner også at dette forumet er veldig lite sett opp mot andre arenaer. Da må vi kanskje bare tåle dagens utforming og håpe på at de som er mest misfornøyde etter hvert finner andre steder å kommunisere.
Admin Skrevet torsdag kl 13:31 #7 Skrevet torsdag kl 13:31 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Russlands invasjon av Ukraina 2022 og beredskap - stengt Kan det være en idé å åpne de stengte forumene igjen? Kan det være en idé å flytte tråder om politikk til riktig sted? Anonymkode: 9fd90...fea Ser ingen grunn til å åpne dette forumet igjen som handlet om invasjonen og beredskap. Vi har forumet Trump, krig og verdenspolitikk nå, så evt tråder om krigen i Ukraina vil nok også havne der. Det man evt kan vurdere er om også dette skal inneholde politikk i Norge. Iiiiik skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Innholdet står godt i samsvar med modereringen, og jeg skjønner dilemmaet du står i. Det er en slags spagat der man prøver å gjøre alle til lags, selv om konklusjonen i stor grad blir at ingen er fornøyde. Jeg skulle nok ønske at Egmont var tydeligere på hva slags forum de vil ha, men skjønner også at dette forumet er veldig lite sett opp mot andre arenaer. Da må vi kanskje bare tåle dagens utforming og håpe på at de som er mest misfornøyde etter hvert finner andre steder å kommunisere. Jeg står rimelig fritt opp til hva slags forum jeg ønsker at dette skal være, og det er vel også derfor jeg har valgt å skille ut dette med krig og verdenspolitikk fordi jeg føler det ikke passer inn med resten av forumet og de temaene der, og så må jeg ta en vurdering på om også vanlig politikk skal under der. Veldig mange av de faste medlemmene som har vært her en årrekke deltar også flittig i disse trådene, det er ikke bare de nye medlemmene. Tonen er nok tidvis litt krass, men jeg skal få sett på de og tenkt litt på hva evt slike rene krangletråder kan ryddes under.
Lus Skrevet torsdag kl 13:54 #8 Skrevet torsdag kl 13:54 Admin skrev (17 minutter siden): Ser ingen grunn til å åpne dette forumet igjen som handlet om invasjonen og beredskap. Vi har forumet Trump, krig og verdenspolitikk nå, så evt tråder om krigen i Ukraina vil nok også havne der. Det man evt kan vurdere er om også dette skal inneholde politikk i Norge. Jeg står rimelig fritt opp til hva slags forum jeg ønsker at dette skal være, og det er vel også derfor jeg har valgt å skille ut dette med krig og verdenspolitikk fordi jeg føler det ikke passer inn med resten av forumet og de temaene der, og så må jeg ta en vurdering på om også vanlig politikk skal under der. Veldig mange av de faste medlemmene som har vært her en årrekke deltar også flittig i disse trådene, det er ikke bare de nye medlemmene. Tonen er nok tidvis litt krass, men jeg skal få sett på de og tenkt litt på hva evt slike rene krangletråder kan ryddes under. Men det er jo ikke vanskelig å se hva som engasjerer da. Tidene har forandret seg, og åpenbart forumet også. Man MÅÅÅ jo ikke delta i en hver tråd som postes. Det er jo bare å unnlate å klikke seg inn på tråder som omhandler Pride, Trump, krig/fred og sånt. Altså de trådene det er høy temperatur og stor interesse for.
Admin Skrevet torsdag kl 13:59 #9 Skrevet torsdag kl 13:59 Lus skrev (2 minutter siden): Men det er jo ikke vanskelig å se hva som engasjerer da. Tidene har forandret seg, og åpenbart forumet også. Man MÅÅÅ jo ikke delta i en hver tråd som postes. Det er jo bare å unnlate å klikke seg inn på tråder som omhandler Pride, Trump, krig/fred og sånt. Altså de trådene det er høy temperatur og stor interesse for. Det er defintivt tråder som omhandler hverdagslige ting som engasjerer mest her. Mye av grunnen til at jeg har flyttet ut tråder om politikk, krig o.s.v. er fordi disse trådene får fort en høy tempratur, også må de ryddes for brukerdebatt, brukerangrep o.s.v. innen kort tid. Og hadde disse ligget på åpent ville de dominert forumet, ikke fordi det er gode og engasjerende debatter, men fordi de lettere for folk til å ty til drittslenging om hverandre istedenfor å debbatere saken. Jeg har også hatt høyere takhøyde for rydding i disse trådene, skulle jeg fulgt samme linjen som resten av forumet ville de vært meget små.
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 14:07 #10 Skrevet torsdag kl 14:07 Kanskje dere kan være litt flinkere til å luke ut de som åpenbart har flere brukere, og bruker flere brukere i samme tråd. Anonymkode: b65c7...88a
Iiiiik Skrevet torsdag kl 14:51 Forfatter #11 Skrevet torsdag kl 14:51 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Kanskje dere kan være litt flinkere til å luke ut de som åpenbart har flere brukere, og bruker flere brukere i samme tråd. Anonymkode: b65c7...88a Og brukere som har blitt utestengt, men som kommer tilbake med nytt nick, og gjenopptar samme aktivitet temmelig kjapt. Da trenger de kanskje ikke samme runde med flere advarsler før de utestenges igjen.
Østerdølen Skrevet torsdag kl 14:57 #12 Skrevet torsdag kl 14:57 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Kanskje dere kan være litt flinkere til å luke ut de som åpenbart har flere brukere, og bruker flere brukere i samme tråd. Anonymkode: b65c7...88a Og hvordan vet du at folk har flere brukere og svarer i samme tråd? Når stort sett alle er anonyme?
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:12 #13 Skrevet torsdag kl 15:12 Østerdølen skrev (12 minutter siden): Og hvordan vet du at folk har flere brukere og svarer i samme tråd? Når stort sett alle er anonyme? Tegnsetting, noen gjør det feil. Noen har spesielle skrivefeil som går igjen (og/å-feil, orddelingsfeil/særskriving). Enkelte bruker komma på en unik måte. Og så er der andre ting som gjør at noen brukere er unike og lette å kjenne igjen. Anonymkode: 5de81...b47
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:23 #14 Skrevet torsdag kl 15:23 Østerdølen skrev (24 minutter siden): Og hvordan vet du at folk har flere brukere og svarer i samme tråd? Når stort sett alle er anonyme? Fordi de svarer seg selv eller andre med samme kode, som om de ikke var hi. Anonymkode: b65c7...88a
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:24 #15 Skrevet torsdag kl 15:24 Iiiiik skrev (32 minutter siden): Og brukere som har blitt utestengt, men som kommer tilbake med nytt nick, og gjenopptar samme aktivitet temmelig kjapt. Da trenger de kanskje ikke samme runde med flere advarsler før de utestenges igjen. Enig. Anonymkode: b65c7...88a
sug lut Skrevet torsdag kl 16:07 #16 Skrevet torsdag kl 16:07 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kanskje dere kan være litt flinkere til å luke ut de som åpenbart har flere brukere, og bruker flere brukere i samme tråd. Anonymkode: b65c7...88a Iiiiik skrev (1 time siden): Og brukere som har blitt utestengt, men som kommer tilbake med nytt nick, og gjenopptar samme aktivitet temmelig kjapt. Da trenger de kanskje ikke samme runde med flere advarsler før de utestenges igjen. Dette er viktig.
Admin Skrevet fredag kl 10:13 #17 Skrevet fredag kl 10:13 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Kanskje dere kan være litt flinkere til å luke ut de som åpenbart har flere brukere, og bruker flere brukere i samme tråd. Anonymkode: b65c7...88a Det er ikke lov i henhold til vårt regelverk, så om det oppdages så får de varsel på dette, eventuelt advarsel og utestengelse. Spørs litt hvor i rekkefølgen de er år det gjelder advarsler. Iiiiik skrev (19 timer siden): Og brukere som har blitt utestengt, men som kommer tilbake med nytt nick, og gjenopptar samme aktivitet temmelig kjapt. Da trenger de kanskje ikke samme runde med flere advarsler før de utestenges igjen. Er de utestengt så er de utestengt. Om noen er utestengt for kun en kortere periode og de oppretter ny bruker blir begge kontoene utestengt for en lengre periode, og oppretter de flere blir det fler forlengelser, eventuelt permanent utestengelse.
Iiiiik Skrevet fredag kl 10:29 Forfatter #18 Skrevet fredag kl 10:29 Admin skrev (14 minutter siden): Det er ikke lov i henhold til vårt regelverk, så om det oppdages så får de varsel på dette, eventuelt advarsel og utestengelse. Spørs litt hvor i rekkefølgen de er år det gjelder advarsler. Er de utestengt så er de utestengt. Om noen er utestengt for kun en kortere periode og de oppretter ny bruker blir begge kontoene utestengt for en lengre periode, og oppretter de flere blir det fler forlengelser, eventuelt permanent utestengelse. Men har dere mulighet til å oppdage dette? Jeg er temmelig sikker på at en av forumplagerne er tilbake i samme stil som tidligere.
Admin Skrevet fredag kl 10:35 #19 Skrevet fredag kl 10:35 Iiiiik skrev (5 minutter siden): Men har dere mulighet til å oppdage dette? Jeg er temmelig sikker på at en av forumplagerne er tilbake i samme stil som tidligere. Uten å avsløre hvordan så har vi våre metoder for dette. Det finnes dessverre måter å unngå dette på slik at vi ikke får oppdaget det dessverre, men i stor grad får vi det til.
Lus Skrevet fredag kl 12:00 #20 Skrevet fredag kl 12:00 Admin skrev (21 timer siden): Det er defintivt tråder som omhandler hverdagslige ting som engasjerer mest her. Mye av grunnen til at jeg har flyttet ut tråder om politikk, krig o.s.v. er fordi disse trådene får fort en høy tempratur, også må de ryddes for brukerdebatt, brukerangrep o.s.v. innen kort tid. Og hadde disse ligget på åpent ville de dominert forumet, ikke fordi det er gode og engasjerende debatter, men fordi de lettere for folk til å ty til drittslenging om hverandre istedenfor å debbatere saken. Jeg har også hatt høyere takhøyde for rydding i disse trådene, skulle jeg fulgt samme linjen som resten av forumet ville de vært meget små. Det der var vel litt selvmotsigende, men men. Detr er jo fortsatt et godt råd at man lar være å delta i tråder man ikke synes noe om. Så får de som liker litt engasjement, høy temperatur og ikke minst politikk, delta i tråder som de finner interessante. Det er vel ikke egentlig noe motsetning her, all den tid deltagelse i en hvilken som helst tråd er frivillig. Jeg er litt usikker på hva HI egentlig er så misfornøyd med. De trådene som gjerne ender med moderering, er typisk av politisk karakter. De fleste trådene handler vel om andre ting, men de genererer ikke så mange kommentarer nødvendigvis.
Iiiiik Skrevet fredag kl 13:01 Forfatter #21 Skrevet fredag kl 13:01 Lus skrev (1 time siden): Det der var vel litt selvmotsigende, men men. Detr er jo fortsatt et godt råd at man lar være å delta i tråder man ikke synes noe om. Så får de som liker litt engasjement, høy temperatur og ikke minst politikk, delta i tråder som de finner interessante. Det er vel ikke egentlig noe motsetning her, all den tid deltagelse i en hvilken som helst tråd er frivillig. Jeg er litt usikker på hva HI egentlig er så misfornøyd med. De trådene som gjerne ender med moderering, er typisk av politisk karakter. De fleste trådene handler vel om andre ting, men de genererer ikke så mange kommentarer nødvendigvis. Jeg er ikke så opptatt av at du skal forstå og være enig med meg. Helt ok at vi liker ulike ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå